nyt ois hyvät neuvot tarpeen!

• Viestiketjun aloittaja .........
  • Ensimmäinen viesti
.........
eli olen tässä nyt pari päivää yrittäny 2 vee ja 4 kk ikäisen tytön kanssa opetella tota vaipattomuutta eli otin kylmän viileästi vaipan pois ja sanoin et nyt käydään potalla pissillä, noh eka päivä meni oikein hienosti ja tyttö kävi monta kertaa potalla ja sotki vain neljät housut, mutta eilen ja tänään ei ole yhtään kertaa potalle pissille menny ja kaiken huipuksi tänä aamuna on monta kertaa todennu että on pissihätä ja menny potan viereen lattialle pissille!
olen jo luovuttamispisteessä ku tota housupyykkiä tulee nyt aivan älytömästi ja en tiedä tekeekö tahallaan tuon et pissii siihen potan viereen ku ihan hyvin vois mennä siihen potalle! unohdanko koko homman vai purenko hammasta ja jatkan sitkeästi ?

h
kokeile sellasta pikkuhousujen näköstä kestohousuvaippaa! ite en oo kestovaippoja käyttäny mutta näitä suosin, koska näyttää "isojen tyttöjen/poikien pikkareilta", mutta tuntuu märiltä kun pissat siihen tulee!

toinen juttu, käytä säännöllisesti potalla vaikka vaippa olisikin. Aamulla, ennen ulos lähtöä, päiväunia, kyläilyä, nukkumaan menoa, ruokaa.. niin siitä tulee rutiini

vieras
Osta niitä kuivaksiopettelu"vaippoja". Pitää pienen pissan. Ainakin Liberolla ja Pampersilla on tarjolla semmoisia ja ihan tavallisesta kaupasta löytyy.

Eikä kannata tehdä asiasta suurta numeroa. Jos ne pisut tulee housuun niin ne tulee. Useasti vain muistat muistutella, että jos on pissahätä niin potalle pisulle. Pakottaa ei kannata.

ap
en mie muuten olis tän asian kanssa hätäillykkään, mut äiti erehty tässä yks päivä päivittelee et miten noin "vanha" vielä tekee housuun et kyllä pitäis jo potalla osata käydä ja niitä neuvoja olen tässä nyt yrittäny soveltaa, mut ei ne äidit taida aina oikeessa olla :) jotenki vaan tuntuu et kyllä tuo ipana ymmärtää pissihädän ja tunnistaa sen, mut jossakin kohtaa se sit ei mene perille et se pitää siihen pottaan tehdä eikä potan viereen , joten tuntuu et luovutan liian helpolla jos nyt sit ruetaan taas vaippaa käyttää....

jatka, mutta älä painosta lasta. Jos ei oo mitään mielenkiintoa toisella edes yrittää, edes sen jälkeen kun oot innostanut ja kannustanut ja kehunut ja tsempannut niin siirrä juttua muutamalla viikolla ja yritä uudestaan.

Missään nimessä ei saa pakottaa.

&%(
Aluksi se on just tota, ennen ku lapsi tajuaa et siihen potalle voi mennä. Siinä menee monet housut ennenku oppii kuivaksi. Kaiva kaapista niitä pieneks jääneitä housuja ja pidä niitä niin sit ne mitkä nyt on hyvänkokosia housuja säilyy puhtaana kauppaan, yms. Ei se meinaan haittaa jos lahkeet lyhyet. Muista kehua lasta ku pissaa pottaan ja ihmetellä (hyväntahtoisesti) miks pissas lattialle ku potta vieressä. Älä menetä hermojasi!! Jos annat lapselle nega palautetta niin aina vaan vaikeampaa.. Lapsi oppii kyl enemmin tai myöhemmin kuivaks. Meillä 2 v 2kk ja nyt kuukauden ollu ilman vaippaa ja tosi hyvin on mennyt, paitsi nyt nää 2 viimisintä päivää on kaikki pissat tullu lattialle/housuun/sohvalle. Eli joskus tulee myös takapakkia. Viikko treenausta on kuitenkin aika lyhyt aika. Varsinkin jos pottaa ei oo aikasemmin käytetty säännöllisesti. Säännöllisyys on myös tärkeää pottailussakin.

Käytte säännöllisesti siellä potalla,niin kyllä se siittä alkaa sujuun.Toisekseen tuon ikäinen voi kyllä jo käydä pytyllä missä supistaja.
Liian nuori/pieni ei pottailuinin ole.Lapsen tahtisesti toki,eli teillä niitä vahinkoja voi tulla enempi,mutta varmasti oppii kuivaks.
Vaippoihin en kovin äkkiä kyllä takas siirtyis.

Siis jatkat vaan tuohon malliin etkä hermostu tms. Meillä tyttä oppi juuri tuossa iässä kun vaan otin vaipan pois. Sitä pyykkiä tulee aluksi juu, mutta sitävarten on pesukone. Kyllä ne sen hokaa piankin. Meillä tyttö hokas että on kiva olla ilman vaippaa ja sit oltiin yötkin ilman :)

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja vai niin:
Aika nuori vaipattomaksi.
:eek:
no siinä mielessä kyllä että lapsi ei mene sinne itse kun on hätä..
tästä toki on erilaisia mielipiteitä mutta mun mielestä ei ole järkeä ottaa vaippaa pois jos lapsi ei hiffaa koko juttua..
mun poika täytti 3v ja on valtaosan päivästä ilman vaippaa, ilmoittaa itse milloin on hätä, menee vessaan ja vahinkoja ei käy.. lasta ei ole pitänyt pakottaa vessaan, ei ole tarvinnut roudata sinne kesken leikkien jne. kun lapsi on ihan itse alkanut tunnistamaan hädän ja omatoimisesti sinne vessaan menee..

vieraas
Me laitettiin vastaavassa tilanteessa vaippa takaisin. Minusta päivät ei saa olla lapsen pissähädän vartiointia. Kyllä lapsikin jo siihen hermostuu. Me tosiaan kokeiltiin 2v3kk iässä, mutta pidätyskyky ei ollut riittävä. Meni 3 kk:ta niin lapsi alkoi itse käymään vessassa, kun hätä tuli. Silloin jätettiin vaippa pois. Pystyi hallitsemaan rakon jo niin hyvin, että jos kaupassa tuli hätä niin kerittiin kotiin pisulle. Kannustaa ja neuvoa toki pitää, mutta en ymmärrä tuota pissa/kakkahousussa tuntuu ikävälle tapaa opetuksessa. Ennemmin palkitaan siitä, kun onnistuneesti käydään potalla.

myö
No, siis ongelmahan on se, että herkkyyskausi kuivaksi oppimiselle päättyy n. kaksi ja puolivuotiaana. Siksi ton ikäisten on hitaampaa oppia kuivaksi. Painostamisessa ei ole mitään mieltä. Meillä alettiin n. puolitoistavuotiaina olla kotona ilman vaippoja. Potta oli olkkarissa ja kesällä pissattiin myös ulos. Esikoinen oli päiväkuiva 1v10kk ja kuopus 1v6kk ilman painostusta tai potatusta.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja vai niin:
Aika nuori vaipattomaksi.
:eek:
no siinä mielessä kyllä että lapsi ei mene sinne itse kun on hätä..
tästä toki on erilaisia mielipiteitä mutta mun mielestä ei ole järkeä ottaa vaippaa pois jos lapsi ei hiffaa koko juttua..
mun poika täytti 3v ja on valtaosan päivästä ilman vaippaa, ilmoittaa itse milloin on hätä, menee vessaan ja vahinkoja ei käy.. lasta ei ole pitänyt pakottaa vessaan, ei ole tarvinnut roudata sinne kesken leikkien jne. kun lapsi on ihan itse alkanut tunnistamaan hädän ja omatoimisesti sinne vessaan menee..
Ap.käsittääkseni kertoi mm., että lapsi "tänä aamuna on monta kertaa todennu että on pissihätä ja menny potan viereen lattialle pissille!"

Eiköhän se silloin jo aika hyvin hiffaa jutun, jos tunnistaa ja toteaa pissahädän ja jopa älyää mennä suht lähelle paikkaa, jossa asia olisi tarkoitus toimittaa?

Ja tiedän kyllä, että jokainen oppii omaan tahtiinsa ja kysymys on hormoneista ja vaikka mitä, mutta jos nykyään yleisesti ottaen melkein 2,5v. lapsi on "aika nuori vaipattomaksi", niin mun mielestä se on vähän outoa.

Yhteistyössä