Oireet lääkkeellisen keskenmenon jälkeen

Haluaisin tietää muiden kokemuksia fyysisistä tuntemuksista lääkkeellisen keskenmenon jälkeen, joka tehtiin tuulimunaraskauden vuoksi n. viikolla 12. Olen nimittäin HIEMAN hämmentynyt omista "kipuiluistani". Keskenmenosta on nyt 7 viikkoa. Olin 4 viikon jälkeen jälkitarkastuksessa, jossa minulle tehtiin ihan perus gynetarkastus, ja paineltiin munasarjoja ja kohtua vatsan päältä. Jo hieman tätä ennen aloin tuntemaan lievien kuukautiskipujen kaltaisia tuntemuksia ja luulinkin, että kuukautiset alkaisivat ihan lähipäivinä - mitään ei kuulunut. Huolestuin 6 viikon jälkeen ja epäilin tulehdusta, koska lievät kuukautiskiputuntemukset jatkuivat ja valkovuotokin oli haissut erilaiselle koko aikana keskenmenon jälkeen (ei kuitenkaan "käsittääkseni" pahalle - mulla ei oo koskaan tosin ollu edes hiivatulehdusta :) ). Uudelleen tehtiin samat tutkimukset (vaikka pyysin suoraan gynekologille, jotta olisi ultrattukin - ei päästetty) ja otettiin vielä kaikki mahdolliset labrakokeet raskaustestistä, tulehdusarvoihin ja virtsatietulehduskoe. No kävi ilmi, että kaikki muu on ok, mutta raskaushormonit oli koholla ja arvo oli 12. Pyydettiin tulemaan uudelleen 2 viikon kuluttua tsekkaamaan arvot, että josko olenkin raskaana uudelleen. Ensi viikolla siis pitäisi mennä uudelleen labraan, mutta jotenkin mua epäilyttää, että olisin raskaana (se mahdollisuus tosin on :D ). Ainakaan rintoja ja nännejä ei arista yhtään ja tuulimunaraskaudessa ne olivat TODELLA aristavat. Ainut tuntemus on selkeästi kohdussa - lievää "kipuilua" - aivan kuten tuulimunaraskaudessa. Kipuihin lekuri osannut sanoa mitään, joten olisi kiva tietää onko muilla ollut vastaavia kipuiluja lääkkeellisen km:n jälkeen (?).
 
minulla oli pientä kipuilua ja pientä vuotoa seuraaviin kuukautisiin asti, josta alkoivat n 5vk tyhjennyksestä...ne runsautuikin sitten niin paljon että jouduin lopulta kiireelliseen kaavintaa. Tällöin myös raskaushormooni jotain alle 20, mikä viittasi siihen että pala istukkaa oli jäänyt kohtuun. ultra oli ainut keino saada varmuus tuohon.
 
Vähän pelkään itsekin, että jotain rääppeitä sinne kohtuun olis jäänyt. Ei oo normi olo. Mua jotenkin yllätti sekin, että jälkitarkastuksen teki ihan terveyskeskuslääkäri, kun kuvittelin, että mut ohjattais suoraan gynekologille perusteelliseen tarkastukseen. Mut ei toisellakaan kerralla nähty siihen sit tarvetta :| Kovin oli lääkäri sitä mieltä, että jos jotain olisi jäänyt sisään, olisi jo pitänyt olla kunnon tulehdus päällä...
 
Mulla kesti vuoto lääkkeelisen tyhjennyksen jälkeen yht. 6 vk. Eka viikko oli suurempaa vuotoa ja sen jälkeen vain tuhrua. Ekat menkat alkoivat n. 8 viikon kuluttua tyhjennyksestä. Menkkojen aikana olo oli normaali, mutta välittömästi kun menkat loppuivat alkoi menkkaolo, joka kesti seuraaviin menkkoihin saakka. Sitten taas normaalit menkat ilman mitään erikoistuntemuksia. Seuraavien menkkojen jälkeen alkoivat suuret kivut koko vatsan alueella, selässä sekä kohdun ja munasarjan tietämillä. Kuitenkin raskaushormooni oli negatiivinen.

Nyt kivut ovat laantuneet miltei kokonaan (vieläkin kuitenkin ihan vähän) ja tyhjennyksestä aikaa n. 4 kuukautta. Eli hitaasti keho näyttää parantuvan ja selittämättömiin kipuihin ei ole vastausta, vaikka tuossa pari viikkoa sitten otettiin kaikki kokeet ja ultrattiin perusteellisesti. Pitänee vaan hyväksyä kummallinen olo vielä pitkään. Km:n jälkeen menkat tai keho saattaa tulla erilaiseksi, näin on käynyt todella monilla.
 
Mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys pari viikkoa sitten. Ensin tuli tietenkin todella runsasta vuotoa muutama tunti ja oli melko kovat kivut, sitten viikon verran veristä, mutta ei erityisen runsasta vuotoa ja vain vähän menkkamaisia kipuja. Sitten viikon verran ruskeaa tuhruilua eikä mitään tuntemuksia kohdun alueella. Nyt taas pari päivää sitten alkoi runsaampi ja hieman kivulias vuoto (tuskin vielä kk:t kuitenkaan). Mitään ihmeellisiä tuntemuksia ei kuitenkaan ole, oikeastaan mikään ei tunnu miltään. Ihmetyttää kuitenkin se, että vuoto jatkuu edelleen, sain hoitajan puheista sellaisen käsityksen ettei vuodon pitäisi jatkua 2 viikkoa pidempään (vuotoahan oli jo 3,5 viikkoa ennen kuin tyhjennys tehtiin). Onkohan jotain muuta vialla? Ensi viikolla on taas raskaushormonikontrolli, silloin saan tietää onko se laskenut jo tarpeeksi alas, vaikka tuskin on koska edelleen vuotaa :( Alkaa jo vain pikkuhiljaa v*tamaan tämä odottelu...
 
Mua kans alkaa jo ketuttamaan tää homma. Jotenkin naivisti luulin, että keskenmenon jälkeen tilanne "normalisoituisi" fyysisesti about kuukauden kuluessa ja menkat alkais ja homma ok. Mut nyt kun hakkaa vastaan, niin jotenkin henkinenkin puoli tulee taas matkaan mukaan. Olen tässä jo taas vetistellyt lekureille jne., kun aina joutuu selittään samat asiat. Huoh! No olin eilen labrassa taas antamassa tsekkausnäytteen sitä hormonitasoa varten. Tiistaina on soittoaika lääkärille - saa nähä miksi tilanne on muuttunut parin viikon takaisesta. Sit on kuitenkin jo 9 viikkoa keskenmenosta, et haluisin joka tapauksessa gynelle ja ultraan. Mul on elämäntilanne tällä hetkellä sellainen, et pitäis pystyä paneutumaan työasioihin 100 %:sesti eikä miettiä koko ajan, et onko mussa jotain vialla. Yritän nyt vaan kasata pokkaa itseeni, et saisin sanottua sille lekurille tarpeeksi painokkaasti, et haluan ultraan oli tilanne mikä hyvänsä.
 
hCG oli laskenut 2 viikon aikana 12:sta 4:ään. Ja keskenmenosta kulunut nyt 9 viikkoa. Ehkä se siitä sit. Kovin hitaasti vaan laskee ja kiire olis itsellä :) Pyysin lähetettä gynekologille joka tapauksessa ja sen sainkin. Täytyy nyt sit vaan odotella sinne pääsyä (ja/tai sitä, että kk:t alkaa).
 
Mulla oli 9 viikkoa kulunut km:stä viimeviikolla ja hcg oli 7. Lääkäri sanoi ettei enää seurata.
Mä en myöskään päässyt ultraan, ainoastaan käsikopelolla tutkittiin. Mulla oli 3 viikkoa km:n jälkeen tarkastus ja silloin hcg oli 400. Nyt vihdoin menkat tuli ja yritys pääsi uuteen alkuun. Toivottavasti sullakin alkaa menkat pian niin pääsee yrittämään uudestaan!
 
Olin tänää gynellä, joka oli sitä mieltä, että istukkaa sinne kohtuun on jäänyt, koska niin kauan on kestänyt hcg:n lasku. Katsoivat myös ultralla. Nyt oli sentään hcg tosin nollaantunut (10 vkoa lääkkeellisesta). Aika on kuitenkin varattu tiistaille imutyhjennykseen. TOivotaan nyt, et kk:t alkais vielä viikonlopulla, et vois sit tiistaina vaan tarkastaa, et kaikki on tullu ulos. Nyt on ainakin kipuiluja (taas kerran) sen verran, et vois enteillä kk:sia. Näitä kipuja on tosin ollut jo koko 10 viikkoa aina silloin tällöin. Mut jos ei oo kk:t tiistaihin mennessä ala, niin oon ihan tyytyväinen vaan, että tyhjentävät. Mulle riittää jo tää odottelu. Jos joskus tulevaisuudessa tulee toinen valinta eteen - kaavinta tai lääkkeellinen, - niin valitsen kaavinnan. Se tehdään ainakin kontrolloituna, eikä tartte sit miettiä sen jälkeen kolmea kuukautta, et onks kaikki ok...
 
Päivitän tilannetta, jos joku pohtii samoja asioita. Ei alkanu kk:set (ei mitään vuotoa) vaikka hcg oli nollilla jo viikon verran. Eli eilen multa kaavittiin pois se jäte (niin kuin lääkäri sanoi) eli istukka (tai sen palanen), joka kohdussa oli ollut koko ajan. Oon nyt NIIN tyytyväinen ja helpottunut, kun tää koko homma on nyt (toivottavasti) ohi. Tyhjennys tehtiin kuulemma varoen ja kohdun limakalvoa varottiin vaurioittamasta liikaa. Eli kun jälkivuodot loppuu, saamme alkaa yrittää uudelleen. Toivottavasti nyt kaikki menisi ok tästä lähin.

Ja satavarmasti otan kaavinnan, jos joskus tulee uusi keskenmeno. Homma oli nopeasti ja kivuttomasti ohi ja tulos todennäköisesti parempi kuin lääkkeellisellä "tyhjennyksellä".

Tuli vaan sellainen olo tästä, et kyllä sitä näköjään täytyy luottaa omiin tuntemuksiin, että kaikki ei oo ok, vaikka terveyskeskuslääkärit muuta väittäisivät. Onneksi jaksoin lopulta vaatia itselleni hoitoa ja tutkimuksia. TYKSissä (kun sinne lopulta pääsin) oltiin todella ystävällisiä eikä mun hoitoon hakeutumisessa nähty siellä mitään outoa. Siis siellä hlökunta oli sekä perjantain vastaanotolla että eilisellä toimenpidekäynnillä überystävällisiä ja ymmärtäväisiä. Terveyskeskuksessa sen sijaan oltiin todella ylimielisiä: "Pitäis sun tietää, että keskenmeno on aika rankka juttu kropalle, et ei se siitä niin äkkiä normalisoidu, mut mä nyt otan sulta virtsatietulehdustestin ja klamydiatestin niin on sit kaikki suljettu pois" jne. HUh!
 

Yhteistyössä