Odotus ja SSRI-lääkkeet.

Olen raskaana rv 6+5 ja heti plussauksen aikaan lopetin (pikkuhiljaa, mutta melko nopeasti silti) Sepram lääkityksen joka minulla oli käytössä. Nyt olen ollut ilman lääkettä n. 2 viikkoa ja olo alkaa pahentua. :( Lääkärini kanssa keskusteltiin lopettamisesta ja hän suositteli sitä, vaikkakin sanoi että jos en millään pärjää ilman niin aloitetaan uudelleen. Tänään soitin teratologiseen tietopalveluun ja sieltä sain todella hyvää tietoa lääkkeestä raskausaikana. Pystyy kuulema ihan huoleta käyttämään alusta loppuun, tosin ennen synnytystä kannattaa lopettaa ettei tule vauvalle vieroitusoireita.

Onko täällä muita odottajia joilla on käytössä joku SSRI-lääke?

En sitten tosiaankaan kaipaa mitään moraalisaarnoja lääkkeiden vaikutuksesta sikiöön. Olen ottanut asiasta selvää ja luotan siihen tietoon mikä minulle on annettu. Tottakai olisin mieluummin ilman mitään lääkkeitä koko raskausajan, mutta luulenpä sen olevan kohdallani mahdotonta jos tahdon oman mielenterveyteni säilyttää.
 
et ole ainoa. Aikaisemmin täällä oli ihan oma ketjunsakin "lääkkeellisille" odottajille, mitäköhän sille ketjulle on käynyt...

Minulla käytössä Seronil. Kesällä kun odotin niin lopetin lääkkeen saman tien plussattuani - ja sain keskenmenon. Vointi meni todella huonoksi, ensin syytettiin hormoneja, mutta ilmeisesti syynä olikin tuo lääkityksen lopettaminen. Joten nyt en ole lopettanut. Aion vähentää kyllä pian, ja mahdollisesti lopettaa ennen synnytystä, mutta lääkärin ohjeiden mukaan. (nyt rv 14+6)

Olisin halunnut olla ilman lääkkeitä raskauden aikana, mutta minkäs teet :( Pakko mikä pakko :(

Tiedätkö sinä voitko imettää lääkityksen kanssa? Se minua kiinnostaa, ja on vielä selvittämättä. Varsinkin kun riski synnytyksen jälkeiseen masennukseen on niin suuri.

Toivottavasti olosi paranee pian, tai sitten alat syömään lääkkeitä taas ennenkuin olo menee liian huonoksi. :hug:
 
Moi,

Minulla ei omakohtaista kokemusta ole, mutta työn puolesta paljonkin. Raskausaikana sitalopraamin (esim. juuri tuo Sepram) käyttö harkitaan aina tapauskohtaisesti. Jos lääkettä käytetään, pyritään mahdollisimman pieneen käyttöannokseen ja lääkitys pyritään ASTEITTAIN purkamaan viimeistään 2-3vkoa ennen synnytystä. SSRI-lääkkeet voivat aiheuttaa lapselle syntymän jälkeen joskus harvoissa tapauksissa ongelmia hengityksen ja verenkierron kanssa, ja lapsella voi olla vieroitusoireita. Jotkut äidit joutuvat kuitenkin syömään lääkettä läpi raskauden ja myös imetysaikana, ja kaikki menee hyvin.

Sinun täytyy muistaa nyt se tosiasia, että vaakakupissa on myös oma hyvinvointisi. Vauva tarvitsee terveen ja hyvinvoivan äidin, ja mies puolison. Eikö vaan? Luota lääkärin arvioon ja toimi yhteistyössä hänen kanssaan omaksi parhaaksesi. Raskausaika vaikuttaa jo luonnostaankin mielialaan, kun hormonien myötä herkistyt ja mieliala saattaa laskea. On tärkeää sekä sinulle että vauvalle, että odotat vauvaa hyvillä mielin ja mielialasi on normaali myös synnytyksen jälkeen. Onnea odotukseen! :)
 
Suurkiitokset teille vastauksista, tömpsis ja kissendaal! =)

tömpsis, todella harmillista tuo kokemasi keskenmeno. :( Onnea kuitenkin hirmuisesti uudesta raskaudesta! Olet jo reilusti ohittanut kriittisimmän vaiheen. Mukava kuulla etten ole ainut, joka joutuu käyttämään mielialalääkkeitä. Tai toki tiesinkin sen, etten ole ainut, koskan nykyään niin iso osa ihmisistä käyttää kyseisiä lääkkeitä. Minäkin haluaisin olla ilman lääkkeitä raskausajan, mutta ei se tule onnistumaan minullakaan. Psyyke ei vain kestä sitä.

Edellinen raskaus oli yhtä helvettiä puoleen väliin saakka, jolloin aloin syömään optiparia. En kuitenkaan syönyt edellisessä raskaudessa lääkkeitä alkuvaiheessa, joten siten lääkkeiden aloitus oli helpompaa kun tiesi että kriittinen vaihe on jo ohi. Nyt huolettaa, että jos lääkkeistä tulee vauvalle jotain. :( Vaikka teratologisessa sanottiin, että tuo on turvallinen lääke.

kissendaal, kiitos sinulle ammattitaitoisesta vastauksesta. Olet oikeassa että vauva tarvitsee hyvinvoivan äidin ja parasta olisi että äiti voisi hyvin jo odotusaikana. Ja samoin mieheni hyvinvoivan puolison.

Jätin omalääkärilleni soittipyynnön, jotta pääsen puhumaan hänen kanssaan asiasta. Tiedän itse että lääkitys on aloitettava uudelleen. En halua romahtaa ihan täysin, joten mieluummin nyt kun jo alan huomata olotilassani muutoksia niin paras aloittaa lääkitys uudelleen. Uskon hänen olevan samaa mieltä.

Jos täältä löytyy lisää SSRI-lääkkeitä käyttäviä odottajia niin kuulisin mieluusti lisää. :)
 
Hei,

uutena odottajana selailin vanhempia topiceja, ja törmäsin tähän - pakko oli kirjoittaa.

Itse olen vuosia syönyt erilaisia masennus- ja ahdistuslääkkeitä. Tällä hetkellä käytössä kesäkuulla aloitettu Cipralex 20 mg, eli myös SSRI.

Raskaus oli toivottu mutta tapahtui niin nopeasti että oikein itsekin hämmennyin. Ei ollut tarkoituksena olla lääkkeidenkäyttäjä raskauden aikana, joten varasin saman tien ajan lääkärille. Sanoi vain samaa että tottakai aina on riski ns. ylimääräisten lääkkeiden kanssa, mutta jos verrataan siihen riskiin minkä masentunut, ahdistunut ja stressaantunut äiti voi lapselleen aiheuttaa, tulee ajatella aina kokonaisuutta ja täten lääkitystä jatkettiin normaalisti. Sanoi vain että loppuraskaudesta pitää alkaa sitten suunnittelemaan tätä uudelleen, vauva saattaa saada vieroitusoireita.

Miten sinulle kävi? Haitko lääkkeet uudelleen ja mitä nyt kuuluu?
 
Mie nyt siulle vastaan....elikkä itse odotan kolmatta, ensimmäisen aikana käytin ja nyt kolmannella. Toisella en ja sairastuinkin masennukseen loppu raskaudesta jjoka laukesi sitten synnytyksessä. Siinä vaiheessa kun aloimme yrittämään kävin lääkärin kanssa lääkitys asian läpi ja se oli ihan ok ! nyt asiaa on käyty ja tarkoitus olisi viimeisen kolmanneksen aikana vähentää/lopettaa mut riskiä älä ota masennuksesta pienen vauvan tuomat muutokset, omat kehon muutokset hormoonien tuomat muutokset on niin mieltä myllertäviä jos oma kapasiteetti ei käsittelyyn pysty on parempi että huolehdit itsestäsi lääkkeen kanssa. joten ne vaikka on tärkeä huolehtia sikiön hyvästä voinnista on äidinkin hyvinvointi hyvin tärkeä, paljon onnea raskaudesta ja älä niistä lääkkeistä huolehdi liikaa hoida itseäsi ja sitten tosiaan viimeisellä kolmanneksella hallitusti lääkkeen purku/vähennys :) hyvin voiva äiti on se mitä pieni vauva tarvitsee. Lapseni isommat jo voivat hyvin, tyttö jonka aikana lääkitystä en käyttänyt on aika arka ja herkkä en tiedä onko vain periytynyt luonne vai onko minun huonolla voinnilla ollut vaikutusta. Mut tosiaan älä tämmöisistä paineita ota vaan nauti raskaudesta ja myönnä jos jotkin asiat ei ole niin miellyttäviä äläkä niistä syyllistä itseäsi esim. itselleni alkuraskaus on niin kamalan vaikea että siitä on kamalan vaikea iloita mutta kun asian itselleni myönsin ja alkuraskaus meni ohi paoinvoinnin tilalle tuli hyvä olo on iloinen läikähdys koko ajan sisälläni. Aina voit kysellä asioista vaikka yksärillä jos tulee kysymyksiä, aika konkari koen asian kanssa jo olevan.
 
Ite syön paniikkihäiriöön setralinia 50mg, johon sairastuin esikoisen syntymän jälkee...toisen ja tämän kolmanen lapsen odotusaikana ei ole tarvinnut syödä, lopetin heti plussattua.
Vielä ainaki olo hyvä, ja toivon ettei tarvis aloittaa nyt odotusaikana lääkettä.
 

Yhteistyössä