Nyt sitten varmistui pojullekin autismi-diagnoosi.

Ei se kyllä mikään yllätys ollut, ihan hyvä kuitenkin saada tuokin selväksi ja syksyllä sitten taas saadaan pistää kuntoutusasioita uusiksi. Ja alkaa miettiä kouluvaihtoehtoja tässä valossa.

Kuitenkin taas vähän epätodellinen olo...

:hug: Varmaan on outo olo nyt. Tietenkin tuollainen diagnoosi on tavallaan helpotuskin, koska antaahan se nimen monelle oireelle ja ongelmalle, joita on joutunut käsittelemään, ja samalla saa myös toivottavasti ongelmiin apua ja tukea. Mutta silti... :| :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis down-pojallanne on autismi? Vai käsitinkö nyt väärin. Enkä ole tajunnut, että sekin on mahdollista. Olen pahoillani typeristä kysymyksistä. :(
Juu, näin siinä sitten kävi. En itsekään tuota osannut alunperin edes ajatella, itseasiassa pojun syntymän jälkeen olin vielä helpottunut siitä että hänellä on downin kaltainen vamma eikä mitään autismia... :ashamed:

Mutta loppupelissä downeilla esiintyy autismia huomattavasti enemmän kuin valtaväestöllä keskimäärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kyllä te pärjäätte, olen siitä varma, mutta silti tuntuu aika kurjalta puolestanne :(

:hug:
Kiitos! Juu, kyllähän tässä pärjätään muttei nämä tietty mitään kivoja juttuja ole koskaan.

Toisaalta kyllä ongelmat oli jo niin selvät että tiedettiin varmasti jotain muutakin löytyvän taustalta, eli loppupelissä tuo oli sitten vain nimi tälle kaikelle. Positiivisena puolena taas ennuste niiltä osin mitä olen eniten pelännyt (lapsen sulkeutuminen, aggressiivisuus jne) näyttää aikas hyvältä.

:hug: kovasti jaksamista ja voimia. nyt on varmaan kuitenki helpompi tietyiltä osin olla kun asiat loksahti paikoilleen.

onko tietoa että kuinka laajasta (vai mikä se oikia termi on?) autismista on kyse? eli onko kyse vaan jostain tietystä asiasta jossa se ilmenee vai onko kyse sitten jo ihan täysin sulkeutuvasta autismista (sori, mie en tosiaankaan tiiä näitä termejä)?

no mulla on jo pitkään ollut sellainen kutina päällä että nuorimmaiseni on autistinen, siis keski-vaikean älyllisen kehitysvammaisuuden ja SI-häiriön lisäksi, mutta saapa nähdä milloin lasta hoitavat lääkärit sen huomaa...aikoinaan kun tytön kohdalla puhuttiin vielä vain kehitysviiveestä, heitin ilmaan ajatuksen kehitysvammaisuudesta, no paljonpa mua uskottiin.
Taitaa nytkin mennä muutama tovi ennenkuin lääkärit alkavat epäillä autismia.

Epäilys on herännyt, kun lähipiirissä on yksi autisti joka on kovasti ollut samanlainen pienenä kuin meidän pikku-neiti ja olen myös työssäni ollut tekemisissä paljon autistien kanssa.

Varmaan tuossa on nyt taas sulateltavaa, mutta kuitenkin aina on helpompaa kun tietää mikä on se asia minkä kanssa eletään, puhumattakaan kuntoutus ja koulu-suunnitelmista, uusiksi menee, mutta nyt ainakin on tiedossa mikä kuntoutus ja koulumuoto tukee poikasi kehitystä parhaiten :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
no mulla on jo pitkään ollut sellainen kutina päällä että nuorimmaiseni on autistinen, siis keski-vaikean älyllisen kehitysvammaisuuden ja SI-häiriön lisäksi, mutta saapa nähdä milloin lasta hoitavat lääkärit sen huomaa...aikoinaan kun tytön kohdalla puhuttiin vielä vain kehitysviiveestä, heitin ilmaan ajatuksen kehitysvammaisuudesta, no paljonpa mua uskottiin.
Taitaa nytkin mennä muutama tovi ennenkuin lääkärit alkavat epäillä autismia.

Epäilys on herännyt, kun lähipiirissä on yksi autisti joka on kovasti ollut samanlainen pienenä kuin meidän pikku-neiti ja olen myös työssäni ollut tekemisissä paljon autistien kanssa.

Varmaan tuossa on nyt taas sulateltavaa, mutta kuitenkin aina on helpompaa kun tietää mikä on se asia minkä kanssa eletään, puhumattakaan kuntoutus ja koulu-suunnitelmista, uusiksi menee, mutta nyt ainakin on tiedossa mikä kuntoutus ja koulumuoto tukee poikasi kehitystä parhaiten :hug:
Juu, muistankin kun joskus reilu vuosi sitten näistä puhuttiin, niitä aikoja kun meidän tyttö oli vasta menossa tutkimuksiin. Silloin tuntui että hänessä oli paljon yhtäläisyyksiä teidän kuopuksen kanssa.

Itse olin jo aikaa sitten huolissani pojun kehityksestä kun mielestäni kaikkea ei voinut laittaa downin piikkiin, muttei sitä vakavasti otettu. Sitten vuosi takaperin kun tuli nämä autismi-asiat esille tytön kanssa niin tuntui heti että joku on loksahtanut paikalleen myös pojun kohdalla vaikka muuten autismi olikin ihan uusi alue minulle. Mutta eihän sitäkään kuntoutustiimissä uskottu vaan hoettiin vaan kuinka kaikki lapset kehittyy omaa tahtiaan ja poju on tosissaan kehitysvammainen.

Pojun uuden lääkärin kautta sitten sain hommattua lähetteen tutkimuksiin ja vasta kun tutkimukset olivat käynnissä alettiin joidenkin kartoitusten perusteella myös kuntoutuspuolella huolestua ja tuotiin esille vaihtoehto jos kannattaisi kokeilla tutkia autismi-puolta...

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
:hug: kovasti jaksamista ja voimia. nyt on varmaan kuitenki helpompi tietyiltä osin olla kun asiat loksahti paikoilleen.

onko tietoa että kuinka laajasta (vai mikä se oikia termi on?) autismista on kyse? eli onko kyse vaan jostain tietystä asiasta jossa se ilmenee vai onko kyse sitten jo ihan täysin sulkeutuvasta autismista (sori, mie en tosiaankaan tiiä näitä termejä)?
Kiitos!

Termit juu vähän hukassa täälläkin, mutta siis autismin laajuudesta eivät osanneet sanoa tarkempaa. Pojulla todettiin myös testien perusteella olevan vähintäänkin keskivaikea kehitysvamma, mikä tietty selittää omalta osaltaan joitain ongelmia.

Mitään ihan itseensä sulkeutunutta ja kovin "ongelmallista" autismia tuo ei vaikuta edustavan, kuitenkin tykkää olla sylissä ja halailla, on todella hyväntuulinen ja iloinen tapaus jne. Kontaktinkin häneen saa hyvin - silloin kun hän itse sitä haluaa. Vaikka on tällä hetkellä todellakin jokapaikkaan ehtivä ja jatkuvasti perään katsottava vipeltäjä niin ongelmakäyttäytyminen on aika pientä, ei juurikaan tule kiukkukohtauksia tms.

Pojun ongelmat on suurelta osin kielellisiä (ei puhu eikä juuri viito vaikka ikää jo 5v) ja sosiaalisia. Hänen kiinnostuksensa sosiaalisten kontaktien luomiseen ja yhteisleikkeihin muiden lasten kanssa jne on huomattavan vähäistä. Viihtyy selvästi paremmin yksin tutkimassa leluja tms. Riehumisleikit yms kyllä kiinnostavat.

Muutenkin leikit ovat kovin rajoittuneita ja stereotypisia, todella kaukana ikätasosta. Käyttäytymisessä muutenkin paljon toistoa ja jumiutumista. Tic:seja löytyy yms.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onko saatu selville, mistä johtuu? Perinnöllistä vai?
Tätä minäkin olisin kysynyt. Voimia teille!:hug:
Autismi nyt on perinnöllistä tai siis kulkee suvussa, mutta mitään yhteistä geneettistä virhettä mikä sen aiheuttaisi ei ole löydetty. Kuitenkaan siis ei ole harvinaista että samaan perheeseen/sukuun posuu useampi autismin kirjon lapsi.

Itse päästään vielä juttelemaan näistä perinnöllisyyslääkärin kanssa, eli mitä tuo meidän kohdalla sitten tarkoittaa.

autisti meilläkin
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onko saatu selville, mistä johtuu? Perinnöllistä vai?
Tätä minäkin olisin kysynyt. Voimia teille!:hug:
Autismi nyt on perinnöllistä tai siis kulkee suvussa, mutta mitään yhteistä geneettistä virhettä mikä sen aiheuttaisi ei ole löydetty. Kuitenkaan siis ei ole harvinaista että samaan perheeseen/sukuun posuu useampi autismin kirjon lapsi.

Itse päästään vielä juttelemaan näistä perinnöllisyyslääkärin kanssa, eli mitä tuo meidän kohdalla sitten tarkoittaa.

Mutta minulle sanottiin, ettei se ole sillä tavalla kuitenklaan perinnöllistä, kuin njotkut sairaudet voivat olla. Sanottiin, että ihan kannattaa yrittää vielä seuraavaa lasta, ettei tuon takia jättää...pieni riski, mutta siis pieni.Meidän suvussa ja perheessä vain tämä yksi autisti, muut terveitä. Olisiko sattumaa teillä? Autistiset piirteethän voi liittyä moniinn muihinkin vammoihin, kuten teillä

eräs vieras
Voimia ja jaksamista.

Nyt kun luin tästä, ymmärrän miksi osasit niin hyvin ymmärtää minua muutama ilta sitten, kun tuskailin, kun lapsen kanssa on välillä ollut aika rankkaa. En tiedä millainen olet ollut ennen lapsiasi, mutta ainakin nykyään vaikutat hyvin empaattiselta. Ehkä raskaat kokemukset lasten kanssa voivat olla jollain tavalla hyväksikin ja kasvattaa kykyä ymmärtää muita ihmisiä. Itse ainakin toivon niin.

Täytyy sanoa, että tämän lukeminen laittoi taas vähän perspektiiviin omia ongelmia. Muistuttaa hyvin, että vaikka nyt on ollutkin raskasta, "ennuste" ainakin nykyisistä ongelmissamme on hyvä. Ja vaikka ei helpottaisikaan, kyllä ihmiset pärjäävät isompienkin juttujen kanssa, miksikäs minäkin en vaikka välillä väsyttäisi.

Kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

Kiitos!

Termit juu vähän hukassa täälläkin, mutta siis autismin laajuudesta eivät osanneet sanoa tarkempaa. Pojulla todettiin myös testien perusteella olevan vähintäänkin keskivaikea kehitysvamma, mikä tietty selittää omalta osaltaan joitain ongelmia.

Mitään ihan itseensä sulkeutunutta ja kovin "ongelmallista" autismia tuo ei vaikuta edustavan, kuitenkin tykkää olla sylissä ja halailla, on todella hyväntuulinen ja iloinen tapaus jne. Kontaktinkin häneen saa hyvin - silloin kun hän itse sitä haluaa. Vaikka on tällä hetkellä todellakin jokapaikkaan ehtivä ja jatkuvasti perään katsottava vipeltäjä niin ongelmakäyttäytyminen on aika pientä, ei juurikaan tule kiukkukohtauksia tms.

Pojun ongelmat on suurelta osin kielellisiä (ei puhu eikä juuri viito vaikka ikää jo 5v) ja sosiaalisia. Hänen kiinnostuksensa sosiaalisten kontaktien luomiseen ja yhteisleikkeihin muiden lasten kanssa jne on huomattavan vähäistä. Viihtyy selvästi paremmin yksin tutkimassa leluja tms. Riehumisleikit yms kyllä kiinnostavat.

Muutenkin leikit ovat kovin rajoittuneita ja stereotypisia, todella kaukana ikätasosta. Käyttäytymisessä muutenkin paljon toistoa ja jumiutumista. Tic:seja löytyy yms
.
Ihan kuin mun nuorimmaiseni

iloa elämäänne
Madicken04, minä niin kunioitan sinua ja nostan hattua. Moni voisi lapsiesi kohtalosta ahdistua mutta sinä vain jaksat.
Itseäni e tiedä, jaksaisinko yhdenjään vammaisen kanssa mutta kait sitä kuitenkin.
Onnea elämäänne ja iloa kuitenkin.

Yhteistyössä