Nyt pikasesti mielipiteitä teiltä jotka ootte joskus raskaana ollu!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ekan lapsen kohdalla en syönyt, koska en saanut pillereitä nieltyä pahoinvoinnin takia. Lapsi oli terve, mutta hänellä oli pieni reikä ihan alaselässä, joka ei siis ollut ihan kasvanut umpeen. Parantui, eikä siitä ole mitään ongelmaa ollut, mutta joskus on mietityttänyt, että olikohan syynä joku vitamiinien tms. puute, joka aiheutti sen. Nyt seuraavassa raskaudessa syön todellakin raskausvitamiineja joissa foolihappoa.

Pepun päällä fisteli? Siis ihosta reikä tuonne häntäluuhun, ei välttämättä läpi?

Mielenkiinnosta kyselen. =)

Jep, sellainen.

No siinä tapauksessa voin kertoa, et ei johdu tuosta. Sen uskotaan olevan jäänteitä kaksosuudesta eli siis alkanut kehittymään kaksoseksi, mutta toisen kehitys on päättynyt heti alkuunsa. :)

Meidän suvussa näitä on ollut useampi, mun omalla lapsella myös.

Ahaa, mielenkiintoista! En tiennytkään tuota.

Ja kun sanoin, että parantui, niin reikä on nyt melkain huomaamaton, mutta vauvana oli vähän isompi. Ei varmaan ollut sitten läpi-reikä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä mieltä siitä kannattaako mun edes syödä mitään vitamiineja ku hemppa on muutenki 160 ja risat???

Ei ne vitamiinit vaikuta hemppaan, jos et syö semmosta, jossa on rautaa. Ostat tavallista monivitamiinia (ei a-vitamiinia eikä rautaa sisältävää). :)

Ei kaikki tarttee lisärautaa raskauden aikana (mäkään en, samasta syystä kuin sä. Koko raskauden ajan hemppa pysyi korkeella itsestäänkin). Ja silloin ei tarttee raskausvitskujakaan (niissä ei ole eroa muuta kuin tuo rauta).

Minkähän nimistä vitamiinivalmistetta kannattas sitte ostaa??Missä ei oo rautaa eikä a-vitamiinia.Onko siis kaikissa raskausvitamiineissa RAUTAA??

En mäkään ennen kuin sattumoisin pääsin juttusille erään tämän alan professorin kanssa. :) Eivät siis meillekään tuota sairaalassa kertoneet, kun vauva syntyi, vaikka kysyin, mistä johtuu. Mun äidillä on kuitenkin ollut sama juttu ja äidille on sanottu tuosta, kun se leikattiin siltä pois (oli jo 19 silloin, leikattiin vasta, kun aiheutti ongelmaa). Joten sillä tiesin alkaa kysellä siitä lisää. Tämä professori sanoi, että totta on, yleisesti sellaisen fistelin ajatellaan olevan jäänteitä kaksosesta.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Minkähän nimistä vitamiinivalmistetta kannattas sitte ostaa??Missä ei oo rautaa eikä a-vitamiinia.Onko siis kaikissa raskausvitamiineissa RAUTAA??

On raskausvitskuissa. :) Mutta ihan se tavallinen monivitamiini, Multivita esim. käy. Apteekista voit kysyä apua, jos et tuota löydä. Tarkastat vaan tuotesisällöstä, et siinä ei ole rautaa eikä a-vitamiinia.

En mäkään ennen kuin sattumoisin pääsin juttusille erään tämän alan professorin kanssa. :) Eivät siis meillekään tuota sairaalassa kertoneet, kun vauva syntyi, vaikka kysyin, mistä johtuu. Mun äidillä on kuitenkin ollut sama juttu ja äidille on sanottu tuosta, kun se leikattiin siltä pois (oli jo 19 silloin, leikattiin vasta, kun aiheutti ongelmaa). Joten sillä tiesin alkaa kysellä siitä lisää. Tämä professori sanoi, että totta on, yleisesti sellaisen fistelin ajatellaan olevan jäänteitä kaksosesta.

Juu, ja nyt kun aloin miettimään, niin miehen veljellä oli sellainen fistula myös, ja hänellä siitä on aika ajoin ongelmaa. Tulehtuu tai jotain, ja on ollut sairaalahoidossa muutamaan otteeseen. Joten ehkä se sitten on perinnöllinen vaiva.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä mieltä siitä kannattaako mun edes syödä mitään vitamiineja ku hemppa on muutenki 160 ja risat???

Miten se niinku siihen hemppaan vaikuttaa?
Miltä susta itsestäsi tuntuu,syötkö tarpeeksi monipuolista ruokaa.Saatko siis vitamiineja,siitähän se riippuu et kannattaako niitä sun alkaa napsiin purkista.
Älä osta sellaista vitamiinia mistä saat hempan viel korkeemmalle.

Ekalla mammaneuvola käynnillä terkka sanoi että olisi hyvä syödä Multivita Raskaus ja Imetys tabletteja näin talviaikana. En ole kyllä tuota purkkia vieläkään hakenut ja nyt rv 18+2 :ashamed:

Multivita raskaus olis joo kuulemma ihan hyvä vaihtoehto, niin sanottiin neuvolasta...Tosin tuolla se purkki on kaapissa ollu jo 6kk melkein koskemattomana, muisti o nhyvä, se on vaan pirun lyhyt... :p

Alkuperäinen kirjoittaja Sannuli88:
Ekalla mammaneuvola käynnillä terkka sanoi että olisi hyvä syödä Multivita Raskaus ja Imetys tabletteja näin talviaikana. En ole kyllä tuota purkkia vieläkään hakenut ja nyt rv 18+2 :ashamed:

Ootko kuitenki Dvitamiinia syöny,sitä pitää viel pari viikkoa popsia:)

Ja kun sanoin, että parantui, niin reikä on nyt melkain huomaamaton, mutta vauvana oli vähän isompi. Ei varmaan ollut sitten läpi-reikä.

Meidän lapsen reikä oli semmoinen ihan ihopeitteinen reikä.. Vähän kuin ylimääräinen peppureikä. :D Johti häntäluuhun asti, mutta ei ollut sieltä päästä auki eli vain semmoinen ylimääräinen kanava. Tuolta se tosiaan leikattiin jo vauvana pois, kuten muiltakin täälläpäin leikataan jo vauvana. Meidän kanssa yhtä aikaa samassa huoneessa oli silloin poikavauva, jolta leikattiin sama juttu. Mut tämä toinen perhe kertoi, et heidän tutun lapsella on sama juttu, asuvat Helsingissä ja siellä asialle ei kuulemma tehdä mitään ennen kuin sitten, kun aiheuttaa ongelmaa. Mut mitä oon selvittäny, niin nuo fistelit kyllä alkaa melkosen todennäkösesti jossain vaiheessa kiusata, just tulehtuvat jne. Eli mun mielestä ollaan onnekkaita, kun täällä se hoidettiin heti vauvalta pois. :)

Alkuperäinen kirjoittaja 2 lapsen äiti;19749178:
En ole syönyt mitään foolihappoja :D enkä ole kuullutkaa että semmoista pitäisi raskausaikana syödä ravintolisänä...mihin se vaikuttaa?missä ruoissa sitä on?ja MIKSI sitä pitäisi syödä?

foolihappo on taas uusi säännös.. edellinen vauva syntyi 2 vuotta sitten ja nyt odotan kolmatta.. moni asia on muuttunut parissa vuodessa ja minulle annettiin pitempi neuvola aika että ehditään kertoa kaikesta uudesta niin osaan sitten olla raskaana :D

Ei ole minulle kyllä neuvottu mitään vitamiineja. B6- vitamiini on ainut, mitä neuvolasta on neuvottu, sitäkin kuurina raskauspahoinvointiin. Muuten neuvoivat syömään mieluummin terveellisesti, kuin turvautumaan purkkeihin. Ruokavalioon onkin nyt keskitytty paljon paljon enemmän kuin reilu kolme vuotta sitten, siis ihan koko perheen ruokavalioon, ei vain minun. Täytetään kortteja ja saadaan oppaita. Ja on siis ihan kaikille, ei vain meidän perheelle. Minulla hemoglobiini on aika matala ja alittaa jo juuri ja juuri raja-arvonkin, mutta terveydenhoitaja suositteli syömään mieluummin rautapitoisia ruokia, kuin tabuja, ne tabut kun aiheutta niin monille ummetustaja virtsatieoireita eikä muutenkaan ole pelkästään hyväksi. Sama noissa vitamiineissa, terveellisempää ja tehokkaampaa niitä on syödä ravinnosta kuin purkista.

Mä en ainakaan ottanut mitään vitamiineja raskausaikana, ihan turhia semmoset. Pelkkää huuhaata. Ainoastaan rautaa itse vedin, kun hemoglobiini oli tosi huono. Eikä sekään kauheesti auttanut.

Foolihappo auttaa keskushermostoputken sulkeutumisessa. Vähän huono homma jos selkäydin paljaana.. Suomessa tämä on onneksi aika harvinaista. Foolihappo auttaa estämään myös huuli-suulakihalkion muodostumista. Pitäisi syödä jo ennen raskauden alkua ja ensimmäisen kolmanneksen aikana. Jokainen tietenkin tekee omat päätöksensä mikä on itselle tarpeellista.

Tosiaan vaikuttaa tuohon keskushermostoputken sulkeutumiseen! Siskolla syntyessä oli selkäydinkohju, eli selkäytimen hermot ei sulkeutuneet oikein vaan jäivät osittain auki. Tästä johtuen alaraajahalvaus, myöskään pissarakko ja muut systeemit ei toimi oikein. Yhdeksi syyksi tähän on todettu äidin foolihapon puute / imeytymishäiriö. Itte kyllä foolihappoa (ja muita) syön multitabsissa, vaikka vasta suunnitellaan raskautta.

En tiiä suosituksia ja muita, mutta jokainen tehköön niinkuin näkee parhaaksi! Kysyn kyllä neuvolasta jos joskus pääsee oma vauva alulle.

Mutta että ainakin meillä näin. Ja tunnen muitakin vastaavia tapauksia.

Foolihappoa, tai siis foliittia saa monista ruoka-aineista jotka normaalisti syövällä ihmisellä kuuluu ihan päivittäiseen ruokavalioon eikä näin ollen ole välttämätöntä syödä foolihappoa enää ylimääräistä. Foolihappoa kun saa täysjyväviljasta, vihreistä vihanneksista, soijasta ja muista palkokasveista, paprikasta ja monista marjoista. Ja vastikään on tehty tutkimus, että foolihappo nostaisi syöpäriskiä ja syöpäkuolleisuutta, että ei sekään ihan vaaraton hivenaine ole.

Yhteistyössä