Nyt kompostoreista asiaa, tarviin neuvoa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Meillä on siis kahden perheen talo tämä, ja ajatuksena on ollut että hankittaisiin kompostori biojätteelle kimpassa. Mutta oon alkanut miettimään, että riittääkö yksi kahta taloutta varten, vai tarvittaisiinkin sittenkin molemmille omat? Mikä se suurin koko niissä on, joku 700 litraa (ko??) Käykö sitt niin, että täyttyykin liian nopeaan ja sitt heitellään bioskat kuitenkin loppuvuosi tavis jätteiden sekaan?? :/

Veikkaisin että molemmille omat ois viisain ratkaisu. Meillä on kans aikasta iso pönttö (litroja en muista) ja täyttyy kyllä aikalailla varsinkin talvisaikaan. Voishan sinne jonkun lämmitys-systeemin hommata, mutta ollaan pärjätty näin. Siis talven jälkeen ihan täynnä, mutta sitten kun alkaa taas käydä niin on hyvä.

Meillä on Biolanin 220 pikakompostori ja se on meidän perheen (2 aikuista+ 2 lasta ) käyttöön juuri sopiva. Varmaankin Biolanin 550 olisi riittävä kahdelle perheelle. En kyllä silti itse lähtisi yhteistä kompostoria hankkimaan. Noista yhteishankinnoista tuppaa kuitenkin lopulta tulemaan sanomista ja vääntöä, on paljon helpompi kun kummallakin perheellä on omansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kompostoija:
Meillä on Biolanin 220 pikakompostori ja se on meidän perheen (2 aikuista+ 2 lasta ) käyttöön juuri sopiva. Varmaankin Biolanin 550 olisi riittävä kahdelle perheelle. En kyllä silti itse lähtisi yhteistä kompostoria hankkimaan. Noista yhteishankinnoista tuppaa kuitenkin lopulta tulemaan sanomista ja vääntöä, on paljon helpompi kun kummallakin perheellä on omansa.

Meillä on toi sama 220 ja on kyllä tosi nopee! Ainakin kaksi kertaa tyhjennetty jo kuluneen kesän aikana, joten eipä tarvii huolehtia että täyttyis liian nopeesti.
Yhteiskäyttöön en ostais koskaan mitään, ei tule kuin itku ja hammasten kiristystä.

Meillä on meidän perheen (2aik. 2lasta) sekä mummun ja vaarin (asuvat naapurissa) kanssa yhteinen kompostori n. 300l...ei riitä meidän tarpeisiin. Jos oltais tiedetty tuo ostovaiheessa niin oltais ostettu omat.. tosin nyt pitää kuitenkin ostaa toinen ku yks ei riitä.

Pitää nyt miettiä tätä sitten ett kuinka tää toimis parhaiten.. Ei oo kyll kiva, jos talvella täyttyykin silleen ett ollaan ihan pulassa täällä koko talo.

Yhteiskäytöstä ei sinänsä tule ongelmaa, uskoisin: meillä on yhteiset pihakalut muutenkin, ja ruohonleikkuri ostettiin kimppaan, ja pihaakaan ei olla millään tavalla jaettu, joten siinä menis se kompostorikin. =)

Varmaan ihan hölmö kysymys, mutta mistä tiedätte koska kompostorista pitää tyhjentää multaa pois? Meillä ollut alkukesästä asti käytössä Biolan lämpökompostori, eikä kertaakaan vielä tyhjennetty. Ja toinenkin kysymys, missä vaiheessa lämpötila alkaa kunnolla nousta, meillä pysyy 35 asteen paikkeilla vaan jatkuvasti. ??

Alkuperäinen kirjoittaja piipi:
Varmaan ihan hölmö kysymys, mutta mistä tiedätte koska kompostorista pitää tyhjentää multaa pois? Meillä ollut alkukesästä asti käytössä Biolan lämpökompostori, eikä kertaakaan vielä tyhjennetty. Ja toinenkin kysymys, missä vaiheessa lämpötila alkaa kunnolla nousta, meillä pysyy 35 asteen paikkeilla vaan jatkuvasti. ??

Mä tyhjennän sitten kun ei enää mahdu uutta tavaraa. Tyhjennän pieniä eriä kerrallaan, en koskaan ihan tyhjäksi. Meillä on kompostorissa lämpötila jatkuvasti yli 50, eli teillä on nyt jotain ongelmaa sen käytössä. Onko kuiviketta käytetty riittävästi? Ettei ole liian märkää? Tai liian kuivaa? Kompostia pitää myös hämmentää välillä, ettei pakkaudu liian tiiviiksi. Se ainakin meillä aiheuttaa sen että lämpötila ei nouse.

Kyllä mä oon sitä sekoitellut, noin kerran viikossa ehkä. Mutta tosiaan voi olla sitten liian kuiva/märkä, mut mistä mä sen tiiän mikä vikana? Miten se ilmastointihomma pitäisi olla, vaikuttaako se tähän lämpotila-asiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja piipi:
Kyllä mä oon sitä sekoitellut, noin kerran viikossa ehkä. Mutta tosiaan voi olla sitten liian kuiva/märkä, mut mistä mä sen tiiän mikä vikana? Miten se ilmastointihomma pitäisi olla, vaikuttaako se tähän lämpotila-asiaan?

Nää on vähän vaikeita juttuja ja hankalaa neuvoa näin netin kautta. Eipä silti, olen itsekin vielä aika uuno näissä, meillä on kompostori ollut noin 2 vuotta ja vasta tänä kesänä olen oppinut sitä käyttämään. Onko sulla vielä se ohjekirja tallella? Minusta siinä oli aika hyvin selitetty se oikea kosteus ja ilmastoinnin toiminta. Tietysti jos kompostorissa on paljon tavaraa voisit kokeilla tyhjentää sitä vähän.

Yhteistyössä