Nyt on käynyt niin että olen allergisoitunut meikeille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meikitön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meikitön

Vieras
Olen samoja käyttänyt aiemminkin mutta ei ole ollut ongelmaa. Nyt joulun aikoihin alkoi silmänympärystät kuivumaan ( iho hilseili ) mutta en tiennyt mistä yhtäkkiä tuo olisi tullut. Se kuitenkin jatkui ja paheni.
Olen tänä vuonna saanut myös ekan kerran elämässäni siitepölyallergian johon auttoi Cetiritcin-pillerit ( ei silmät kutia enää sisältä päin ) ja meikkejä en käyttänyt pariin viikkoon niin silmänympärystäkin parani ( ei auttanut Avénen silmävoide, eikä rasvaisempi bebanthen ). Käytin Lagri Lube voidetta silmän ympärysiholle kun sitä apteekista suositeltiin ja se auttoi ( tai sitten se etten meikannut ).

Nyt eilen pitkästä aikaa meikkasin kun iho oli jo täysin terve. Ja mitä tapahtui... nyt on silmän ympärystät punaiset, kutiaa ihan hirveästi ja on turvoksissa.

Pitää varmaan uusia ripsiväri, miekkivoide sekä puuteri? Kun en yhtään tiedä mikä niistä aiheuttaa? Voisi kuitenkin luulla että tuskin ripsiväri koska kutina on laajemmalla alueella ja ei edes ripsien lähettyvillä pahimmillaan.

Mutta HELP. Mistä löytäisin hellemmät meikit?

Suurimmassa osassa luonnonkosmetiikkaa on hajusteita eli ei voi suositella. Luonnonkosmetiikan hajusteet ovat pahiten allergisoivien hajusteiden listalla. Itse käytän hajustetonta luonnonkosmetiikkaa, mutta meikkejä en voi käyttää.

Älä lopeta tuotteiden käyttöä kerralla, vaan käytä yhtä kerrallaan ja katso tuleeko oireita. Niin tiedät mille tuotteelle olet allerginen ja sitten laitat sen ainesosat muistiin. Jos jostakin muustakin tulee taas oireita, niin vertaat listoja keskenään. Aloita nyt vaikka siitä ripsiväristä.

Ja mistään "hellyydestä" ei tuotteissa ole kyse, vaan alleginen voi olla vaikka sellaisellekin terveelliselle aineelle, joka on muille hyväksi (esim. karitevoi).

Kyse voi olla myös siitä, että ihoa ärsyttää tietyt aineet enemmän silloin, kun on valmiiksi muuta allergiaa eli nyt siitepölykausi. Voi olla, että ihottuma häipyy syksyllä ja luulet parantueesi, vaikka kyse on kokonaiskuormituksen vähenemisestä.

Meikkivoide on ostettu reilu puoli vuotta sitten. Mutta käytin ennen sitä tuota samaa meikkivoidetta. Eli ostin hyväksi havaitun tutun merkkisen ja sävyn. Nyt kesän tullen tosin olen ruskettunut kasvoista ja pitäisi ehkä tummempi sävy ostaa.

Yhteistyössä