Nyt pikasesti mielipiteitä teiltä jotka ootte joskus raskaana ollu!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mulla alkaa kohta rv 6.En ole tähän mennessä syöy foolihappolisää vaan pyrkiny syömään enempi sellasta missä on paljon foolihappoa.Enkä ole aiemmissa raskauksissa syöny foolihappoa mutta nyt mietin et pitäskö mun käyä apteekissa hakee niitä??Vai viuko foolihappoakin saada liikaa ja onko siitä sitten haitta???Aina oon aatellu et ennemmin yritän saada sen ravinnosta mut ku tuntuu et kaikki mutki odottajat ottaa sen pillerinä.vai??

En ole syönyt mitään foolihappoja :D enkä ole kuullutkaa että semmoista pitäisi raskausaikana syödä ravintolisänä...mihin se vaikuttaa?missä ruoissa sitä on?ja MIKSI sitä pitäisi syödä?

mä en itse ole syönyt muita tabletteja raskaus aikana kuin rautavalmistetta. et kyllä mä ruualla yritin kyllä ensisijaisesti kaiken vitamiinin sun muun saada.

jokainen tekee niinkuin itse haluaa mutta eihän noit mitään ole pakko lisänä syödä.

Ite oon nyt raskaana ja olen syöny monivitamiinia missä on myös tuo foolihappo.Siinä on myös kaikki muut tarpeelliset vitamiinit.Apteekista löytyy ihan oma purkki raskaanaoleville.

mä oon 13+4 ja mulle ekassa neuvolassa sanottiin vaan et näin talvikautena tarvii d vitamiinia 10 mg ottaa ja koska en juo suunnilleen litraa maitoo päivässä vaan jonkun pari lasia ja 6 siivua juustoo niin kehotti vetää 500 mg kalkkia päivässä... mä kyl syön nyt multivitan raskaanaoleville tarkotettua monivitamiini valmistetta kun se kyl mainitsi niistäkin mut toi d ja kalkki ois sellaset jota mun pitäs ainaski syödä...

syön ladyvitan mama vitamiineja kun mulla tota pahoinvointia niin ajattelin et siinä olevasta b6 vitamiinista vois olla apua.. toisaalta siinä myös kaikki muu tarpeellinen kuten toi foolihappokin =)
Mun syömiset on hyvin aaltoilevia nyt muutenki ja paha olo saattaa tulla nyt vaik salaatista ja tunnin päästä ällöttää ruisleipä sit illalla ajatuski vaaleasta leivästä puistattaa....

Söin lisänä, mulle sitä suositeltiin keskenmenon jälkeen. Mutta jotta sillä ois paras vaikutus, se pitäs alkaa jo kolme kiertoa ennen raskautumista.

Kyllä mä kävisin sen sinuna hakemassa, jos et syö monivitamiinia, jossa sitä on muutenkin. :)

En ole syönyt mitään ravintolisiä yhdessäkään kolmesta raskaudestani ja tällä hetkellä meillä vaikuttaisi olevan harvinaisen terveet ja ihan normaaliälyiset lapset.

Anteeksi vaan, mutta en käsitä, mitä iloa muuten on tämmösestä mielipiteiden kysymisestä.

Kun foolihappo on tutkitusti ainoa ravintolisä, jonka vaikutuksesta on näyttöä, mitä väliä sillä on, onko muut syöneet vai ei ja mikä oli lopputulos?

Kyllä varmasti on joillakin raskaudet onnistuneet ilmankin. Mutta varmasti on ihan yhtä paljon niitä, joilla foolihappo olis voinu vaikuttaa lopputulokseen eritavalla. Eri asia sitten vaan, tietääkö ne itse siitä...

Eiköhän tuo ole jokaisen oma päätös. Sama kun kysyis, pistänkö aamulla pikkarit jalkaan vai en. Varmasti löytyy niitäkin, joiden mielestä ei tarttee, kun taas toiset näkee sen päivänselvänä asiana. =)

Ekan lapsen kohdalla en syönyt, koska en saanut pillereitä nieltyä pahoinvoinnin takia. Lapsi oli terve, mutta hänellä oli pieni reikä ihan alaselässä, joka ei siis ollut ihan kasvanut umpeen. Parantui, eikä siitä ole mitään ongelmaa ollut, mutta joskus on mietityttänyt, että olikohan syynä joku vitamiinien tms. puute, joka aiheutti sen. Nyt seuraavassa raskaudessa syön todellakin raskausvitamiineja joissa foolihappoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä mieltä siitä kannattaako mun edes syödä mitään vitamiineja ku hemppa on muutenki 160 ja risat???

Ei ne vitamiinit vaikuta hemppaan, jos et syö semmosta, jossa on rautaa. Ostat tavallista monivitamiinia (ei a-vitamiinia eikä rautaa sisältävää). :)

Ei kaikki tarttee lisärautaa raskauden aikana (mäkään en, samasta syystä kuin sä. Koko raskauden ajan hemppa pysyi korkeella itsestäänkin). Ja silloin ei tarttee raskausvitskujakaan (niissä ei ole eroa muuta kuin tuo rauta).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ekan lapsen kohdalla en syönyt, koska en saanut pillereitä nieltyä pahoinvoinnin takia. Lapsi oli terve, mutta hänellä oli pieni reikä ihan alaselässä, joka ei siis ollut ihan kasvanut umpeen. Parantui, eikä siitä ole mitään ongelmaa ollut, mutta joskus on mietityttänyt, että olikohan syynä joku vitamiinien tms. puute, joka aiheutti sen. Nyt seuraavassa raskaudessa syön todellakin raskausvitamiineja joissa foolihappoa.

Pepun päällä fisteli? Siis ihosta reikä tuonne häntäluuhun, ei välttämättä läpi?

Mielenkiinnosta kyselen. =)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Pepun päällä fisteli? Siis ihosta reikä tuonne häntäluuhun, ei välttämättä läpi?

Jep, sellainen.

Jep, sellainen.

No siinä tapauksessa voin kertoa, et ei johdu tuosta. Sen uskotaan olevan jäänteitä kaksosuudesta eli siis alkanut kehittymään kaksoseksi, mutta toisen kehitys on päättynyt heti alkuunsa. :)

Meidän suvussa näitä on ollut useampi, mun omalla lapsella myös.

Jep, sellainen.

No siinä tapauksessa voin kertoa, et ei johdu tuosta. Sen uskotaan olevan jäänteitä kaksosuudesta eli siis alkanut kehittymään kaksoseksi, mutta toisen kehitys on päättynyt heti alkuunsa. :)

Paitsi mitä tarkoitat parantui? ...jos on tuo, mitä tarkotan, ei parane itsestään, vaan se leikataan pois. Joissakin kunnissa tosin jätetään niin pitkäksi aikaa roikkumaan, kunnes se aihettaa vaikeuksia. Meidän lapselta se leikattiin pois jo heti vauvana.

se foolihapon lisäsyöminen ois pitäny alottaa jo ennen raskauden suunnittelua, mieluummin 2-3 kk ennen hedelmöittymistä jotta siittä ois se paras teho. kysyin tätä siis sillonku olin raskaana ja parikin eri lekuria sano ettei siitä saa sitä hyötyä enää jos ei ole alottanu ennen raskautumista.

ihan normi raskaanaoleville naisille suunnatut monivitamiinit ja monipuolinen terveellinen ruokavalio kyllä riittävät mutta voithan aina ostaa sitä ja syödä lisänä, konsultoi kuitenkin lääkäriäsi vielä.

http://www.poliklinikka.fi/?page=5575414&id=5801719

Jep, sellainen.

Ahaa, mielenkiintoista! En tiennytkään tuota.

Yhteistyössä