Nyt tarttee tosiaan neuvoja, imetykseen liittyen

Sain ihanan tytön toissa lauantaina ja imetys on lähtenyt käyntiin hienosti. MUTTA ongelma on mun vasen nänni, ja jos tää asia ei korjaannu niin en todella tiedä miten jatkaa...

Koko tän 8 päivää imetys vasemmasta rinnasta on tehnyt tosi kipeää. Vasta toissailtana huomasin syyn, ammottava haavauma nännin juuressa näinnin reunan myötäisesti (n reilu puoli senttiä pitkä). Olen sittemmin imettänyt rintakumin kanssa tai pumpannut, kun ihan suora imettäminen sattuu niin että kyyneleet nousee silmiin. Mutta haavauma ei rauhoitu yhtään, nyt pikemminkin on pahentunut ja alkanut kai tulehtua. Siitä myös erittyy verta ja vähitellen kai märkää. Tää on ihan kamalaa ja saa minut miettimään koko imetyksen lopettamista, kipu on niin kauheaa!

Onko kenelläkään ollut vastaavaa, miten olette saaneet ihon kuntoon? Terkkari tulee huomenna kotikäynnille ja kysyn myös siltä, mutta en odota häneltä kummia (ei ole ihan ruudinkeksijä). Siksi ajattelin kysellä teiltä, täällä kun on takuulla imetyksestä ja imetysongelmista kokemuksia! :flower:
 
EJK
Jatka pumppaamista tai rintakumittelua. Näin vältät myös bakteereiden siirtymistä vauvan suusta haavaan. Älä myöskään koskettele haavaumaa ja sen ympäristöä likaisin käsin. Suihkuttele paljon, anna myös ilmakylpyjä. Osta lansinohvoidetta, bepantheneä tai ihan ceridal-öljyä.

Tarvittaessa hakeudu päivytykseen, jos epäilet tulehdusta.
 
Imetystukilistan sivuilla oli tällaista tekstiä:

Aivan pienikin haava nännissä voi tehdä järkyttävän tähtiä-silmissä-tyylin kipeää, koska nänni on hyvin tuntoherkkää aluetta.

Jos nännin iho on rikkoutunut, ei kannata antaa haavojen arpeutua ja repeytyä taas seuraavalla imetyskerralla auki. Pidä nänniä kosteana voitelemalla rintamaidolla ennen ja jälkeen imetyksen, ja vieläpä välillä muutenkin muistaessasi. Muita tapoja pitää nänniä kosteana ovat maidonkerääjän käyttäminen imetysten välilläkin (ilmakylpyjä kuitenkin välillä), sideharsotaitos kostutettuna keittosuolaliuoksella tai äidinmaidolla (joka toden totta toimii desinfiointiaineenakin) ja onpa raportoitu auttaneen kun liivinsuojan ja rinnan välissä piti tuoretta pientä kaalinlehteä. Nännin haavat siis parantuvat parhaiten, kun niiden ei anna arpeutua, ja kun annat vielä välillä ilmakylpyjä, niin hyvä tulee!
Jos rinnassa on haavoja, ole erityisen tarkka hygienian kanssa, jottei rintaan pääse bakteereja aiheuttamaan tulehdusta. Vaihda liivinsuojusta usein. Jos käytät rintakumia, muista, että se lisää tulehdusriskiä. Huuhtele kumi joka imetyksen jälkeen ensin haalealla ja pese sitten kuumalla vedellä ja pesuaineella. Keitä kerran päivässä. Vaikka rintaa ei normaalisti suositella varsinaisesti pestäväksi, avoimen haavan aikana voi huuhdella rinnan hyvin miedolla saippuavedellä kerran-pari päivässä.
Käytä särkylääkettä, jos tarvitset sitä. Esimerkiksi ennen illan pitkiä maratonimutteluja. Myös ibuprofeenilääkkeet (kuten Burana, Ibusal) ovat nykyään sallittuja imetyksen kanssa jos Panadol ja kumppanit eivät tepsi.
Vaihda imetysasentoja niin, että kipu ei tunnu yhtä pahana. Vauvan imu on voimakkainta leuan puolella. Kokeile "vauvan jalat pääsi suuntaan" -imetystä kun makaatte, ja kainalon puolelta imetystä kun istutte.
Jos toinen rinta on todella kipeä, mutta toinen siedettävässä kunnossa, ei ole vaarallista antaa kipeän rinnan lepäillä vähän enemmän. Syötä vaikka terveemmästä rinnasta aina kaksi kertaa peräkkäin ja kipeämmästä vain joka kolmas kerta.
Tsemppiä ja pikaista paranemista!!
 
Tuossa oikeastaan tulikin suurin osa sellaista jota olen koittanut, myös bebanthenia ja lansinohia kuluu. Mutta haavauma vaan ammottaa, siis se on sellainen että ihon alle ihan näkee! Rintakumin olen keittänyt jokaisen käytön jälkeen ihan varuiksi. Rintakumi ei kyllä kauheesti auta edes kipuun :( Burnaa kuluu myös. En mitenkään muutenkaan rakasta imettämistä, se on minulle aikamoista pakkopullaa etenkin nyt ja itku tän homman kanssa tulee :(

Jos imettelee vähemmän toisesta tissistä niin eikö se vaikuta sen rinnan maidontuotantoon?
 
Kakkosen aikana mulla oli toinen rinta aivan haavoilla, en edes voinut kuvitella että olisin siitä imettänyt :( Pumppasin siitä rinnasta maitoa vedet silmissä kunnes oli tarpeeksi hyvässä kunnossa imetykseen. Todella tuskaisaa se oli, muistan edelleen vaikka aikaa on jo 6 vuotta siitä :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:43 Töllin Ruusa kirjoitti:
Mulla kävi samoin.

Sitten imetin vain toisesta ja lypsin toisesta kunnes se toinenkin meni verille.


Siihen se sitten jäi, kun lypsäenkin tuli veristä maitoa.
:/

Kauanko sait imetettyä kokonaisuudessaan? Lääkärin määräyksestä tyttö on vieläkin lisämaidolla jokatapauksessa (tosin vähennetty radikaalisti jo) ja houkutus jättää homma tähän on suuri.<br><br>
 
EJK
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:45 JabbaTheHut kirjoitti:
Jos imettelee vähemmän toisesta tissistä niin eikö se vaikuta sen rinnan maidontuotantoon?
Vaikuttaa ja kaikenlisäksi vasta se on kipeä, jos se pakkaantuu täyteen.

Hakeudu päivystykseen jo tänään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:47 JabbaTheHut kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:43 Töllin Ruusa kirjoitti:
Mulla kävi samoin.

Sitten imetin vain toisesta ja lypsin toisesta kunnes se toinenkin meni verille.


Siihen se sitten jäi, kun lypsäenkin tuli veristä maitoa.
:/

Kauanko sait imetettyä kokonaisuudessaan? Lääkärin määräyksestä tyttö on vieläkin lisämaidolla jokatapauksessa (tosin vähennetty radikaalisti jo) ja houkutus jättää homma tähän on suuri.
Kaksi viikkoa.

Vauva ei yksinkertaisesti voinut juoda maitoani (edes lypsettyä) koska oksensi sen veren vuoksi välittömästi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:45 JabbaTheHut kirjoitti:
Tuossa oikeastaan tulikin suurin osa sellaista jota olen koittanut, myös bebanthenia ja lansinohia kuluu. Mutta haavauma vaan ammottaa, siis se on sellainen että ihon alle ihan näkee! Rintakumin olen keittänyt jokaisen käytön jälkeen ihan varuiksi. Rintakumi ei kyllä kauheesti auta edes kipuun :( Burnaa kuluu myös. En mitenkään muutenkaan rakasta imettämistä, se on minulle aikamoista pakkopullaa etenkin nyt ja itku tän homman kanssa tulee :(

Jos imettelee vähemmän toisesta tissistä niin eikö se vaikuta sen rinnan maidontuotantoon?
Se rinta kummasta imettää enemmän alkaa tuottamaan enemmän maitoa, kun taas vähemmällä imetyuksellä oleva rinta tuottaa vähemmän maitoa... Mutta melkein kaikilla toinen rinta on 'vahvempi' kun joko äiti tai vauva tykkää syöttää/syädä enemmän toisesta rinnasta.

Käypä näyttään lääkärille, jos sillä olis antaa jotain äkäempää voidetta siihen nänniin. Oon kuullu jostain jota voi käyttää vaikka imettää, mutta se täytyy pesasta pois ennen imetystä kuitenkin..


Jos on tulehtunut, niin siihen saat antibiootit ja homma voi mennä helpostikin ohi!


Tuossa vaiheessa imetys on kai melkein kaikille ikävää palkkopullaa, opettelua sekä äidille, että vauvalle. Vaiva kuitenkin palkitaan, jos vain jaksat imetellä edelleen! Parin-kolmen kuukauden kuluttua varmasti jo nautit imetyksestä ja se on mitä vaivattomin tapa hoitaa lapsen syöttö!


:heart: :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:45 JabbaTheHut kirjoitti:
Tuossa oikeastaan tulikin suurin osa sellaista jota olen koittanut, myös bebanthenia ja lansinohia kuluu. Mutta haavauma vaan ammottaa, siis se on sellainen että ihon alle ihan näkee! Rintakumin olen keittänyt jokaisen käytön jälkeen ihan varuiksi. Rintakumi ei kyllä kauheesti auta edes kipuun :( Burnaa kuluu myös. En mitenkään muutenkaan rakasta imettämistä, se on minulle aikamoista pakkopullaa etenkin nyt ja itku tän homman kanssa tulee :(

Jos imettelee vähemmän toisesta tissistä niin eikö se vaikuta sen rinnan maidontuotantoon?
Kuulostaa aika inhalta!
Oletko laittanut esim. tuota bebanthenia yhtenään? Sitä voi laittaa vaikka juuri ennen imetystä ja heti imetyksen jälkeen uudestaan.
Koita imettää hiukan vähemmän sen aikaa että paranee ja käytä sitä rintakumia.
Maidontulo ehtyy hiukan kyseisestä rinnasta mutta kun havauma on parantunut niin maidontulo lisääntyy kun imetät yhtä paljon kuin toisellakin rinnalla.

Jos tuntuu että haluat lopettaa kokonaan imettämisen niin mikäs sen estää..
 
Älä luovuta
Älä luovuta vielä!
Kokeile sitä lansinohia ja se että anna rinnoille ilmakylpyjä!!!!
Itselläni oli sama tilanne, verta valui, mutta sitkeäasti jatkoin ja lopulta ne nännit tottui ja nyt oon sitten jo imettänyt 1v ja 4kk :whistle:

Eli jos vaan pystyt niin laita yöksi rintaliivien(ethän pidä niitä yöllä!?) tilalle vaikka harso, siis kietaise rintojen ympärille, myös päivällä.

Uskoisin että alkaa auttamaan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:56 Älä luovuta kirjoitti:
Älä luovuta vielä!
Kokeile sitä lansinohia ja se että anna rinnoille ilmakylpyjä!!!!
Itselläni oli sama tilanne, verta valui, mutta sitkeäasti jatkoin ja lopulta ne nännit tottui ja nyt oon sitten jo imettänyt 1v ja 4kk :whistle:

Eli jos vaan pystyt niin laita yöksi rintaliivien(ethän pidä niitä yöllä!?) tilalle vaikka harso, siis kietaise rintojen ympärille, myös päivällä.

Uskoisin että alkaa auttamaan...
Kyllä mulla ekaakin imettäessä sattui ja rinnat vuoteli verta, mutta sitten tosiaan helpotti. Mutta miten tämä tästä helpottaa jos on ammottava haava joka ei kertakaikkiaan umpeudu, ei nännit siihen varmaan totu :/ Ekan kohdalla imetys oli kaikinpuolin ikävä kokemus ja nyt odotin kovasti saavani paremman kokemuksen ja uuden alun. Ottaa niin pirusti päähän että tämänkin pitää nyt mennä näin, mulla ei kans mikään onnistu :'(
 
Mulla oli takana jo kolme onnistunutta imetystä ja ne haavat joita silloin oli olivat pieniä viimeisten rinnalla.

Ja kuvaamasi kuulostaa samalta.

Imetä vain toiselta puolelta nyt, ja jos parannuttua sujuu taas niin hyvä, mutta ellei, niin sitten ei.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:12 JabbaTheHut kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 14:56 Älä luovuta kirjoitti:
Älä luovuta vielä!
Kokeile sitä lansinohia ja se että anna rinnoille ilmakylpyjä!!!!
Itselläni oli sama tilanne, verta valui, mutta sitkeäasti jatkoin ja lopulta ne nännit tottui ja nyt oon sitten jo imettänyt 1v ja 4kk :whistle:

Eli jos vaan pystyt niin laita yöksi rintaliivien(ethän pidä niitä yöllä!?) tilalle vaikka harso, siis kietaise rintojen ympärille, myös päivällä.

Uskoisin että alkaa auttamaan...
Kyllä mulla ekaakin imettäessä sattui ja rinnat vuoteli verta, mutta sitten tosiaan helpotti. Mutta miten tämä tästä helpottaa jos on ammottava haava joka ei kertakaikkiaan umpeudu, ei nännit siihen varmaan totu :/ Ekan kohdalla imetys oli kaikinpuolin ikävä kokemus ja nyt odotin kovasti saavani paremman kokemuksen ja uuden alun. Ottaa niin pirusti päähän että tämänkin pitää nyt mennä näin, mulla ei kans mikään onnistu :'(
:hug: :hug:
Tiedän tuon tunteen! Mulla eka imetys meni niin pieleen kuin voi mennä ja toista odotin sitten kauhulla. Aluksi oli toisessakin imetyksessä tooosi vaikeaa ja :'( , mutta Ystävän kannustus ja tuki sekä erityisesti imetystukilista sai mut jatkamaan imetystä. Nyt tyttö onkin jo 1v6kk ja imetän edelleen, enkä aio lopettaa piitkään aikaan (kun kerran oon onnistumisen eteen nähnyt niin paljon vaivaa).....

Ootko muuten kokeillut tuot asentojen vaihtelua? Vauvan leuka sille nännin terveelle puolelle ja ylähuuli/suupieli siihen haavan puolelle...

Muuten kuinka kauan tuo haava on sulla ollut?
 
Ilmakylpyjä rinnalla, suihkuttelua lämpimällä vedellä ja joka imetyksen päälle nänniin bepanthenia reilu kerros sitä ei tarvi pyyhkiä pois kun imetät ja putkilo sängyn viereen aj myös yällä rasvaa. Näin kun jatkaa muutama päivän niin johan helpottaa :D
 


:hug: :hug:
Tiedän tuon tunteen! Mulla eka imetys meni niin pieleen kuin voi mennä ja toista odotin sitten kauhulla. Aluksi oli toisessakin imetyksessä tooosi vaikeaa ja :'( , mutta Ystävän kannustus ja tuki sekä erityisesti imetystukilista sai mut jatkamaan imetystä. Nyt tyttö onkin jo 1v6kk ja imetän edelleen, enkä aio lopettaa piitkään aikaan (kun kerran oon onnistumisen eteen nähnyt niin paljon vaivaa).....

Ootko muuten kokeillut tuot asentojen vaihtelua? Vauvan leuka sille nännin terveelle puolelle ja ylähuuli/suupieli siihen haavan puolelle...

Muuten kuinka kauan tuo haava on sulla ollut?
[/quote]

Juu, kaikenmaailman asennot on kokeiltu, imetystyynyn kanssa olen tukenut vauvan varmaan kaikella muulla tapaa tissille paitti pää alaspäin...
 
en jaksnut lukea koko ketjua, mutta mulla auttoi haavautuneeseen rinnanpäähän
*ilmakylvyt
*bebanthen
*kankaiset ja pestävät liivinsuojat(sellaiset kertakäyttöiset vaan haudutti!!)
*rintakumi


rinnanpää karaistuu imetyksen myötä ja tulee "vahvemmaksi" jos vain jaksat vielä vähän odottaa!


kannattaa kysyä terkkarilta, voisiko rinnanpäässä oli sienitulehdus!(silloin se myös tarttuu vauvan suuhun)

 
Onko sulla maidonkerääjää? laita se imetyksen/lypsämisen jälkeen liiveihin ettei nänni pääse hankautumaan mihinkään ja laita sitä lansinohia myös. Mut pelasti tuo että kuljin maidonkerääjä liiveissä ja aina kun mahdollista niin tissit paljaina ;) Niin ja jos mitenkään kärsit niin tippa sitruunanmehua - mie en kärsiny...
 

Yhteistyössä