Nyt tarvitsen apua! Kyse neuvolan papereista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Eli meillä tällainen tilanne:
Tarvitsemme lapsemme tiedot neuvolasta vakuutusyhtiöön lapsen vakuutusta varten. Soitin pari päivää sitten neuvolaan ja pyysin papereita. Selitin tilanteen. Neuvolantäti sanoi, että vakuutusyhtiöstä täytyy tulla erillinen pyyntö.

No vakuutusyhtiö ihmetteli kovasti ja sanoi, että kyllä asia hoituu mutta menee käsittelyssä aikaa paljon. Olisi heidän mielestään järkevintä, että me toisimme paperit neuvolasta. Lupasin, että yritän vielä soittaa neuvolaan.

Tänään sitten taas soitin neuvolaan. Täti siellä kyseli ja ihmetteli. Sanoi, ettei voi antaa meille papereita. Täytyy kuulemma keskustella huomenna lääkärin kanssa mitkä paperit me voimme nähdä!! Olin todella ihmeissäni. Eikö kuitenkin vanhemmilla ole lupa lapsensa tietoihin? Yritin vielä soittaa henkilölle joka vastaa näistä asioista, mutta ei ollut enää tänään paikalla, eli yritän huomenna uudestaan. Jäi vain niin vaivaamaa tämä, kun en todellakaan arvannut ettei meillä ole lupaa lapsemme tietoihin. Onko todella näin vai mikä mättää?!

Kyllä mä oon ainakin saanu, kun oon vaan neuvolasta papereita pyytäny enkä tarvinnu niitä edes mihinkään viralliseen juttuun vaan ihan itelle. Kyllä noi pitäs pyytämällä saada ihan samalla tavalla kuin omatkin tiedot. Jossain voidaan ehkä vaatia kirjallinen pyyntö, mutta kyllä ne kuuluu saada.

Etsipä tietoa potilaan oikeuksista asiakirjoihinsa. Täältä löysin jotain ja kyllä minun mielestäni laki velvoittaa luovuttamaan omat asiakirjat. Ne on jokaisella oikeus tarkistaakin. Jostain erityissyistä voi olla että rajoitetaan.

http://www.esshp.fi/alltypes.asp?menu_id=1325

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23883190:
Aika oudolta kuulostaa kyllä! Pitäisi minun tietääkseni olla oikeus saada KAIKKI itseään ja lapsiaan koskevat paperit nähtäville. Tottakai!

Lapsella on oikeus saada kaikki itseään koskevat paperit, ei vanhemmilla. Lapsella on oikeus yksityisyyden suojaan oli hän minkäikäinen tahansa.

Mä olen aina miettinyt, että mitäköhän se neuvolantäti kirjoittelee meidän perheestä ja lapsista sinne koneelle. Siis siellähän voi olla vaikka mitä juttua, vaikka ihan normaali perhe ollaan ja ei mitään ongelmia meillä tai lapsilla. Että voisko olla kyse siitä, että täti on sinne kirjoitellut vähän mitä sattuu ja pelästyi, että joutuu teille antamaan ne paperit nähtäväksi? Harvempi kai niitä kuitenkin itselleen pyytää nähtäväksi jos ei mitään erikoista lapsen kehityksessä ole.

Olen törmännyt tuohon samaan asiaan. Eli tk:n/neuvolan ei tarvitse luovuttaa mitään tietoja ilman pyyntöä johtavalle/hoitavalle lääkärille. Meidän tk:ssa pitää varata aika hoitavalle lääkärille ja perustella tarve tietojen pyytämiselle?! Aivan käsittämätöntä touhua. Varsinkaan kun tietojen luovutus ei mitenkään voi olla vaaraksi mulle tai mun läheisilleni.

Vakuutusyhtiö voi sun allekirjoittamalla luvalla pyytää asiakirjat nlasta. Vakuutusyhtiö siis saa tiedot paljon helpommalla kuin sinä itse. Olisi tosi kiva, jos joku tietoturva- tai potilasasiakirjavastaava julkiselta puolelta vois vastata miksi asiat tehdään näin vaikeaksi?! Jokaisella potilaalla on tietojentarkistamisoikeus potilasasiakirjoihinsa. Eikä se pitäis järjestää näin h*tin vaikeaksi ettei edes kirjallisella pyynnöllä saa omia/ lasten tietoja. Grrrr...

Onneksi ei yksityisellä oo noin älytöntä touhua...

kiitoksia vastauksista jälkeen! Ihana kuulla, etten nyt ehkä ihan vietävissä tyystin ole kun tosiaan jäin ihmettelemään tätä asiaa. Itselläni kävi myös mielessä, että mitä ihmettä papereissa lukee jos me emme niitä saa lukea. Kuitenkin pojan kasvu ja kehitys ollut normaalia eikä mitään ongelmia ole ollut. Inhottavaa vain tällainen kun joutuu pitämään niin kovin puoliaan tällaisessa asiassa jonka luulin olevan itsestään selvää! Huoh, soitan kyllä heti aamulla tuolle joka vastaa näistä asioista niin saan sieltä varmasti selvän tähän asiaan. Mutta jotenkin tästä ja neuvolantädistä jäi kyllä huono maku suuhun.

Mä en saanut omia tietojani tk:sta, ilman ajanvarausta omalääkärille (aika ties koska) ja olisi vielä perusteltava miksi tiedot tarvitsen. Siis wtf?! (sori tunteenpurkaukset, tää aihe vaan nyppii niin suunnattomasti). Toisessa kunnassa kuulin olevan käytäntönä ettei tietoja luovuteta kuin johtavan lääkärin "luvalla", ja tarve perustellaan suoraan hänelle. Esim.erikoisaairaanhoidosta yliopistollisesta keskussairaalasta omat tiedot on saanut vaikka faksilla pyydettyä kotiosoitteeseensa.

Tämän älyttömän rumban saa kierrettyä vaikka niin, että pyydetään tk:n lähettämään pt-tiedot esim. työterveyshuoltoon josta saa kaikki itseä koskevat tiedot printattuna pyynnöstä, myös nämä tk:n tiedot.

Olen tosiaan itse miettinyt, että alan säännöllisesti vuoden välein ihan vaan piruuttani pyytämään kaikki omat ja lasten tiedot nlasta ja tk:sta vaikka joutuisin perustelemaan vaikka kenelle :kieh:

Minulle myös nousi hieman karvat pystyyn kun tätä olen miettinyt. Haluan ehdottomasti nähdä kaikista lapseni papereista tiedot! Miksi paperit voi lähettää vakuutusyhtiöön muttei lapsen vanhemmille! Älytöntä! Snooby, ihan ihmeellinen tilanne sinullakin ollut! Ei voi ymmärtää.

ärsytyksen vallassa mietiin jo sitäkin, että lopetan neuvolassa käynnit ja alamme käydä yksityisellä jos kerta neuvolasta ei saa edes omia tietojaan! Kuitenkin terveydenhoitajalle ei kyllä enää oikein kiinnosta mistään puhua jos kohtelu on tällaista.

lukekaa henkilötietolaki, sieltä 26 pykälästä eteenpäin, mä ainakin ymmärtäisin, että omet tiedot on oikeus tarkastaa ja jos homma ei toimi, vois ottaa yhteyttä tietosuojavaltuutettuun. On vaan niin kapulakielistä, et en oo varma ymmärränkö oikein.

Elikkä vanhemmat eivät saa vauvan papereita
vaan paperit odottavat neuvolassa kunnes lapsi oppii puhumaan ja pyytämään ne
( vanhemmilleen ) ??

jos lääkäreillä on syy estää vanhempia näkemästä niitä papereita niin noin voidaan toimia. Käytännössä hyvin harvoin noin toimitaan.
Yleensä tuota lakipykälää sovelletaan isompaan lapseen eli esim. tytär saa ehkäisy pillerit ilman että vanhempien tarvii siitä tietää samoin kuin abortin tai vaikkapa poika ei halua että hänen vanhemmat saavat tietää että hänellä on alkanut murkkuikä niin sitä terkkari ei saa kertoa vanhemmille.

[QUOTE="mie";23883587]lukekaa henkilötietolaki, sieltä 26 pykälästä eteenpäin, mä ainakin ymmärtäisin, että omet tiedot on oikeus tarkastaa ja jos homma ei toimi, vois ottaa yhteyttä tietosuojavaltuutettuun. On vaan niin kapulakielistä, et en oo varma ymmärränkö oikein.[/QUOTE]

Olen kyllä kahlannut nuo lakipykälätkin. Tietojen tarkistusoikeus ei tarkoita sitä että saat potilasasiakirjamerkinnät itsellesi printattuna. Lääkäri voi halutessaan näyttää tiedot vaikka tietokoneensa näytöltä tarkistusta varten.

[QUOTE="minä";23883647]Meillä käsittääkseni ei voi olla Vicyn kuvaamaa tilannetta. En ainakaan keksi mitään miksi emme saisi nähdä lapsemme papereita![/QUOTE]

Mulla itsellä on vielä selvityksen alla miksi kunnallisella puolella tietojen luovutus on niin tuskaisen hankalaa. Ja nämä käytännöt kyllä koskee ihan omiakin tietoja (kuten jo aiemmin olen kirjoittanutkin).

snoopx, ihanko totta! Että pitäisi tarkistaa tiedot siinä lääkärin koneella. Voi elämä kuinka kuulostaa hullulta! Miten tämä asia voi olla näin! Miksi ihminen ei voi saada omia tietojaan pyydettäessä ihan printattuna käteen!

No sanopa se :/ Ja tosiaan, eihän se nyt mahdotonta ole niitä tietoja saada, ylettömän vaikeaa vain. Ja en itseasiassa edes tiedä mikä riittää perusteeksi tietojen pyytämiselle ts. mikä syy on tarpeeksi painava. Ehkä pelkkä uteliaisuus ei lääkärille kelpaa perusteluksi ;)

Mun tapauksessa ei monesta merkinnästä ole kyse enkä epäile että lääkäri olisi asiattomuuksia kirjoittanut (eikä potilasasiakirjaan sellaisia edes kirjoiteta). Kunhan periaatteesta kiukuttelen! :kieh:

laitan vielä tilanne päivitystä mikäli joku vielä lukee. Soitin tänään 2 paikkaan josta tätä asiaa varmistaa. Avohuollon johtava lääkäri, joka vastaa mm. Neuvoloista oli sitä mieltä, että ehdottomasti saatava pyydettäessä paperit. Lakimies oli sitä mieltä, että outoa on, mutta pyysi tekemään kirjallisen hakemuksen tietojen saamiseksi, että ainakin menee kaikkien normien mukaisesti. Nyt sitten odotan neuvolan soittoa, josko ovat saaneet juteltua lääkärin kanssa mitkä paperit saamme nähdä! Aion kyllä kertoa tuon avohuollon päällikön sanomiset terveydenhoitajalle!! Taitaa olla vain todella epävarma terveydenhoitaja meillä....

[QUOTE="minä";23883677]snoopx, ihanko totta! Että pitäisi tarkistaa tiedot siinä lääkärin koneella. Voi elämä kuinka kuulostaa hullulta! Miten tämä asia voi olla näin! Miksi ihminen ei voi saada omia tietojaan pyydettäessä ihan printattuna käteen![/QUOTE]

Ei niitä kyllä ihan noin vaan saa käteensä. Voi olla että saat esim. lukea paperit lääkärin/ hoitsun läsnäollessa, mutta esim. omaa potilaskansiota et saa lukea yksin missään huoneessa.

Meillä lääkäri päättää millaisia papereita yleensä annetaan potilaille mukaan kotiin kun lähtevät osastolta- ei välttämättä mitään papereita.

Yhteistyössä