Nyt se testi on tehty, mulla on c-hepatiitti! Nyt tarviin vertaistukea. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aiemminkin kirjoitellut...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aiemminkin kirjoitellut...

Vieras
Todellakin, testit tehtiin ja mulla todettiin c-hepatiitti. Luojan kiitos lapseni EI ollut saanut minulta tartuntaa!! En oikein tiedä mitä tehdä tai miten jaksaa tän asian kanssa. Jotenkin voimat ihan loppu. Tekis mieli syyttää mun exää joka tän mulle antoi. (Haluan kuitenkin huomauttaa että ei, ei tullut huumeneulan välityksellä. Koskaan en ole suonensisäisiä/huumeita käyttänyt.) Onko täällä ketään joka haluais jutella mun kanssa tästä? Ketään kellä on c-hepatiitti ja joka on/aikoo hoitaa sen pois. Miten nyt hommat etenee? Miten teihin suhtauduttiin sairaalassa kun tulokset tuli? Mun pää on ihan sekaisin ja tuntuu niinku mun sisällä tykyttäis aikapommi joka kohta räjähtää. :( mitä mä voin tehdä.

Kyllä mulla on tuttuja joiden C-hepatiitti on" hoidettu pois". Hoito on vain tosi rankka ja kestää aika kauan.
Ex-miehelläni oli B- ja C- hepatiitit ikä usean vuoden yhdessäasumisen aikan tarttunut minuun vaikka ei käytetty ees kondomia.

Ikää on alle 30. Ja sehän siinä just onkin että nytkö se napsahti automaattisesti otsaan merkki "narkkari". Ja sen tiedän että sitä ei voida kokonaan hoitaa pois mutta se saadaan "kuriin" ja en voi sitä enää tartuttaa. Kuulemma hoito kestää 3kk. Minulla on terveet elämäntavat ja olen muuten perusterve, ei lääkityksiä, ei mitään. Taudin sain pahoinpitelyn yhteydessä, exä hakkasi naamani verille ja hänen rystysistään lensi veret päälleni. Toki se on voinut tulla myös seksinvälítyksellä, sitä kun ei voida tarkasti varmistaa.

[QUOTE="Mira";26445462]Kyllä mulla on tuttuja joiden C-hepatiitti on" hoidettu pois". Hoito on vain tosi rankka ja kestää aika kauan.
Ex-miehelläni oli B- ja C- hepatiitit ikä usean vuoden yhdessäasumisen aikan tarttunut minuun vaikka ei käytetty ees kondomia.[/QUOTE]

Joo voi olla mahdollista hoitaa se, mut kaikilla hoito ei tehoa. Hoito on tosiaan rankka.

Sen verran kuulin hoidosta että nykypäivänä se on kehittynyt niin "hyväksi" että moni pystyy elämään ihan normaalia elämää vaikka hoito olisikin käynnissä. Mutta valitettavaa on että myös todella moni joutuu kärsimään erittäin vakavista haittavaikutuksista. :( Koska minulla on tän asian kanssa ollut näin huono tuuri jo nyt, kuulun varmaan niihin jotka eivät pääse sängystä ylös. Onneksi kuitenkin pääsen kuulemma hoitoon aika pian koska minulla ei ole minkään sortin huumetaustaa ja olen terve. Mutta kuitenkin nyt kaipaisin ihmisiä jotka ois kokenut saman ja jotka haluais jakaa tän paskan. Joiden kans jutella ja verrata kokemuksia jne.

Mulla on tuo kans. Ollut noin viisi vuotta eikä 'tunnu missään' eli mitään oireita ei oo tullut. Hoidollahan sen saa hyvin pois, mutta hoidot on tosi rankat. Moni mun tuttuni on käynyt hoidot läpi ja saanut tuon pois kokonaan. Mulle ei hoidot ole vielä ajankohtaisia koska elämäntilanne muuten niin rankka etten kestäisi kovia hoitoja tähän lisäksi...

Ja sä varmaan tosiaan pääset sinne hoitoon nopeasti koska yleensä siinä on ehtona vuoden päihteettömyys ja sähän et ilmeisesti koskaan ole itse käyttänyt... :D

Interferonihoidosta on kyse. Hoidon teho riippuu siitä, minkä tyypin c-hepatiitti sinulla on. Sinun onnesi on se, että olet perusterve ja sinulla ei ole huumetaustaa. Pääset varmasti interferonihoitoon. Sillä hoidolla virus saadaan (yleensä) "nukkuvaan" tilaan.

Älä ole liian huolissasi tuosta c-hepatiitistä. Pidät vaan huolta itsestäsi, se auttaa jo paljon!!

Mulla todettiin c-hepatiitti raskauden aikana ja sain sen ihan sillä todennäköisimmällä tavalla.
Alkushokki oli ihan hirveä, vaikka toki olin asiaa aavistellutkin.
Lapsi syntyi normaalilla tavalla, mutta jouduin synnyttämään sairaalassa jossain infektiohuoneessa ja asuin myös "infektiohuoneessa" pahinta oli se, että hoitajat saivat käsitellä lastani vain hanskat kädessä...

Lapsi testattiin kolme kertaa eri ikäkausina ja hän on terve.

Itse sitten lapsen syntymän jälkeen sairastuin tämän hepatiitin takia henkisesti. Yhdessä vaiheessa en uskaltanut edes koskea lapseeni, koska pelkäsin tartuttavani taudin. Olin aivan hysteerinen, vaikka tiesin, että normaalissa arkielämässä tauti ei tartu. Tämä järkyttävä pelko kuitenkin hallitsi elämääni liian kauan.

Fyysisesti olin koko ajan terve ja maksa-arvot olivat normaalit. Raskauden aikana myös virusarvot olivat olleet nollassa, joten synnytyksessä tauti eii edes olisi voinut tarttua (tätä minulle ei kuitenkaan tuolloin kerrottu).

Elin paniikissa pari vuotta, kunnes sitten hakeuduin interferonihoitoon. Mutta kuinkas sitten kävikään... Tapaaminen infektiolääkärin kanssa osoittautui elämäni onnellisimmaksi päiväksi. Lääkärin mukaan nollassa olleet virusarvot viittasivat siihen, että tauti on parantunut itsestään. Testejä otettiin tämän käynnin jälkeen parin vuoden ajan ja virukset pysyivät poissa, samoi HcvRna testi (joka mittaa taudin aktiivisuutta oli koko ajan negatiivinen). Sain terveen paperit.

Nyt olemme uuden mieheni kanssa lapsettomuushoidoissa ja meidän hoitopaikassa ivf- hoitoja ei missään nimessä tehdä, jos naisella on c-hepatiitti. Olen siis taas rampannut testeissä ja koska ne ovat edelleen puhtaat pääsimme jopa näihin hoitoihin.

On siis ihan puppua, että c-hepa ei koskaan parantuisi!!!! Jopa 20 % tartunnan saaneista parantuu sponaanisti ja vaikka noin ei kävisikään ovat hoitotulokset (viruksen genotyypistä riippuen) nykyään hyvät. Suomessa yleisin genotyyppi 3 parantuu lähes 100 %.n varmuudella.

Vasta-aineet eivät verestä (nykytiedon mukaan) häviä, mutta niillä ei ole mitään tekemistä sairauden aktiivisuuden kanssa. Ne vain ilmoittavat, että tauti on joskus sairastettu. Ainoastaan noilla virus- ja aktiivisuustesteillä voidaan tauti varmistaa.
Onko ap.lle tehty nuo testit?

Ja vaikka tauti ei parantuisikaan on terveet elämäntavat omaavalla täysin sama eliniän ennuste kuin muillakin. Tietysti hepatiitti altistaa maksakirroosille ja maksasyövälle, mutta kun on tutkittu 1970-luvulla c-hepatitin (verensiirron tms kautta) saaneita jotain tuhatta naista ei ole voitu huomata tässä ryhmässä vakavien sairauksein lisääntyneen. Oisko noista joku yksi sairastunut maksasyöpään.

Leimaava tauti toki on, enkä itsekään sitä julkisesti huutele. Perusterveydenhoidossa ei tauti ole noussut yhtä kertaa lukuunottamatta esiin. Tuo ainutkerta oli hammaslääkärissä, johon menin jo parantumistiedon saatuani. Hammashoitaja oli silti aivan paniikissa ja meni minun hoitoni jälkeen kaikkiin mahdollisiin testeihin (sain tiedon, koska jouduin testeihin tämän takia itsekkin....).

Tsemppiä sulle ap! Ihan varmasti tämä asia selviää, eikä c-hepatiitti ole lainkaan maineensa veroinen tappava tauti. Tietenkään asiaa ei sovi vähätellä, mutta olen ihan varma, että tästä selviät!!!! Älä anna asian hallita elämääsi.

Kiitos "kohtalontoveri" kirjotuksesta. Mulle ei ole selvitetty vielä tarkemmin mitä tyyppiä tämä on, kuulemma lääkäri kertoo käynnillä enemmän. Mua kohtaan hoitaja oli täys k...pää. "Ai oikeestikko et ole koskaan käyttänyt huumeita" yms. ja hän siis kertoi että ne testit ollu positiivisia. Jännä sinänsä että hoitaja ei tiennyt taudista juuri mitään ja siksi sanoikin että lääkäri kertoo sitten enemmän ja määrää lisää tutkimuksia.
Mä pelkään että mä itse sairastun myös psyykkisesti tän homman takia. Koko ajan mahassa tunne että oksennus lentää ja ruokahalu kadonnut kokonaan. Oon kiitollinen taivaan isälle että säästi mun pienen lapsen tältä, mutta tuntuu niin epäreilulta että just mä sain tän ja ku tää ei ole "itseaiheutettua" :( itsesäälissä ei auta pyöriä mut tekis mieli mennä parvekkeelle ja huutaa "VITTUSAATANAPERKELETTÄ" muutaman kerran.

No minulla c-hepa ja 8kk kävin interferoni hoitoa 4 tablettia päivässä. Piikki kerran viikossa. 7kk jälkeen testi nega,hoito lopettiin ja kk:n päästä kontrolli,jossa tulos jälleen positiivinen. Jouduin syömään panacodeja 4-8kpl päivässä. Voin kertoa etten tpivo tota hoitoa lähimmälle vihollisellekkaan.
Eikä ihan hirveesti lohduttanut kun 2v päästä tulossa uusi hoito sivuoireina makuaistin menetys,aistiharhat,hoito myös vaatii osatohoitojaksoja.
Itse mielummin elän hepatiitin kanssa kun lähden tohon uuteen hoitoon.
Saanko kysyä mistä sait hepatiitin.

lörppö, sain sen ilmeisesti pahoinpitelyn yhteydessä. Exäni hakkasi kasvoni verille kun hänen omat kätensä vuosivat verta. Tai sitten seksin kautta. Muita vaihtoehtoja ei ole.

Voi ei, sulla käynyt tosi paska tsägä ton tartunnan kanssa jos tosta pahoinpitelystä tullut :/ Tosin voihan olla että on seksistäkin, mullakin on luultavasti sitä kautta tullut vaikka moni lääkäri aikoinaan vakuutti että siinä on niin pieni mahdollisuus että ei tartte siitä huolehtia..
Tiedän että tuntuu kamalalta kun saa tietää tartunnasta ja juuri myös sen takia että ihmiset helposti leimaa narkkariksi jne. tuon takia. Mutta tosiaan ainakin mulla on ollut tuo jo about 5 vuotta eikä mitään oireita ole ja tiedän ihmisiä joilla on ollut pidempäänkin ja elävät ihan normaalia elämää, mitä nyt joutuu olemaan tarkempi siinä ettei tartuta muille mutta se onkin ainut konkreettinen haitta. Voimia sulle, ei tuohon elämä todellakaan lopu!

Paska tuuri tosiaan!! (toki myös hyvääkin, ettei lapsi saanut tätä. En voi olla hokematta sitä iloista asiaa) Olishan se mahtavaa kun nykyaikana ei heti tuomittais ihmistä, tietämättä sen lähtökohtia. Mut tosiaan mitä on lukenut ja kuullut ni moni on joutunut kokemaan tosi kauheetakin käytöstä hoitohenkilökunnalta. Supatellaan selän takana, puhutaan toiselle hoitajalle itse potilaan ollessa vieressä että "kun sitähän ei voida varmistaa etteikö olis huumetaustaa" jne. En tiedä miten tän ahdistuksen sais pois. :( Tuntuu että töissäkin on kauhea olla kun itku kokoajan kurkussa.

Juu ei c-hepatiitti mikään kuolemantuomio ole, niin kuin ei ole nykyään hiv- tartuntakaan. Minulla oli 5 vuotta tartunta, sitten hoidin sen interferonilla pois. Hoitoon vaaditaan päihteettömyys, muuten siihen pääsee tuosta vain. Minun kohdallani hoito kesti 3kk, ei mitään sivuvaikutuksia. Nyt hoidosta 1v 6kk ja juuri kävin ottamassa viimeiset verikokeet että virus on selätetty. Harmittaa etten aikaisemmin hoitanut, luulin hoitoa rankaksi, mutta käytännössä minulle ei tullut yhtikäs mitään sivuoireita, pientä matalaa verenpainetta lukuunottamatta. Ei kannata masentua, hoida pois vaan.

[QUOTE="vieras";26451683]Juu ei c-hepatiitti mikään kuolemantuomio ole, niin kuin ei ole nykyään hiv- tartuntakaan. Minulla oli 5 vuotta tartunta, sitten hoidin sen interferonilla pois. Hoitoon vaaditaan päihteettömyys, muuten siihen pääsee tuosta vain. Minun kohdallani hoito kesti 3kk, ei mitään sivuvaikutuksia. Nyt hoidosta 1v 6kk ja juuri kävin ottamassa viimeiset verikokeet että virus on selätetty. Harmittaa etten aikaisemmin hoitanut, luulin hoitoa rankaksi, mutta käytännössä minulle ei tullut yhtikäs mitään sivuoireita, pientä matalaa verenpainetta lukuunottamatta. Ei kannata masentua, hoida pois vaan.[/QUOTE]

Lisäyksenä, minulla ei todellakaan vaatinut mitään osastojaksoja! Apteekista sairaalasta hain lääkkeet, ne otettiin kotona suun kautta ja kerran viikossa pistin itse vatsaan.

[QUOTE="vieras";26451694]Lisäyksenä, minulla ei todellakaan vaatinut mitään osastojaksoja! Apteekista sairaalasta hain lääkkeet, ne otettiin kotona suun kautta ja kerran viikossa pistin itse vatsaan.[/QUOTE]

VIELÄ pakko lisätä että ei minulta mitään täyttä päihteettömyyttä vaadittu ennen hoidon aloitusta, alkoholia käytin n. kerran kuussa ja lääkäri oli tästä kyllä tietoinen. Huumeidenkäyttö on tietenkin hoidolle este, ei olisi mitään järkeä hoitaa jos tauti tulisi takaisin käytön seurauksena. Ja aina löytyy hoitajia jotka nenäänsä nyrpistelevät, jätä ne omaan arvoonsa. Itsekin olen opiskelija ja äiti (en siis narkkari), enkä suostu häpeämään sairastamaani tautia.

Itse olen kanssa töissä kokopäiväsesti käyvä, pienen lapsen äiti joka käyttää alkoholiakin noin 2-3 vuodessa. Voi, kumpa en ois koskaan tavannut tätä mun exää. Kun kerroin hänelle tästä asiasta, naureskeli vaan ja sanoi että vahinkoja sattuu. Sairasta. Ihan kun ois saanu nautintoa siitä että mä olen aivan paskana. Ja varmasti saakin, niin paljon pahaa hän on minulle tehnyt tämän jutun lisäksi.

Yhteistyössä