Oenko vastuuton äiti?

• Viestiketjun aloittaja Kettu syö
  • Ensimmäinen viesti
Mä en uskaltaisi. Joskus kun nukutin vauvaa parvekkeella vaunuissa, toin vaunut sisälle jos itseä alkoi nukuttamaan.
Niihin aikoihin luin lehdestä, kun jonkun kerrostalon parvekkeelle oli kiivennyt rotta ja mennyt vaunuihin! Eli kaikkea voi sattua. Rivitalojen pihamailla voi olla oravia jotka ovat yllättävän kiinnostuneita vauvan tuoksusta. Lisäksi myös tietty ihmisiä voi sattua, vaunut voivat kaatua ym ym.

Ja mun mielestä 1v ei ole sen ikäinen vauva jota voisi nukuttaa vaunuissa yksinään! En jättäisi yksin vaunuihin nukkumaan lasta joka osaa jo liikkua.

grt
[QUOTE="tsubaki";24686110]Mun on ihan pakko kysyä, että mitä te oikein oletatte että se kissa siellä vaunuissa sille vauvalle tekisi? Mulle on siis ihan ok, jos joku ei vauvaansa ulkona nukuta, mutta kun mä en vaan tajua mikä uhka tuo kissa on, varsinkin kun on kyse isommasta lapsesta....)[/QUOTE]

Ei kai siitä kissasta isommalle lapselle mitään uhkaa ole, mutta pienelle on. Kissat hakeutuvat lämpöön nukkumaan ja tästä syystä on tapahtunut sellaisia onnettomuuksia, että kissa on mennyt vauvan päälle nukkumaan ja vauva on tukehtunut.

"vieras"
[QUOTE="tsubaki";24686110]Mun on ihan pakko kysyä, että mitä te oikein oletatte että se kissa siellä vaunuissa sille vauvalle tekisi?
[/QUOTE]

Makaa vauvan päällä niin että vauva tukehtuu. Tai vauva saattaa repiä kissaa jos herää kun kissa on samoissa vaunuissa, ja kissa voi puolustautua kynsimällä.

"effemia harmeil"
Ajatelkaa, lapsen sisällä nukkuessakin saattaa tulla trombi ja viedä just lapsen pinnasängyn mukanaan,tai taivas voi tippua niskaan. Tai kun lapsi liikkuu huoneesta toiseen kotosalla,on toiseen huoneeseen saattanut murtautua joku joka lapsen sieppaa.. Ei herran tähden. Kulkekaa lapsenne kanssa käsiraudoissa ainakin siihen asti että hän täyttää 18.

No jos itkuhälytin on eikä lapsi nuku missään Manskun varrella niin nukkuisin kyllä minäkin ihan huoletta pienet päikkärit. Levännyt äiti on kuitenkin lapselle aina parempi kuin yliväsynyt ja ylistressaantunut. Joten relax! :)

?
1-vuotiasta ei voi jättää yksin nukkumaan, juurikin siitä syystä että hänpä saattaa saada päähänsä jo vaikka mitä.

Ap kertoi että yöt menevät huonosti. Olisko yhtenä syynä ne ylipitkät päiväunet? Jospa lähtisit päivällä lenkille ja vauvasin saisi nukkua vaunuissa lenkkisi ajan, ja ehkä kahvit päälle. Läskitkin lähtisi...

Anna vauvan herätä kohtuu aikaan, nukutte yöt paremmin koko porukka.

En kyllä mitenkään uskaltaisi. Jopa tuo kettukaan ei ole niin kaukaa haettu ajatus, nimittäin olen itse törmännyt pohjois-Helsingissä kettuun kerrostalon pihamaalla ihan päiväsaikaan. Ei pelännyt minua yhtään, vaan rauhassa parin metrin päästä jolkotteli menemään. Ei onneksi näkynyt vauvoja vaunuissa nukkumassa.

"tsubaki"
Ei kai siitä kissasta isommalle lapselle mitään uhkaa ole, mutta pienelle on. Kissat hakeutuvat lämpöön nukkumaan ja tästä syystä on tapahtunut sellaisia onnettomuuksia, että kissa on mennyt vauvan päälle nukkumaan ja vauva on tukehtunut.
Ok. Yritin etsiä näitä ja ilmeisesti tälläinen epäily oli pari vuotta sitten Ruotsissa ja yhdessä keskustelussa joku muisteli 60-luvulla näin tapahtuneen myös Suomessa. Mutta voihan noita olla tapahtunut muulloinkin. Mä en ehkä näe tässä aplle sellaista uhkaa että kannattaisi ulkona nukuttamista lopettaa. Ja onhan noita kissaverkkoja.

"mie"
Mie voisin tehä niin että nukuttaisin vauvan ulos makuupussiin ja peiton alle niin että kun nukahtaa niin sitten siirtää sisälle vaunut, avaa makuupussin ja otttaa peiton pois, menee itekin nukkumaan. Sitten antaa vauvan herätä omia aikojaan tai jos ite herää ensin niin sitten siirtää vaunut takasin ulos.

mie kyllä nukutan vauvan välillä vaunuihin ja parvekkeelle kylläkin, hycin voisin käydä nukkumaan siinä välissä jos nukuttaisi. Mutta tosiaan, asumme kerrostalossa aika korkealla mminne kissat ei pääse.

koaspwf
Minä voisin AP:n lailla tehdä. En ymmärrä näitä ketkä aina nukkuvat lapsi kainalossa, sillä itse en voisi enkä haluaisi niin tehdä sillä herään aina kun vauva tuhahtaa, tai äännähtää. Koira kyllä raportoi hyvissä ajoin jos pihalle tulee jokin tuntematon eläin/ihminen tai jos vauvalla on hätä.

Ihana koira <3

"Sini"
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu syö;24679877:
Hermostuttaa oma äitini joka on mielestäni todella ylisuojeleva. Hän moittii minua siitä että nukun päiväunia silloin kun 1-vuotias lapseni nukkuu ulkona rauhallisen rivitaloalueen pihalla Helsingissä. Hänellä on visio, että kettu tulee syömään lapseni. Tänään vaihtoehtoinen eläin oli karhu.

Äitini mielestä lapsi on "ilman valvontaa" jos käytän itkuhälytintä tai vaihtoehtoisesti nukun sohvalla alle viiden metrin säteellä lapsesta ja pidän ulko-ovea auki että kuulen jos hän herää. Äiti haluaisi että ramppaan ikkunassa tarkistamassa vähän väliä onko kaikki hyvin. Itse hän tarkisteli minun ja sisarusteni nukkumista yölläkin, ja kärsii unihäiriöistä edelleen kuusikymppisenä.

Olenko nyt aivan hakoteillä? Ravaatteko te kyttäämässä päiväunia nukkuvan lapsenne unta, vai onko ihan OK nukkua itse sisällä jos lapsi uinuu ulkona? Vuosikkaallani on ollut levottomia öitä, viime yönä heräsi tunnin välein koko yön, ja olen aikasta uuvuksissa, joten tällainen syyllistäminen lepohetkestäni suututtaa.
Et ole vastuuton äiti! Ei meilläkään nukkunu lapset ku hirveän tappelun/reilu tunti) kans sisällä vajaa puoli tunta ja ulkona vetivät unta palloon kaksikin tuntia elleivät enemmänki! Höpö puhetta on ettei lasta voisi ulkona nukuttaa ja samlla ite otta päikkäreitä!! Ole huoleti, olet ihan normaalilla järjellä varustettu ÄITI!

"vieras"
ap on varmasti vastuullinen ja hyvä äiti :). Itselleni vain ihan IRL sattui toistuvasti seuraavaa, kun yritin rt-kotimme pihassa nukuttaa vauvaa: naapurin iso koira hyppäsi aidan yli ja naapurin mies sukkasillaan perässä. Koira koki vauvan uhkana ja teki tämän myös joskus autoon mennessämme eli seisoinpa vauvan ja turvaistuimen edessä kerrankin vihaisen koiran edessä vauvan suojana - ja taas lumihangessa juoksi sukkasillaan hämillinen ja hätääntynyt omistaja.. Eläimet siis itseäni joskus pelottavat ja siksi miettisin asiaa äitisikin vinkkelistä. Unesi varmasti tarvitset ja itse nukutin vauvan vaunuihin ja vedin vaunuissa sisälle ja silloin kyllä nukuin toki itsekin :).

Isä
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;24680211:
Aika vouhkaajia taas vastaamassa. Mun mielestä et ole vastuuton jos suot itsellesi pienen lepohetken. Pitääkö joka asiasta hysterisoida??
Sö et ainakaa oo kunnollinen äiti, jos ajattelet ensimmäisenä omaa mielenterveyttä, kun lapsen elämää, kyllä mä ainaki laitan lapsen etusijalle, Tsadi on muutenki vaarallinen kaupunki, ni en mä uskaltais nukuttaa ketää ulos, ellen itse ole läheisyydessä, miksei AP nuku itsekkin siinä ulkona vaunun läheisyydessä?

ap Kettu syö
1-vuotiasta ei voi jättää yksin nukkumaan, juurikin siitä syystä että hänpä saattaa saada päähänsä jo vaikka mitä.

Ap kertoi että yöt menevät huonosti. Olisko yhtenä syynä ne ylipitkät päiväunet? Jospa lähtisit päivällä lenkille ja vauvasin saisi nukkua vaunuissa lenkkisi ajan, ja ehkä kahvit päälle. Läskitkin lähtisi...

Anna vauvan herätä kohtuu aikaan, nukutte yöt paremmin koko porukka.
Heh, tässäpä on hienosti päätelty meidän päikkäreidenkin pituudet. Lapsi nukkuu yleensä yhdet 1,5 h päikkäritulkona, sisällä uni kutistuu vajaaseen tuntiin ja nukuttamisessa menee yli puoli tuntia sisällä. Ei kuulosta varmaankaan kovin ylipitkiltä unilta, vai mitä?

Kuten täällä jotkut ovat todenneet, äidin väsymys on minusta suurempi riski kuin hyökkäävät eläimet tai hiipparit. Ei siksi että tulisin aggressiiviseksi vaan siksi että väsyneenä ihminen on kömpelö eikä tarkkaavaisuuskaan riitä välttämättä vauhdikkaan taaperon vahtimiseen jos on viikko- tai kuukausitolkulla nukkunut viitisen tuntia kolmessa pätkässä.

Jotkut lapset ovat haastavia nukkujia.

Jahas, tuolla taitaa kutsu käydä, pikkumies on herännyt ja ilmoittaa sen reippaasti :)

omnix
[QUOTE="vieras";24680512]VIEREEN? juuri sai vanhemmat tuomion kun oli vauva kuollut heidän vieressään... huh! en IKINÄ nukkuisi vauva vieressäni[/QUOTE]

Joo - ja luitko koko uutisen? Tuomio ei tullut siitä, että he nukkuivat lapsen vieressä vaan siitä, että he olivat vetäneet ties mitä kamaa sinä päivänä (viinaa, lääkkeitä, yms) ja sitten sammuneet vauvan päälle. Ja ei ollut edes ensimmäinen kerta. Mä epäilisin jo tahallisuutta...

Toi on vähän kuin huutelisi "Tuomio tuli kun vauvaa nukutettiin rattaissa!" ja sitten kerrottaisiin, että rattaat olivat täynnä lasinsiruja ja ne olivat hajoamispisteessä ja lapsi tipahti sitten sieltä pois ja kuoli.

Se, että päihteetön vanhempi nukkuu lapsensa vieressä turvallisella alustalla ei ole missään nimessä vaarallista millään muotoa.

"mia"
Nukutan lasta pihalla (2,5v,joo nukkuu vieläkin rattaissa päiväunet) ilman itkuhälytintä ja monesti otan samalla ite sisällö tirsat,aatella! Asutaan kyllä pienellä ja rauhallisella paikkakunnalla.

Yhteistyössä