Nyt kun on ollut tuossa puhetta (eräs ketju) eron tullessa omaisuudesta, niin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lasisilmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lasisilmä

Aktiivinen jäsen
04.01.2005
4 619
0
36
Kun nyt olis sellainen tilanne meillä, että minä aion maksaa meidän erään lainan pois (joka siis aviomieheni nimissä ) laina on n. 20 000? ja maksan sen pois kokonaisuudessaan.

Mutta nyt aloin ihan oikeesti ja vakavissaan miettiä, että mitäs JOS joskus tuleekin tilanne että erotaan.
Pitääkö "tehdä" jotakin papereita että olen tuon lainan omista rahoistani (perintö ) kuitannut, vai mitenkä?
Näkyyhän se toki pankissa maksajan paikalla mun nimeni, mutta riittääkö se?
Kertokaa, neuvokaa kommentoikaa. Kiitos! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Kun nyt olis sellainen tilanne meillä, että minä aion maksaa meidän erään lainan pois (joka siis aviomieheni nimissä ) laina on n. 20 000? ja maksan sen pois kokonaisuudessaan.

Mutta nyt aloin ihan oikeesti ja vakavissaan miettiä, että mitäs JOS joskus tuleekin tilanne että erotaan.
Pitääkö "tehdä" jotakin papereita että olen tuon lainan omista rahoistani (perintö ) kuitannut, vai mitenkä?

Hei, todellakin nimiä papereihin. On kaikilla kivempi kun on asiat selvät eikä ahdista sitten nämä asiat vaikka ero uhkaisi. Ota selvää asioista vaikka jostakin lakiaputoimistosta. Googlaa netistä. 20 000 euroa on suuri raha eikä miehen sitä tarvitse sinulle takaisin maksaa eron tullen jos ette ole laatineet siitä papereita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Hei, todellakin nimiä papereihin. On kaikilla kivempi kun on asiat selvät eikä ahdista sitten nämä asiat vaikka ero uhkaisi. Ota selvää asioista vaikka jostakin lakiaputoimistosta. Googlaa netistä. 20 000 euroa on suuri raha eikä miehen sitä tarvitse sinulle takaisin maksaa eron tullen jos ette ole laatineet siitä papereita.

Joo-o, mutta MIHIN papereihin nimiä? Siis tarkotan, että millasia pumaskoja sitä pitää sitten laatia?

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Mutta eikös se joka tapauksessa, oli se raha sitten tilillä, maksettu sillä lainaa pois tai mitä tahansa, ole teidän yhteistä, jos ei ole avioehtoa?

Jaa-, enpäs mie tiiä tämmöstäkkään. =)
Josko joku viisaampi täällä kertois..?

Joo-o, mutta MIHIN papereihin nimiä? Siis tarkotan, että millasia pumaskoja sitä pitää sitten laatia?

Siksi juuri ota yhteyttä johonkin lakiaputoimistoon. Googlaa netistä asiasta tietoa ja etsi sieltä yhteystiedot johonkin lähimpään paikkaan joka osaa auttaa. Jos sulla on alalla olevia tuttuja, kysäise asiast heiltä He osaavat ottaa selvää, jos vaikka eivät olisi juuri tämän alan asiantuntijoita.

Onko teillä avioehto? Se varmaan merkitsee tässä asiassa.. Ei kannata luottaa täällä kuultuihin juttuihin vaan ottaa selvää ihan täsmälleen. Eipä tarviste tulevaisuudessakaan arvailla miten hommat sitten menee..

Onko teillä avioehto? Se varmaan merkitsee tässä asiassa.. Ei kannata luottaa täällä kuultuihin juttuihin vaan ottaa selvää ihan täsmälleen. Eipä tarviste tulevaisuudessakaan arvailla miten hommat sitten menee..

Ei ole avioehtoa meillä.

Mihin tarkoitukseen tuo laina on alunperin otettu? Yhteisiin tarkoituksiin vai mies johonkin ihan omaansa?

Tälläkin voi varmaan olla jotakin vaikutusta. Jos on vaikka miehen opintolaina, niin luulisi sen olevan eri asia kuin laina vaikka yhteisen kodin remppaa varten..?

Alkuperäinen kirjoittaja Mariduk:
Voittehan te tehdä jossain lakitoimistossa sopimuksen, jossa mies eron sattuessa lupaa maksaa summan takaisin. Mutta muuten sillä ei ole mitään väliä kumpi sen maksaa, sillä teidän varojen katsotaan tällä hetkellä olevan yhteisiä.

Siis eihän miehen tarvi koko summaa maksaa takaisin, jos kyseinen laina on otettu ns. yhteiseksi hyväksi?

Mihin tarkoitukseen tuo laina on alunperin otettu? Yhteisiin tarkoituksiin vai mies johonkin ihan omaansa?

Yhteisiin tarkoituksiin.

Okei. Miksi sun pitäisikään saada koko summa erossa takaisin, kun lainarahat menneet yhteisiin tarkoituksiin? Tässä tapauksessa ei väliä että laina miehen nimissä, käyttötarkoitus merkitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja Mariduk:
Voittehan te tehdä jossain lakitoimistossa sopimuksen, jossa mies eron sattuessa lupaa maksaa summan takaisin. Mutta muuten sillä ei ole mitään väliä kumpi sen maksaa, sillä teidän varojen katsotaan tällä hetkellä olevan yhteisiä.

Siis eihän miehen tarvi koko summaa maksaa takaisin, jos kyseinen laina on otettu ns. yhteiseksi hyväksi?

No ei tarvitse. Nyt vasta selvis, että yhteiseen tarkoitukseen. Mutta lakitoimistossa pitää kyllä erikseen sopimukset tehdä, jos lasisilmä maksaa tuon lainan ja haluaa eron sattuessa saada osansa. Ei sitä mitenkään muuten eron jälkeen huomioida.

Onko perintö osoitettu juuri sinulle! Siis onko perinnön jättäjä jo sulkenut miehesi ulos perinnöstä? Jos ei niin ja olette avioliitossa ilman avioehtoa, on tuo raha teidän ei sinun. Samoin kuin on tuo laina teidän vaikka se miehesi nimissä olisikin!

Yhteisiin tarkoituksiin.

Okei. Miksi sun pitäisikään saada koko summa erossa takaisin, kun lainarahat menneet yhteisiin tarkoituksiin? Tässä tapauksessa ei väliä että laina miehen nimissä, käyttötarkoitus merkitsee.

Siis en mie sanonukkaan alkuperäisessä viestissä mitään "rahojen takaisin saamisesta" mitään. Mie vaan kyselin, että pitääkö/kannattaako tehdä jotain papereita.

Yhteistyössä