Nyt kaikki fiksut äitiyslomasta tietvät vastaamaan!! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fghjk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fghjk

Vieras
Elikkäs mulla on laskettu aika elokuussa. Laskurin mukaan äloma alkaisi 14.7. Oon töissä nyt ja tuloihin tulee parin kuukauden aukko. Eli oon työttömänä helmi- ja maaliskuun, sitten työt jatkuu huhti- ja toukokuun. Mahdollisesti myös kesäkuun saan olla töissä, jos haluan. MUTTA!

Maksaako kela vuoden 2009 tulojen mukaan mulle äpvärahan, jos siis raha tulee kelalta? Entä jos työsopimukseni loppuisi ennen tuota 14.7, niin en saisi työnantajalta äpäivärahaa, joka siis olisi paljon pienempikin, kuin tuon vuoden 2007 tulojen mukaan, minkä kela maksaisi (?). Oonko mä nyt ihan hakoteillä, vai meneekö tää näin??

Pääsääntöisesti äippärahan suuruus lasketaan kahta vuotta aiempien keskimääräisten tulojen perusteella. jos tulot ovat kovasti muuttuneet, voidaan laskea myös äippärahakautta edeltävän 6kk ajan tuloista. Sinun kohdallasi tuo ei tietenkään kannata. Sinun täytyy siirtyä työsuhteesta äitiyslomalle, jos siirryt työttömyyspäivärahalta, asia muuttuu. Kelan sivulta löytyy yksityiskohtaiset tiedot.

[QUOTE="joo";22777166]Pääsääntöisesti äippärahan suuruus lasketaan kahta vuotta aiempien keskimääräisten tulojen perusteella. jos tulot ovat kovasti muuttuneet, voidaan laskea myös äippärahakautta edeltävän 6kk ajan tuloista. Sinun kohdallasi tuo ei tietenkään kannata. Sinun täytyy siirtyä työsuhteesta äitiyslomalle, jos siirryt työttömyyspäivärahalta, asia muuttuu. Kelan sivulta löytyy yksityiskohtaiset tiedot.[/QUOTE]

Eli mun kannattaa olla työtön ennen ku äloma alkaa? Vai joutusko työnantaja, jossa olen töissä ollut vuoden, maksamaan 2009 tulojen mukaan kuitenkin?

Yhteistyössä