Oisko mautonta pyytää joululahjaksi isovanhemmilta avustusta lapsen soittotunteihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pehmix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pehmix

Aktiivinen jäsen
01.06.2007
3 512
2
36
Vähän kyllä etuajassa olen, kun ensi syksyä jo ajattelen, mutta alkoi vaan ahdistaa nuo musiikkiopistojen yms. kalliit lukukausimaksut. Mietin vain sit sitä, kun sitä turhaa tavaraa kyllä lapsilla on paljonkin, ja olen itse aikonut ostaa joululahjat vain kirppiksiltä lapsille, et kehtaisinko pyytää isovanhemmilta lasten joululahjaksi "soittotuntirahastoon" avustusta? (aina siis kysyvät, että mitä lapset haluavat joululahjaksi)

meillä on ollut sellainen periaate perheessä, että sellaiset harrastukset lapsille mistä selviydytään. Jos jotain lahjaksi saadaan lapsille niin emme halua vaikuttaa sen laatuun.

Ihan hyvä idea, eli siinähän tuota voi pyytää kuin mitä tahansa muuta lapsille mieluisaa. Varmaan lahjan antajatkin tyytyväisiä kun saavat tarjota jotain tarpeellista ja kaivattua.

Alkuperäinen kirjoittaja tonttu:
meillä on ollut sellainen periaate perheessä, että sellaiset harrastukset lapsille mistä selviydytään. Jos jotain lahjaksi saadaan lapsille niin emme halua vaikuttaa sen laatuun.

Minulle olisi tosi tärkeää tarjota lapsille musiikkiharrastus. Olen itse soittanut koko ikäni, ja koen saaneeni siitä tosi paljon iloa ja hyötyä koko loppuelämälleni. Lisäksi soittamisen aloittamisella on se tietty ikä, jolloin täytyy aloittaa, jos haluaa edetä, 4-6-vuotiaana jo pitäisi siis aloittaa. Täällä ei ole mitään halvempia soittotuntivaihtoehtoja, vanhalla kotipaikkakunnallani oli tosi halpaa kansalaisopiston opetusta, mutta valitettavasti täällä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:

Minulle olisi tosi tärkeää tarjota lapsille musiikkiharrastus. Olen itse soittanut koko ikäni, ja koen saaneeni siitä tosi paljon iloa ja hyötyä koko loppuelämälleni. Lisäksi soittamisen aloittamisella on se tietty ikä, jolloin täytyy aloittaa, jos haluaa edetä, 4-6-vuotiaana jo pitäisi siis aloittaa. Täällä ei ole mitään halvempia soittotuntivaihtoehtoja, vanhalla kotipaikkakunnallani oli tosi halpaa kansalaisopiston opetusta, mutta valitettavasti täällä ei.

Kunhan sanoin, että me ollaan tehty asian suhteen periaateratkaisu.
Ja kyllä musiikki on hieno harrastus. Onneksi meillä on itsellä soittimet ja taito opettaa tätä lajia, niin säästyy pelimerkit muihin juttuihin.

etkö voi itse opettaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
etkö voi itse opettaa?

En. Minulla ei ole musiikkipedagogista koulutusta, lisäksi oman lapsen opetus helposti menisi "suutarin lapsella ei kenkiä" -tilanteeseen, eli tunnit jäisivät helposti pitämättä, lisäksi äiti-opettaja ei ole yleensä aktoriteettina se kaikkein paras. Tästä syystä minunkaan isäni ei opettanut minua, vaikka hänellä oli jopa musiikkipedagogin koulutus. Itse olen lisäksi soittanut soitinta, joka ei ole paras mahdollinen musikaalisen kehityksen kannalta, jolla mielestäni ei soittamista kannattaisi aloittaa.

Kyllä meilläkin soittimet on, löytyy kitara, 2xviulu, piano ja sähkökitara, mutta hyvä alkeisopetus tekee koko soitolle sen pohjan, huonolle pohjalle ei voi myöhemmin mitään oikein rakentaa.

etkö voi itse opettaa?

En. Minulla ei ole musiikkipedagogista koulutusta, lisäksi oman lapsen opetus helposti menisi "suutarin lapsella ei kenkiä" -tilanteeseen, eli tunnit jäisivät helposti pitämättä, lisäksi äiti-opettaja ei ole yleensä aktoriteettina se kaikkein paras. Tästä syystä minunkaan isäni ei opettanut minua, vaikka hänellä oli jopa musiikkipedagogin koulutus. Itse olen lisäksi soittanut soitinta, joka ei ole paras mahdollinen musikaalisen kehityksen kannalta, jolla mielestäni ei soittamista kannattaisi aloittaa.

Kyllä meilläkin soittimet on, löytyy kitara, 2xviulu, piano ja sähkökitara, mutta hyvä alkeisopetus tekee koko soitolle sen pohjan, huonolle pohjalle ei voi myöhemmin mitään oikein rakentaa.

Ai? Minä olen lapsena kansalaisopistossa soittanut. Osaan takuulla samantasoisesti opettaa kuin nuo kansalaisopiston opettajat. OMasta harjoittelusta se soittaminen on kiinni.

Eli onko niin, että niitä halvempia tyttöjä löytyisi opettamaan, mutta sinä haluat kallista opetusta?

etkö voi itse opettaa?

Ai? Minä olen lapsena kansalaisopistossa soittanut. Osaan takuulla samantasoisesti opettaa kuin nuo kansalaisopiston opettajat. OMasta harjoittelusta se soittaminen on kiinni.

Eli onko niin, että niitä halvempia tyttöjä löytyisi opettamaan, mutta sinä haluat kallista opetusta?

ja jos noin kovasti ahdistaa, monta aloitusta tästä, niin mene töihin?

Musta voit ehdottaa, varsinkin jos he kysyvät lahjaideoita. Voihan sen muutenkin sopivassa yhteydessä hienovaraisesti syksyn mittaan ilmaista, että teillä on jo paljon leluja yms. tavaraa, että jouluksi ei toivota ainakaan isompaa tavaraa.

ja jos noin kovasti ahdistaa, monta aloitusta tästä, niin mene töihin?

Mitä ihmettä, monta aloitusta??? Ei kyllä ainakaan minun aloittamiani. Siihen kultalusikkajuttuun vastasin, vastauksessani käsittelin samaa aihetta kun se nyt kerran mielessä pyöri, sen pohjalta sitten päädyin tekemään tämän ihan oman aloituksenkin, jossa kysyin nimenomaan sitä joululahja-juttua.

Ja tohon "halvempia tyttöjä löytyisi opettamaan"-juttuun. Kuten sanoin, se perustus on tärkeä. Itse aloitin surkealla, kouluttamattomalla opettajalla aikoinani, ja sen takia pari ensimmäistä soittovuotta meni täysin hukkaan. Kun sain paremman opettajan, jouduin opettelemaan koko tekniikan uudestaan, eli käytännössä enemmänkin kuin pari vuotta hukkaantui. Toki nuotit olin oppinut, mutta tekniikkaan ei tuo ensimmäinen opettaja ollut kiinnittänyt ollenkaan huomiota. Soittoasennot olivat täysin väärät, kosketus pielessä, jne. Tätä samaa en millään toivoisi omille lapsilleni. Opettaja, joka ei ole osaa opettaa, on melkeinpä pahempi kuin ei opetusta ollenkaan. Tekniikka on helpompi oppia alusta uudestaan, mutta jos se on opittu väärin, korjaaminen on todella vaikeaa.

Yhteistyössä