Odotukset perhepäivähoidosta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PPH-lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PPH-lapsen äiti

Vieras
Taas lomien loputtua on täällä ollut useita pph / päiväkotiketjuja ja monissa on kommentoitu, ettei laittaisi lastaan pph:oon virikkeiden vähyyden vuoksi, tuo hoito ei vastaa käsitystä laadukkaasta varhaiskasvatuksest jne jne. Itse olen akateemisen sos- ja terveydenhoitoalan koulutuksen saanut äiti ja minulle oli itsestään selvää, että alle 3-vuotiaana päivähoidon aloittava lapseni menee ensisijaisesti perhepäivähoitoon.

Haluaisinkin nyt kuulla pph-vastustajilta ja kritisoivilta äideiltä/isiltä, että mitä te haluatte pienien (alle 5-vuotiaiden) lastenne hoitopäivän sitten sisältävän, jos pph ei täytä kriteereitänne? Itse koen tuon ikäiselle lapselle riittävän säännöllisen aterioinnin, muutaman samanikäisen leikkitoverin, yhden pysyvän aikuisen hoivan ja huomion sekä kodinomaisen ympäristön ja päivärytmin säilymisen. Näitä kaikkia oma lapseni on saanut pph:ssa ja on viihtynyt erittäin hyvin. Muutamat vierailut (varahoitopäivät) päiväkodissa ovat toki sujuneet hyvin, mutta lapsi ei ole useiden aikuisten sekamelskassa uskaltautunut pyytää esim. syliin, kun oman hoitajan syliin voi kiivetä jatkuvasti päivän aikana. Päiväkodissa aikuisten sylit ja huomion antaminen eivät vain riitä niin isolle joukolle.

Minulla ei perhepäivähoitajana ole tähän sinäänsä mitään sanottavaa, mutta tuli tuosta sinun kolutuksesta mieleen, että jännä juttu, enkä tiedä mistä johtuu, mutta akateemisesti koulutetut äidit arvostavat yleensä nimenomaan perhepäivähoitoa, kun taas perusduunarien lapset ovat menossa tukkaputkella päiväkotiin saamaan virikkeitä. Vuodesta toiseen ryhmän vaihtuessa minulla kuten monella muullakin pph:lla on ollut hoisossa noin 3/4 lapsista akateemisten lapsia, usein koko ryhmä.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi pph:
Minulla ei perhepäivähoitajana ole tähän sinäänsä mitään sanottavaa, mutta tuli tuosta sinun kolutuksesta mieleen, että jännä juttu, enkä tiedä mistä johtuu, mutta akateemisesti koulutetut äidit arvostavat yleensä nimenomaan perhepäivähoitoa, kun taas perusduunarien lapset ovat menossa tukkaputkella päiväkotiin saamaan virikkeitä. Vuodesta toiseen ryhmän vaihtuessa minulla kuten monella muullakin pph:lla on ollut hoisossa noin 3/4 lapsista akateemisten lapsia, usein koko ryhmä.

Mä olen tehnyt saman havainnon. Myös mun hoitolasten vanhemmista suurin osa on akateemisia, tai sitten lähihoitajia.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi pph:

Mä olen tehnyt saman havainnon. Myös mun hoitolasten vanhemmista suurin osa on akateemisia, tai sitten lähihoitajia.

Ja päiväkodissa itse olevat äidit suosivat myös hyvin usein perhepäivähoitoa.

Menee kyllä OT, mutta mietin itse aloittaa keskustelua samasta aiheesta, miksi päiväkoti muka on parempi pienelle lapselle?
Minusta on itsestään selvää, että pieni ja kodinomainen ryhmä on pienelle paras, jos ei kotona pysty hoitamaan.

Itse työssäni jonkin verran teen yhteistyötä päiväkotihenkilökunnan kanssa ja käyn päiväkodeissa, joten se arki oli minulle tuttua lapsen päivähoitoa valitessani. Ja kuten alkuperäisessä viestissä totesin, niin pienelle lapselle tuo yksi syli on ehkä se tärkein asia. Itse en mitenkään kuitenkaan vastusta päiväkotihoitoa, vaan omankin kohdalla tämä tulee varmasti paremmaksi vaihtoehdoksi tuossa 5-vuotiaana. Silloin oletan oman lapseni olevan valmis olemaan isossa ryhmässä, olevan valmiimpi ottamaan vastaan aikuisen koko ryhmälle antamaa ohjausta ja tarvitsevan enemmän askartelua, isompia leikkiryhmiä ym. aktiviteettejä.

Yhteistyössä