Nyt sitten pyydellään anteeksi kun on jaskat housuissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko tämä väite sopimaton? Kanssakirjoittaja Kekke kanteli Julkisen Sanan Neuvostolle taannoisesta Kaleva-lehden pääkirjoituksesta, jossa päissään tappamisen arveltiin olevan suomalaisten "kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre". JSN ei ottanut kantelua edes käsittelyyn. Neuvoston sihteeri Nina Porra:

"Kirjoittaja viitannee selvityksiin, joissa humalajuominen on havaittu suomalaisen alkoholikulttuurin erityispiirteeksi. Myös humalan ja väkivallan välillä on todettu yhteyksiä. Ongelman geneettistä taustaa kirjoittaja ei käsittele faktana vaan esittää siitä oman arvelunsa."
JSN:n päätökset eivät tietenkään ole juridisia ennakkotapauksia, joita inkvisiittori Illmanin tarvitsisi noteerata, mutta koska toisaalta "kiihottaminen kansanryhmää vastaan" on yleisen syytteen alainen rikos, ja koska Illman (jolle asia viran puolesta kuuluisi) ei Kalevan juttuun ole puuttunut, voitaneen tehdä johtopäätös, että negatiivisia, kansallis-geneettisiä stereotypioita saa julkaista, kunhan niitä ei käsitellä faktana.

Emmehän voi ajatella, että Suomessa eri ihmisiä koskisivat eri säännöt.

Kaikki somalit eivät tietenkään ryöstä tai loisi verovaroilla, mutta eivät toisaalta kaikki suomalaisetkaan tapa päissään. Somalit, joita on 0.2 prosenttia Suomen kokonaisväestöstä, tekevät 12 prosenttia poliisin tietoon tulleista ryöstöistä. Yksi Suomessa asuva somali kymmenestä käy työssä. Ryöstely ja loisiminen ovat somalien lukumäärään suhteutettuna paljon tavallisempia ilmiöitä kuin humalassa tappaminen suomalaisten keskuudessa. Niinpä esitän uudelleen arveluni (jota en käsittele faktana):

Ohikulkijoiden ryöstely ja verovaroilla loisiminen on somalien kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Olisiko linkkiä kolumniin? Itse kun olin viimeviikolla uutispimennossa, niin on sivistyksessä iso aukko :ashamed:

http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/2010011310917932_k9.shtml

Kyllä tuo kolumni oli sinänsä surullisen totta joka sana...pikkasen tökki nuo 'mulli' ja 'sonni' yms. vertaukset.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Olisiko linkkiä kolumniin? Itse kun olin viimeviikolla uutispimennossa, niin on sivistyksessä iso aukko :ashamed:

Kyllä tuo kolumni oli sinänsä surullisen totta joka sana...pikkasen tökki nuo 'mulli' ja 'sonni' yms. vertaukset.

Totuuden puhuminen on siis aina sallittua?

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Totuuden puhuminen on siis aina sallittua?

Joo, mutta senkin voi tehdä loukkaamatta tarkoituksellisesti. Tää oli harvinaisen kirpakkaa tekstiä kyllä...

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja H:
Mediakritiikkiä vai kun haukkuu vasta kuollutta IHMISTÄ tosi törkeästi.

Tätä se teettää kun ihmiset ei käy kuin peruskoulun ja sen jälkeen rimaa hipoen amitsussa levyseppäompelijakurssin. Ei ymmärretä, että tekstejä voi ja saa ja pitää lukea myös rivien välistä, varsinkin kolumneja ja pakinoita.

Juuh, sama koskee varmasti Halla-ahon kirjoituksia.

Ei vain ymmärretä taustalla olevaa kritiikkiä.

Mua harmittaa Halmeen äidin puolesta, että joutui tuollaista lukemaan. Kukapa meistä äideistä haluaisi tuollaista lukea, oli se mediakritiikkiä tai ei. Toivottavasti JSN käsittelee äidin tekemän valituksen.
Näin äitinä vaan mietin, että itse en haluaisi omaa lastani käytettävän välineenä mediakritiikille.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Mua harmittaa Halmeen äidin puolesta, että joutui tuollaista lukemaan. Kukapa meistä äideistä haluaisi tuollaista lukea, oli se mediakritiikkiä tai ei. Toivottavasti JSN käsittelee äidin tekemän valituksen.
Näin äitinä vaan mietin, että itse en haluaisi omaa lastani käytettävän välineenä mediakritiikille.

Vapauttava päätös tulee jos menee JSN.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja H:
Mediakritiikkiä vai kun haukkuu vasta kuollutta IHMISTÄ tosi törkeästi.

Tätä se teettää kun ihmiset ei käy kuin peruskoulun ja sen jälkeen rimaa hipoen amitsussa levyseppäompelijakurssin. Ei ymmärretä, että tekstejä voi ja saa ja pitää lukea myös rivien välistä, varsinkin kolumneja ja pakinoita.

Juuh, sama koskee varmasti Halla-ahon kirjoituksia.

Ei vain ymmärretä taustalla olevaa kritiikkiä.

Ei ymmärretä ja vaikka ymmärrettäisiinkin niin ei haluta ymmärtää.

Yhteistyössä