Nyt se on nähty: lihava äiti, lihava tyttö ja ostoskärryn sisältö!

  • Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti
vuh vuh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lihavuuden lisääntyminen 30 vuodessa on tosiasia. Vertasin omia luokkakuviani lapsen luokkakuviin ja totesin, että luokalla oli korkeintaan 4 % lapsista tukevia tai rotevia, ei siis lihavia. Nykylapsista 25 - 30 % lihavia.
Mitä aikuiset edellä sitä lapset perässä.
 
vieras
Johtopäätöksiä on mukava tehdä, mutta:

- mistä tiesit, että kyseessä olivat äiti ja tytär?
- mistä tiesit, että lapsi istui laiskuuttaan kärryssä?
- mistä tiesit, että kyse oli tavallisesta ostoslastista eikä esim. juhlista tai kuormasta, josta osa tai kaikki meni jollekin toiselle?

Kärryjen kyttääminen nauratti minua silloin, kun kävin mummilleni kaupassa. Mummini oli vakavasti sairas ja siitä johtuen myös ruokahalu huononi ja paino laski. Ainoat asiat, mitä mieli teki olivat Saarioisen pitsat ja kalja. Niitä hän sai syödä niin paljon kuin napa veti lääkärin siunauksella. Niinpä kärryissäni oli kerran viikossa 2-vuotias lapsi, punaista maitoa, kettukarkkeja, Saarioisten pitsoja vino pino ja lasti kaljaa.
 
Ilkiwö
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt:
Ensinnäkin se läski tyttö noin 4v. istui ostoskärryissä! Siis siinä osassa mihin ruoat laitetaan. Noin 150 cm/100 kiloa -äiti lappasi ostoskärryyn kaikkea valmisruokaa, karkkia, leivoksia, makkaroita... Ei mitään vihreää. Tuo pallero istui ostoskärryissä ja kinusi ärsyttävällä äänellä jäätelöä... Kaikkea sitä tulee nähdyksi kun vanhaksi elää. Onneksi oma samanikäinen on varsinainen ruipelo :)
No, onneksi se näky osui juurikin kohdalle...pelasti vissiin päiväsi? Ei sitten sattunut samalle reissulle näköpiiriin yhtään juoppoäitiä kaltoinkohdellun lapsen kanssa, olisit tuntenut itsesi VIELÄ vähän erinomaisemmaksi?
 
näinkin
1980 luvulla meidän 500 hengen koulussa ala-asteella ei ollut yhtään lihavaa lasta :)
Eli joidenkin palstalaisten logiikan mukaan geenikanta on suomessa aika radikaalisti muuttunut sitten 80-luvun jos kerta lihavuus kulkee geeneissä!
 
vieras
Kärryjen kyttäämisestä tuli mieleeni. Matkustin kauas kaverini luo ulkomaille. Hän pyysi tuomaan suklaata, salmiakkia, siideriä jne. Menin kauppaan lasten kanssa ja mulla oli huomattavat määrät kaikenlaisia herkkuja. Kassajonossa edelläni oleva nuori mies pyöritteli pöyristyneenä päätä, kun näki mun ostokset :)) . Että sillai.
 
vuh vuh
Alkuperäinen kirjoittaja näinkin:
1980 luvulla meidän 500 hengen koulussa ala-asteella ei ollut yhtään lihavaa lasta :)
Eli joidenkin palstalaisten logiikan mukaan geenikanta on suomessa aika radikaalisti muuttunut sitten 80-luvun jos kerta lihavuus kulkee geeneissä!
Näin just.

"Nii ja se on niitten geeneis ku niitten koiraki on lihava. "
 
CC-
kukaan ei liho, ellei syö enempää kuin kuluttaa. Vanhemmat päättävät perheen ruokavalion ja lapset syövät usein samaa kuin vanhemmat. Jos vanhemmat eivät tue tai kannusta lasta liikkumaan vaan näyttävät omalla esimerkillään liikkumattomuutta, niin lapsi yleensä oppii samanlaisia asioita vanhemmiltaan. Tietenkin on niitä, jotka liikkuvat ja touhuavat vaikka muut sanoisivat ja tekisivät mitä... Jokainen voi pohtia hiljaa itsekseen, mitkä seikat ovat aiheuttaneet juuri sulle sen ylipainon. Ihminen on kova selittelemään kaikenlaisia tekosyitä liittyen myös tohon painoasiaan (tottakai joillakin saattaa olla oikeasti jokin sairaus taustalla), mutta useimmilla ylipaino on itseaiheutettua ja sitten on turha rutista, ettei oo tyytyväinen painoonsa yms. Valinnat ratkaisevat.
 
vieras
Silti pitää sanoa, että kun on töissä lastensuojelussa, niin 90% lapsista(huostaanotetuista) on usein aliravittuja ja laihoja.
En sano, että lihavuus on tervettä mitenkään lapsella, mutta tämä aspekti tulee aina mieleeni näissä keskusteluissa.
 
sockervadd-
Alkuperäinen kirjoittaja mustikkarahka:
Rehellisesti sanottuna, kyllä tulee itekkin joskus järkytyttyä kun kattoo jonkun huomattavasti ylipainoisen ostoskärryihin :x Sipsejä, limpsaa, pizzoja... tulee loppuviimen aika kalliiksi yhteiskunnalle joidenkin ihmisten elämäntavat! Puhumattakaan kun nää ko. ihmiset joutuu esim. sairaalaan vuodehoitoon, niin hoitajien selkävammat ja työtaakka tuplaantuu!
Mä kans järkytyn usein.. En mä mikään kyttääjä ole, mutta välillä tulee vain ohimennen katsottua muiden ostoksia esim jonossa/kassalla. Tulee surullinen olo siitä jos näkee lihavan perheen lapsineen ja ostoskärry pullistelee epäterveellisiä eikä sieltä löydy mitään terveellistä. Jokaisella lapsella olisi oikeus kunnolliseen ruokavalioon ja kyllä epäterveelliset sipsit tulevat kalliimmaksi kuin terveelliset porkkanat (mitkä kelpaa kyllä lapsille herkutteluun).

Sitten on onnellinen omasta terveellisestä ruokakorista :)
 
vieras
te, jotka selvästi vedätte herneen nenuun aiheesta, miksei tälläisiä asioita saisi ihmetellä, kauhistella ja paheksua? Kaikki pitäisi hyväksyä, jopa se, että lapset syötetään epäterveelliseen kuntoon? Kyllä tuollaiset pistää silmään, säälittää, suututtaa, ärsyttää.. Miten ihmiset ei näe enää, millainen on normaalipainoinen ja millainen on lihava? Ihan tosissaan varmasti yli puolet lihavien lasten vanhemmista eivät pidä lastaan ylipainoisena, vaan sulkevat silmänsä todellisuudelta! Sitten loukkaanutaan, jos neuvolantäti asiasta mainitsee..
 
xx
Alkuperäinen kirjoittaja ainaeivoitietää:
Siinä perheessä on varmaan mielenterveydellisiä ongelmia. Tuskin kukaan terve äiti lihottaa lastansa.
Vaikka kuinka moni... tai siis ainakin melkein terve, työssäkäyvä, mutta laiska, saamaton, ehkä onneton, mutta suurinpiirtein normaali. niitä löytyy vaikka kuinka, joilla ei ole "aikaa" lapsille ja ne pysyy hiljaisempana valmisruoalla
 
vuh vuh
Alkuperäinen kirjoittaja oona1986:
kukaan ei liho, ellei syö enempää kuin kuluttaa. Vanhemmat päättävät perheen ruokavalion ja lapset syövät usein samaa kuin vanhemmat. Jos vanhemmat eivät tue tai kannusta lasta liikkumaan vaan näyttävät omalla esimerkillään liikkumattomuutta, niin lapsi yleensä oppii samanlaisia asioita vanhemmiltaan. Tietenkin on niitä, jotka liikkuvat ja touhuavat vaikka muut sanoisivat ja tekisivät mitä... Jokainen voi pohtia hiljaa itsekseen, mitkä seikat ovat aiheuttaneet juuri sulle sen ylipainon. Ihminen on kova selittelemään kaikenlaisia tekosyitä liittyen myös tohon painoasiaan (tottakai joillakin saattaa olla oikeasti jokin sairaus taustalla), mutta useimmilla ylipaino on itseaiheutettua ja sitten on turha rutista, ettei oo tyytyväinen painoonsa yms. Valinnat ratkaisevat.
Kun en mä YMMÄRRÄ miksi sitä painoa tulee meidän pojalle. Eräs äiti tilittää. Silti joka kerta kun mä olen heidän seurassaan, ymmärrän ihan helposti miksi sitä painoa kertyy. Eli itsensä huijaamista ettei muka ymmärrä, tiedon puutteesta ei voi olla kiinni. Kyseessä ihan normaaliälyllä ja tiedoilla varustettu ihminen ja tietää mitkä ruuat ovat terveellisiä ja mitkä ei.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Silti pitää sanoa, että kun on töissä lastensuojelussa, niin 90% lapsista(huostaanotetuista) on usein aliravittuja ja laihoja.
En sano, että lihavuus on tervettä mitenkään lapsella, mutta tämä aspekti tulee aina mieleeni näissä keskusteluissa.
 
Kun te niitä kärryjä vahditte ja ihmisiä arvioitte, oletteko paikalla joka kerta näkemässä heidän ostokset?
Tääki lihava mamma poikkes kaupas ja kärry oli täys limuu ja sipsii ja kaikkea mahdollista herkkuja. Ei ollu ku pari maitoo ja kalapuikkoja siel seassa.
Ja tollaset ostokset tehään kerran puoleen vuoteen.. Ei joka päivä, vaikka joku olisikin voinnu bongata minut ja ruhoni tänää shoppailemassa noita. :xmas:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Kun te niitä kärryjä vahditte ja ihmisiä arvioitte, oletteko paikalla joka kerta näkemässä heidän ostokset?
Tääki lihava mamma poikkes kaupas ja kärry oli täys limuu ja sipsii ja kaikkea mahdollista herkkuja. Ei ollu ku pari maitoo ja kalapuikkoja siel seassa.
Ja tollaset ostokset tehään kerran puoleen vuoteen.. Ei joka päivä, vaikka joku olisikin voinnu bongata minut ja ruhoni tänää shoppailemassa noita. :xmas:
Jos ne söis terveellisesti, miks ne on niin lihavia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Kun te niitä kärryjä vahditte ja ihmisiä arvioitte, oletteko paikalla joka kerta näkemässä heidän ostokset?
Tääki lihava mamma poikkes kaupas ja kärry oli täys limuu ja sipsii ja kaikkea mahdollista herkkuja. Ei ollu ku pari maitoo ja kalapuikkoja siel seassa.
Ja tollaset ostokset tehään kerran puoleen vuoteen.. Ei joka päivä, vaikka joku olisikin voinnu bongata minut ja ruhoni tänää shoppailemassa noita. :xmas:
Mä tein periaatepäätöksen, etten kommentoi... Mut pakko silti... Lasketko kalapuikoit terveysruoaksi....? :whistle: ;)
 
vieras
Vanhassa Vauva-lehdessä oli tarina perheestä, jossa äiti ja isä hoikkia, sekä kuopus. Esikoinen pulska. Ja kaikilla sama ruoka. Esikoisen ruokavalio piti vetää tiukemmalle, koska aineenvaihdunta niin erilainen...vanhemmat ravitsemusterapeutteja.

Te olette niin mustavalkoisia...
 
just
Siis miten jollakulla oikeasti VOI olla niin köyhä elämä että täytyy grammalleen arvioida ihmisten painoa? :O Kyllä sääliksi käy aloittajaa ja etenkin tämän lapsia, mitäs nämä tekevät sillä aikaa kun äiti tekee kaupassa tilastoa muiden ihmisten painosta ja ostoskärryn sisällöstä?

Kaikkein surullisinta on nähdä ulkonäköpaineiden alla itsensä nälkiinnyttänyt kireä äiti laihojen lasten kanssa :( Kamalaa kun lapset joutuvat kärsimään äidin ulkonäköongelmista.
 
satunnainen
Se on periytyvää.

Siis se lihavuus. Se kulkee geeneissä, sanotaan.

Olen aikoinani ihmetellyt hieman sitä, että mikä on sama geeni pariskunnalla? Ehkäpä ne samanlaiset geenit vetävät toisiaan puoleensa? Lihavat lapset selittyy geeneillä helposti, kun on lihavat vanhemmat. Yksi ihmettelemisen aihe geenien vaikutuksessa on myös siinä, että miksi lihavilla on usein myös lihava koira? Ei kai samat geenit vaikuta siinäkin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Kun te niitä kärryjä vahditte ja ihmisiä arvioitte, oletteko paikalla joka kerta näkemässä heidän ostokset?
Tääki lihava mamma poikkes kaupas ja kärry oli täys limuu ja sipsii ja kaikkea mahdollista herkkuja. Ei ollu ku pari maitoo ja kalapuikkoja siel seassa.
Ja tollaset ostokset tehään kerran puoleen vuoteen.. Ei joka päivä, vaikka joku olisikin voinnu bongata minut ja ruhoni tänää shoppailemassa noita. :xmas:
Mä tein periaatepäätöksen, etten kommentoi... Mut pakko silti... Lasketko kalapuikoit terveysruoaksi....? :whistle: ;)
En laske, ne on meijän kaaos viikonlopun kaaos ruoka, nopea ja helppo. Ja puolustus mun lapset on aivan normaalipainoisia. Nyt on pojan synttäri viikonloppu, ja kärry pursus kaikkea muuta kuin normi ruokaa, ja ne rasvattomat maidot näytti sipsien ja limujen välissä aika eksyneiltä.
Mun pointti olikin ettei kukaan voi tehdä päätelmiä, jos näkee kerran kaupassa ruokatottumuksista. Meillä syödään normi ruokaa, lapset ja mies on normi painoisia, mulla on ongelmia painon kanssa, mutta ei liian herkun syönnin takii, vaikka tän päiävn ostoksista vois luulla. :D

 

Yhteistyössä