Nyt on sitten pakko alkaa laihtumaan -mutta miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen himoinnut yksiä korvakoruja, ja mies lupasi ne ostaa: ensimmäisen saan kun paino on tippunut 5kg ja toisen korviksen saan kun seuraavat 5kg on tippunut :D En vaan ole koskaan laihduttanut, joten ei ole kokemusta. Ajattelin ensiks jättää kaikki kovat rasvat pois näin ensihätään, ja sitten pikkuhiljaa miettimään mitä suuhuni laitan. Nyt on kyl hyvät ilmat lähteä vaikka edes pienelle iltakävelylle.

Ala syödä riittävästi, mutta hyvälaatuista ruokaa (paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja) niin ei tule tarvetta syödä karkkia tms.
Syö säännöllisesti ja riittävästi.

Mä en ainakaan jättäis niitä kovia rasvoja pois, luonnollisina (kuten voi) ne ovat terveellisiä ja pitävät hyvin nälkää :) Itse olen laihtunut vaikka olen syönyt 100-150g rasvaa päivässä. Mutta jokainen valitsee itse sopivimman laihdutustavan ja ruokavalion laihdutuksen jälkeen. Vähärasvaista ruokavaliotakin olen noudattanut monta vuotta, ja olo oli hirveä, koko ajan oli nälkä ja makeanhimo oli järkyttävä. Nyt pärjään mainiosti ilman sokeria :) Karppausta siis takana 5 vuotta ja paino edelleen ihanteessa.

Mä en ainakaan jättäis niitä kovia rasvoja pois, luonnollisina (kuten voi) ne ovat terveellisiä ja pitävät hyvin nälkää :) Itse olen laihtunut vaikka olen syönyt 100-150g rasvaa päivässä. Mutta jokainen valitsee itse sopivimman laihdutustavan ja ruokavalion laihdutuksen jälkeen. Vähärasvaista ruokavaliotakin olen noudattanut monta vuotta, ja olo oli hirveä, koko ajan oli nälkä ja makeanhimo oli järkyttävä. Nyt pärjään mainiosti ilman sokeria :) Karppausta siis takana 5 vuotta ja paino edelleen ihanteessa.

ai vaihtoehtoina on syödä voita tai elää vähärasvaisella ruokavaliolla? :O no jos nyt kuitenkin jättäis ne kovat rasvat pois ja pehmeitä tilalle pähkinöistä, avokadosta, öljyistä, kalasta ym.

karppaajan kanssa samaa mieltä,ei rasvoista kannata vähentää. Hiilareista mielummin. Hiilarit vaan lisää nälkää ja on syötävä jatkuvasti. Rasva pitää nälkää paremmin, joten ruokamäärä on pienempi.

• Tykkää
Reactions: Eleonoora86
[QUOTE="vieras";28507614]ai vaihtoehtoina on syödä voita tai elää vähärasvaisella ruokavaliolla? :O no jos nyt kuitenkin jättäis ne kovat rasvat pois ja pehmeitä tilalle pähkinöistä, avokadosta, öljyistä, kalasta ym.[/QUOTE]

Kalaa ja pähkinöitä syön kyllä mutta kasviöljyt (kuten rypsi) ovat epäterveellisiä sillä sisältävät liikaa omega 6 jota saadaan ravinnosta muutenkin liikaa. Oliiviöljy ja kookosöljy ovat ehkä poikkeus, sillä niissä ei ole paljoakaan omega 6.

Mutta siinä olen aloittajan kanssa samaa mieltä että teolliset kovat rasvat (eli kovetetut kasvirasvat) kannattaa jättää pois.

Itselläni tippui paino 2 kuukaudessa noin 7kg, kun jätin makeat pois, ei vaaleaa leipää, ei pullaa, karkkia yms ja ei makeita juomia. Muuten söin normaalisti ja kävelylenkkejä tein silloin tällöin, mutta ei muuta liikuntaa, esim. kuntosaleja.

[QUOTE="Lis";28507612]Mistaan iltalenkeista ei ole paljoa hyotya. Kokeile vaikka HIIT-treenia.[/QUOTE]

Tietenkin lenkkeily auttaa. Mitä suurempi kulutus niin sitä nopeammin rasva palaa. Iltalenkki ei saakkaan olla semmoinen korttelin ympäri ryömintä vauhtia ja kahvilan kautta jäätelöt mukaan.

[QUOTE="vieras";28504823]Olen himoinnut yksiä korvakoruja, ja mies lupasi ne ostaa: ensimmäisen saan kun paino on tippunut 5kg ja toisen korviksen saan kun seuraavat 5kg on tippunut :D En vaan ole koskaan laihduttanut, joten ei ole kokemusta. Ajattelin ensiks jättää kaikki kovat rasvat pois näin ensihätään, ja sitten pikkuhiljaa miettimään mitä suuhuni laitan. Nyt on kyl hyvät ilmat lähteä vaikka edes pienelle iltakävelylle.[/QUOTE]

Jos et kerran tähän mennessä ole liikkunut yhtään niin jo vähän annoskokoja pienentämällä, katsomalla mitä suuhusi pistät ja aloittamalla liikkumisen laihdut helposti.

Sokerit pois, vaaleat leivät, pastat yms minimiin (hiilarit). Hyvää rasvaa näiden tilalle. Tarpeeksi proteiinia ja sitten sitä liikuntaa :) Siinähän se lyhykäisyydessään :)
Proteiinia saat paljon esim lihasta, kanasta, tonnikalasta, rahkasta ja raejuustosta

Hyvää rasvaa vaikkapa pähkinöistä, avokadosta

Tietenkin lenkkeily auttaa. Mitä suurempi kulutus niin sitä nopeammin rasva palaa. Iltalenkki ei saakkaan olla semmoinen korttelin ympäri ryömintä vauhtia ja kahvilan kautta jäätelöt mukaan.

No joo, mutta laihduttamisesta on kuitenkin se 90% ruokavaliota. Pelkällä ruokavaliollakin pystyy laihduttamaan, pelkällä laihduttamisella taas ei. Tehokkainta on tietysti sekä ruokavalio, että liikunta.

[QUOTE="vieras";28508016]No joo, mutta laihduttamisesta on kuitenkin se 90% ruokavaliota. Pelkällä ruokavaliollakin pystyy laihduttamaan, pelkällä LIIKUNNALLA taas ei. Tehokkainta on tietysti sekä ruokavalio, että liikunta.[/QUOTE]

Korjasin sun kirjoitusvirheen :)

Tää on kyllä totta. Ensin kannattaa saada se ruokavalio kuntoon. Ei liikunnasta tietty haittaa ole, päinvastoin

Kalaa ja pähkinöitä syön kyllä mutta kasviöljyt (kuten rypsi) ovat epäterveellisiä sillä sisältävät liikaa omega 6 jota saadaan ravinnosta muutenkin liikaa. Oliiviöljy ja kookosöljy ovat ehkä poikkeus, sillä niissä ei ole paljoakaan omega 6.

Mutta siinä olen aloittajan kanssa samaa mieltä että teolliset kovat rasvat (eli kovetetut kasvirasvat) kannattaa jättää pois.

Oliiviöljyssä on kylläkin huonompi omega3 ja omega6 rasvahappojen suhde kuin rypsiöljyssä.

- Juo aina vettä ennen kuin alat syömään (täydempi olo)
- Nauti paljon kasviksia
- Nauti kohtuudella hedelmiä (sokeri, makea)
- Jos nautit kahvin kanssa aina jotain makeaa, harvenna kahvinjuontia!
- Ostoslistalta keksit yms. pois. Vierasvaraksi ei kannata ostaa, menee helposti vain omaan suuhun.

- Osta kohtuulliset käsipainot (esim. 3kg). Lihaskuntotreeni polttaa tehokkaammin rasvaa kuin aerobinen ja palautumisaikanakin poltto jatkuu.
- Ota venyttely osaksi aamua, iltaa ja vaikka töissä taukojumppana. Kun ryhti paranee, meneteyt kilot näyttävät kropassa tuplasti menetetyiltä!
- Kun liikut, ota reipastempoinen musiikki taustalle niin se tehostaa omaa työskentelyä.
- Jos sinulla on lapsia: nostele, temppuile, leiki "hevosta"varpaiden ja kämmenten varassa kävellen jne. Hölmön näköistä, kivalta tuntuvaa, ja salaa tehokasta!
- Ota mies mukaan liikkumaan: käykää esim. pelaamassa tennistä, uimahallissa yhdessä jne.

Yhteistyössä