Oikeus hoitovapaaseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä ja mun ipanat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä ja mun ipanat

Vieras
Onko Kela-tietäjiä paikalla tai virkaehtosopimuksista tietäviä?

Olen valtiolla töissä ja virkaehtosopimuksen mukaan oikeutettu hoitovapaaseen. Entä jos on tarkoituksena hoitovapaalla lähteä pois maasta niin pitkäksi aikaa, että putoaa pois suomen sosiaaliturvan piiristä. Eli en saisi kelan hoitorahaa lainkaan. Onko minulla silti oikeus pitää palkatonta hoitovapaata? Vai onko hoitoraha ja hoitovapaa kytköksissä toisiinsa niin, että jos ei ole oikeutettu toiseen, ei ole toiseenkaan? Tietääkö kukaan?

Kiitos, näin mä vähän ajattelinkin niiden olevan, mutta kun ei näistä kiemuroista aina tiedä. Nyt siis suunnitelmia tekemään. Täytyy sitten myöhemmin vielä varmistaa asia työnantajalta, kunhan uskallan tunnustaa, että kaavailen hoitovapaalle jäämistä. Kun odottavat mua kovasti jo takaisin siellä.

Siis meinaatko sä muuttaa virallisesti pois suomesta hoitovapaan ajaksi vai matkata vierailemaan jonnekin siksi aikaa? Ei sun oikeutes häviä mihinkään ainakaan siinä tapauksessa että sun virallinen osoite on suomessa.

Vakituiseksi muutoksi pois suomesta katsotaan kaikki yli vuoden kestävä majailu ulkomailla. Jos olisin alle vuoden, olisin oikeutettu hoitorahaan. Tarkoitus olisi olla kuitenkin ainakin kaksi vuotta, joten muuttopäivänä tipun pois Suomen sosiaaliturvan piiristä. Eli hoitorahaa en saa. Siksi kyselen, olenko kuitenkin oikeutettu hoitovapaaseen, kun työsuhde pysyy kuitenkin koko ajan.

No sitä virkavapaatahan toki haen jos ei saa jäädä hoitovapaalle, mutta kyse onkin siitä, että hoitovapaaseen olisi oikeus, sitä ei työnantaja voi kieltää. Virkavapaan myöntäminen taas olisi täysin työnantajan harkinnassa.

No en mä kyllä ymmärrä tuotakaan, hoitovapaalla sulla ei ole velvollisuutta olla esim työkkärin tavoitettavissa vaan oikeus "lomailla". Mitä se kenellekkään kuuluu, missä maailmankolkassa lastasi kasvatat sen pari vuotta?

[QUOTE="mama";26155290]No en mä kyllä ymmärrä tuotakaan, hoitovapaalla sulla ei ole velvollisuutta olla esim työkkärin tavoitettavissa vaan oikeus "lomailla". Mitä se kenellekkään kuuluu, missä maailmankolkassa lastasi kasvatat sen pari vuotta?[/QUOTE]

Tätä kommenttia mä en nyt kyllä ymmärtänyt. Ja joku on linkannut kelan sivuille niin se nyt on jo selvää, että kelan tuilta tippuu pois, epäselvää on enää se saako työstä jäädä hoitovapaalle vaikkei saa hoitorahaa kelasta.

Yhteistyössä