Nyt mielipiteitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Meillä viime viikon maanantain löytyi siis niskaturvotusta sikiöltä reilu 3mm. Rv. silloin oli 11+3 ( sikiö vastasi viikkoja 10+6 ). n. 2% mahdollisuus downin syndroomaan.
Heti seuraavana maanantaina päästiin istukkabiopsiaan mutta biopsiaa ei voitu tehdä koska istukka oli takaseinässä.
Viikkoja oli 12+3 ( sikiö vastasi viikkoja 11+6 eli tasaisesti kasvanut viikossa ) ja turvotusta oli enää 1,4mm eli normaali määrä.
Jos np-ultra olisi tehty siis tällä viikolla niin mitään turvotusta ei olisi edes ollut.
Meille kuitenkin annettiin mahdollisuus lapsivesipunktioon 3 viikon päähän.

Menisitkö vai jättäisitkö menemättä?

Meistä jotenkin tuntuu turhalta mennä kun matkaa on melkein 200 km ja siinä menee melkein sitte koko päivä. Ja kun turvotus oli laskenut niin paljon ja oli jo ihan normaali. Jos sitä olisi ollut edelleen liikaa niin mentäisiin ehdottomasti.

Nyt tätä pähkäillään sitten.

Kannattaa miettiä mahdollisuutta, että lapsi saattaa olla vammainen. Jos aiotte siitä pienestä epävarmuudesta huolimatta pitää lapsen, ei kannata mennä punktioon, mutta jos ette hyväksy vammaista menkää ihmeessä, ennenkuin on liian myöhäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa miettiä mahdollisuutta, että lapsi saattaa olla vammainen. Jos aiotte siitä pienestä epävarmuudesta huolimatta pitää lapsen, ei kannata mennä punktioon, mutta jos ette hyväksy vammaista menkää ihmeessä, ennenkuin on liian myöhäistä.

Kaikissa raskauksissa on se mahdollisuus. Vaikka mitään hälyttävää ei löydykään seulonnoista.

Itse en menisi koska siinä on keskenmenon riski kumminkin.
Ja kun ne testit ei kumminkaan takaa tervettä yksilöä, ihan niinkuin ne eivät takaa sitä että jos tuloksissa on jotain niin olisi vammainen lapsi.
Minun kohdallani äitee kävi kaikki testit läpi ja niiden mukaan minun pitäisi olla erittäin pahasti vammainen, ei elinkelpoinen yksilö lainkaan, mutta kumminkin ikää on jo reilu 28v.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Itse en menisi koska siinä on keskenmenon riski kumminkin.
Ja kun ne testit ei kumminkaan takaa tervettä yksilöä, ihan niinkuin ne eivät takaa sitä että jos tuloksissa on jotain niin olisi vammainen lapsi.
Minun kohdallani äitee kävi kaikki testit läpi ja niiden mukaan minun pitäisi olla erittäin pahasti vammainen, ei elinkelpoinen yksilö lainkaan, mutta kumminkin ikää on jo reilu 28v.

Jos turvotus olisi ollut paha edelleen niin oltaisiin varmaan miettimättä menty. Mutta nyt kun turvotusta oli niin vähän ja kaikki vauvalla hyvin niin tuntuu ettei mentäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kaikissa raskauksissa on se mahdollisuus. Vaikka mitään hälyttävää ei löydykään seulonnoista.

Mutta tutkimuksien jälkeen on TIETO siitä, että lapsi on vammainen.

Tämä on niin vaikea päätös. Onhan tässä vielä muutama viikko aikaa miettiä mutta tahtois toisaalta vaan nauttia raskaudesta eikä pähkäillä. Riski saada vammainen lapsi on kuitenkin todella pieni.

Mites kun meille sanottiin että rakenneultrakin tehdään naistenklinikalla niin tutkiiko ne siellä sikiön jotenkin tarkemmin kuin tavallisessa rakenneultrassa keskussairaalassa?

Yhteistyössä