Nyt tarvitsisin SÄHKÖMIEHEN neuvoja pikaiseen! MUOKS. Mikä NOLLAJOHTO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Keittiön pistorasioihin ei tule virtaa, ei uuniinkaan.
Jääkaappiin ilmeisesti tulee, mutta valo on heikko.

Myös lastenhuoneitten valot toimii, mutta tuikut on ihan olemattomat.
Lamput on ehjät ja vielä illalla tuli valot kunnolla.

Kahvinkeitin lämpeni kaikesta huolimatta sen verran että lirutti hieman kannun pohjalle, levy on ihan kuuma :o vaikka keitin ei ole päällä!
Sähkölieden levyt alkaa hiukan kuumentua mutta mitään virtavaloja ei syty.

Nyppäsin äkäseen johdot pois pistokkeista!

Mikä kumma :o

Sähkötaulu näyttää että kaikki on ok.

Tarkista vielä sulakkeet, joskus ne näyttävät ehjiltä mutta kanta onkin irti. Vaihtele vaikka pääsulakkeet ehjiin.

Varmaan puu on langoilla jos asutte maalla.

Sähkämies mieheni neuvoi soittamaan pikaisesti sähkölaitoksen päivystykseen. Epäilee heti kättelyssä isompaa vikaa, tuollainen ei aiheudu mistään sulakeviasta tai johtojen päällä olevasta puusta. Hän epäilee nolla-vikaa, eli nolla on jostain irit...Mutta äkkiä sähkölaitokselle soitto, kuulema tulipaloriskitilanne.

Ja sen verran itsekin aiheesta tiedän että jos joku pääsulakeista on poksahtanut niin silloin ei esim. valot palais vaan "hiukan". Hella voi toimia osittain kun ilm. on kytketty teillä kolmeen vaiheeseen. Eli jos jonkun vaiheen sulake palanut, mutta silloin ei mitkään valut"hiukan" pala, vaan pala kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu jos pääsulakkeessa on vika niin sen alla olevat eivät pala/toimi ollenkaan

Niin. SEn verran minäkin hoksaan.

Isäni, tuo meidän suvun 'pellepeloton' sanoi kanssa näin että nyt on jotain muuta häikkää.
Lupas tulla katsomaan ja kiskoa siskonmiehen sängystä ylös mukaansa.

ee vikailmoitus puhelimitse Fortumin vikailmoitusnumeroon 0800 1 95011. Se palvelee sinua 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Puheluusi vastataan asiakaspalvelussamme tai se kytkeytyy häiriöstä kertovaan tiedotteeseemme. Tiedotteen jälkeen puhelu siirtyy edelleen Fortumin asiakaspalveluun, jonne voit kertoa vikapaikasta tai vian aiheuttajasta.

Laajojen sähkökatkojen aikana vika on yleensä jo tiedossamme, joten vikailmoitusnumeroon kannattaa soittaa vain hätätapauksessa tai vian aiheuttajasta ilmoittaaksesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ee vikailmoitus puhelimitse Fortumin vikailmoitusnumeroon 0800 1 95011. Se palvelee sinua 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Puheluusi vastataan asiakaspalvelussamme tai se kytkeytyy häiriöstä kertovaan tiedotteeseemme. Tiedotteen jälkeen puhelu siirtyy edelleen Fortumin asiakaspalveluun, jonne voit kertoa vikapaikasta tai vian aiheuttajasta.

Laajojen sähkökatkojen aikana vika on yleensä jo tiedossamme, joten vikailmoitusnumeroon kannattaa soittaa vain hätätapauksessa tai vian aiheuttajasta ilmoittaaksesi.

http://www.fortum.fi/document.asp?path=14020;14028;31772;31773;31782;31795;31900;36884

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
KAuhajoella, Etelä-Pohjanmaalla.

Aijaa.... No mutta hei, ei KOVIN pieleen mennyt :D
Meillä oli joku aika sitten taloon tulevassa ilmajohdossa vikaa ja se löi ylijännitettä mm. lamppuihin niin että yksi lampuista paloi kirkkaanaa ja muut himmeinä ja kaikki sähköt vilkkuivat talossa. Muutaman kerran teki tätä, kerran rikkoi ilmalämpöpumpun kun antoi virtapiikin. Sanoivat että on vaarallinen tilanne ja jos esim. tuohon lamppuun olisi koskenut niin olisi tullut sähköisku, kunnollinen sellainen.

Onko Fortum teidän jakeluyhtiö? Muistathan soittaa siihen sähköyhtiöön joka jakaa teidän sähköt. Ja heti.

Soitin, nyt ilmeisesti oikeaan numeroon.
Tällä alueella ei ole kuulemma tiedossa olevaa vikaa.

Setä siellä jankkas vaan niistä pääsulakkeista. Ymmärsi sähköstä yhtä paljon kuin minä :whistle:

Voi kun nuo miehet nyt tulis pian! Aina tapahtuu jotain kun mä oon yksin lasten kanssa kotona.

JA miksi noita pääsulakkeita ei ole voitu sijoittaa yhtään lähemmäs meidän omaa pihaa :headwall:

Setä siellä jankkas vaan niistä pääsulakkeista. Ymmärsi sähköstä yhtä paljon kuin minä :whistle:

Voi kun nuo miehet nyt tulis pian! Aina tapahtuu jotain kun mä oon yksin lasten kanssa kotona.

JA miksi noita pääsulakkeita ei ole voitu sijoittaa yhtään lähemmäs meidän omaa pihaa :headwall:

Mutta eikös ole niin että noihin pääsulakkeisiin ei saanut itse mennä räpeltämään mitään? Eli jos niissä jotain vikaa niin sähköyhtiön pitää laittaa.

Aina vaan vaikeammaksi menee sitten. :(

En mää varma ole, mutta silloin juuri kun meillä oli sitä sähkövikaa niin sähkärit sanoivat että niihin sääsulakkeisiin ei saa itse mennä koskemaan tai yrittää korjata kun niihin tulee isompi virtamäärä. Tai sitten ne vaan päättelivät että parempi etten MINÄ koske niihin ja normaalisti niihin saa vaikka haarukan tuikata :D

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Mutta eikös ole niin että noihin pääsulakkeisiin ei saanut itse mennä räpeltämään mitään? Eli jos niissä jotain vikaa niin sähköyhtiön pitää laittaa.

Tottakai saa. Monesti on palanut. Mutta ei tosiaan kannata koskea metallisiin sähkölaitteisiin jos nollajohtoon vuotaa jostain. Joku puun oksa voi olla painunut linjalle ja sitä ei edes valvomosta tiedetä. Kannattaa tutkia oma linjahaara, onko puita langoilla ja tehdä ilmoitus. Naapuritkin olisi huomannut jos koskee muitakin.

Juu oikeassa olet osittain, sillä pääsulakkeen saa vaihtaa, mutta ne on sinettien takana ja vaihdosta olisi ilmoitettava sähkölaitokselle, jotta voivat sinetöidä uudelleen.

No niin, Aamuäreen vika piilee nollajohdossa, joten ammattiapua kaipaat. Vika on joko talonne omissa johtoliitoksissa tai sitten sähkölaitoksen puolella. Fakta on se, että nolla puuttuu. Ota Aamuäerr kaikki herkät sähkölaitteet irti seinästä, sillä ne voivat vaurioitua, kun jännite vaihtelee 0-400 voltin välillä

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:

Juu oikeassa olet osittain, sillä pääsulakkeen saa vaihtaa, mutta ne on sinettien takana ja vaihdosta olisi ilmoitettava sähkölaitokselle, jotta voivat sinetöidä uudelleen.

No niin, Aamuäreen vika piilee nollajohdossa, joten ammattiapua kaipaat. Vika on joko talonne omissa johtoliitoksissa tai sitten sähkölaitoksen puolella. Fakta on se, että nolla puuttuu. Ota Aamuäerr kaikki herkät sähkölaitteet irti seinästä, sillä ne voivat vaurioitua, kun jännite vaihtelee 0-400 voltin välillä

Meillä oli just tuo 0-vika talossa.

Yhteistyössä