oireet?

Hei!

Kaipaisin kokemuksia kohdunulkoisesta raskaudesta? Millaiset oireet ovat?

Olen itse plussannut vasta ja raskausoireita ei ole vielä paljon (nännit kipeat ja janon tunne), mutta oikean kyljen vihlonta on tuntuvin. Ymmärtäisin jos vihlonta olisi alavatsasta mutta jomotus on koko ajan oikealla puolella munasarjan kohdalla. Samoin vatsalla kohdun kohta tuntuu jo kasvaneen/turvonneen vaikka raskausviikkoja on vasta 5.

Milloin ultrassa voi varmistaa, että onko munajohtimeen kiinnittynyt jotain?
Jossain oli, että jo viikolla 6 voisi sen nähdä? Tuleeko aina vuotoa, jos raskaus on "vääränlainen"?

Kiitos vastauksistanne etukäteen!

Hei,
viikolla 6 voi nähdä jo sen, onko kohdussa muodostumassa sikiöpussi vai ei. En osaa sanoa, nähdäänkö sitä, onko raskaus munanjohtimessa, mutta selkeät johtopäätökset voi varmaan tehdä siitä, näkyykö kohdussa jotain vai ei. Suosittelisin menemään mahdollisimman pian lääkärille tarkistamaan asia, koska kohdunulkoisten kanssa ei ole sitten leikkimistä, mitä pidemmälle mennään. Ja saisit myös helpotuksen, jos kaikki onkin kunnossa kohdussa vaikka sydänääniä ei vielä näkyisikään. Varmasti helpottaa noiden oireiden miettiminen. Tiedän parin ystäväni kohdalla myös sen, että ihan oikea ja kunnossa oleva raskaus voi välillä aiheuttaa mitä kummallisimpia oireita, mm. peräsuolessa (!). Kaikki ei siis välttämättä ole mitenkään epänormaalisti. Voimia sinulle siihen asti epätietoisuuden kanssa. :hug:

Olga
Itselläni oli 1. raskaudessa melkoisia kipuja juuri kyljessä. Menin tutun gynen suosituksesta ultraan rv 5 + ..., jolloin lääkäri näki kohdussa ruskuaispussin eli kaikki ok. Sykettähän ei vielä noilla viikoilla voi nähdä.

Kipuilun syyksi paljastui oikeassa munasarjassa kysta, joka oli täyttynyt verestä. Kystaa jäätiin seuraamaan, ja se olikin rv 8 mennessä kutistunut lähes olemattomaksi. Jos se olisi ajan kanssa kadonnut, olisi sen kuulemma voinut jopa leikata, mikä kuulosti minusta hurjalta.

Eli kaikki kipuilut eivät ole aina vaarallisia, mutta sinuna kävisin tarkistuttamassa asian. Kohdunulkopuolinen raskaus saa paljon tuhoa aikaiseksi pahimmillaan!

Käy ihmeessä lääkärillä! Mulla oli rv 6 ja kävin yksityisellä verenvuodon takia ja lääkäri nimenomaan katsoi ultralla, et onko sikiö oikeassa paikassa, ettei ole kohdun ulkopuolinen raskaus. Olihan se oikeassa paikassa.

Kiitokset vastauksista.

Soitankin tänään neuvolaan ja kysyn sieltä ohjeita. Yöllä oli niin kovat selkäkivut, että ihan vedet valui silmistä. Kestä vain noin. 15 minuuttia ja sitten loppuivat, mutta silti olivat aika kamalat. :'(

Minäpä laitan tänne sitten tietoa, että miten kävi.

Heippa!

Ensimmäiseksi sanon; kaikki samanlaiset oireet ei aina tarkota sitä että sulla on samalla tavalla, kuin mulla. Eli ei saa liikaa stressata siitä, mitä muut sanoo. Mä olen meinaan juuri sellainen, ja kun mä plussasin, en voinut ollenkaan käydä lukemassa mitään odottajien sivuja, jossa oli ihmisiä alkuraskauden aikana kirjoittanut, koska siellä saattoi olla jollekin tullut keskenmeno, ja tottahan siitä itsellekin tuli juuri niitä oireita.

No, mulla todettiin kohdunulkoinen raskaus vajaa 2 viikkoa sitten. Oireina oli umpisuolen/munasarjan kohdalla tuntuva "jomotus/vihlonta". Jos en olisi tiennyt olevani raskaana, en olisi siitä kivusta huolestunut, ei ollut niin kova kipu. Alkoi tiistai-iltana. Soitin ke-aamuna neuvolaan, ja kerroin mistä koskee, ja kuinka kovin. Neuvolatäti sanoi, että hän ei hirmuisesti huolestuisi vielä tuollaisesta, mutta jos tuntuu ettei itse saa mielenrauhaa, niin aina voi mennä yksityiselle ultraan. No mä mietin varmaan pari tuntia, että mitä tehdä, soitin sit sinne ja varasin ultran samaksi illaksi.

Onneksi luotin omaan vaistooni, joka sanoi, ettei kaikki ole hyvin, ja menin sinne. Siellä todettiin, että mitään ei ole kohdussa, munanjohtimessa/torvessa oli. Sain lähetteen Tyksiin. Ei lähdetty leikkaamaan, koska oli niin pienikokoinen, eikä munanjohdin ollut repeytynyt. Katsottiin raskausarvot ja kun ei lähtenyt seuraavana päivänä vielä laskuun, annettiin sellainen meta-joku niminen solumyrkky, joka auttaa suurimmassa osassa (90% ?!?) tapauksia. No eihän se mun kohdalla tietenkään voinut mennä niin helposti; viime torstaina menin kontrolliin, jossa todettiin raskausarvojen kohonneen edelleen, ultralla katsottiin, niin se juttu siellä torvessa/johtimessa ei ollut kuitenkaan kasvanut kokoa. Eli eikun uusi piikityshoito, tällä kertaa 3 piikkiä joka toinen päivä, tänään kävin hakemassa viimeisen. Ja nyt toivotaan kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että ensi torstaina voitaisiin jo todeta että se möykky on lähtenyt kokonaan pois, ja voin alkaa elää taas normaalia elämää.

Anteeksi nyt kun tungin koko sairaskertomuksen tähän ketjuun, mutta ajattelin että vois auttaa muita. Ja se myös on tärkeää, että luottaa omaan vaistoon, mäkin ajattelin ensin, että olenko liian hätäinen, kun tuolleen yhden päivän kipuilun takia menen ultraa varaamaan, mutta jos en olisi ollut niin hätäinen, niin olis voinut käydä hullusti, eli olisi voinut päästä kasvamaan kokoa lisää, jolloin olisi todennäköisesti munatorvi päässyt repeämään, ja silloin se olisi ollut menetetty. Ja tulevaisuudessa meinaan heti olla niin hätäinen, että varaan sen ultran heti, kun on mahdollista nähdä, onko sikiö kohdussa vai ei.

Toivotaan että sun kohdalla on kyse vaan tavallisesta kipuilusta, eikä suinkaan samanlaisesta kuin mulla. :hug:

Sain ajan huomiseksi lääkärille. Ei meinannut ensin laittaa, mutta mutta antoi kuitenkin ajan. Katsotaan laittaako lääkäri ultraan.

Munasarjan kohdalla jomotus on päivällä koko ajan tuntuvaa, mutta selkäkipua ei ole. Pitänee katsoa yön yli sitten ja aika huomenna iltapäivällä. Pelottaa hieman, mutta pakkohan se on vaan mennä, että eteenpäin pääsee.

Tuo sairaskertomus oli hyvä. Varmasti monia muitakin kiinnostaa asia!

Pysy tiukkana vaan että haluat sinne ultraan.
Täällä toivotaan täysillä, että sulla ja masuasukilla on kaikki hyvin. Kuten jo sanoin, että se mikä on käynyt mulle, niin ei tarkoita sitä, että muille pitäisi käydä niin! :hug: :hug:

No niin kävin lääkärissä, mutta se vaan koitti paikat ja sanoi ettei ainakaan mitään kumpuja ole munasarjoissa yms. Mutta sanoi, että jos kivut jatkuu tai pahenee niin pitää tulla heti ja saa suoraan pyytää ultra-ajan. Sanoi myös, että voi käydä yksityisellä ensi viikolla, jossa näkee ultralla.

Soitin yksityiselle ja sieltä sanottiin, että maksaa noin 70 euroa alkuraskauden ultra joten varasin ajan ensiviikon keskiviikoksi (jolloin sattui peruutuspaikka olemaan). Olivat muuten täynnä syyskuun puoleenväliin asti, mutta mieslääkärille kuulemma löytyy aina muutamia peruutuspaikkoja (itse otankin mieluummin mieslääkärin). :)

Eli silloin olisi rv 6+2 laskujeni mukaan ja varmaan jotain näkyy ultrassa. Kai ne ainakin näkevät, että jollei mitään näy kohdussa niin munajohtimesta voi jotain sitten löytyä. Hassua, kun netistä löytyy tieto, että viikolla 6 voisi kuulua jo sydänäänetkin, mutta neuvolaan otetaan vasta viikolla 12. Kai se riippu laitteista ja sitten haluavat ottaa samalla np:n. Mutta luulisi että monia helpottaisi, jos ensi ultra olisi jo viikolla 6-7 niin näkisi jo kohdunulkoiset silloin niin moni pääsisi varmasti helpommalla.

No viikko pitää odottaa. Jomottelee tuohon oikeaan kylkeen (munasarjaan) hieman, mutta selkäkipu on nyt hellittänyt.

Harriet, voimia ja jaksamista sinulle odotteluun, mutta eikös ollut jo tuokin hienoa, ettei ainakaan heti löytynyt munanjohtimista mitään!? Pieni hinta tuo ultra on varmuudesta. Kiitos myös infosta noiden varattujen aikojen suhteen!

Yhteistyössä