Nyt on paha mieli :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva äiti

Vieras
Meille on syntymässä vauva ja ajateltiin pyytää veljeäni ja kihlattuaan sylikummeiksi. Kävi ilmi että veli ei kuuluu kirkkoon ja molempien kummien tulee siis kuulua. Veli totetsi vaan ykskantaan että "joo en mä aijo liittyä kirkkoon." En toki voi pakottaa mitään sellaista mutta jotenkin tuli paha mieli että kun pyydettiin meidän vauvan sylikummeiksi niin heitti heti sen ein, olisi sanonut edes että miettii huomiseen ja sitten olisi sanonut sen ein. Ymmärrän senkin ettei ketään voi kummiksi pakottaa mutta silti tuli jotenkin niin paha mieli.

En mä tuossa mitään pahaa näe... Jos joku mua pyytäis kummiksi, sanoisin kyllä heti että ikävä kyllä ei onnistu. Ja en tosiaan takaisin kirkkoon liity. Miksi sen sanomista seuraavaan päivään pitkittäisin... :xmas:

Ei mulla mennyt herne nenuun, en ole suuttunut veljelle enkä täällä lietso pyhää vihaa. Asia on vaan mulle niin tärkeä että olisin toivonut hienotunteisuutta, enkä heti tylyä eitä. Ja kuten kirjoitin, ymmärrän kyllä ettei ketään voi siihen pakottaa. Mielestäni veljenikin olisi voinut ajatella minuan tunteitani ja sitä että miten asiasta kieltäytyy kun pyydetään. Se oli pointtini tässä.

Jos se kihlattu kuuluu kirkkoon, niin voihan hän olla sylikummina ja veljesi ns. haltiakummina, kun ei kerran kirkkoon kuulu. Meillä niinpäin, että pojan täti sylikummina ja hänen kirkkoonkuulumaton miehensä kummisetänä, vaikka häntä ei ole kummitodistukseen merkitykään.

Nykyään ei ole olemassakaan mitään erillisiä sylikummeja paitsi puhekielessä. Kaikki kummit ovat samanarvoisia ja vauvaa voi pitää kasteen ajan sylissä vaikka oma vanhempi.

No ymmärrän täysin että kieltäytyi, en mäkään liittyis kirkkoon kummiuden takia. Kyllä kirkkoon kuulumisella pitää olla pikkasen paremmat perusteet. Olis kyllä voinut kertoa vastauksensa hienovaraisemmin mutta ei ne miehet aina tajuu :)

Eikös oo hyvä, että joku vielä osaa sanoa suoraan ei, jos kanssa tarkottaa ei. Hyvin monet tulkitsee suorasukaisuuden tylyksi ja ajattelemattomaksi toiminnaksi, mutta esim tässä tapauksessa, mitä hyötyä siitä olis ollu, jos veli kuitenkin huomenna ois ilmottanu saman asia? Nyt on yks päivä enemmän miettiä uusia vaihtoehtoja!

Niin ethän nyt voi odottaa, että ihminen, vaikka veljesi onkin, muuttaa uskomustaan lapsesi tähden... Se on aika paljon pyydetty. Uskonto ei ole vain tuollaisia tehtäviä varten, se on uskoa esim. luterilaiseen uskonnäkemykseen. Epävirallisiksi kummeiksi (ja tämä on vain kirkon silmissä) he voivat tietenkin tulla, sinun pitää saada lisää vain pari muuta luterilaista kummia. Se ei tee heistä kuitenkaan sen huonompia "kummeja" lapsellesi.

Toisaalta, mikä on kummin tehtävä: kasvattaa ja opettaa lasta uskonnollisessakin mielessä. Jos tätä uskoa ei ole, vaikea olla kummi.

Vanhempien kannattaisi perehtyä hieman uskonnon syvimpään salaan: se ei ole vain kummiutta tai naimisiinmenoa varten...

Käyttekö muuten itse koskaan kirkossa, mitä kirkko ja uskonto sinulle loppujen lopuksi merkitsevät?

Muistahan kuitenkin että kirkkoon kuuluminen on vakaumuksellista. Ja sitä ei voi toisen puolesta valita. Petosta olis että liittyisi vain kummiksi tulon takia kirkkoon. eikös kummin tehtävä ole huolehtia kristillisestä kasvatuksesta? Miten siitä huolehtii jos ei itse sitä tunnusta/hyväksy?

Kummin tehtävä on rakastaa muksua ja helliä uimareissuilla, kirjastoilla, kahviloilla ja jätskeillä. Kummin tehtävä on ostaa sellaisia vaatteita joista lapsi tykkää ja äiti ei voisi kuvitellakaan ostavansa. Kummiksi kannattaa valita henkilö, josta tietää lapsensa tykkäävän. Semmoinen vähän hassu..mitäs ny kirkoista ja muista. Uskontoa oppii kerhossa, koulussa ja kotona. Ainakin meillä. Kummi voi olla henkilö jolta voi kysyä milloin vain vaikeitakin kysymyksiä, kummi ei tuputa mitään. Kummit on vanhempien tukena ja kummien kanssa on kiva käydä tanssulla. Kummien kanssa voi salaa supattaa kuinka kamalia lapset voi välillä olla ja kummit vaan nyökyttää. Ja sitten taas yhdessäjaksetaan helliä ja kasvattaa lasta. Eli jos veljesi on luottohenkilö ja turvallinen hahmo sulle, tiedät ettei hän hylkää sua ja lasta missään tilanteessa niin kysy kirkon ulkopuoliseksi kummiksi (kummitukseksi!)

etkö sä siis tiennyt ettei veljesi kuulu kirkkoon? ette vissiin kauheen läheisiä oo jos et tommosta etukäteen tiennyt.

multa jäi aikanaan ripari käymättä, eikä mua kukaan edes pyytänyt kummiksi. kun sitten riparin kävin (häitä varten), niin heti samana kesänä pyydettiin kummiksi. kyllä mä ainakin omat sukulaiseni ja kaverini tunnen niin hyvin, etten edes ole pyytäny sellasia, jotka ei kirkkoon kuulu tai riparia ole käyny.

Yhteistyössä