Nyt iski epäilys, 3v astma?? Kertokaas!

• Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti
väsynyt
Ollaan tosissaan ihmetelty 3-vuotiaan vetämättömyyttä tän talven aikana. Istuu paljon, entinen hulivili, nyt ei liikkuis ei sisällä eikä varsinkaan ulkona. Välillä innostuu, mutta sitten taas heittäytyy maahan, tai alkaa itkemään, tai istuu, katselee alta kulmien. Viimeyönä, kun taas yski niin että vauvakin heräsi, tajusin että on yskinyt jo kauan öisin noin neljästä viiteen!

Millaista se astmayskä on? Lapsella vähän limaista, mutta ei lohkea silleen niinkuin flunssassa. Ihan sekunnin parin välein yskii, välillä "itkahtaa" mutta ei varsinaisesti näytä kärsivän, mutta hereillä pyörii. Sitten yskiminen vähitellen harvenee ja lapsi nukkuu aamuun.

Atooppinen ihottuma on, korvakierre näyttäisi helpottaneen.

No meillä oli tuommosta tällä nyt 3.5v infektioastmaatikolla. Ulkona ei oltas millään oltu, etenkää pakkasella, sisälläkin piti tulla välillä istuskelemaan sohvalle kesken juoksuleikkien. Suu oli aina semmonen "limanen" vaikkei flunssaa ollu ja sitä flunssaa oli kaikenkaikkiaan kokoajan. Flunssa kun iski, limaoksennukset oli taattuja, tuo yöyskähän on hyvin tyypillistä astmassa. Ja meillä oltiin tosi levottomia nukkujia, vieläkin kiekkaa öisin mutta pääasiallisesti nukkuu suht hyvin kun on lääkitys kunnossa. Ja samat atooppinen iho ja korvakierre on meilläkin, jälkimmäinen tosin jo jonkun verran helpottanut.

väsynyt
Kiitos Kirsikka! Miten teillä diagnosoitiin? Tuliko hengenahdistuskohtauksia? Meillä ei ole tullut astma mieleenkään kuin viimeyönä, kun taas katosin kelloa, että jaa lapsi alkoi yskimään, kello taitaa olla neljä. Mitä nyt pitää tehdä? Syksyllä tehtiin iso siivous, ja jouluksikin, katot ja seinätkin pyyhittiin, eli ei meillä pitäisi mitään pölypesiäkään täälä olla. Ei lemmikkejä sisällä, ei tupakoida.

Meilläkin ollut levoton nukkuja, saattaa saada käsittämättömän huutokohtauksen keskellä yötä, nykyisin tosin harvemmin. 1-2-vuotiaana huusi kolme viikkoa öisin, kun ensin oli tulossa flunssa, sitten iski korvatulehdus, ja kolmas viikko toipuessa. Viikon oli terve, sitten taas alusta. Ja muitakin sairauksia oli.

Pitäisikö tuo viedä lastenlääkärille?

Meillä se diagnosoitiin kun tyttö sai ihan astmakohtauksen ja oltiin osastolla muistaakseni 3pv. Sai ekan kohtauksen 2v2kk iässä. Ja yskän kun sai, se yskä ei koskaan lauennut ilman ventolinea (avaavaa lääkettä). Mä vielä vein tytön viikko pari ennen ekaa kohtaustaan lääkäriin kun tytöllä oli semmonen omituinen tapa ennen nukkumaanmenoa et veti syvään henkeä, pidätti henkeä, ähkäisi ja puhalsi ilman pois, lääkäri meinas et on tytön tapa :kieh: Tämä tapa loppui kun lääkitys aloitettiin :headwall: Myös ihon kunto parani lääkityksen myötä (flixotide). Suosittelen lääkäriinvientiä, etenkin jos on taipumusta pitkittyneeseen yskään.

äityli
Hei!

Minulla on astma, tosin olen jo aikuinen, mutta kuitenkin. Sen voin kertoa että just talvi pakkasilla se kylmä ilma voi monesti aiheuttaa astmakohtauksen. Siksi itselläni on ainakin vaikeuksia kovimmilla pakkasilla touhuilla pihalla. Ja taas kesällä nurmikonleikkuas aiheutti minulle vakavan astmakohtauksen(tosin olen allerginen mm. koivun siitepölylle..) Monesti astmaan liittyy myös erilaiset allergiat. Esim. eläinallergiat. Ja tuo yskä kyllä vaikuttais kovasti tutulta.

väsynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Meillä se diagnosoitiin kun tyttö sai ihan astmakohtauksen ja oltiin osastolla muistaakseni 3pv. Sai ekan kohtauksen 2v2kk iässä. Ja yskän kun sai, se yskä ei koskaan lauennut ilman ventolinea (avaavaa lääkettä). Mä vielä vein tytön viikko pari ennen ekaa kohtaustaan lääkäriin kun tytöllä oli semmonen omituinen tapa ennen nukkumaanmenoa et veti syvään henkeä, pidätti henkeä, ähkäisi ja puhalsi ilman pois, lääkäri meinas et on tytön tapa :kieh: Tämä tapa loppui kun lääkitys aloitettiin :headwall: Myös ihon kunto parani lääkityksen myötä (flixotide). Suosittelen lääkäriinvientiä, etenkin jos on taipumusta pitkittyneeseen yskään.
Tuo teidän lapsen hengenpidätys ja ähkäisy vaikuttaa samalta, kun itse sanon että meidän laps "itkahtaa", eli kuulostaa siltä että vetää henkeä ja alkaisi kohta itkemään, mutta kuuluu vaan sellainen "itkunalkuähkäisy". Ja usein sitten yskii sen päälle. Silleen tekee joskus päivälläkin.

Varaan siis ajan lastenlääkärille. Kuulisin mielelläni muidenkin kokemuksia, ja myös sellaisia että ei syytä huoleen, tämä on normaalia!

Meillä on kyllä selkeästi nuoremmasta lapsesta kyse, mutta vastaan nyt kuitenkin :) .

Poika on nyt 1,5 vuotta ja astmaepäilys saatiin jo vuosi sitten ja vahvistettiin alkusyksyllä ja ihan terveyskeskuslääkärillä käytiin aluksi ja siitä sitten sairaalaan lisätutkimuksiin. Pojalla oli viime talvena 3 kk kestänyt yhtämittainen yskä. Alkuun auttoi ihan ventoline, viime kesänä oli useita kurkunpäätulehduksia, jotka jotenkin samalla laukaisivat astmakohtauksen ja aina jouduttiin sairaalaan lähtemään, muutaman kerran ambulanssillakin. Nyttemmin käytössä on myös flixotide.

Meillä pojalla ei ole korvatulehduksia eikä allergioita ja lääkärit tuota vähän ovat ihmetelleetkin. Ovat kuitenkin nyt päätyneet "rakenteelliseen" astmaan, eli keuhkoputket ovat tosi kapeat. Se mistä tämä johtuu on arvoitus, mutta epäilevät, että on ollut jo huonoissa oloissa kohdussa, joten keuhkot kehittyneet huonosti. (Minulla lapsiveden määrä vähäinen ja poika syntyi täysi aikaisena mutta tosi laihana (2700g ja 51,5 cm) ja "heikkona")

Pakkasella ulkona on aika vetelä, kovilla pakkasilla ei juuri itse kävele, vaan sylissä haluaa olla.

muuten kuitenkin pirteä ja reipas poika ja täysin normaalisti kehittynyt.

Tuo "itkaisu" kuulostaa myös hyvin tutulta ja nykyään osaa tilanteen hyvin hanskata. Pienempänä pelästyi ja koko hengitys meni hetkeksi sekaisin.

Pelottavaahan lapselle tuo astma on, mutta onneksi lääkkeet ovat nykyään hyviä ja niiden avulla pystyy normaalisti elämään. Varaa siis pian aika lääkärille, niin saat lapsellesi avun.

vieras
Täällä myös epäillään itsekseen. Flunssaa kestänyt kauan, monta kuukautta ollen välillä pari päivää terve antibioottikuurin jälkeen, jonka jälkeen alkaa taas uusi kierre.

Ventolinea saa säännöllisen epäsäännöllisesti. nestemäinen ei oikein auta, mutta babyhalerilla rauhoittuu huomattavasti. Omassa TK:ssa eivät noteeraa oikein millään lailla, miten meidän pitäisi edetä asiassa?

Yhteistyössä