Ohut pizzapohja? oisko heittää ohjetta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ijkm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ijkm

Vieras
kaupan valmiit pyöreät pizzapohjat tuleetosi koviksi ja ovat jotenkin muutenkin epämiellyttäviä. Voisin tehdä itse jokaiselle omat pizzapohjat, mutta resepti hukassa. Suht ohut pizzeriamainen pohja?

Mä teen tällä ohjeella:
2dl vettä, kylmää
2tl suolaa
60ml öljyä
2tl kuivahiivaa
5dl vehnäjauhoja

Tästä tulee uunipellillinen, pohja jää ohueksi.
Tai kaksi pyöreätä pohjaa.

Ja saahan mistä tahansa pohjasta ohuen jos sen kaulii ohueksi ;)

Tämä on hyvä. Puolitoistakertaisena tulee kaksi pellillistä. Ohje pastanjauhantaa-blogista.

350 g vehnäjauhoja
1 pss kuivahiivaa
1 tl suolaa
2 rkl extra vergine -oliiviöljyä
2 1/4 dl lämmintä vettä

[QUOTE="hiiva";30792563]Kuivahiiva vaatii lämmintä vettä,jos kylmää laittaa niin ihan sama laittaako hiivaa ollenkaan.[/QUOTE]

Ei pizzataikinan oo tarkoituskaan pahemmin kohota, ei niin kuin sämpylöiden tai pullien.

Ja kyllä tuo hiukan kohoaa ja saa ilmavuutta vaikka vesi kylmää onkin.
Tällä ohjeella oon tehnyt vuosia ja hyvä pohja tulee. Leipuriopintojen aikana tämän ohjeen yhdestä leipomosta nappasin ;)

[QUOTE="Jutta";30792586]Ei pizzataikinan oo tarkoituskaan pahemmin kohota, ei niin kuin sämpylöiden tai pullien.

Ja kyllä tuo hiukan kohoaa ja saa ilmavuutta vaikka vesi kylmää onkin.
Tällä ohjeella oon tehnyt vuosia ja hyvä pohja tulee. Leipuriopintojen aikana tämän ohjeen yhdestä leipomosta nappasin ;)[/QUOTE]
Kyllä sen vaan vähän on tarkoitus kohota,eriasia jos tykkäät näkkileipä pohjasta.

[QUOTE="hiiva";30792592]Kyllä sen vaan vähän on tarkoitus kohota,eriasia jos tykkäät näkkileipä pohjasta.[/QUOTE]

Luitko vastaukseni huonosti... Sanoinhan että se kohoaa ja saa ilmavuutta.
Kaukana näkkileivästä :D
Vai meinaatko että parikymmentä vuotta toiminnassa ollut leipomo käyttäisi näkkäripohjaa pizzoissaan. Menekki ei varmaan olisi hyvä.

[QUOTE="Jutta";30792598]Luitko vastaukseni huonosti... Sanoinhan että se kohoaa ja saa ilmavuutta.
Kaukana näkkileivästä :D
Vai meinaatko että parikymmentä vuotta toiminnassa ollut leipomo käyttäisi näkkäripohjaa pizzoissaan. Menekki ei varmaan olisi hyvä.[/QUOTE]

Ei varmasti ole menekkiä tollasella ohjeella,kun ei varmasti taikina kohoa kylmällä vedellä.

Käytä sitten durumvehnäjauhioja, älä tavallisia. Ja vaivaa taikina kunnolla, tulee sitkoa. Kunnollisella piirakkapulikalla kaulit taikinan todella ohueksi ja paistat pizzan uunin alaosassa 250 asteessa. Niin tulee oikeanlaista pizzaa.

No ei ole durum jauhoja :(

Eikö tavallisilla tosiaan saa hyvää? Ostin kaupasta jo varalta valmispohjia pakasteesta, mutta ajattelin kuitenkin yrittää tehdä pohjan itse, koska noista tulee muistaakseni sellaisia kovia känttyjä.

Meni hetki pieni kun pilkkosin kaikkea mahdollista täytettä ja paistelin jauhelihaa ja asettelin ne nätisti isoille lautasille, että jokainen voi ottaa omia lempitäytteitään. Kyllä lapset yllättyy kun tulevat koulusta, pöytä täynnä kaikenmaailman täytteitä, eikun tekemään pizzaa :)

Onko mikään ohje sellainen, että tulis tavallisista vehnäjauhoista ihan hyvää?

[QUOTE="a p";30792749]No ei ole durum jauhoja :(

Eikö tavallisilla tosiaan saa hyvää? Ostin kaupasta jo varalta valmispohjia pakasteesta, mutta ajattelin kuitenkin yrittää tehdä pohjan itse, koska noista tulee muistaakseni sellaisia kovia känttyjä.

Meni hetki pieni kun pilkkosin kaikkea mahdollista täytettä ja paistelin jauhelihaa ja asettelin ne nätisti isoille lautasille, että jokainen voi ottaa omia lempitäytteitään. Kyllä lapset yllättyy kun tulevat koulusta, pöytä täynnä kaikenmaailman täytteitä, eikun tekemään pizzaa :)

Onko mikään ohje sellainen, että tulis tavallisista vehnäjauhoista ihan hyvää?[/QUOTE]

durumvehnäjauhot ovat kyllä parhaat.

Mutta itse olen saanut valmispohjistakin ihan hyviä olemalla tarkka sen uunissaoloajan kanssa. Mitään pitsanpäällisiähän ei kuulu kypsentää uunissa, vaan valmispohjapitsa on käytännössä valmis samalla hetkellä kun juusto vain sulaa.

Täyttä paskapuhetta ettei vehnäjauhoilla sais hyvää,ihan turhaa käyttää mitään hippi jauhoja.
Ylimääräinen loraus öljyä,riittävästi sokeria ja suolaa niin ai että on parasta!
Ja muista antaa nousta 20-30 minuuttia.

Täyttä paskapuhetta ettei vehnäjauhoilla sais hyvää,ihan turhaa käyttää mitään hippi jauhoja.
Ylimääräinen loraus öljyä,riittävästi sokeria ja suolaa niin ai että on parasta!
Ja muista antaa nousta 20-30 minuuttia.

kyllä vehnäjauhoilla hyviä vehnäpohjia tulee ja itsekin teen useimmiten niistä, mutta kun haetaan mahdollisimman paljon pitseriatyyppistä pohjaa niin durumvehnäjauhot ovat parhaat - eivät ne pitseriatkaan niitä huvikseen käytä vain koska "hippijauhot" olisivat in. Durumin ominaisuudet ovat erilaiset kuin vehnäjauhojen (aivan kuten kaikkien muidenkin jauhojen ominaisuudet ovat erilaiset keskenään, kuten "leipuri" varmasti tietäisikin) ja niiltä sopivat aivan erinomaisesti nimenomaan ohuiden pitsapohjien ja tuorepastan ainesosiksi. Ei kukaan tee ruisleipääkään vehnäjauhoista!

Yhteistyössä