nyt loppuu konstit! miten ihmeessä saa tuon 3v kuivaksi?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyllästynyt"

Vieras
Ei suostu potalle, ei pytylle, menee piiloon kakkaamaan etten vaan äkkää ja nosta sitä vessaan, siitä vetää hirveet raivarit. Jossain vaiheessa oli vähän kiinnostusta mutta se lopahti alkuunsa, koskahan seuraava herkkyyskausi olisi odotettavissa? Vai meneekö vaipoissa eskariinkin? Kyllästynyt oon vaipanvaihtoon, josta siitäkin on tappelu kun se ei haluu riisua märkää pois :headwall: jos sen vaipan jättää pois, niin pissaa kakkaa just siihen missä tulee! Kaikkea ollaan yritetty, mitä tässä vielä keksis???

Kauanko olette kokeilleet ilman vaippaa?

Jaksaisikohan esim. viikkoa pissata ja kakata juuri siihen missä sattuu seisomaan? Vai tajuaisiko, että kivempaa on käydä vessassa.

Ootte varmaan kokeilleet harkkahousut jne? Tarrat tai muut palkinnot? Mä ottaisin yksinkertaisesti vaipan pois, matot sivuun ja potalle vaikka puolen tunnin välein. Ja sitkeyttä! Ei uudelleen vaippaa, sanoo vaan että vaipat on vauvoille ja sä olet jo iso.*

Lohdutan vaan sanomalla että meillä keskimmäiseltä (poika) jäi vaipat pois vasta 3v7kk ikäisenä. Ei vaan ollut valmis aiemmin. Tiedän että on tosi turhauttavaa ja ärsyttävää, kun "kaikki muut" on tuon ikäisenä jo kuivia... Kärsivällisyyttä, kyllä se aikanaa oppii.

Nyt tyttö 2v8kk ja ihan täysin vaipoissa, istuu kyllä potalla mutta ei tee sinne mitään, ei koskaan. On jonkinasteista pidätyskykyäkin mutta pottaan ei pissaa ei, pytylle ei suostu. Sohvan taakse menee tekemään kakat vaippaan, aina samaan paikkaan, eli tunnistaa kyllä kakkahädänkin. Mut mä tarvisin vinkkejä siihen millä sen sais pottaan tekemään asiat. Meillä on sellainen tavallinen pikkupotta. Olen miettinyt että olisko toisenlaisesta potasta apua? Vai pitääkö ostaa hello kitty wc-paperia johon pyyhitään kun pisu tulee?

Ehkä kannattaa kiinnittää asiaan mahdollisimman vähän huomiota.. Pissa ja kakka ovat arkisia asioita. Sitten kun vaippa otetaan pois älä laita sitä enää takaisin.

Asia alkaa luonnistumaan sitten kun aika on kypsä. Meillä 3v3kk tyttö käytti vielä täysin vaippoja eikä suostunut kakkaamaan pottaan, pissaaminenkin oli välillä itkun kanssa. Sitten yhtenä päivänä sanoi itse, ettei halua enää vaippaa. Ja siitä päivästä lähtien on käynyt tarpeet tekemässä potalle, eikä vahinkoja ole sattunut. En olisi uskonut noin kerta laakista -muutosta, mutta niin se vain oli.

Kesällä ja jo edellisenä olisi kannattanut jo pitää vain pikkareissa ja opetella, mikäli siis oppinut istumaan potulla. Pikkarit helppo vaihtaa, mikäi vahinko sattuu, ei kerkeä.
3-vuotiaana on jo aika myöhään alkaa opettelu, mutta kaipa hän kuitenkin joskus oppii.
Meillä aloitettiin aamupisulla potalle aika pienenä, kun olleet herättyään kuiva vaippa. Siitä helppo seurata ja muistuttaa potalla käyntiä.

tiedän tunteen. mun esikoinen, poika, on luonteeltaan hirveän arka. täyttää tässä kuussa 4v. päiväkuiva on, yöllä vielä varmuusvaippa... mutta se kakkaaminen on ollut hirveän vaikeaa potalle. vasta nyt n.kk käynyt potalla kakalla kun aikaisemmin ei uskaltanut..mua pelottaa jne.
pikkusisko-kohta 3 vee on ollut iät&ajat kuiva. eikä mitään ongelmia potalle kakkaamisen ym. kanssa.
uskon että tämä on paljon lapsen luonteestakin kiinni.

Meillä oli hieman vaikeaa esikoisen kanssa toi vaipattomuus alkuun, oli jo kesällä melkein vallan ilman vaippoja ja sitten valtava takapakki kun syntyi pikkusisar ( esikoinen oli 2v4kk tällöin). Ja aina kun alkoi sujua otettiin jättiaskel taakse. Mut sit vaan päätettiin et nyt ei vaippaa laiteta ja oikeesti tosi nopeasti alkoi sujua. Ilman vaippaa saatiin sit juhlia 3-vee syndet. Ja mä uskon et nää meidän ongelmat olis vältetty, jos pikkasen enempi oisin tsempannu ennen sisaren syntymää ja ois ollu vähän paremmalla mallilla silloin. Kun yökuiva kuitenkin oli 2-vuotiaasta alkaen.

Meillä on myös 3-vuotias vaipankäyttäjä, mutta valoa siintää tunnelin päässä :).

Meillä on kokeiltu kaikki konstit. Pitkään poika kieltäytyi edes istumasta potalla. Meillä on vaan menty pikkuhiljaa. Kokeiltu aina välillä potalle, ja välillä oltu harkkahousuissa (siivottu tsiljoonat pissat kuukausien aikana). Välillä on oltu ihan suosiolla vaipoissa ja hössöttämättä asiasta. Pikkuhiljaa homma on edennyt, vaikka vielä pari kuukautta sitten näytti toivottomalta. Poika ei edelleenkään käy itsenäisesti pissalla, mutta kunhan muistan istuttaa potalle (nykyään useinmiten suostuu, kun vien vaan, enkä tee asiasta mitään numeroa), niin pysyy aika hyvin kuivana (päivän saldo oli yhdet märät housut + pissat päikkärivaipassa). Otatte rauhassa vaan, ette pakota mihinkään, mutta sinnikkäästi kokeilette potalle silloin kuin pikkusiskokin käy. Otat jonkun hetken joka päivä, jolloin ei ole vaippaa, ja pikkuhiljaa pidennät vaipattomia aikoja. Tsemppiä!

Meillä ne vaipat vaan otettiin pois ja annettiin tehdä housuun. Ei menny kauankaa ku se tympäänty siihen ja alko tekee pottaan, samalle viikolle se kävi jo itsenäisesti vessassa. Tämä huomattiin ku pottaan oli ilmaantunut tavaraa :D
Oli se alkutaival tuskalias, vaikka hyvis ajoin aloiteltiin niin melkein 3 vuoteen meni.. Se ei vaan yksinkertaisesti halunnut tehdä pottaan. Kyllä se siitä ku se muksu itse hoksaa sen hyödyn :)

Yhteistyössä