Oikeasti hyvä rintapumppu

  • Viestiketjun aloittaja tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti
tuore äiti
Haluan antaa vinkin oikeasti hyvästä rintapumpusta. Kokemusta nimittäin on kertynyt nyt 2 kk verran. Vauvani ei oppinut rintaa imemään useammasta syystä ja syö nyt lypsetyn rintamaidon pullosta. Kova homma on lypsää, mutta onneksi löysin hyvän rintapumpun. Ensin ostin Aventin sähkökäyttöisen ja sterilointihommia helpottaakseni (ettei tarvitse koko ajan olla pesemässä ja keittämässä suppilo-osaa) vielä kaksi käsikäyttöistä "varaosiksi". Rahaahan näihin meni rapiat 200 e. Lopulta sain vuokrattua Amedan sairaalakäyttöön tarkoitetun pumpun netin kautta (Rintapumppu.fi), meidän kaupungista kun ei sairaalatason pumppuja saanut neuvolasta kuin 2 viikoksi eikä MLL:kään niitä välittänyt. Vuokra on 1,5 e päivässä. Ei ihan halpa, mutta pumppu on todella hyvä, maidon tulo parempi kuin Aventilla eikä käy kipeää, nännikipukin helpottui. Ilmeisesti minulla joku herumisongelma, koska Aventilla jouduin lypsämään ilman suppilon silikonityynyä, että sain kunnon saaliin. Amedalla olisi ollut myös tuota sairaalatason mallia vastaava kotikäyttöön tarkoitettu kone samaan hintaan kuin Aventin sähkömalli, mutta itse päädyin vuokraamaan tuon koneen, koska tykästyin siihen neuvolasta lainattuani enkä enää halunnut ostaa neljättä konetta kotiin enkä myöskään riskeerata (juuri rintatulehduksesta, Aventin aikaisesta, parannuttuani).

Omakohtaisena vinkkinä ja rohkaisuna muuten lypsämisen kanssa tuskaileville vielä, että kyllä se maidon tulo runsastuu, kun ahkeasti lypsää. Minullakin ensin saaliit vain 20-40 ml kerrallaan, mutta kun lypsin ahkerasti 3 h välein (aina kun vauva söi), sain vihdoin maidon nousemaan ja parissa viikossa päästiin Tuttelista eroon. Nyt lypsän 4-5 krt päivässä, öisin vain, jos vauvakin syö (yleensä syö vasta klo 5-6).

Ei ole muuten mainos ja useimmat varmaan pärjäävät joko kokonaan ilman pumppua tai sitten noilla marketin versioilla, jos lypsävät vain kotipakkaseen satunnaiskäyttöä varten.
 
1111
Kiitos tiedosta. Kunpa tämänkin olisin tiennyt vuosi sitten olisin ehkä voinut ruokkia lastani pidempään omalla maidollani. Aventin pumpun (sähk.) kanssa meni ikuisuus ja tissistä tuo pieni ei osannut enää syödä, kun oppi sairaalassa pullolle. Laitan linkin talteen, jos joskus vielä tarvetta. ISO KIITOS.
 
Ruu
Asun ulkomailla, joten pumppaus (vakuumi) oli tarkeaa, jotta maidon tulo sailyi aikaisen tyohonmenon ohessa. Minulla oli Medellan Pump In Style Advanced Backpack. Ja oli tosi hyva: ei kipuja (paransin silla myos alkavia mastiitteja), herui hyvin, helppo kayttaa/putsata, pystyi pumppaamaan molemmat kerralla ja pumppasin silla noin 4 kk 2-3 kertaa paivassa (arkipaivina). Maidon tulon piti ylla ainakin minulla hyvin ja sain taysimetettya lapseni puolivuotiaaksi, vaikka toihin jouduin palaamaan jo 3 kk kuluttua.
Toki painavahko ja patteripumppaus optiota en koskaan kokeillut koska kaytin pumppua imetyshuoneessa, jossa oli verkkovirta.
Hinta taitaa olla kova Suomen mittakaavassa (noin 300 $), kun siis pumpuja ei siella samallalailla
kayteta, mutta mina sain kylla hinnan takaisin, koska yhtaan vastikepakettia en ole ostanut.
 
Ruu
Asun ulkomailla, joten pumppaus (vakuumi) oli tarkeaa, jotta maidon tulo sailyi aikaisen tyohonmenon ohessa. Minulla oli Medellan Pump In Style Advanced Backpack. Ja oli tosi hyva: ei kipuja (paransin silla myos alkavia mastiitteja), herui hyvin, helppo kayttaa/putsata, pystyi pumppaamaan molemmat kerralla ja pumppasin silla noin 4 kk 2-3 kertaa paivassa (arkipaivina). Maidon tulon piti ylla ainakin minulla hyvin ja sain taysimetettya lapseni puolivuotiaaksi, vaikka toihin jouduin palaamaan jo 3 kk kuluttua.
Toki painavahko ja patteripumppaus optiota en koskaan kokeillut koska kaytin pumppua imetyshuoneessa, jossa oli verkkovirta.
Hinta taitaa olla kova Suomen mittakaavassa (noin 300 $), kun siis pumpuja ei siella samallalailla
kayteta, mutta mina sain kylla hinnan takaisin, koska yhtaan vastikepakettia en ole ostanut.

Ja se piti viela sanoa, etta yhdyn ylemman kirjoittajan mielipiteeseen. Pumppaamalla lisaa, lisaat maidon tuotantoa. Kun vauvalleni tuli kasvupyrayksien myota isompi ruokahalu lisasin pumppauskertoja, jolloin sain nostettua maitomaaraa. Loppuvaiheessa sain kerattya pumppauksella 60-100ml/rinta, mutta kun sitten aloin soseitten myota harventaa pumppauksia naykyi se myos pienentyneina saantoina.
 
Viimeksi muokattu:
ainu
Minulla oli kylläkin sellainen ihan tavallinen käsikäyttöinen (Ainu) Medela merkkinen pumppu. En muista tarkkaa mallinimeä mutta keltaiset osat siinä oli. Jouduin välissä pumppaamaan lapsen kaikki maidot pulloon, kun piti muutamista syistä syöttää tietty tarkka määrä ja säännöllisesti tiettyihin aikoihin. Tällä pumpulla sain ne irti mukavasti ilman että olisi ollut jännetuppitulehdusta tai muutakaan. Tosin minulla maidoa tuli välillä vaikka ihan paljain käsinkin lypsämällä.

Vinkkinä vaan jos alkaa rinnassa tuntumaan muhkuja ja maidon pakkautumista, niin kannattaa lypsäessä varovasti hieroa niitä kohtia nännin suuntaan niin maito heruu niistä kohdin pois. Lisäksi jos jaksaa/ehtii/tilanne on paha, niin se kipeä kova kohta kannattaa lämmittää esim kuumavesipullolla tms ja sitten hieroa+lypsää. Ja lopuksi jääkaappikylmiä hieman pintarikottuja kaalinlehtiä kipukohdan päälle rintaliivin sisään. Tuo kaali ei ole mikään vitsi, mä sain kaalia sairaalassakin kätilöiltä.
 
***
Mullakin kaytossa Ameda Elite pumppu, jonka olen vuokrannut. Ihan ehdoton! Olen siita suorastaan riippuvainen!

Ma olin sinnikas ja paatin kun vauveli on reilu nelja vkoa, etta nyt jatan pullon kylmasti pois. (Meillakin oli ongelmia aluksi ja vauva tottui pulloon). Ekat kolme imetuspaivaa olivat ihan tuskaa, mutta sitten vihdoin alkoi onnistumaan. Nyt pumppaan edelleen ensimmaiseksi kun heraan ja ennen kuin menen nukkumaan, joskus harvoin paivalla. Annan "oman tuotantoni" pullosta vikassa syotossa ja yolla. Korvike on jaanyt kokonaan pois.

Pulloruokinnan ja imetyksen ero on kylla aikamoinen: imettaessa meilla ei ole mitaan rutiinia. Vauva syo miten sattuu, valilla 30 min valein, kun taas pullon kanssa meilla oli alussa selkea rutiini, syotiin 3-4 tunnin valein. Myos pullon kanssa tiedat tarkalleen kuinka paljon vauva syo. Mutta se pullojen kanssa pelailu ja jatkuva pumppaus kay kylla sekin tyosta. Mulla toimii parhaiten nyt tama seka etta systeemi.
 
Lala
Mulla toimi Aventin käsikäyttöinen todella hyvin. Alussa oli ongelmia, mutta siinä vaiheessa kun menin töihin ja pumppasin työaikana niin oli todella hyvä, piti pystyä rentoutumaan ja lapsen kuvia mukana, että maitoa alkoi herumaan.
 
Tomi
Mulla toimi Aventin käsikäyttöinen todella hyvin. Alussa oli ongelmia, mutta siinä vaiheessa kun menin töihin ja pumppasin työaikana niin oli todella hyvä, piti pystyä rentoutumaan ja lapsen kuvia mukana, että maitoa alkoi herumaan.
Pientä mainosta asiaan liittyen, eli osoitteessa www.pikkukoala.fi on erittäin halvalla tarjouksessa Philips Avent käsikäyttöinen rintapumppu. Taisi olla 25,10€ (+toim. kulut 3,90€).
 
Viimeksi muokattu:
Essi
Hei, oletteko huomanneet, että Ainua kehuvat kirjoitukset ovat hyvin saman tyylisiä? En tarkoita pelkästään sisältöä vaan sanoja, kuten "komppaa". Kannattaa suhtautua varauksella kirjoitteluun, eihän sitä koskaan tiedä, kuka mainostaa omaansa...
 
Nuubi
Pientä mainosta asiaan liittyen, eli osoitteessa www.pikkukoala.fi on erittäin halvalla tarjouksessa Philips Avent käsikäyttöinen rintapumppu. Taisi olla 25,10€ (+toim. kulut 3,90€).
Ihan vain vinkkinä, löytyy muuten aika halvalla noita Avent Isis pumppuja tällä hetkellä myös esim Amazonista. Noin 17 eurolla saa pumpun (£15) ja jos ostaa yli 20 punnalla, ilmainen toimitus Suomeen. Ihan samoja Aventin pumppuja kuin Suomessakin myynnissä, aika paljon halvemmalla vain.

Philips AVENT SCF310/20 Manual Breast Pump: Amazon.co.uk: Baby
 
Viimeksi muokattu:
pumppailija
tommee tippee merkkinen pumppu on ehdottomasti paras meikäläisen mielestä. toki tässä ollaan ensimmäistä kertaa asialla, että en ole kokeillutkaan kun kahta pumppua. mutta minulla oli ensin tuo ainun pumppu, jolla ei tee yhtään mitään.. menin käymään lastentarvike liikkeessä ja siellä myynnissä olleista kysyin mikä on paras ja myyjä suositteli tommee tippee- pumppua. alussa kun rinnat oli kipeät niin oli pakko välillä pumpata kun ei pystynyt syöttämään, tällä vehkeellä operaatio ei sattunut yhtään.
pumpun kanssa samassa setissä tulee kaksi eri kokoista tuttipulloa ja kaksi tutiosaa. onhan se hieman arvokas, mutta kyllä minä puhun sen pumpun puolesta! onko muilla kokemusta siitä? nyt ollaan ukkelin kanssa pelattu sillä 4kk ja aina kun täytyy jäädä isin kanssa kotiin niin jo on 100 ml pumpattu hetkessä.
 
Pumppu
Ei kannata sänntätä ostamaan sitä ensimmäistä pumppua, jonka hyllystä löytää. Tarkista ensin, että siitä löytyy ainakin osa seuraavista ominaisuuksista:

- imurytmin erillinen säätö, portaaton tai hyvin monta porrasta, alussa nopea sitten hitaampi
- imuvoimakkuudes erillinen säätö, portaaton tai hyvin monta porrasta jotta löytyy sopiva
- eri kokoisia rintaosia saatavana, rinnat ovat eri kokoisia ja muuttuvat imetyksen aikana
- mahdollisuus pumpata kahdesta rinnasta samaan aikaan, maitoa tulee enemmän ja nopeammin

Lisäksi on hyvä, jos varaosapalvelu toimii ja lisäosia on saatavana
 

Yhteistyössä