Nyt tuli esiteinille itkut taas lahjoista..voi huoh sentään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tinttinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tinttinen"

Vieras
Tämän joulun rahatilanne oli tosi huono (syyt ei muille kuulu mutta oli kuitenkin) ja multa tuli esiteinille (12v poika) yhteensä 5 pakettia, kallein niistä 15e ja muut halvempia. Mummolta lapaset ja yhdeltä ystävältäni sukat sekä pipo, muita lahjoja ei tullut ollenkaan. Ei vaan ollut varaa ostaa enempää kun muutenkin on koko vuosi ollut hampaiden kiristelyä rahajuttujen suhteen.. ja nyt poika harmittelee että mitä sanoo kavereille kun kysyvät lahjoista, väittää että monet saa kaikkia pleikkapelejä ja älykännyköitä lahjaksi ja itse sai "vain" alle 50e arvosta lahjoja. onko kyseessä liian kiittämätön ja kapinoiva lapsi vai pitäisikö todella ostaa niitä mun kukkarolle aivan liian kalliita lahjoja, jotta poika ilkeäisi kavereille kertoa? Ei mulla kyllä riittäisi varat edes sadan euron joululahjoihin :(
exän kanssa en ole enää missään tekemisessä, joten hneltä ei lahjoja tai avustusta sadellut.

ostat sitten lahjan vuoden aikana kun on enemmän rahaa, kaverit kadehtivat ja saat todennäköisesti tuotteita edullisemmin kuin ennen joulua ! :) pettymys poistuu jos voit hyvittää sen jotenkin myöhemmin

Ikävää lapselle, mutta eipä sille voi mitään jos ei ole rahaa. Itse olisin varmaan tilannut osamaksulla jostain HobbyHallista kuitenkin jotain. Tiukka rahatilanne meilläkin, mutta onneksi tuli veronpalautuksia että selvittiin joulusta.

No saahan se harmittaa, jos on jotain isoa odottanut. Kuitenkin pitäisi muistaa olla kiitollinen niistä mitä on saanut..
Eihän tolle mitään voi, kun rahaa ei ole (eikä niitä isoja juttuja kavereiden takia hankita). Kasvun paikka lapsella.

• Tykkää
Reactions: Saraella
tää on harmillista. itse olen myös nähnyt köyhiä jouluja joten ei tuntunut yhtään kivalta. sinänsä lahjojen arvoista ei keskulteltu minun lapsuudessa. voihan poika sanoa että sai nyt pehmeitä paketteja, en näe sitä lahjan arvoa itse niin tärkeänä enemmän se että tulee pakettteja ettei jää ilman

Ap täällä. poika olisi toivonut pelikonsolia (maksaa 399e) ja muitakin kalliita lahjoja, joten ymmärrän että pettymys on suuri, vaikka olen kyllä sanonut että nyt ei rahassa kylvetä. ei näy perille menevän...
Muutenkin kun on tiukkaa ja varmaan ensikin vuosi tulee olemaan, niin en viitsisi ruokarahoista nipistää ostaakseni neljäsataa maksavan konsolin. Osamaksuja en rupea harrastelemaan, koska niitä saa sitten maksaa monta vuotta :(

• Tykkää
[QUOTE="...";25293615]Ikävää lapselle, mutta eipä sille voi mitään jos ei ole rahaa. Itse olisin varmaan tilannut osamaksulla jostain HobbyHallista kuitenkin jotain. Tiukka rahatilanne meilläkin, mutta onneksi tuli veronpalautuksia että selvittiin joulusta.[/QUOTE]

jos ei ole luottotietoja, eipä paljoa tilailla ja siksi toiseksi on minusta erittäin typerää ostella JOULULAHJOJA osamaksulla vain siksi että jouluna ostellaan lahjoja. Ymmärtäisin pesukoneen, imurin tms osamaksun. Ap:n lapsi sentään sai lahjoja ja tottahan se tuossa iässä on joillekin kamala paikka jos ei saanu arvokkaita lahjoja mutta minusta ap toimi oikein, antoi lahjoja muttei elänyt yli varojen ja tämä on myös erittäin opettavainen esimerkki lapselleen vaikkei hän sitä juuri nyt taida ymmärtää.

Itse olen laittanut säästöön pieniä summia jo monta vuotta,vaikka välillä ollut todella tiukkaakin..
Joka vuosi se joulu tulee samaan aikaan..sitten on säästöistä helppo ostaa molemmille tytöille joku vähän isompi juttu ja pari pienempää.. :)

[QUOTE="mama";25293632]jos ei ole luottotietoja, eipä paljoa tilailla ja siksi toiseksi on minusta erittäin typerää ostella JOULULAHJOJA osamaksulla vain siksi että jouluna ostellaan lahjoja. Ymmärtäisin pesukoneen, imurin tms osamaksun. Ap:n lapsi sentään sai lahjoja ja tottahan se tuossa iässä on joillekin kamala paikka jos ei saanu arvokkaita lahjoja mutta minusta ap toimi oikein, antoi lahjoja muttei elänyt yli varojen ja tämä on myös erittäin opettavainen esimerkki lapselleen vaikkei hän sitä juuri nyt taida ymmärtää.[/QUOTE]

Juu ymmärrän kyllä kantasi. Itse olen aika köyhän lapsuuden elänyt, omalle lapselleni yritän tuottaa siksi hyviä muistoja. Meillä lapsi tietää, ettei kaikkea ole varaa ostella ja on tyytyväinen pienestäkin, sekä käytettyinä saaduista tavaroista.

Ei nuori varmaan ole kiittämätön, hänelleei vain ole kovin helppo tuo tilanne kun suurin osa saa kalliitakin lahjoja.
Toisaalta hienoa, ettet velkaannu asian takia, jos arvelet, että se vain veisi ojasta allikkoon.

Mä varmaan selittäisin vielä kerran pojalle, että mielelläni ostaisin hänelle niitä kalliimpiakin lahjoja, mutta rahaa ei vaan yksinkertaisesti ole. Ettei voida olla ilman ruokaakaan. Ja ehkä yrittäisin parin seuraavan kuukauden aikana säästää vähän rahaa ja ostaa sitten vaikka synttärilahjaksi jotain isompaa. Toi on tosi ikävä tilanne kun kaverit utelee lahjoja ja kehuu omiaan, itse vastailin aina jotain ympäripyöreetä, tyyliin et jotain pelejä ja kirjoja,vaikka monesti en saanut senkään vertaa.

Se on selvä, että voi tulla pettymys ja se on TERVETTÄ että sen tuo ilmi! Hienoa, että lapsesi tuo sen ilmi.Selität toki, että et voi ja kykene,mutta myös sen että rakkauden määrä ei ole liitännäinen kalliuteen.

Selität kuinka,kun elää viisaasti kuten sinä ,tulee palkkiokin jossain vaiheessa.Kuin silloin,jos ottaisi pikavippejä tms.

Lapsesi ehkä pitää vaan jaksaa olla vahva ,ja sanoa reilusti koulussa (eihän tässä tilivelvollisia kelleen olla ) sain "sukat ja tumput" ja ne tarttin ei muuta.Ensiks voidaanc ehkä nauraa,mut toisaalta...se kasvattaa muita miten tuo on niin fiksu...elää ilman näitä konsoleita,tarttui lämpimät tumput.Monilla ei edes ole mummua joka neuloisi mitään...;)

Suomessa saa lapsilisää ja on mahdollisuus toimeentulotukeenkin... Millaista on rahankäyttösi? Itse eläisin vaikka perunoilla ja puurolla pari kuukautta kunhan saisin edes vitosen viikossa säästettyä lahjoihin joulua varten.

Näitä valituksia ei jaksa lukea otsikkoa enempää, mutta miten te kasvatatte noin kusipäisiä lapsia?

Tällä maalla ei ole mitään tulevaisuutta, kun nuo vittupäät pääsee vaikuttamaan. Onneksi en ole sitä näkemässä.

Suomessa saa lapsilisää ja on mahdollisuus toimeentulotukeenkin... Millaista on rahankäyttösi? Itse eläisin vaikka perunoilla ja puurolla pari kuukautta kunhan saisin edes vitosen viikossa säästettyä lahjoihin joulua varten.

Meinaatko, että pari kuukautta ja viitonen per viikko riittää esim. kalliiseen pelikonsoliin? :) Ymmärsin kyllä pointtisi ja sen, ettet tuota tarkoittanut, mutta muistutinpa nyt vain yleisesti ottaen...

Mulla ei myöskään ole kovin häävi rahatilanne, mutta kyllä mä lapselleni sain ostettua aika kivasti lahjoja. Muutaman lelun, pari kirjaa, vaatetta. Sai sitten paketteja muiltakin, tosin on vielä niin pieni, ettei osaa niitä kaivata... :) Mä ostin useampia kohtuuhintaisia lahjoja, ja tosiaan laitoin rahaa sivuun jo marraskuussa... muuten ei olis kai onnistunutkaan, sillä rahaa pitää jäädä myös loppukuun ja alkukuun elämiseen... :)

Tietysti monella on se tilanne, ettei yksinkertaisesti ole mistä säästää. Silloin ei ole asiat häävisti. :/

[QUOTE="vieras";25294002]Näitä valituksia ei jaksa lukea otsikkoa enempää, mutta miten te kasvatatte noin kusipäisiä lapsia?

Tällä maalla ei ole mitään tulevaisuutta, kun nuo vittupäät pääsee vaikuttamaan. Onneksi en ole sitä näkemässä.[/QUOTE]

älä viitti, kyllä 12v jo voi olla pettyny piposta ja lapasista.
oishan sitä ennen joulua kunnolla voinu keskustella asiasta ja kysyä, että haluaako yhden kalliimman vai monta pientä millei ehkä tee mitään. Kai tuosta 5 lahjasta minkä ap osti nyt kuitenkin vähän isompi summa kertyy? Kun jouluun on kuitenkin aikaa aina edellisestä joulusta se vuosi.
Vaikka rahatilanne on kurja niin vois niitä lapsen toiveita koittaa täyttää edes vähän.
Jos sillei oo pelikonsolia niin miksei vois ostaa vaikka pleikkari kakkosta käytettynä. noin niinkun aluks kun rahatilanne on tiukka. senjälkeen jos ei kelpaa niin voi jo sanoa lasta kiittämättömäksi. kaiken ei tarvitse olla uutta.

• Tykkää
Reactions: Millenia
älä viitti, kyllä 12v jo voi olla pettyny piposta ja lapasista.
oishan sitä ennen joulua kunnolla voinu keskustella asiasta ja kysyä, että haluaako yhden kalliimman vai monta pientä millei ehkä tee mitään. Kai tuosta 5 lahjasta minkä ap osti nyt kuitenkin vähän isompi summa kertyy? Kun jouluun on kuitenkin aikaa aina edellisestä joulusta se vuosi.
Vaikka rahatilanne on kurja niin vois niitä lapsen toiveita koittaa täyttää edes vähän.
Jos sillei oo pelikonsolia niin miksei vois ostaa vaikka pleikkari kakkosta käytettynä. noin niinkun aluks kun rahatilanne on tiukka. senjälkeen jos ei kelpaa niin voi jo sanoa lasta kiittämättömäksi. kaiken ei tarvitse olla uutta.
Joululahjoja ei haluta. Niitä toivotaan ja mahdollisesti joku toive toteutuukin.
Tämä on aivan vierasta 'mulle_kaikki_nyt_ja_mieluiten_heti' -sukupolvelle.

• Tykkää
Tärkeintä on rakkaus, että olet hyvä vanhempi pojallesi, ja tuet hänen kasvuaan tuossa tärkeässä vaiheessa, murrosiässä.

Moni lapsi saa kalliita lahjoja, ja jää ilman rakkautta ja tukea.

Kun tuet lapsesi itsetuntoa, niin ei hän vertaile mitä rikkaammat kaverit ovat saaneet lahjaksi.

Itse sain lapsena/nuorena kalliita lahjoja, mutta en saanut vanhempieni rakkautta ja tukea joka on se tärkein lahja.

[QUOTE="Isä";25294062]Tärkeintä on rakkaus, että olet hyvä vanhempi pojallesi, ja tuet hänen kasvuaan tuossa tärkeässä vaiheessa, murrosiässä.

Moni lapsi saa kalliita lahjoja, ja jää ilman rakkautta ja tukea.

Kun tuet lapsesi itsetuntoa, niin ei hän vertaile mitä rikkaammat kaverit ovat saaneet lahjaksi.

Itse sain lapsena/nuorena kalliita lahjoja, mutta en saanut vanhempieni rakkautta ja tukea joka on se tärkein lahja.[/QUOTE]

Heitit helmiä sialle; eipä tuo paskamutsi tajua arvokkaita sanojasi. Siltä puuttuu se tärkeä - yleensä päässä sijaitseva osa - (miehillä joskus jalkojen välissä), jolla yleensä ajatellaan tai sitten se on pähkinän kokoinen.

[QUOTE="vieras";25294066]Heitit helmiä sialle; eipä tuo paskamutsi tajua arvokkaita sanojasi. Siltä puuttuu se tärkeä - yleensä päässä sijaitseva osa - (miehillä joskus jalkojen välissä), jolla yleensä ajatellaan tai sitten se on pähkinän kokoinen.[/QUOTE]

Aloittaja vaikuttaa hyvältä äidiltä.

Ikävää kuulla, että rahat on noin tiukalla, mutta toisaalta pitää aloittajankin muistaa, että moni elää yli varojensa, ja ostaa velkarahalla noita pelikonsoleita ym. kalliita lahjoja.

Ja niinkuin nimimerkki "Isä" sanoi, niin tärkeintä on pojan itsetunnon kasvattaminen ja terve itsetunto kasvaa kun rakastaa lastansa.

Kyllä tuon ikäisen lapsen pitää ymmärtää, että kaikkea ei voi saada. Jos oletettavasti rahatilanne vielä jatkuu samanlaisena, niin sitä suuremmalla syyllä se on tajuttava, tulee muuten noita pettymyksiä jatkuvasti. Ainahan lapset (ja aikuisetkin) haluavat sitä mitä muillakin, ja mielellään vielä enemmän. Ei se ole syy elää yli varojensa.
Ihan älytöntä, että jotkut täällä ehdottelevat jotain osamaksu-pelikonsoleita, ei mikään ihme, että ihmise velkaantuvat, jos köyhät ostelevat kalliita lahjoja velaksi.

• Tykkää
Nyt ensivuodeksi kehottaisin ap:tä nostamaan veroprosenttiaan. Kun veroprosentti on vähän liian korkea, niin rahaa menee pakostikin säästöön, ja vuoden aikana eletään niillä roposilla, mitä palkasta jää, eikä tule niin helposti ostettua turhaa kamaa. 300 euroa jaettuna 11 kuukaudelle ei tee kuin 27 euroa. Se tuntuu pieneltä summalta ja siksi tulee helposti hummattua taivaan tuuliin.

Itse olisin kyllä ostanut vaikka sen yhden pleikkapelin. Niitä kun saa nykyään ihan muutamalla eurolla (käytettykin varsin hyvä vaihtoehto).

Itse olen lapsuudessa ollut aina se, joka on saanut kuunnella, mitä kaikkea kivaa kaverit on saaneet lahjaksi kun itse sain tavallisen shampoon ja sukat, se tuntui oikeasti pahalta. Isäni tuumasi tupakalla ollessaan: "ole likka tyytyväinen siihen mitä sait, kun ei ole varaa enempään".

Mä en tajua näitä vastausia! Ihan oikeastiko äidin pitäisi säästää koko vuosi, että saa sitteen jonkun kalliin pelikonsolin ostettua? Se lapsi pelaa sillä kolme kuukautta, ja sen jälkeen tulee taas joku uusi ja hienompi laite, joka on "pakko" saada.
Kyllä sille lapselle pitää opettaa rahan arvo, ja se, ettei perheellä ole varaa kalliisiin lahjoihin.
Lapsi on sen ikäinen, että ne lahjatoiveet tulee vuosi vuodelta kalliimmiksi.

Pojan kannalta ehkä harmi, mutta toisaalta olen itse onneksi lapsille opettanut että myös käytetty kelpaa ja ovat onnellisia lahjasta kuin lahjasta :) Ymmärrän kyllä, että rahat on tiukilla joissain perheissä. Ja sen vuoksi kannattaakin hyödyntää alet / tarjoukset pitkin vuotta. Hyvä vinkki on tehdä lahjalistaa vuoden alusta saakka jouluksi ja synttäreille; ei tule yllätyksiä ;)

Yhteistyössä