Nyt tarvitsen APUA! Mitä teen ton 1.5 vuotiaan kanssa kun ei kelpaa mikään juotava! (Maitoallergia)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA!

Vieras
Elikkäs lapsi on maitoallergikko ja käytetty maitona Nutrilon Peptiä. Ollut alusta saakka hieman löysähkö maha (kaksi krt päivässä löysähköt kakat). Epäillyt alusta saakka tota maitoa, kokeiltiin erästä toistakin maitoa mutta menikin kovalle maha joten tuo on ollut parhain.
Nyt kuitenkin nuo löysähköt kakat ovat tulleet useammin, lisääntyneet joteskin. Useammat kakat päivässä. Mitään uutta ruokaa ei lapsi ole saanut.

Nyt, jätimme pois kyseisen maidon häneltä ja vatsa on normalisoitunut. Neljä päivää tässä on mennyt, mutta kun typylle ei vain kelpaa mikään muu juotava kuin tuo Nutrilon Pepti, väkisten saa juottaa että menee jotain alas :(

Pullon olemme ottaneet vähitellen pois. Mukia hylkii, nyt kyllä pitää jo vähän aikaa sitä kädessään ;)

Kysymys kuuluu miten opetan lapsen juomaan muutakin kuin tuota allergiamaitoa? Kuivuuko tuo tyttö tähän opetteluun? Mä en tiedä mitä teen. Pillikään ei kelpaa. Eikä nokkamuki. Mitenkä kauan menee että tottuu mukiin ja alkaisi juoda jotain? Yöuniin menee :(

Onko jollain kokemusta!

Kiitos jos vaivaudutte lukemaan ja auttamaan meitä!

Oot ilmeisesti kokeillu riisi-ja kauramaitoa?? Meidän maitoallergikko joi niitä.

Soijamaitoa en juottanut, kun soijaa käytetään vaihdevuosivaivojen hoidossa, tuntu hurjalta antaa sitä noin pienelle. Siitä on tutkimuksiakin, jonka mukaan lisää hormonituotantoa ja tytöt kehittyy ikäistään nopeammin..

Meillä muutaman kuukauden vanhempi juo mielellään mukista vettä, soija-, kaura-, riisimaitoa ja mehua. Lisäksi tosiaan se pilli toimii. Aloitin niin, että joimme omista mukeistamme molemmat. Taapero oli niin mielissään, kun oli kuin "aikuinen". (Ne Mehukatti kalsium-mehut ovat olleet hyviä. Niillä hän oppi pillijuomisen, sitä kissaa oli kiva ihmetellä purkin kyljestä.)

Tsemppiä!

Soijamaitopurkissa kai lukee ettei alle 3vuotiaille.
Laitatko ruokaan maitoa/maidonkorviketta? Syökö esim kaurajugurtteja tms? Ilmeisesti tavallista maitoa et ole antanut hapanmaitotuotteinakaan?

Nestettä saa hedelmistä,,joita juuri nyt on ihanasti tarjolla, mansikoista, nektariineista, luumuista, vesimelonista jne. Puurot yms kannattaa tehdä vellimäisen löysiksi, suosia keittoja jne. luulis että tuo joskus alkaa juomaan, tuleeko pissaa miten?

soija jogurttia on syönyt ja jotain muutakin sen tapaista. Tarjoillut olen nyt kurkkua, hedelmäpilttiä(siinäkin kai vettä paljon) yms. Pissaa ja kakkaa on kuitenkin tullut mutta mistä tiedän jos hän kuivuu? Raukka pieni miten voikin äidillä ottaa koville ;(
En nyt koe hyväksi lähteä kokeilemaan enää mitään apteekin maitoja sillä se ei nyt ole ensisijainen ruokavaliossa tuon ikäisellä, vai olisiko parempi? Jogurtista kuitenkin saa jonkin verran kalsiumia.

Olen kuullut että jotkut ovat alkaneet kestää luomumaitoa ja aivan sitä punaista joka ei olisi käsiteltyä. Uskaltaisikohan kokeilla?

Ranttu kaveri toi typy.

Kurja tilanne :/ Meillä myös maitoallergikko. Allergialääkäri sanoi, ettei korviketta voisi jättää kokonaan pois ennen 2v, koska pelkistä vitamiinipillereistä+kalkista on vaikea saada kaikkea kasvuun tarvittavaa. Mutta mahdollista se kaiketi on. Niin paljon on näitä riisimaidolla tai kauramaidolla jo pienenä olleita.

Meillä kesti aika pitkää, että korvikkeen jälkeen opittiin juomaan maitoa ja vettä. Mitä jos ottaisitte pullon hetkeksi takaisin ja laittaisitte siihen vettä tai muuta maitoa. Siten ei pullo ja korvike lähtisi samaan aikaan eikä korvike liittyisi pulloon, josta on kuitenkin aina vaikea luopua.

[QUOTE="aloittaja";26752011]soija jogurttia on syönyt ja jotain muutakin sen tapaista. Tarjoillut olen nyt kurkkua, hedelmäpilttiä(siinäkin kai vettä paljon) yms. Pissaa ja kakkaa on kuitenkin tullut mutta mistä tiedän jos hän kuivuu? Raukka pieni miten voikin äidillä ottaa koville ;(
En nyt koe hyväksi lähteä kokeilemaan enää mitään apteekin maitoja sillä se ei nyt ole ensisijainen ruokavaliossa tuon ikäisellä, vai olisiko parempi? Jogurtista kuitenkin saa jonkin verran kalsiumia.

Olen kuullut että jotkut ovat alkaneet kestää luomumaitoa ja aivan sitä punaista joka ei olisi käsiteltyä. Uskaltaisikohan kokeilla?

Ranttu kaveri toi typy.[/QUOTE]

Mää oon ollu siinä käsityksessä että maidon kokeilu aloitetaan allergisille esim hapanmaitotuotteilla, tai sitten kypsennetyllä maidolla. Jos sietää tavallista jugurttia tai piimää niin sitten vois koittaa luomumaitoa, mutta jos teillä on maitoallergia todettu niin kai teidän pitäis olla jossain seurannassa tai saanu ohjeita minkä ikäisenä sitä maitoa pitäis ruveta kokeilemaan.
Jos lapsi kuivuu niin pissa lakkaa tulemasta.
Kalkkia kannattaa antaa purutablettina jos pitkään menee huonosti maitoa. Jauhat sen vaikka ja annat sen jugun kanssa.
Pillimehuja jos antaa niin niissäkin täysmehut lienee terveellisemmästä päästä, en antaisi sännällisesti mitään mehukatteja. Sun tilanteessa tietysti kannattaa antaa mitä vaan mikä menee.

[QUOTE="Vieras";26751961]Soijamaitopurkissa kai lukee ettei alle 3vuotiaille[/QUOTE]

Rainbow'n soijamaidossa joo, muissa ei alle 1-vuotiaille. Meillä ainakin suositeltiin allergiaosastolla Muksun soijamaitojuomaa "maidoksi", koska lapsi ei sitä korviketta suostunut juomaan kolmen kuukaudenkaan päivittäisen totuttelun jälkeen.

Meillä ohjeistettiin tekemään kotialtistus 1,5-vuotiaana. Kokeilin maitoa silloin samoin kuin sairaalassa tehtiin aiemmin altistus. Oireisiin riitti 5 ml. Seuraava altistus tehdään sairaalassa 2-vuotiaana.

Jos kokeilet tavallista maitoa itse lapselle, aloita vähäisellä määrällä. Altistuksessa voi käyttää niin maitoa kuin jogurttiakin.

Ennen kaikkea, konsultoi lasten-/allergialääkäriänne, jos et tiedä, voitko kokeilla tavallista maitoa itse.

Jos haluat maitoa kokeilla, niin piimää tai jogurttia voi kokeilla. Osalle sopii raakamaito tai luomu.

Kokeilepa mukiasian kanssa niin, että otat nokkanukista kannen pois kokonaan, siis kokeile tavallisesta mukista juomista. Sotkua tulee helpommin, mutta osa lapsista tykkää noin.

Ja huomauttaisin tähän, että kalsiumia saa muustakin kuin ruokajuomana maidosta. Sopiiko juustot? Entä tosiaan nuo kaura- ym. jogurtit? Apua ruokavalion suunnitteluun löytyy varmaankin esim. vegaaneilta.

Neuvolan kautta ravitsemusterapeutille. Ainakin Helsingissä pääsi ravitsemusterapeutin pakeille neuvolan kautta kun pojalla silloin 11kk todettiin maito- ja kananmuna-allergiat. Kuulemma aina ohjataan tuonne jos pienellä diagnosoidaan joko maito- tai venhäallergia, kun ovat niin isossa osassa ravintoamme tätänykyä.

Ja tosiaan, myös pähkinöissä, parsakaalissa ja vaikka hampunsiemenissä on runsaasti kalsiumia, vegaanifoorumeilta saa hyvin lisätietoa. Meillä elettiin puolisentoista vuotta ilman maitoa ja kananmunaa ja kyllähän se alkuun oli hankalaa mutta äkkiä totuttiin koko perhe (en jaksanut tehdä eri ruokia lapselle ja aikuisille).

[QUOTE="pönttö";26752415]Neuvolan kautta ravitsemusterapeutille. Ainakin Helsingissä pääsi ravitsemusterapeutin pakeille neuvolan kautta kun pojalla silloin 11kk todettiin maito- ja kananmuna-allergiat. Kuulemma aina ohjataan tuonne jos pienellä diagnosoidaan joko maito- tai venhäallergia, kun ovat niin isossa osassa ravintoamme tätänykyä.

Ja tosiaan, myös pähkinöissä, parsakaalissa ja vaikka hampunsiemenissä on runsaasti kalsiumia, vegaanifoorumeilta saa hyvin lisätietoa. Meillä elettiin puolisentoista vuotta ilman maitoa ja kananmunaa ja kyllähän se alkuun oli hankalaa mutta äkkiä totuttiin koko perhe (en jaksanut tehdä eri ruokia lapselle ja aikuisille).[/QUOTE]

:O

Täällä pohjoissuomessa sanottiin vaan, että jättää ne allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet pois ruokavaliosta. Muuta ravitsemusneuvontaa ei ole tullut.

Meillä testaus aloitettiin ei-suomalaisella jugurtilla, jotta allergiaa aiheuttavaa olisi mahdollisimman vähän. Jos ja kun oireita tuli, seuraava testi vasta puolen vuoden päästä. Meillä allergia alkoi helpottaa 3.5v iässä. Ruokavaliotakin seurattiin ja ollaan syöty kalkkitablettejakin.

Mä olen vähän peloissani aina tuon kalkki-d-vitamiini juttujen kanssa, kun luin aikoinaan tutkimusta siitä, että allergialapselle ei kalkkitabletit niin imeytyisi, varsinkaan kun ei aina imeydy moni muukaan; allergian vuoksi. Siinä ennustettiin luustovaivoja 20 ikävuoden jälkeen lapsille, joilla on ollut maitoallergiaa ja puutteellinen ruokavalio. Toivottavasti turhaa pelkoa, mutta tuo mua aina pelottanut.

Yhteistyössä