nyt suututtaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermoraunio

Vieras
ja toden teolla!mut kysyn ensin käykö tosiaan kaikkien 1v5kk ikäset potalla??meiän pojan kummit rupes v.loppuna valittaa ku ei poika käy potalla ni onko se joku hemmetin laki et o pakko käydä ku poika ei tykkää ees!!??ja nyt ruvennu myös kaikki miehen puolen suku valittaa et ollaan laiskoja ku ei opeteta kävelemään....oon oikeesti ian hermona jo!neuvoja mitä sanon seuraavax?ku oon jo yrittäny sanoo pahastikki et lakkaisivat käymästä,mut eipä auta \|O

Tiedän tunteen, kaikki pitäis lapsen heti osata vaikka ei olisi siihen kypsä. Eihän voi olettaa että tuon ikäinen lapsi jo osaa potalla käydä, haloo !!!
Toiset oppii nopeemmin kuin toiset, se vaan on eräiden vaikea ymmärtää. Sama juttu meillä esim. mieheni veljen lapset osaavat anopin mielestä tehdä kaikki hyvin, ja tietysti ennemmin ja paremmin kuin meidän muksu siis AARGH \|O \|O \|O

No ei käy vielä. Turha sitä on pakottaa kun poika ei suostu siihen istumaan. Ajattelin kesällä alkaa kokeilemaan pöntön supistajalla kun potta näyttää kammoksuttavan pikkuherraa. =)

älä välitä tuosta.
meittin poitsu on2v. eikä vieläkään käy potalla ja kaikki tulee tasan tarkkaan vaippaan tai jos ollaan ilman vaipaa se tulee sitten minne sattuu.
Anna luonnon tehdä tekosensa eli kyllä nuo lapset sitten oppivat kun aika on kohdallaan.

Aloitimme pojan pottaharjoittelun 8 kk ikäisenä. Aina aamulla herätessä, joka ruokailun jälkeen ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Olen kysynyt aina, "onko ä-ä?" :o tai "mennäänkö potalle?".

Nyt poika 1,5 vuotta ja joka krt (jopa pissa), ilmoittaa haluavansa potalle. Sanoo yleensä sen ä-ä:n. Vaikkei oikea sana olekaan, niin mahtavinta on se, että vaippojen kulutus on laskenut minimiin eikä kaikki paikat ole enää kakassa.

Jokainen lapsi omaan tahtiin, meillä potalle meno on aina ollut ihan mukava ja luonnollinen asia. Poika tykkää, lueskellaan aina tiettyjä "vessakirjoja", kun ollaan istunnolla.

Yksi tuttuni sanoi, että he eivät opeta lastaan potalle ennen kuin "poika itse kiinnostuu potasta". Hmm, ihmettelen vaan että miten lapsi voi itse kiinnostua potasta? Eihän lapsi edes tiedä mitä varten se on, elleivät vanhemmat ohjaa... =)

Lapset ovat niin yksilöitä. Jopa sisaruksilla on kehityksessä suuria eroja, niin miksipä ei eri perheiden lapsilla olisi keskenään suuria eroja?? :o

Esikoinen oppi päiväkuivaksi "vasta" 1v 8kk, vaikka alle yksi vuotiaana aloitettiin pottaharjoittelu.

kuopus on 1v 2kk ja osaa jo käydä oma-aloitteisesti potalla, mutta käyttää silti vaippojakin. ei ole koskaan vierastanut pottaa niin kuin isosisko.

Sitä paitsi SINÄ olet lapsesi äiti, joten tiedät parhaiten , sen voit sanoa myös sukulaisillesi ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2006 klo 12:53 Leevi kirjoitti:
Yksi tuttuni sanoi, että he eivät opeta lastaan potalle ennen kuin "poika itse kiinnostuu potasta". Hmm, ihmettelen vaan että miten lapsi voi itse kiinnostua potasta? Eihän lapsi edes tiedä mitä varten se on, elleivät vanhemmat ohjaa... =)

Meillä kyllä molemmat keksi sen todellakin itse. Potta onkin aina näkyvillä ja mukaan haluaavat aina kun äiti tai iskä vessaan menee (ei oo meitin vessassa ikinä rauhaa :( ) Esikoinen oppi täysin kuivaksi 2,5v, nuorempi nyt vajaa 2 ja käy siinä istumassa vähän väliä mutta ei ole vielä onnistunut.

Luin juuri kirjasta Lapsityrannit- Kehity kasvattajana potalle opettelusta.Siinä sanotaan,että "potalle opettelua ei kannata edes ajatella ennen kuin lapsi on 2 tai 2,5v,hyvästä syystä.Suolen ja rakon hallinta ei ole fyysisesti mahdollista ennen kuin aikaisintaan 1,5 v:nä"

En viitsi enempää kirjaa lainailla,mutta pointtini oli siinä,että huonoa omaatuntoa ei kannata moisesta potea.Tottakai on olemassa lapsia,jotka oppivat hyvinkin nuorina kuivaksi.Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole ottaa kantaa,onko kuivaksi opettelu mahdollista vai ei,vaan tsempata ap:tä.

Meillä typykkä istuskelee välillä potalla,mutta kun ei vielä selvästikään ymmärrä pissasta ja kakasta tuon taivaallista,en suuria sulkeisia viitsi pidellä.Itse uskon,että on helpompaa opetta potalle,kun lapsi osaa ilmaista omaa pissa- tai kakkahätäänsä kielellisesti.Mutta kukin tyylillään,en arvostele kenenkään valintoja.

Ja kokemuksesta voin kertoa,että lasta ei voi opettaa kävelemään :laugh: :laugh: :laugh: .Kyllä ne sitten oppii,kun on sen aika,jollei siis ole fyysistä rajoitusta,mitä teillä ei ilmeisimmin kuitenkaan ole.Sanopa niille tutuille,että haluaisit heidän opettavan parina seuraavana viikonloppuna poikaanne kävelemään.Veikkaanpa,että saatte olla ihan rauhassa B)

Yhteistyössä