Öljylämmitys

• Viestiketjun aloittaja ostaja
  • Ensimmäinen viesti
ostaja
Paljonko teillä menee vuodessa öljyä, ja minkäkokoinen asunto, onko ilmapumppua?

Koti haussa ja yks144 neliöinen olis tuossa muuten ihana, mut mulla ei mitään tietoa tuosta öljylämmityksen kuluista...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ostaja:
Paljonko teillä menee vuodessa öljyä, ja minkäkokoinen asunto, onko ilmapumppua?

Koti haussa ja yks144 neliöinen olis tuossa muuten ihana, mut mulla ei mitään tietoa tuosta öljylämmityksen kuluista...
Vähän aiheen vierestä, niin tässä meidän naapurustossa yksi öljytalous siirtyi pellettilämmitykseen. Saivat vielä jotain avustustakin. Sen tarkemmin en tiedä. Tietysti muutostyöt maksaa ja menee aikansa ennenkuin säästöä syntyy, mutta onhan pelletti ympäristöystävällisempää kuin öljy ja puu on uusiutuva luonnonvara ja sitä sahajauhoa kuitenkin tuolta sahoilta yms tulee.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vähän aiheen vierestä, niin tässä meidän naapurustossa yksi öljytalous siirtyi pellettilämmitykseen. Saivat vielä jotain avustustakin. Sen tarkemmin en tiedä. Tietysti muutostyöt maksaa ja menee aikansa ennenkuin säästöä syntyy, mutta onhan pelletti ympäristöystävällisempää kuin öljy ja puu on uusiutuva luonnonvara ja sitä sahajauhoa kuitenkin tuolta sahoilta yms tulee.
uh..ajatus katkesi eli sahajauho, josta pellettiä puristetaan. :ashamed: sori katkoilu...

öljylämmittäjä
Meillä neliöitä 135, öljysäiliö vain 1500 litraa, kulutus vuodessa noin 2300 litraa. Ei ilmalämpöpumppua, sisälämpötila pidetään n. 22 asteessa.

Vanha rintsikka, oisko 120 neliöö... Öljyä menee vuodessa joku 2000 litraa. Tän vuoden keskiarvohinta on varmaan 0,85 senttiä litralta, eli joku 140 e kuukaudessa siihen. Riippuu talvesta. Ilmalämpöpunppu on, sitä käytetään lähinnä kesäisin viilennykseen.

Öljy on huoleton vrt. pellettiin ja sen öljylitran hinta on tullut nyt syksyllä jopa 20 senttiä alemmas litralta (itse ostin kallilla :headwall: )

Suin päin ei kannata öljylämmitystä lähteä muuttamaan, jos on toimiva. Mut jos laitteisto kaipaa remonttia, sit voi teitty miettiä muitakin. Itse laitettiin kolme vuotta sitten uusi öljylämmityslaitteisto. Aurinkoenergiaa mietitään myöhemmin otettavaksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kersantti Karoliina:
Vanha rintsikka, oisko 120 neliöö... Öljyä menee vuodessa joku 2000 litraa. Tän vuoden keskiarvohinta on varmaan 0,85 senttiä litralta, eli joku 140 e kuukaudessa siihen. Riippuu talvesta. Ilmalämpöpunppu on, sitä käytetään lähinnä kesäisin viilennykseen.

Öljy on huoleton vrt. pellettiin ja sen öljylitran hinta on tullut nyt syksyllä jopa 20 senttiä alemmas litralta (itse ostin kallilla :headwall: )

Suin päin ei kannata öljylämmitystä lähteä muuttamaan, jos on toimiva. Mut jos laitteisto kaipaa remonttia, sit voi teitty miettiä muitakin. Itse laitettiin kolme vuotta sitten uusi öljylämmityslaitteisto. Aurinkoenergiaa mietitään myöhemmin otettavaksi.
jeps, joku osa tuohon laitteistoon oli juuri uusittu, ja luulisin että ihan ok kunnossa, kun muuten asunto oli rempattu kokonaan...

Öljyn kulutuksen määrä riippuu tosi paljon kattilan ja polttimen kunnosta. Uudet pärjää paaaaljon vähemmällä kun vanhat. Meillä on yhdessä tasossa ok-talo, neliöitä 133m2, öljynkulutus tähän asti ollu n. 1400L / vuosi, nyt on ilmalämpöpumppu lisänä, ja mies laski, että jos tässä samalla öljymäärällä mennään vuoden loppuun asti, niin öljyn kulutus tippuu 1100L, mikä on TOSI vähän.

vieras vieraana

Öljyn kulutuksen määrä riippuu tosi paljon kattilan ja polttimen kunnosta. Uudet pärjää paaaaljon vähemmällä kun vanhat. Meillä on yhdessä tasossa ok-talo, neliöitä 133m2, öljynkulutus tähän asti ollu n. 1400L / vuosi, nyt on ilmalämpöpumppu lisänä, ja mies laski, että jos tässä samalla öljymäärällä mennään vuoden loppuun asti, niin öljyn kulutus tippuu 1100L, mikä on TOSI vähän.[/quote]

meillä uusittu kattila että poltin asuinpinta-ala n.120m2 öljyä vie 1300-1500l sisälämpötila 21-22 astetta :) sähkölasku oli 66ekee ja meillä ei sähköä säästellä... että voisi olla pienempikin jos alkaisimme säästää..

öljyämmitys huoleton ja vaivaton kyllä reissumiehen vaimo osaa säädellä tarvittaessa :)

ennemmin öljy kuin sähkölämmitys!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras vieraana:
Öljyn kulutuksen määrä riippuu tosi paljon kattilan ja polttimen kunnosta. Uudet pärjää paaaaljon vähemmällä kun vanhat. Meillä on yhdessä tasossa ok-talo, neliöitä 133m2, öljynkulutus tähän asti ollu n. 1400L / vuosi, nyt on ilmalämpöpumppu lisänä, ja mies laski, että jos tässä samalla öljymäärällä mennään vuoden loppuun asti, niin öljyn kulutus tippuu 1100L, mikä on TOSI vähän.

meillä uusittu kattila että poltin asuinpinta-ala n.120m2 öljyä vie 1300-1500l sisälämpötila 21-22 astetta :) sähkölasku oli 66ekee ja meillä ei sähköä säästellä... että voisi olla pienempikin jos alkaisimme säästää..

öljyämmitys huoleton ja vaivaton kyllä reissumiehen vaimo osaa säädellä tarvittaessa :)

ennemmin öljy kuin sähkölämmitys![/quote]

Peesi. Vaikuttaa jo yksistään sisäilman laatuun tosi paljon!

vieras
Meillä lämmitetään 135m2 taloa talvisin vain tarvittaessa. Yöksi aina sammutetaan tuli. Viimesin täyttö nyt kesällä, 500l ja kolme talvea oli käytetty tankkaamatta. Sähkölämmitys muuten ekstrana sitte, öljylämmityksen päällä ollessa ei laisinkaan.

Maija
Kyllä kaksplussan keskustelupalsta on mainio! Täältähän löytyy kaikkiin kysymyksiin hyviä vastauksia. Esim. nyt tähän öljylämmityksen kustannuksiin. Kiitos kaikille vastauksista! Ehkä se öljylämmitys ei ole sittenkään pahimmasta päästä :) Toivottavasti öljyn hinta ei nouse pilviin.

vieras
Meillä on 100 m2 okt-talo. 1,5 vuoden välein täytetään säiliö 1500 litraa. Kesäisin lämmitetään käyttövesi puilla, eli öljy on palamassa käytännössä loka-marraskuulta huhti-toukokuulle. Talvisinkin poltetaan lisäksi paljon puuta pannussa, jolla lämmitetään sekä taloa että vettä. Takka meillä on myöskin.

Yhteistyössä