Nyt viimeinkin saadaan jotain apua tytön huonoon nukkumiseen

Tyttö 11kk nukkuu edelleen tosi huonosti, siitä oon täällä pariinkin otteeseen sanonut. 5kk iästä lähtien on heräillyt pahimmillaan vajaa tunnin välein ja parhaimmillaan vain 3-4kertaa yössä (okei, joku yö joskus on ollut poikkeus, joilloin on oikeasti nukuttu hyvin). Tätä ennen nukkui vastasyntyneestä lähtien 4-6h putkeen, välillä jopa kokonaisia öitä. Tyttö menee aina klo 19 nukkumaan ja herää klo 07-08.00. Eilen heräsi jo klo 22 mennessä 4 kertaa ja loppuyöstä ehkä samat neljä tai viisi kertaa..

Ja eikä se heräily edes ole niin paha, mutta kun tyttö ei osaa nukahtaa itse. Eli joka kerta kun neiti herää, täytyy hänet nukuttaa uneen (=joko paijaamista omassa sängyssä, välillä pitää ihan ottaa syliin ja hytkyttää ). Uni ei vaan tule muuten. Ei sitte millään. Lopetin yöimetyksen 8kk iässä, 10kk iässä tyttö alkoi vaatia maitoa uudelleen öisin (tähän asti meni hyvin). Tyttö heräsi yöllä aina kolmen aikaan ja oli valveilla niin kauan kunnes sai maitoa eli joskus kuuden aikaan aamulla.. Pari viikkoa tuota ja luovutin, meille siis tuli yösyötöt takaisin
:snotty: :ashamed:

Tätä ennen neuvolasta on vaan paasattu rytmien säännöllisyydestä ja siitä, että se varmaan kuuluu vain ikävaiheeseen. Eilen soitin taas neuvolaan ja nyt oli eri nainen terkkarina. Nyt on varattu lääkäriaika korvien tutkimiseen (ne kyllä tutkittiin kesäkuussa, hieman oli märkää muttei kuulemma tulehdusta) ja jos ei tulehdusta löydy nytkään niin sitten terkkarille uutta aikaa ja aletaan tutkia syitä ja miettimään unikoulua.

Onko muut ollut tuon syyn takia terkkarilla juttelemassa unikoulusta? Mitä käytännössä nyt sitten voi tapahtua? Onko tuo käynti nyt sitten sitä, että saadaan jotain neuvoja miten lapsi opetetaan nukahtamaan itsellään vai mitä?

Suzyanne
En muista olenko ketjuihisi aiemmin vastannut, ja oletko kertonut että onko teillä allergiat suljettu pois?

Suolioireiset ruoka-aineallergiat ei välttämättä oireile mitenkään muuten kuin yöllisenä levottomuutena. Niitä epäillessä kannattaa hakeutua suoraan yksityiselle allergologille, tk-lääkärit ei niitä tunne/myönnä. :(

Meillä oli tollaista, paitsi että meillä heräiltiin yleensä useamminkin kuin teillä. Mutta se loppui kuin seinään, kun maito ja kotimaiset viljat lopetettiin. Maitoallergia on nyt todettu, vilja-altistukset ensi kuussa.

Tsemppiä ja jaksamista!! :hug:

Ihan vastasyntyneenä, kun jouduttiin välillä antaa korviketta, tyttö oksensi kaiken pois. Aina. Puolen vuoden iän jälkeen ei ole enää oksentanut eikä tullut mitään oireita maitotuotteista. Kyllähän tuo maitoallergia kuitenkin kävi mielessä silloin kun tyttö oli vauva mutta ei tk-lääkärit halunneet lähteä sitä tutkimaan, kun ei muita oireita ollut.

ei ongelma
Ei meidän kaksivuotiaskaan osaa nukahtaa vielä itse. Täytyy nukuttaa silittelemällä ja herää kerran tai kaksi yössä, jolloin silitellään ja taputellaan pepulle, niin nukahtaa uudestaan. Joskus täytyy ottaa ihan syliin ja heijata siinä.

En ole osannut ajatella sitä edes ongelmaksi... Perhepedissä nukutaan, enkä tosiaan koe ongelmaksi tuota uneen paijaamista. Tyttö nukkuu pääsääntöisesti miehen vieressä, jolloin mun ja seinän väliin jää vielä puolivuotias kuopus joka hänkin heräilee. Unikouluun koko perhe. :D

tota
anteeksi heti tietämättömyyteni, mutta aika pitkät yöunet lapsella? nukkuuko minkä verran päiväunia? Meillä neiti jätti 1v 6kk päiväunet pois... ja nukkui sitten 12 tuntia putkeen yöllä. Muuten vähempi, jos nukkui päiväunet. Unen tarve on toki yksilöllistä.

Alkuperäinen kirjoittaja tota:
anteeksi heti tietämättömyyteni, mutta aika pitkät yöunet lapsella? nukkuuko minkä verran päiväunia? Meillä neiti jätti 1v 6kk päiväunet pois... ja nukkui sitten 12 tuntia putkeen yöllä. Muuten vähempi, jos nukkui päiväunet. Unen tarve on toki yksilöllistä.
Päikkäreitä nukkuu yht. noin 2h päivällä, kolmessa erässä. Näillä unilla on menty syntymästä asti. Jos tyttö herää aiemmin niin sitten huomaa, että päivälle ollaan kärttyisiä ja väsyneitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ongelma:
Ei meidän kaksivuotiaskaan osaa nukahtaa vielä itse. Täytyy nukuttaa silittelemällä ja herää kerran tai kaksi yössä, jolloin silitellään ja taputellaan pepulle, niin nukahtaa uudestaan. Joskus täytyy ottaa ihan syliin ja heijata siinä.

En ole osannut ajatella sitä edes ongelmaksi... Perhepedissä nukutaan, enkä tosiaan koe ongelmaksi tuota uneen paijaamista. Tyttö nukkuu pääsääntöisesti miehen vieressä, jolloin mun ja seinän väliin jää vielä puolivuotias kuopus joka hänkin heräilee. Unikouluun koko perhe. :D
Nooo.. ku heräiskin sen kerran tai kaksi yössä. Tuo liki kymmenen kertaa yössä monen kuukauden ajan alkaa jo ottaa voimille :snotty:

ei ongelma
Meilläkin pysyi yösyönnit yli yksivuotiaaksi, ei se mitenkään tavatonta.

Nukkuuko hän teidän vieressä? Millainen päiväohjelma teillä on, olisko jotenkin eroahdistunut, saako hän tarpeeksi syliä päivän aikana? Ja miksi se on niin tärkeää että nukahtaa yksin, hänhän on vielä vauva...

Merja
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Tyttö 11kk nukkuu edelleen tosi huonosti, siitä oon täällä pariinkin otteeseen sanonut. 5kk iästä lähtien on heräillyt pahimmillaan vajaa tunnin välein ja parhaimmillaan vain 3-4kertaa yössä (okei, joku yö joskus on ollut poikkeus, joilloin on oikeasti nukuttu hyvin). Tätä ennen nukkui vastasyntyneestä lähtien 4-6h putkeen, välillä jopa kokonaisia öitä. Tyttö menee aina klo 19 nukkumaan ja herää klo 07-08.00. Eilen heräsi jo klo 22 mennessä 4 kertaa ja loppuyöstä ehkä samat neljä tai viisi kertaa..

Ja eikä se heräily edes ole niin paha, mutta kun tyttö ei osaa nukahtaa itse. Eli joka kerta kun neiti herää, täytyy hänet nukuttaa uneen (=joko paijaamista omassa sängyssä, välillä pitää ihan ottaa syliin ja hytkyttää ). Uni ei vaan tule muuten. Ei sitte millään. Lopetin yöimetyksen 8kk iässä, 10kk iässä tyttö alkoi vaatia maitoa uudelleen öisin (tähän asti meni hyvin). Tyttö heräsi yöllä aina kolmen aikaan ja oli valveilla niin kauan kunnes sai maitoa eli joskus kuuden aikaan aamulla.. Pari viikkoa tuota ja luovutin, meille siis tuli yösyötöt takaisin
:snotty: :ashamed:

Tätä ennen neuvolasta on vaan paasattu rytmien säännöllisyydestä ja siitä, että se varmaan kuuluu vain ikävaiheeseen. Eilen soitin taas neuvolaan ja nyt oli eri nainen terkkarina. Nyt on varattu lääkäriaika korvien tutkimiseen (ne kyllä tutkittiin kesäkuussa, hieman oli märkää muttei kuulemma tulehdusta) ja jos ei tulehdusta löydy nytkään niin sitten terkkarille uutta aikaa ja aletaan tutkia syitä ja miettimään unikoulua.

Onko muut ollut tuon syyn takia terkkarilla juttelemassa unikoulusta? Mitä käytännössä nyt sitten voi tapahtua? Onko tuo käynti nyt sitten sitä, että saadaan jotain neuvoja miten lapsi opetetaan nukahtamaan itsellään vai mitä?
Huoh... Meillä tuollainen heräily ja pahempikin alkoi tuossa 8kk:n iässä ja jatkui aina tuonne 4v6kk asti! Järkyttävää...pahimmillaan heräiltiin 20 kertaa yössä ja hirveitä itkukohtauksia, painajaisia, nukuttamisia jne. Todellinen ongelmanukkuja siis. Nyt vasta on tilanne alkanut helpottamaan, kun saatiin ammattiapua asiaan, käytiin psykologilla joka antoi neuvoja tähän+ muihin asioihin myös jotka osaltaan nukkumiseen vaikuttavat.

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja .:
kun menee nukkumaan jo noin aikaisin.
Voi hyvänen aika.

Ja meillä kans samanlainen nukkuja, tai epänukkuja. Päivisin mitä tyytyväisin vauva, yöt menee huonommaksi koko ajan. Voisiko siis kuitenkin olla allergiaa? Perhepedissä nukutaan, ja katson kyllä ongelmaksi jos pitää vielä pitkään herätä 20krt/yö...

Meillä oli super huono nukkuja tuonne vähän yli vuoteen, ihan kamalia oli yöt! Tasan kaksi yötä nukkui kokonaan vuoden ikään mennessä. Meillä kyllä alusta lähtien on saatu neuvolasta tukea ja eri asioita kokeiltiin millä saatais ne yöunet katkeamattomiksi, eikä mikään tuntunut toimivan. Vakavasti harkittiin jo sairaala unikoulua mutta minä sitten vaan kovetin sydämeni ja pidin sen kotona ajatuksella että en mä voi lastani sairaalaan jättää vieraille ja mennä vaan ite kotiin nukkumaan, ei ois toiminut mulla. Se sit auttoi kun pari yötä olin tiukka ja toteutin ihan presiis niitä ohjeita mitä neuvolasta sain! Ja se oli mun fyysisen ja ehkä henkisenkin terveyteni pelastus, sillä mulla on itsellä uniongelmia eli kun herään en saa enää unta joten vuoden aikana hyvä jos nukuin kaksi tuntia yössä ja se söi naista, uskokaa pois, nyt nukutaan koko perhe paljon paremmin.

Meilläkin pysyi yösyönnit yli yksivuotiaaksi, ei se mitenkään tavatonta.

Nukkuuko hän teidän vieressä? Millainen päiväohjelma teillä on, olisko jotenkin eroahdistunut, saako hän tarpeeksi syliä päivän aikana? Ja miksi se on niin tärkeää että nukahtaa yksin, hänhän on vielä vauva...
Ei nuku vieressä, sitäkin on kokeiltu tuloksena se, ettei tyttö saa nukuttua sitäkään vähää mitä nyt. On melko herkkä heräämään ja herää heti jos minä tai mies liikahdetaan. Omassa sängyssä nukkuu hyvin verrattuna siihen mitä meidän vieressä :D Ja minä en saa myöskään nukuttua jos tyttö välissä, kun pelkään että tyttö tippuu tms.
Ruokailut on säännöllisiä, melkeenpä kellontarkkoja. Päikkärit tyttö nukkuu vähän sen mukaan milloin sattuu nukuttamaan. Yöunille meno on tosin todella kellontarkkaa, kun tyttö on jo silloin tosi väsynyt.
Ja saa syliä päivällä. Asutaan isovanhempien ja miehen parin sisaruksen kanssa samassa taloudessa nyt joten täällä on paljon ihmisiä, joilta saa haleja ja huomiota. Tyttö onkin aina ollut tosi huomionkipeä :)
Vieraillaan myös jonkin verran, joten tytöllä on myös leikkiseuraa muista lapsista..

Eroahdistusta oli 6kk iässä, enää sitä ei ole..
Yksin nukahtamisella tarkoitan sitä, että ei tarvitsisi joka heräilyn jälkeen silitellä tai keikutella 15min-2h. Ei se haittaa vaikka joskus joutuisikin syliin ottaa ja silitellä mutta että nukahtaminen on tytöllä niin kovin vaikeaa..
:|

ararauna
Meillä tuollaisen heräilyn takana oli kahdella refluksitauti. Ja tosiaan tosi myöhään mutta syntymästä asti pätkäunta, pahimmillaan tuon puolen tunnin välein heräily. Sitten oireilu lähempänä vuotta pahentui tuli oksentelua, itkua ym.

Toisella lapsella myös, mutta varsinaiset oireet ei alkaneet noin pienenä vaan lähempänä vuotta.

Kannattaa pyytää myös tämä asia ottamaan huomioon tutkimuksissa. Meillekin ehdoteltiin unikoulua sun muuta, mutta itse vaistosimme, että lapsi ei ole kunnossa. Ja tuo sieltä löytyi kun todella TAISTELTIIN lapsi tutkimuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
kun menee nukkumaan jo noin aikaisin.
Voi hyvänen aika.

Ja meillä kans samanlainen nukkuja, tai epänukkuja. Päivisin mitä tyytyväisin vauva, yöt menee huonommaksi koko ajan. Voisiko siis kuitenkin olla allergiaa? Perhepedissä nukutaan, ja katson kyllä ongelmaksi jos pitää vielä pitkään herätä 20krt/yö...
No todellakin... :|

hip

sama täällä 2v3kk ei nukahda yksin ja heräilee 1-3kertaa yössä

hip

Nooo.. ku heräiskin sen kerran tai kaksi yössä. Tuo liki kymmenen kertaa yössä monen kuukauden ajan alkaa jo ottaa voimille :snotty:
meillä tyttö heräili myös monta kertaa yössä noin 10kk-1v6kk asti,olihan se raskasta mutta sitten heräillyt väheni kun hampaat tuli..
nyt 2v3kk on heräillyt taas noin 4kk joka yö näkee unia on aika eläväinen tapaus muutenkin

Jenis
Luulis muuten olevan vauvallekin parempi, että nukkuu suht. kokonaisia öitä eikä heräile 10 kertaa yössä ja mahdollisesti myös valvo siitä 2-3h...
No just niin. Unessahan sitä vauvakin kasvaa ja kehittyy, eikä varmasti oo otollisin tilanne se, että vuorokauden pisin yhtäjaksoinen unipätkä on 45 min.

Mutta en tiiä, jotenkin tuo meidän kuopus ei vaikuta kipeältä. Siis että ois refluksia, allergiaa tms, on niin iloinen tapaus ja päivisin tosiaan perustyytyväinen oikeastaan aina. Eli unikoulun paikka sitte vissiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Luulis muuten olevan vauvallekin parempi, että nukkuu suht. kokonaisia öitä eikä heräile 10 kertaa yössä ja mahdollisesti myös valvo siitä 2-3h...
No just niin. Unessahan sitä vauvakin kasvaa ja kehittyy, eikä varmasti oo otollisin tilanne se, että vuorokauden pisin yhtäjaksoinen unipätkä on 45 min.

Mutta en tiiä, jotenkin tuo meidän kuopus ei vaikuta kipeältä. Siis että ois refluksia, allergiaa tms, on niin iloinen tapaus ja päivisin tosiaan perustyytyväinen oikeastaan aina. Eli unikoulun paikka sitte vissiin.
Meillä kans tyttö on päivisin tosi pirtee ja iloinen. Hassua myös ajatella, että olis kipeä? Ja kun se alkoi niin yhtäkkiä, ekat 5kk oli todella hyvä nukkuja. En tiedä.. josko lääkärissä käynti vähä avaisi tätä asiaa.. tai sitten ei :| Siksi täältä tulinkin vähän kokemuksia kysymään niiltä, joilla lapset ollut kovia heräilemään. Musta tämänikäiselle on vielä suht. normaalia herätä sen 1-2 kertaa yössä mutta ei tää enää ole normaalia. Ja se, ettei jaksa itekään enää aamuisin nousta ylös, on musta merkki siitä että alkaa olla univelkaa itse kullakin :|

Jenis
Meillä kans tyttö on päivisin tosi pirtee ja iloinen. Hassua myös ajatella, että olis kipeä? Ja kun se alkoi niin yhtäkkiä, ekat 5kk oli todella hyvä nukkuja. En tiedä.. josko lääkärissä käynti vähä avaisi tätä asiaa.. tai sitten ei :| Siksi täältä tulinkin vähän kokemuksia kysymään niiltä, joilla lapset ollut kovia heräilemään. Musta tämänikäiselle on vielä suht. normaalia herätä sen 1-2 kertaa yössä mutta ei tää enää ole normaalia. Ja se, ettei jaksa itekään enää aamuisin nousta ylös, on musta merkki siitä että alkaa olla univelkaa itse kullakin :|
No meillä kans tää kuopus nukkui ihan pikkuvauvana tosi hyvin, päivälläkin 3-4 unia putkeen. Yötkin oli suht ok aluksi, ei muakaan haittaa herätä syöttämään vauvaa öisin jos sillä on selkeästi nälkä, vaikka sitten 2-3kin kertaa - mutta tämä 20krt yössä on aivan naurettavaa. Hysteeristä väsynyttä naurua, siis, täälläkin alkaa univelka olla aikamoinen :D Meillä ei siis huonontunut yhtäkkiä unet, vaan vähitellen ensin päikkärit meni höpöksi ja sen jälkeen yöt... nyt on varmaan kuukauden-puolitoista ollut aivan toivotonta.

Vieras
Voi toki olla jotain allergiaa tai muuta ja siinä tapauksessa neuvonu on turha. Tuli mieleen että kannattaisi vaihtaa jo yksiin päikkäreihin tai edes kaksiin. Näin päikkärit saattaisi jonkin ajan kuluttua olemaan kunnolliset ja tämä helpottaisi sitten yöuniakin. Jos on koko ajan väsynyt ja torkkumassa niin voisin kuvitella että yölläkään ei väsytä kunnolla. Mä olen aina pitänyt alle 1h päikkäreitä turhina jotka voi jättää pois.

Yhteistyössä