Nyt tarttis jotenkin saada onni kääntymään...

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Mä oon ihan oikeesti huikean hyvin onnistunut pääsemään työhaastatteluihin. Viime vuoden puolella hain kahteen eri paikkaan ja molempiin pääsin haastatteluihin. Kummassakin pääsin loppusuoralla, toisessa jopa täpärästi kakkoseksi. Kumpaakaan paikkaa en siis saanut.

Nyt pistin tämän vuoden puolella kolme työhakemusta. Yhdestä soitettiin heti ja kutsuttiin haastatteluun (ja se haastis meni penkin alle). Tokasta soitettiin tänään ja kutsuttiin haastatteluun. Kolmannessa on vielä hakuaikaa jäljellä.

Eli vois päätellä että työhakemuksia ainakin osaan tehdä :D. Mutta mites sais haltsattua vielä haastattelun? Tämä kolmas haastattelu (todennäköisesti) kariutui siihen etten osannut laskea yksinkertaista prosenttilaskua. Siis oikeasti tosi helppo, mutta tuossa jännitystilanteessa menin ihan lukkoon ja tulos oli sen mukaista. Muutenkaan en oikein saa olotilaani rentoutuneeksi haastattelussa. Tai oikeammin ekalla kierroksella kyllä, mutta tokalla kierroksella olen kaukana omasta itsestäni.

Alkaa käymään kalliiksi harrastukseksi juosta työhaastatteluissa, etenkin kun ne kaikki on lähes poikkeuksetta Helsingissä. Ja ottaa tää luonnon päälle muutenkin. Iloitsen toki hyvästä onnistumisprosentista työhaastatteluihin pääsyn tiimoilta, mutta samaan aikaan harmittaa etten saa itsestäni parasta irti haastatteluissa.

Vinkkejä miten selvitä työhaastattelusta kunnialla?
 
Turkilmas
[QUOTE="äiti";25402402]Varaudu siihen että työttömänä voi joutua olemaan pitkäänkin jopa vuosia.[/QUOTE]

Kiitos vaan :D.

Ei, en tosiaan aio olla vuosia työttömänä. Jos ei mielekästä työtä löydy ja seinät alkaa kaatumaan päälle, niin haen sellaisia töitä joita saan varmasti. Nyt on vaan kyse siitä, että haluaisin mielekästä työtä ja niitä olen etsinyt. Kun vielä selviäis kunnialla haastatteluista...
 
sisua
mieheni ollut välillä pätkiä työttämänä ja työhakemuksia on tehnyt ja välillä haastatteluihinkin päässyt. oma "mutu" on se, että paremmin on päässyt eteenpäin kun on hakenut uutta työpaikkaa työssäolevana vs työttämänä.
muistaakseni kävi myös muutaman preppaustunnin työhakemuksen tekoon ja haastatteluihin liittyen. minä olen sitten huolehtinut vaatetus yms asiat kohdilleen. nekin vaikuttaa melko paljon, liian persoonallinen tyyli ei ehkä haastattelutilanteessa kannata. kotona ennen haastattelua oon tehny täsmäkysymyksiä joita mahd. haastattelutilanteessa voi tulla esille.
onko työkkärissä apuja tähän? jos vois siellä miettiä ammattilaisen kanssa mistä kiikastaa. hyvinhän sulla kuitenkin on asiat, kun olet päässyt usein jo loppusuoralle. kyllä sut vielä joku töihin nappaa!
 
"poikia3"
Olethan opiskellut näitä ihan perusjuttuja, kysymyksiä joita haastatteluissa yleensä kysytään ja mitä niihin vastaat? Haastattelussa kannattaa olla avoimesti oma itsensä, kannatttaa panostaa myös siihen, että osaa kysyä yrityksestä kysymyksiä. Siis lukea heidän nettisivunsa esim., että on jo valmiiksi jonkinnäköinen kuva yrityksestä ja osaa esittää niitä kysymyksiä.

Yksittäisen jutun kariutumista pieleen menneeseen prosenttilaskuun en usko, sen kun voi todellakin selittää sillä, että meni tilanteessa jännityksestä lukkoon. Mielenkiintoista että laskettavat noita prosenttilaskuja haastatteluissa, yleensähän ne ovat testeissä tuon tyyppiset asiat.
 
"vieras"
Kyllä se varminta vaan on olla omana itsenään ja aika rennosti. Monesti kuitenkin ratkaisevaa on, että on henkilönä sopiva eikä se, että on nippelitiedot hallussa. Kysele itsekin muutama kysymys. Vältä hermostunutta ylipitkää vastaustyyliä/vitsailua tms ja tärkeäähän tietysti on, että itsekin ymmärrät, miksi haet juuri ko. paikkaa. Mikä on motivaatiosi, mitä voit tarjota (kielitaitoa? asiakaspalveluun sopivan persoonan? tai mikä se onkin), miten sitoutunut olet jne. Kun itse tiedät, mitä olet hakemassa ja miksi, on kiva mennä haastatteluun.
 
Turkilmas
Täytyy tosiaan harkita tuota naukun ottamista :D.

En ole pahemmin harjoitellut työhaastattteluissa olemista. Ja sepä se kun mulla ei niistä pahemmin ole kokemusta. Ja nyt näissä viimeisimmissä haastatteluissa on ollut aika tiukkaa prässiä ja aina sitten joku juttu johon en todellakaan ole ollut valmistautuneena. Kuten nyt tässä viimeisessä se prosenttilasku joka sekoitti mun pasmat kokonaan.
 
"sipsi"
Auttaisiko, jos sanoisi haastattelussa, että jännittää kovasti? Lie olet sanonutkin. Mie olen kanssa samanlainen, että menen helposti ihan lukkoon tuollaisissa tilanteissa. Viimeksi työhaastattelussa sanoinkin, että minua jännittää kovasti, sitten sen sanottua tilanne laukesi :)

Opiskelijoita kun valitsen, saatan haastattelussa kysyä, että jännittääkö, jos minusta sille näyttää.Yksi jo valmistunut opiskelija sanoikin, että haastattelusta hänelle jäi mieleen vain tuo kysymys.

Kovasti tsemppiä hakuun, ihan varmasti hyvä paikka vielä löytyy - se vain on odottanut itseään vielä.
 
"vieras"
Avustukset työnhaun matkakuluihin

Liikkuvuusavustus
on tarkoitettu kattamaan kustannukset, jotka aiheutuvat kotimaassa oman asuinkuntasi työssäkäyntialueen ulkopuolelle suuntautuvista työnhakumatkoista.
Matkakorvausta voi saada työtön tai työttömyysuhan alainen työnhakija, jolla on valmiiksi sovittuna työhaastattelu.
Myös ensimmäinen työhönmenomatka voidaan korvata. Kysymykseen tulee vähintään 2 viikkoa kestävä työ, jossa työaika on yli 18 tuntia viikossa ja josta maksetaan TES:n mukaista palkkaa.
Korvausta on aina haettava ennen matkaa. Hakulomakkeet saat omasta työ- ja elinkeinotoimistostasi tai verkosta www.suomi.fi/asiointi . Korvauksen tarkemmat edellytykset näet www.mol.fi-sivuilta.

http://www.mol.fi/mol/fi/90_tyonhakuinfo/02_tvt_tukena/03_matkakulut/index.jsp
 
"poikia3"
googlaappa työhaastatteluun valmistautuminen, tulee hyviä vinkkejä esiin. Ja toisaalta voit miettiä itse niitä haastattelutilanteita ja kirjata ylös mitä voisi parantaa. Jos haastattelun jälkeen et tullut valituksi, voi työnantajalta kysyä myös syytä tähän. Kyllä he jotkut perustelutkin kertovat.
 
Tsemppaa itseäsi: kun sulle sopivin paikka tulee vastaan, niin sen sitten saat. Itse olen myös samaan tapaan käynyt useissa haastatteluissa vain kuullakseni että paikkaan on valittu se, joka kyseistä sijaisuutta on tehnyt useita vuosia. (Sijaisen roolissa vakkaripaikkoja siis olen hakenut.)

Olen myös sen verran "tyly" työnhakija, että tuon ilmi elämän- ja työkokemukseni, ammattitaitoni ja sen mitä tarjottavaa minulla on omana itsenäni. Työnantaja sitten saa päättää olenko sellainen persoona ja asiantuntija, jota tarvitsevat.. Pyrin antamaan itsestäni mahdollisimman rehellisen ja realistisen vaikutelman, toki myös sen että aina pyrin kehittämään osaamistani ja työntekotapojani.

Eli tsemppiä, kyllä se sitten ajallaan tärppää varmasti! :)
 
Turkilmas
miksi hesasta asti haet? miillaista työtä? Miksi ne kysyy laskuja<???!
Yritysten pääkonttorit on Helsingissä. Myyntihommia, esimies- ja ihan perus myyntiedustustyötä. Ja niinpä, en tosiaan osaa sanoa miksi laittoivat laskemaan prosenttilaskua. Paitsi että tarvitaanhan taitoa tietty myyntityössä ja sen toki (yleensä) osaankin. Kyseisessä työtehtävässä arvostettiin myös maisterin tutkintoa...

Ja hei kiitos matkakuluvinkistä! Mulla tulee matkaa n. 150 km suuntaansa kun Helsinkiin ajelen ja tähän mennessä olen tuon matkan ajanut neljä kertaa mennen tullen työhaastattelujen takia.
 
Turkilmas
[QUOTE="poikia3";25402760]googlaappa työhaastatteluun valmistautuminen, tulee hyviä vinkkejä esiin. Ja toisaalta voit miettiä itse niitä haastattelutilanteita ja kirjata ylös mitä voisi parantaa. Jos haastattelun jälkeen et tullut valituksi, voi työnantajalta kysyä myös syytä tähän. Kyllä he jotkut perustelutkin kertovat.[/QUOTE]

Pitääpä googlettaa, kiitos vinkistä :). Siinä missä tulin tokaksi, syy oli ihan perusteltu: en tullut valituksi koska he katsoivat työmatkani olevan liian pitkä (työ olisi painottunut Helsinkiin). Tokassa paikassa he epäilivät etten olisi tarpeeksi järjestelmällinen kyseiseen työhön. Kolmannesta paikasta en vielä tiedä, mutta uskoisin tyrineeni haastattelun menemällä lukkoon sen laskun kanssa (ja siis lukko pysyi haastattelun loppuun saakka).
 
Turkilmas
Tsemppaa itseäsi: kun sulle sopivin paikka tulee vastaan, niin sen sitten saat. Itse olen myös samaan tapaan käynyt useissa haastatteluissa vain kuullakseni että paikkaan on valittu se, joka kyseistä sijaisuutta on tehnyt useita vuosia. (Sijaisen roolissa vakkaripaikkoja siis olen hakenut.)

Olen myös sen verran "tyly" työnhakija, että tuon ilmi elämän- ja työkokemukseni, ammattitaitoni ja sen mitä tarjottavaa minulla on omana itsenäni. Työnantaja sitten saa päättää olenko sellainen persoona ja asiantuntija, jota tarvitsevat.. Pyrin antamaan itsestäni mahdollisimman rehellisen ja realistisen vaikutelman, toki myös sen että aina pyrin kehittämään osaamistani ja työntekotapojani.

Eli tsemppiä, kyllä se sitten ajallaan tärppää varmasti! :)
Kiitos tsempeistä :). Mä olen ottanut myös sen linjan, että rehellinen olen sekä hakemuksessa että haastattelussa. Ihan jo siksikin että olen huono valehtelemaan ja myös siksi, että itselleni teen vaan hallaa tekemällä itsestäni paremman kuin olen.
 
"vieras"
Oletko ajatellut että joka ikinen työttömyyspäivä lisää sitä riskiä ettet pääse edes niihin töihin "joihin varmasti pääset" Niihinkin on nykypäivänä paljon hakijoita, ihan vaikka kaupan kassalle oli täällä ollut monta sataa hakijaa ja alle 10 otettiin! Et sinä niin erikoinen ole ja vielä vähemmän erikoinen kun työttömänä jatkat..
 
Turkilmas
[QUOTE="vieras";25403802]Oletko ajatellut että joka ikinen työttömyyspäivä lisää sitä riskiä ettet pääse edes niihin töihin "joihin varmasti pääset" Niihinkin on nykypäivänä paljon hakijoita, ihan vaikka kaupan kassalle oli täällä ollut monta sataa hakijaa ja alle 10 otettiin! Et sinä niin erikoinen ole ja vielä vähemmän erikoinen kun työttömänä jatkat..[/QUOTE]

Oletko sä se samainen, joka jo aiemmin mua aiheesta varoittelit? En mä ole mitenkään ylimielisenä tai kaikkivoipaisena liikenteessä. Täällä, missä minä asun, on ihan hyvä työtilanne ja mulla alkaa olla aika hemmetin vankka työkokemus. Tiedän siis pääseväni vähintään vuokratyöläiseksi kaupan kassalle ja sitä kautta sitten muihin töihin. Kertonee tuokin jotain, että toistaiseksi olen päässyt haastatteluun joka ainoaan paikkaan johon olen hakenut (lukuunottamatta sitä yhtä missä haku on auki vielä).

En kuitenkaan todellakaan kuvittele olevani mitenkään erikoinen. Päinvastoin, epävarmuushan mua vaivaa noissa työhaastatteluissakin. Joten nou panic: mulla ei ole pissiä päässäni, mutta en myöskään väheksyä työkokemustani tai taitojani.
 
Tuleeko sulle haastatteluissa sellanen "Pakko päästä tänne töihin"-fiilis, joka saa sut sitten jännittämään ja aliarvioimaan itseäsi ja menemään lukkoon? Itselleni on haastatteluissa käynyt niin, että olen ollut paljon rennompi niissä paikoissa, joihin en ole ihan täysillä halunnut. Kun taas sellaisissa unelmien täyttymys-paikoissa olen ollut haastattelussa varmaan näennäisesti ihan lungisti, mutta oikeasti jännittänyt niin etten muista tilanteesta jälkeenpäin juuri mitään.

Valitettavasti en mitään kummempaa vinkkiä osaa sanoa, kuin sen, että itse olen ihan tietoisesti pyrkinyt "hallitsemaan mieltäni", tyyliin "saan tän paikan jos mun kuuluu se saada ja jos ei, niin paska pulju, johon en olis halunnutkaan". :)
 
Turkilmas
Tuleeko sulle haastatteluissa sellanen "Pakko päästä tänne töihin"-fiilis, joka saa sut sitten jännittämään ja aliarvioimaan itseäsi ja menemään lukkoon? Itselleni on haastatteluissa käynyt niin, että olen ollut paljon rennompi niissä paikoissa, joihin en ole ihan täysillä halunnut. Kun taas sellaisissa unelmien täyttymys-paikoissa olen ollut haastattelussa varmaan näennäisesti ihan lungisti, mutta oikeasti jännittänyt niin etten muista tilanteesta jälkeenpäin juuri mitään.

Valitettavasti en mitään kummempaa vinkkiä osaa sanoa, kuin sen, että itse olen ihan tietoisesti pyrkinyt "hallitsemaan mieltäni", tyyliin "saan tän paikan jos mun kuuluu se saada ja jos ei, niin paska pulju, johon en olis halunnutkaan". :)
Joo, just tuollainen fiilis tulee. Ja sitten alan yrittämään liikaa. Mutta näemmä myös valmistautumattomuus on ollut ongelmana. Nyt kun kävin selaamassa vinkkejä työhaastatteluihin, niin aika hyvinhän siihen pystyy ennakkoon valmistautumaan. Siis miettimään valmiiksi vähän vastauksia kysymyksiin jne. jne. Sitä kautta oletettavasti saan lisää varmuutta itse haastatteluun. Ohjeiden perusteella olen kyllä tehnyt paljonkin virheitä haastattelutilanteessa, joten näköjään kannatti vähän katsella vinkkejä :)
 

Yhteistyössä