Nyt kerrotte, miten olette järjestäneet koululaisten hoidon kun olette töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sldohuif
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meillä saa olla 2lk:n loppuun asti vuorohodossa tarvittaessa. Mutta mulla myös vanhemmat auttaa todella paljon. Ovat eläkkeellä ja tykkäävät muutenkin viettää aikaa lapsen kanssa. Eli kun mulla ilta- tai vkl -töitä, niin lapsi menee päikkyriin silloin, jos mummulaan ei jostain syystä sovi. Aamulla taasen, kun mä lähden jo sen verran aikaisemmin, niin ukki tulee lähettämään lapsen kouluun (tulee siis jo ennen, kun ehdin lähteä). Lapsi nyt ekalla, mutta katsotaan sitten parin vuoden päästä viimeistään, josko pärjäis yksin - ainakin nuo aamut.

[QUOTE="vieras.";29613699]Tai edes eskari?![/QUOTE]

Eskari nyt tietty tarvii hoitoa, samoin ekaluokkalaisella ei ole hyvä että jotuu olemaan pitkiä aikoja yksin. Osa ei osaa vielä olla ollenkaan, ja senkin ymmärrän. Mutta 2,3 ja 4 lk:n pitäisi kyllä osata olla yksinkin kotona. Siksi vaan mietin niitä vuorotöitä, että jos kyse olikin 8 tunnista tms. tai kenties kyse on erityislapsesta?

Ekaluokkalainen lähti aamulla itsekseen kouluun ja IP-kerhon jälkeen palasi kotiin. Puolisen tuntia oli kotona ennen kuin kotiuduin. Tokaluokkalaisena ei iippariin enää halunnut joten on sitten kotona tai joskus harvakseltaan jonkun kaverin luona. Kesälomat on limitetty miehen kanssa tarpeen mukaan ja jonkun pikkupätkän lapsi on mummolassa. Tarvittaessa joku leiri tai kesäkerho sitten lisäksi. Jonkun yksittäisen päivän on ollut kotona niin että olen käynyt ruokatunnilla ruokkimassa ja muuten tehnyt vähän lyhyemmän päivän.

Onnistuu työssäkäynti ja lapset. Ja ei välttämättä tarvitse olla erityislapsi, jos pelkää olla yksin.

Nomutta pakkohan sen on onnistua. Voihan sitten kysäistä lapsen kavereilta että voiko viettää aikaa siellä osin, ellei isovanhempia ole saatavilla eikä kumpaakaan vanhempaa ole kotona.

Niitä pelkoja pitää myös varmaan sitten pikkuhiljaa alkaa käsittelemään. Monethan järjestää lapselle kotiin ohjelmaa vanhempien poissaoloajaksi, esim. saa katsoa videon tms.

Kaikkein hankalinta on tietenkin tosi pelokkaan totaaliyh:n kohdalla, jos lapsia on vain yksi. Vaihtoehtona on tietenkin myös jonkun isomman koululaisen palkkaamisen lapsen seuraksi.

Lapset on erilaisia. Esikoiseni on halunnut olla iltapäivät itsekseen. Rauhallinen, luotettava ja itsenäinen. Hän nauttii omassa rauhassa olostaan. Lähtee aamuisin itse kouluun ja on sen muutaman tunnin itsekseen, riippuen työvuoroistani. Toki olen välillä myös kotona, arkivapailla. Ja iltavuoroon mennessäni, olen lähettämässä kouluun. Hyvin on toiminut, kaikkien kannalta.

Se oiskin kun tuo joutus olemaan vaan sen parituntia yksin. Mutta se joutus olemaan aamusta ja vielä ip tunteja ennenkun me päästään kotia asti. Aivan liikaa jos pääsee vaik 12 koulusta ja me ollaan kotona 17-18. Mies yrittää osan viikkoa tehä etänä ja kattoo ny pääseekö tuo iltapäiväkerhoon. Ei sentän ekalaisen tuntitolkulla oo hyvä olla yksin.

Se oiskin kun tuo joutus olemaan vaan sen parituntia yksin. Mutta se joutus olemaan aamusta ja vielä ip tunteja ennenkun me päästään kotia asti. Aivan liikaa jos pääsee vaik 12 koulusta ja me ollaan kotona 17-18. Mies yrittää osan viikkoa tehä etänä ja kattoo ny pääseekö tuo iltapäiväkerhoon. Ei sentän ekalaisen tuntitolkulla oo hyvä olla yksin.

Meille tuli naapurin ekaluokkalainen joskus leikkimään kun olin ä-lomalla. Ettei hänen siis tarvinut olla yksin.

Aamuisin joutuu tai saa lähteä yksin kouluun miten tuon nyt ottaa. Riippuu moneenko menee, kauanko on yksin ennen sitä. Me menemme miehen kanssa aina kasiin ja pikkuveli tuolloin hoitoon.
Iltapäivällä koulun jälkeen menee iltsiin ja saa olla siellä niin kauan kun siltä tuntuu. On kyllä tosi rauhallinen ja fiksu tyttö ja tykkää olla kotona myös ykson joten uskon että haluaa jättää iltsin pois aika piakkoin.

Olin kuopuksesta hoitovapaalla, kun esikoinen aloitti koulun. Ei siis ollut iltapäivähoito- eikä lomaongelmia. Palasin töihin, kun esikoisen tokan luokan syyslukukausi oli lopuillaan. Kuopuksen aloittaessa koulun tein 6-tuntista työpäivää syyslukukauden. Iltapäivät kuopus oli kotona koiran ja isosiskonsa kanssa, samoin lomat.

Aamuisin joutuu tai saa lähteä yksin kouluun miten tuon nyt ottaa. Riippuu moneenko menee, kauanko on yksin ennen sitä. Me menemme miehen kanssa aina kasiin ja pikkuveli tuolloin hoitoon.
Iltapäivällä koulun jälkeen menee iltsiin ja saa olla siellä niin kauan kun siltä tuntuu. On kyllä tosi rauhallinen ja fiksu tyttö ja tykkää olla kotona myös ykson joten uskon että haluaa jättää iltsin pois aika piakkoin.

Ähh.. Karkas kesken kaiken.
Puhelimen sai synttärilahjaksi jota opettelee käyttämääm kunnolla ennen koulun alkua. Jotta osaa soittaa tarvittaessa ja vastata siihen. Kelloa jo osaa jonkin verran. Minulla on suuri luotto tyttöön vaikka enemmän koulun alkua varmasti jännitän kuin hän itse.

Tosin isänsä ei oiekin ole vielä hiffannut kuinka iso lapsi jo onkaan :D
Oli sitä mieltä että kuskaa tämän kouluun, koulusta pois. Eikä tyttö varsinkaan kulje ulkona ykin. Saatikka tule esimurkkuikään jne jne. Kovin paikka isille :D

Meillä 8v. on maksimissaan 4h yksin kotona ja sen osaa olla ja uskaltaa olla. Puhelin tietenkin käytössä ja etukäteen sovitut rutiinit ja tekemiset. Toisaalta ystävälläni on saman ikäinen poika, jota ei uskalla jättää yksin edes tunniksi. Lapsesta riippuu.

Lapsi on yksin kotona aamuisin ja iltapäivällä neljään saakka. Lomilla laitan junaan ja mummon luo tai nyt lähtee hiihtolomalla isänsä kanssa jolla lomaa Lappiin viikoksi. Semmosta se on kun päivähoito-oikeus päättyy.

Viimeksi muokattu:
Esikoinen meni iltapäiviksi isoäidin luo naapuriin. Työajat järkättiin isänsä kanssa niin että jompi kumpi pystyi olemaan aamulla lähettämässä kouluun. Kumpikin sai siirryttyä osapäiväiseksi (vähensi työtunteja = palkkakin pieneni tietty...) vuorollaan.

Nuorimman kohdalla olivat sit jo keskenään iltapäivisin... kun eivät halunneet mummolaan sit enää mennä, ja kun isommat oli jo niin "isoja" niin pärjäsivät keskenään. Mutta siis, isovanhemmista oli monta vuotta iso apu.

Oltiin tietysti myös katsottu siinä asiassa eteenpäin, että asuinpaikka oli valittu niin että tämmöinen mahdollisuus oli.

Kyllä koululainen voi jo olla yksin kotona joitakin tunteja, jos on ihan tavallinen lapsi. Meillä ekaluokalla oleva on ollut iltapäiväkerhossa ja kun esikoinen aloitti koulun mä olin osittaisella hoitovapaalla elokuuta jouluun ja sillä aikaa lapsi sai harjoitella vähitellen yksin kouluun lähtemistä ja kotona olemista. Yksin kotona olemista oltiin kyllä harjoiteltu jo aikaisemminkin joten ei se ihan uutta lapselle ollut. Meillä lapset on jo varhain tykänneet olla yksin kotona, joten se ei ole ollut ongelma. Tokasta luokasta lähtien esikoinen on lähtenyt yksin kouluun ja tullut koulun jälkeen kotiin, tehnyt läksyt ja lähtenyt joskus kaverille ja joskus ollut yksin kotoa. Enemmän loma-ajat tuottaa miettimistä ja pähkäilyä, kuin arjen pyöritys.

teen osittaishoitovapaata eli 6 h/pvä. aamulla pääsee mun mukana kouluun. sitte päivöllö joko kävelee kotttiin tai kirjastoon, josta poimin mukhan ku työt loppuu. tyttö tokalla luokalla, ei oo iltiksessä ollut koko toka luokan aikana. ekalla oli muutamana päivänä. kohta ku saa alkaa pyörällä menemään niin menee kottiin ja kouluun itekseen. lomat olen aina vapaana kuten joulu-,hiihto- ja syysloma. kesällä pidän 5 vkoa lomaa ja mies 4 vkoa ja vähän limitellään. sitte mummoa voi käyttää silloin tällön.

Yhteistyössä