nyt se sitten tapahtu =)

• Viestiketjun aloittaja heppuli
  • Ensimmäinen viesti
Onko tuosta pisteiden avulla kirjoittamisesta mitään hyötyä?

Opettakaa siten että sanotte kirjaimen ja lapsi muistista piirtää sen kirjainmuodon. Silloin tukee muistin kehitystä ja kirjainten tunnistamista.

näin meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Ei yhtään liian aikaisin.
Jos ei 5-vuotisneuvolassa osaa nimensä kirjoittaa niin voi joutua toimintaterapeutille.
Jaa, meille sanottiin ettei 5 vuotiaana tarvitse osata kirjoittaa mitään. Ei toimintaterapeutille vaan takaisin leikkeihin..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Ei yhtään liian aikaisin.
Jos ei 5-vuotisneuvolassa osaa nimensä kirjoittaa niin voi joutua toimintaterapeutille.
Jaa, meille sanottiin ettei 5 vuotiaana tarvitse osata kirjoittaa mitään. Ei toimintaterapeutille vaan takaisin leikkeihin..
Joo, ei todellakaan tarvitse osata kirjoittaa yhtään mitään ennen koulua, siellä opitaan sit kirjottaan ja lukemaan =)

kyllä ne oppii
Meillä tyttö oppi 3-vuotiaana kirjoittamaan oman nimensä joulun aikaan. Muutama joulukortti tuli kirjoitettua ja siinä sitten oppi samalla ulkomuistista kirjoittamaan =)

emo
nykyään taitaa olla aika ruuhkaa sinne toimintaterapeutille kun neuroottiset neuvola tädit kyttää ja etsimällä etsii lapsista häiriöitä ja vikoja. aivan naurettavaa. maalaisjärki täysin hukassa ja erilaisuus on täysin kiellettyä. antaisivat lasten kasvaa omaa tahtiaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlanka:
Mulla esikoinen oppi kirjoittamaan oman nimensä ja muidenkin perheen jäsenten nimet hieman yli 3-vuotiaana. Hän oppikin kirjoittamaan ennen kuin lukemaan.
oppi kirjoittamaan siis mallista varmaan? eihän voi osata kirjoittaa ennenkuin osaa lukea.vai voiko muka?

mie
hmm... kummallist tuo toimintaterapeutille lähettäminen noin aikaisin! Lapsen kehityksellehän ei tee hyvää oppimaan pakottaminen, vaan sen on tultava luonnostaan. Lapsi on itsestään utelias ja rakastaa oppimista, mutta silti kaikki kehittyvät niin eri tahdissa. Muistaakseni itse 80-luvulla opin nimeni kirjoittamaan vasta 6-vuotiaana, ja koulussa ekalla luokalla vasta opin lukemaan ja kirjoittamaan, kun ei eskareita ollut vissiin samalla tavalla... Ihan normaali olen kai silti?

Yhteistyössä