nyt niitä susia on sitten täällä meilläkin :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kuha

Aktiivinen jäsen
15.01.2007
5 027
0
36
oli susi vienyt koiran tosta 15kmn päästä,kuulema yksinäisiä uroksia pyörii täällä jotka etsivät tilaa itselleen tai jotain... aika hurjaa,en uskalla enää mennä metsään vaik tiedän et ne kyl pelkää mua enemmän :ashamed:
ja kohta joku kysyy et missä,mut en kerro :D
mut tääl ei ennen oo mitää susia nähty.. ja siis tää koira oli viety ihan asuinalueelta.. :|

se et sudet vie koiria, on monesti ihan ihmisten omaa syytä. ensinnäkin, laumoja hajotetaan-> yksinäinen susi ottaa helpon saaliin. Toiseksi, ei ihme et sudet vie pljon koiria kun ne on yksin pihalla tai jossain kälyisessä häkissä.
Kolmanneksi, metsästysaikaan kannattaisi suojata koira sähköliiveillä, seurata susiteidotteita ja vaihtaa ajojen paikkaa joka ajon jälkeen.
Meillä kulkee sudet parin sadan metrin päästä metsästyspaikoilleen ja koskaan niistä ei ole häiriötä ollut.

tässä tapauksessa oli lapset ollu perheen kahden koiran kanssa ulkona kun toinen oli livennyt otteesta ja juossut ulvoen metsään. seuraavana päivänä vasta oli koira löydetty raadeltuna :(
ei tarvii pr olla noin puolustuskannalla,oon kanssas samaa mieltä et ihminen itse pystyy vaikuttaan näihin juttuihin,ilmaisin vaan pelkoni niitä kohtaan :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
tässä tapauksessa oli lapset ollu perheen kahden koiran kanssa ulkona kun toinen oli livennyt otteesta ja juossut ulvoen metsään. seuraavana päivänä vasta oli koira löydetty raadeltuna :(
ei tarvii pr olla noin puolustuskannalla,oon kanssas samaa mieltä et ihminen itse pystyy vaikuttaan näihin juttuihin,ilmaisin vaan pelkoni niitä kohtaan :ashamed:

en mä ookaan puolustuskannalla :D ei sun tarvii niitä pelätä. susi väistää ihmistä kyllä. ei oo koskaan liki tulleet ja aina oon saanut metsissä yksin kulkea.

Rasittavan kanssa samoilla linjoilla, että kyllä ihmiset sais vähän peiliin katto tuossa susiasiassa. Ei ihmekkään, jos sudet tulee asutuksen lähelle, kun niille jätetään helppoa ruokaa ihan tarjottimelle. Ei voi kun ihmetellä näitä älyn jättiläisiä, jotka lehden palstoilla itkee narun päähän jätettyä suden viemää koiraansa tai pässiään. Seuraavassa lauseessa sitten kerrotaan, miten susilaumoja on pyörinyt ympäristössä ja pidemmän aikaa :headwall: :headwall:

mä vaan en kulje yksin metsässä vaan koiran / koirien kanssa ja se mua hirvittää.. ja kyl mä vähän itsekin niit pelkään kun en ikinä ole törmännyt,ihan uusia tuttavuuksia :ashamed:

Mä vaan ihmettelen, miten moneen paikkaan ne suomen parisataa sutta ehtii...Varsikin kun täälläkin on älyttömät erämaa alueet, missä mahtuis elämään ja asumaan rauhassa, ni ihmetyttää, että ne haluaa kylile lähteä, jos ei oo tila erämaasta loppunu...

Susien määrä voi olla todellisuudessa paljon suurempi, mitä luullaan ja reviirialueet ovat laajat. Mitä tuohon tulee, että susi pelkää ihmistä niin ehkäpä se pelko alkaa unohtua, kun niitä ei ole metsästetty niin pitkään aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Käsittääkseni pannoitettuja susia ei tällä hetkellä ole, joten niiden liikkeitä ei kai pysty seuraamaan.

Nii, kun ne oli niin helppo saada kiinni ja tappaa :headwall:

Läheskään kaikkia pantasusia ei ole tapettu vaan pannat ovat lakanneet toimimasta.

Meilläkin on ollut jonkinlainen "susiongelma" täällä rajan pinnassa.Mutta koska viranomaiset eivät ole auttaneet asian hoitamisessa millään tavalla,ovat metsästysporukat tarttuneet toimeen.Susilaumat ovat pikkuhiljaa muuttaneet johonkin pois ja nyt kun jäljet alkavat näkyä hangessa,alkaa muuttoliike kiihtyä entisestään.Ei täällä tule elämisestä oikein mitään kun ei enää voi edes lapsia nukuttaa pihalla eikä laittaa yksin ulos leikkimään.Siitä olen samaa mieltä ettei kannata pitää koiria narun päässä pihalla jos on epäilyä susista.Tuo pirunrasittava ei taida tietää ettei se susitietojen seuraaminen paljon auta:susi saattaa vaeltaa kymmeniä kilometrejä päivässä.Sen kun ottaa periaatteeksi että aina ampuu kun suden näkee niin hyvä tulee.Susien pitää alkaa taas pelkäämään ihmistä!

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Meilläkin on ollut jonkinlainen "susiongelma" täällä rajan pinnassa.Mutta koska viranomaiset eivät ole auttaneet asian hoitamisessa millään tavalla,ovat metsästysporukat tarttuneet toimeen.Susilaumat ovat pikkuhiljaa muuttaneet johonkin pois ja nyt kun jäljet alkavat näkyä hangessa,alkaa muuttoliike kiihtyä entisestään.Ei täällä tule elämisestä oikein mitään kun ei enää voi edes lapsia nukuttaa pihalla eikä laittaa yksin ulos leikkimään.Siitä olen samaa mieltä ettei kannata pitää koiria narun päässä pihalla jos on epäilyä susista.Tuo pirunrasittava ei taida tietää ettei se susitietojen seuraaminen paljon auta:susi saattaa vaeltaa kymmeniä kilometrejä päivässä.Sen kun ottaa periaatteeksi että aina ampuu kun suden näkee niin hyvä tulee.Susien pitää alkaa taas pelkäämään ihmistä!

Samaa mieltä. Mutta onko noita susia oikeasti enemmän, mitä tilastot antavat ymmärtää? Vai selittyykö tilastojen pienuus sillä, ettei tuota rajan ylitse kulkevaa susiliikennettä pystytä seuraamaan?

ainakin täälläpäin laumat on aika vakiot ja suuremmin eivät vaeltele. liikkeitä seurataan ja niistä rapostoidaan eteenpäin metsästysporukoille. hyvin harvoin on vieraita laumoja täällä käynyt.

Susia on enemmän kuin koskaan. Ennen ne tappoivat jopa lapsia pihapiireistä. Silloin sudet tapettiin lähes sukupuuttoon. Ehkä siellä arkadianmäellä ei tajuta tätä susiongelmaa. Hyssytellään ja hyysätään. Se että susi tulee talon pihapiiriin (missä on ihmisiä ja ns. elämää) niin kertoo jo todella paljon. Siitä on lyhyt matka pienen lapsen tappamiseen! Sitten vasta päättäjät heräävät ja antavat lisää lupia kaatamiseen?!

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Samaa mieltä. Mutta onko noita susia oikeasti enemmän, mitä tilastot antavat ymmärtää? Vai selittyykö tilastojen pienuus sillä, ettei tuota rajan ylitse kulkevaa susiliikennettä pystytä seuraamaan?

Meillä on tuossa parin kilometrin päässä sellainen susireservaatti että vaikka suomen puolelta tappaisi kaikki sudet niin kyllä niitä ainakin täällä meillä riittäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Susia on enemmän kuin koskaan. Ennen ne tappoivat jopa lapsia pihapiireistä. Silloin sudet tapettiin lähes sukupuuttoon. Ehkä siellä arkadianmäellä ei tajuta tätä susiongelmaa. Hyssytellään ja hyysätään. Se että susi tulee talon pihapiiriin (missä on ihmisiä ja ns. elämää) niin kertoo jo todella paljon. Siitä on lyhyt matka pienen lapsen tappamiseen! Sitten vasta päättäjät heräävät ja antavat lisää lupia kaatamiseen?!

Missä ja milloin on susi viimeksi suomessa tappanut ihmisen? ihan siis faktoja tarviin.

Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Alkuperäinen kirjoittaja mam:

Missä ja milloin on susi viimeksi suomessa tappanut ihmisen? ihan siis faktoja tarviin.

Muistelen lukeneeni, että siitä on aikaa n. 100 vuotta. Mutta nyt kun niitä ei enää metsästetä, ei kai ole mahdoton ajatus, että pelko ihmistä kohtaan häviää ja ihminen on saalista muiden saaliseläinten joukossa.

En minäkää ole uskaltanu lapsia nukuttaa ulkona jos en itse ole sitä aikaa ulkona eivätkä leiki isommat ulkona jos ei ole aikuista mukana. Hirviä ovat syöneet ihan melkein pihapiirissä, mutta entä kun ne on syöty?

Yhteistyössä