Nyt on perkele vieköön pakko valittaa miehestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hieman kärtyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hieman kärtyttää

Vieras
Kiehuu yli, monen osatekijän ansiosta, mutta miehen edesottamukset ovat hyvä luku koko jupakasta.

1. Inhottaa, ärsyttää ja masentaa ukon nirsoilu. Ei omien sanojensa mukaan "syö kaninruokaa". Ei siis edes makaronilaatikkoa, jossa seassa tomaattimurskaa, tai porkkanasämpyöitä, kanawokkia, ei kalaruokiakaan, jopa kauhistui kun tajusi että peruna-sipuli seoksessa on SIPULIA! On tosi masentavaa, kun yritän tehdä vaihtelevaa ruokaa sakille, niin tämä lämmittää itselleen hampurilaisen, kaksi tai syö leipää/nakkeja... :( Ja sitten lapset kyselee, miksi isi saa syödä "herkkuja" ja he eivät.
Ja tästä on totta vie puhuttu ainakin satatuhatta kertaa!!!

2. Keskittyminen siihen mitä on tekemässä. Esim. laittaa lapsille valmiiksi tehdyn ruoan tarjolle, kun kaikki eivät osaa vielä itse ottaa. No, lautanen, johon lämäsee ruoan isoina paloina ja that's it. Kasvikset? Voisi muistaa ne, vaikka ei itse niitä syö. Ruoan pilkkominen? Entä juoma? Osaakohan parivuotias itse kiivetä astiakaapille ja ottaa lasin ja täyttää sen? Entä miksei sitä ruokailua voi hieman vahtia, koska meillä se vain niin on, että ilman "valvontaa" menee pöydässä vain leikiksi, eikä syönti ole tapahtunut tunninkaan päästä. Miehen on pakko päästä katsomaan tv:tä tai istumaan koneelle, kun on jaksanut sen lautasen vain lämmittää.
JA tästäKIN on puhuttu. Ajattelin seuraavaksi kirjoittaa keittiön seinään ohjeet, miten toimia lasten ruokailun suhteen.
Itse en siis aina ole kotona syönnin aikaan tai olosuhteiden pakosta en juuri silloin jouda itse mukaan ruokailuun (nykyään yritän kyllä aina ehtiä, koska olen nähnyt mitä se on ilman minua).

3. Yleinen huolimattomuus. Pistää pyykkiä koneeseen, ja unohtaa ne sinne. Vaikka olen muistuttanut, että jos minulla on iltavuoro, niin en jaksa sen jälkeen alkaa ripustamaan = älä pese niitä niinä iltoina, ellet itse varmasti ripusta. Paljon lie sähköä ja vettä kuluu turhaan vuodessa, kun pyykit pitää pestä toiseen kertaan niin usein. Ajatus on hyvä, kun huolehtii, mutta tekeminen ei suju loppuun asti.

Ja kyllä nämä ärsyttää. Argh.

Tarvitsenko vain lomaa... Phuh.

Meillä poika nirsoilee, mutta annan sen olla ilman ruokaa, ellei kelpaa sama kuin muille. En ala kantaa kaupasta nakkeja ja purilaisia, saa mennä itte baariin ja olla siellä syömässä, ellei mee sama kuin muille. Useasti silti syö samaa. Älä anna sille "miehelle" tilaisuuttakaan syödä muuta! eiköhä ala kohta maistumaan, kun joutuu nälässä olemaan! On niissä valmiissa hampurilaisissakin sipulia!! Häpeä MIES!

Onko mies masentunut tai muuten sairas? Tai alaikäinen? Ei normaali aikuinen voi olla noin huoleton. Ei kukaan järjellä varustettu ihminen jätä 2-vuotiasta yksin syömään ja häivy itse tietokoneelle. Oletko yrittänyt jutella miehen kanssa asiasta?

niin ja jos ei puhe auta, ota konstit käyttöön: kälkätä, huuda sano suorat sanat, mutta tee se niin, että se ei saa tilaisuutta olla kuuntelematta! Menkää vaikka saunan lauteille, kylmään saunaan ja puhu kuin vaimo miehelleen: naamatusten ja reippaasti liioitellen ja dramatisoiden ja uhkaillen...:D

Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen äiti;22722349:
sulla taitaa olla lasten lisäksi yksi lapsi lisää talossa. en jaksais kyllä itse katella tollasta:)

Peesi.

Mun mielestä jotenkin naurettavaa ja jopa säälittävää ettei voi edes sitä tomaattimurskaa hyväksyä. Moni mies ei syö kasviksia, mutta kyllä heille kelpaa tomaattimurskat, porkkanasämpylät jne.

Ja tuo toiminta lasten ruokaalun suhteen. Onko mies todella noin tollo. :O

Kannattaa tosiaan laittaa ohjeet kirjoitettuna keittiön seinään. Kuulostaa siltä, että miehelläsi lienee vaikeus muistaa kuulemaansa. Itse kirosin omaa miestäni samoista asioista, kunnes kävi ilmi, että lapsellamme on lyhytkestoisen kuulomuistin vaikeus. Sama juttu siis miehellä. Eikä tämä kuulemma ole edes harvinaista. Joten kokeilepas ihan oikeasti laittaa ohjeet kirjallisena seinälle, jospa muisti paranisi. Ensimmäinen kohtasi viittaa joko tavallista alhaisempaan älykkyyteen tai muuten vain tyhmyyteen ja sivistymättömyyteen, pahoittelen sanomisiani.

No mitähän tuolle asialla voi enää tehdä, sinä joka sanoit että vakka kantensa valitsee? Puhuttu noista asioista on. Sillai kivasti ja vähemmän kivasti. Pitänee alkaa mulla vahtimaan miestä, että mies vahtii lapsia syömässä.

Ja nirsoilusta, olen sanonut että tähän taloon ei enää hampurilaisia tai muutakaan "korvikeruokaa". Itse en osta niitä, mutta jos mies käy kaupassa niin sehän on varma. Se on ykkösriita päällä, jos mainitsen hampurilaisten ostosta. Aikuinen kun saa syödä mitä haluaa kuulemma. Tosi ikävää on se, että tuo nirsoilu on suoraan opittu anopilta. Anoppi ei koskaan ole maistattanut kasviksia kunnolla, ja ensimmäisestä "Hyi" ilmauksesta ei ole miehen tarvinut lapsena enää ko. ruoka-ainetta edes nähdä.
Sitten kun sattuu, että mies ei syö kotona koska on ollut jotain kasvista sisältävää, ja lähdemme anoppilaan... "Mitä, eikö 'Matti' ole syöny tänään?" Sitten alkaa rasvamakkaran ja eineslihapullinen lämmitys. Sanotaanko, että tuon tapahduttua enemmänkuin 5 kertaa, lopetin lähes kokonaan yrittämisen, siinä syökööt kotona vaikka aasin p*skaa jos mieli tekee.

Ei ole alaikäinen tai sairas. Masennuksesta en tiedä, hunosti kun avautuu, mutta tiedä vaikka alakuloa olisia, nyt kolmas vuosi työttömänä. Ja tiedän, että jollain tasolla häntä nyppii minun eteneminen uralla ja se että olen oikeastaan jatkuvasti innostuksesta pinkeänä uusista koulutuksista, siitä että voin kehittyä. Olen itse yleensä oikea positiivari, joten nuo miehen käytöksen seikat on hautauneet usein helposti minun hyvään mieleen ja siihen, että en ole välittänyt. Nyt ehkä alkaa jaksamista nakertaa, ja nuo asiat ärsyttää.

Mä tiedän että olen vähän pikkumainen, mutta mua ärsyttää ihan suunnattomasti kun aikuinen ihminen nirsoilee. Itse rakastan ruuanlaittoa ja ulkona syömistä ja tykkään kokeilla kaikkea erilaista ja eksoottista, ja mulle olisi ihan suunnaton turn off joku makkaraa järsivaa nyrpistelijä. Lisäksi olen tehnyt sellaisen havainnon, että usein kasviksista kieltäytyvät nirsoilijat ovat muutenkin melko juntteja. Tosin johan sen todistavat jo tutkimuksetkin, että korkeammin koulutettujen ja ylempien sosiaaliluokkien elämäntavat ovat terveellisemmät ylipäänsä.

Tietysti kukaan ei voi tykätä kaikesta, mutta kyllä nyt helkkari soikoon aikuinen ihminen voi syödä sellaistakin ruokaa, joka ei ole omaa suosikkia.

Joo, aikas mukavaa ja selkeetä tekstii aloittajalta...täytyy todeta että mies taitaa olla juntti! Minä myyn työkseni kahvilalounaita ja 98% miehistä tyhjentää salaattipöytää todella innokkaana ja syö kukkakaalikeittoa suu ja silmät ymmyrkäisinä;) Mikä on?
Kokeile joskus viedä miehesi vaikka "raxiin" ja katso ottaako hän siellä kasviksia... Ole ovela: älä kerro sille, mitä ruuat sisältää...auttaisko tää?
Tuo "muistamattomuus" on varmaan sellasta, että "en taida muistaa tätä ja tätä, niin mun ei tartte tehdä tätä enää, kyl muija tekee".
Niin ja näyty ukolle vaikka video lapsen tukehtumisesta ruuuanpalaseen, eiköhän jaksa vahtia ruokailua paremmin...

mun 12 v poika käyttäytyy samoin (piilottelen kuulema sipulia ruokiin yms.). DG on varmaan jossain vaiheessa tulossa. Mahtaskos ukollas olla joku lievä AS? Ei silloin ennen ole tutkittu tuollaisia asioita.

Mikä on AS? Ei sano minulle mitään, yritin äsken miettiä mitä lyhenne voisi tarkoittaa.

Sen verran viisas on mies on, että hoksaa kyllä kaikki millimetrisetkin kasviksenpalat ruoassa. Tai jos väri on vähänkään poikkeava, kysyy että mitä olet pistänyt tähän ruokaan. :(

Sano ukolles, että jos "kaninruoka" ei kelpaa, niin saapi vanhemmalla iällä varustautua peräpukamiin. Tämä on saanut erinäiset miehet muuttamaan suhtautumistaan kasviksiin.

ketsuppi ei siis ole kaninruokaa mutta majoneesi on... ei jeesus mikä nirppanokka... noloa tuollainen lähinnä.... ette varmaan käy ulkona syömässä, tai kylässä, tai missään muualla kuin äidillään...en mä ainakaan kehtaisi...huoh. koen ísona ongelmana ton lasten kanssa toimimisen, heille pitää näyttää esimerkkiä mitä ja miten syödään eikä paeta "herkuttelemaan" kun muut istuu hienosti pöydässä syömässä oikeaa ruokaa. tsemppiä lastesi takia, isi nyt on vähän kummallinen, onneksi äiti kuulostaa fiksulta.

Alkuperäinen kirjoittaja hieman kärtyttää;22722665:
Mikä on AS? Ei sano minulle mitään, yritin äsken miettiä mitä lyhenne voisi tarkoittaa.

Sen verran viisas on mies on, että hoksaa kyllä kaikki millimetrisetkin kasviksenpalat ruoassa. Tai jos väri on vähänkään poikkeava, kysyy että mitä olet pistänyt tähän ruokaan. :(

As on asperger.

neurologiset ongelmat hitto ku lueskelin tuolta, niin löysin sieltä pari kohtaa jotka sopii minuun jollain tapaa. Liekkö sit poika perinyt erityispiirteensä minulta...esim. Mun lautasella ei nimittäin saa koskettaa kastike ja salaatti :D

Ap:n mies auttaa lastenhoidossa ja kotitöissä, mutta akkaa kiukuttaa kun hommat eivät mene just pilkulleen niin kuin hän tekisi. "Ollaan puhuttu", tarkoittaa yleensä näissä tapauksissa sitä, että nainen puhuu, eikä kuuntele mitään muita näkemyksiä. On vain yksi ja ainoa oikea tapa tehdä asioita, eli naisen tapa. Aikansa tuollaista kuunneltuaan miehelle tulee helposti fiilis, että sama se sitten miten tekee, kun aina tekee kuitenkin väärin. Sitten sitä ei jaksa edes yrittää tehdä asioita kunnolla, ja voi tehdä vaikka tahallaankin väärin.

Yhteistyössä