Nyt on sitten aika varattuna...

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Vihdoin sain ajan ehkäisyneuvolaan. Hermot menee ku tässä on nyt jo kohta 1v9kk käytetty kumia ja se vaan on liian ahdistava. En vaan tiiä yhtään, et minkälaisen ehkäisyn haluis, ku kaikissa on huonot puolensa. Ja lapsia ei enää oo tulossa, ni pitäis olla sit kans todella luotettava ja varsinkin pitkäaikainen muoto...

Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Miten olisi kierukka? Erittäin varma ja kesto 5 vuotta =)

Hormoonikierukkaa en tiiä, et saanko, ku on tuota migreeniä...en kait sais yhdistelmäpillereitäkään enää sen takia... ainakin miulle joskus lääkäri sanoi, ettei saa, jos migreeniä... Noh...varmaan menee pidempikin aika sit neuvolassa, ku pähkäillään, et mikä sopis..

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Piuhat poikki? Jos kerta ette halua lisää lapsia.

Mielelläni laittaisin, mut kun ikää vasta 28 ja yksi lapsi, ni eipä onnistu...

Mites mies? Onnistuisko hänelle?

Ikää 29 ja yksi lapsi...joten ei

Hmh :/ No, sitten täytyy tosiaan vaan pähkäillä neuvolatätin kanssa mitä vaihtoehtoja jää..
Mulla on sama tilanne sen jälkeen kun tää pikkukakkonen syntyy kesällä.
Hormonaalista ehkäisyä en halua kun olen voinut paljon paremmin ilmanja mitään kumeja ei kumpikaan haluta käyttää. Ukko kesällä 29v että saa nähdä mitä ne sanoo kun kerrotaan että ukolle tarvis sterilisaation kun lapsiluku on täynnä.

Piuhat poikki? Jos kerta ette halua lisää lapsia.

Mielelläni laittaisin, mut kun ikää vasta 28 ja yksi lapsi, ni eipä onnistu...

Mites mies? Onnistuisko hänelle?

Ikää 29 ja yksi lapsi...joten ei

Hmh :/ No, sitten täytyy tosiaan vaan pähkäillä neuvolatätin kanssa mitä vaihtoehtoja jää..
Mulla on sama tilanne sen jälkeen kun tää pikkukakkonen syntyy kesällä.
Hormonaalista ehkäisyä en halua kun olen voinut paljon paremmin ilmanja mitään kumeja ei kumpikaan haluta käyttää. Ukko kesällä 29v että saa nähdä mitä ne sanoo kun kerrotaan että ukolle tarvis sterilisaation kun lapsiluku on täynnä.

Itsekin olen voinut paljon paremmin ilman hormonaalista ehkäisyä...eipä ole ollut mielialan muutoksia, eikä järkyttäviä kuukautiskipuja, kuten aiemmin. Ja kumia ei kans haluttais käyttää... Et saapi nähdä miten käy... 10. päivä vasta pääsen sinne, joten siihen asti on mietiskeltävä ja pähkäiltävä itsekin vaihtoehtoja...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla on migreeniä mutta kyllä olen 6 vuotta e-pillereitä syönyt ja kierukkaa gyne ehdotti.

Miulla vaan paheni migreeni sinä aikana kun yhdistelmäpillereitä söin ja lääkäri sanoi, ettei niitä kannattaisi käyttää... Nyt ei ole tullut yhden yhtäkään kohtausta sen jälkeen kun jätin pillerit pois...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
letkut lyödään kiinni jos tahtoo yhen lapsen jälkeen,mutt siis te ette halua siksi kun teillä yksi?eli meinaatte pitää varuulta ett jos kuitenkin sitten?

Ei vaan meillä on yksi lapsi, lisää ei haluta...mutta kun tähän mennessä on sanottu, että kriteerit piuhojen katkaisuun on joko vähintään 3 lasta tai vähintään 30 vuoden ikä.

Nuvaringiä voi käyttää myös kupin kanssa. Mulla alkoi aina menkat sen verran myöhään, että rengas oli kupin kanssa yhtäaikaa. Ihan hyvin toimi, vaikka vähän "ahdasta" meinasi olla. :laugh: Ohivuotoja ei ollut koskaan, mutta yhden kerran kuppia pois ottaessani tipahti rengas vahingossa vessanpönttöön! :o :laugh: Vedin kaiken lisäksi vessan! :D

Nyt ei sitten olekaan rengas enää käytössä, kun vauva on haaveena. Mutta voin kyllä suositella, se on tosi kätevä ja kuitenkin melko vähähormoninen. Vaikuttaa vain paikallisesti, eikä esim. vatsatauti vaikuta ehkäisytehoon., kuten pillereissä.

Minulla taas on vain huonoja kokemuksia tuosta nuvaringistä :/ En saanut sitä millään työnnettyä tarpeeksi syvälle (siis tuntui, että emätin loppui kesken ). Mieskin yritti sitä työntää syvemmälle =) mutta rengas jäi liian alas ja sen takia työntyikin kokoajan ulos. Tosi äryttävää oli joka vessakäynnillä sörkkiä sitä ylemmäksi. Lisäksi rengas aiheutti minulle pahoinvointia, epäilin jopa hetken aikaa olevani raskaana, kun oksentelin monta kertaa viikossa. E-pillereitä olen syönyt 6 vuotta eikä mitään suurempia ongelmia ole niiden kanssa ollut, ehkäisyneuvolan terkka vaan suositteli tuota nuvaringiä ja kokeilin siksi. Nyt syön taas pillereitä ja todennäköisesti syön niitä kunnes valmistumiseni jälkeen voimme jättää ehkäisyn ja alkaa haaveilemaan vauvasta =)

Yhteistyössä