Nytkun keskustellaan näistä..samalla lusikalla syönnistä yms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietämätön

Vieras
...Niin entä jos ei ole vielä hampaita niin voiko se mikä lie tarttua lapseen, jos esim. huulella koskee ruokaan kokeillakseen onko kuumaa, tai lapsen sormet käy vanhemman suussa ja sit omassa??? Tyhmä kysymys mutkun ei tiiä....

Ei se varmaan vielä silloin tartu, mut mun mielestä on alusta asti hyvä ottaa se tapa, ettei oma suu ole kosketuksissa lapsen suun kanssa, niin käy rutiinilla sitten myöhemminkin.

Voihan sitä velliä maistaa eri lusikasta. En tiedä voiko karies tarttua "hampaattomalle" jo.
Mutta toivon kovasti että oma äitini olisi joskus tajunnut tämän asian :/
Terveisin: EmmentalLego

Tutkiiko äiti sitten joka päivä lapsen suun, jos vaikka se ensimmäinen hammas onkin jo puhjennut? kannattaa siis ottaa varman päälle, jos lapsen hampaiden terveyttä pitää tärkeänä :)

Kiinnostaisi kanssa tietää, että kun me ollaan tarkkoja omien lasten kanssa, niin mites sitten kerhoissa ja hoitopaikassa, kun ne lelut tuppaa myös menemään suusta toiseen siellä. Eli eikö olisi järkevämpää myös niiden hyvähampaisten vanhempien olla tartuttamatta omiin lapsiinsa kariesta, ettei sitten he levitä sitä eteenpäin. Tulisi varmaan yhteiskunnalle pidemmällä tähtäimellä säästöä, ja eikös hammaslääkäreistäkin ala olemaan pulaa jo?

Mulle sanoi hammasläkäri, että karies ei tartu lapselta toiselle vaan vaaditaan "aikuiskontakti" :xmas: . Ja karies ei myöskään tartu jos vauvalla ei ole hampaita, mut en mä nää mitään syytä tunkea samaa lusikkaa omaan ja vauvan suuhun sellaisellekaan vauvalle. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Mulle sanoi hammasläkäri, että karies ei tartu lapselta toiselle vaan vaaditaan "aikuiskontakti" :xmas: . Ja karies ei myöskään tartu jos vauvalla ei ole hampaita, mut en mä nää mitään syytä tunkea samaa lusikkaa omaan ja vauvan suuhun sellaisellekaan vauvalle. :saint:

TÄNKS. Juu samaa lusikkaa en oo summussa käyttänytkään, mutta kylläkin huulella kokeillut ruokaa, onko liian kuumaa. Täytyy varmaan sekin lopettaa...

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/6347/TMP.objres.539.pdf?sequence=1

Tuolta suosittelen lukemaan kohdan 4.3 Kariesbakteerin tartunnan ehkäisy. Eiköhän tuo liene ihan riittävän luotettavaa tietoa.

Yhteistyössä