Nyt ideoita ja halpoja sellaisia ruokaan ja selviytrymiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tympääntynyt

Vieras
Tili tuli ja tili meni. Kaikki laskut maksettu, tai ei ihan sähkölasku unohtu. Mutta tilillä ei ole kuin 240 egee. Siitä tarveis ostaa pojalle toppapuku, autoon bensaa ja ruokaa. Seuraavat rahat on lapsilisät ja niistä jää taas vajaa satanen, sieltä menee sähkölasku ja auton vakuutukset. Ja sitten tulee elarit, eli tarveis niinkus elää sinne asti n. 240 egellä.
Nyt idoita mitä syödään. 4 henkeä ja koira.
Millon ihmeessä tää elämä helpottaa ja rahaa jäis käteen enemmän kuin niin, että nippa nappa selvitään seuraavaan rahapäivään. =(

Moralisointi sikseen, mä yritän karsia kaikessa mahdollisessa. Autoa vaan ei kykene karsimaan, vaikka haluisin.

eikö pojan toppapuvun hankintaa voi siitää tammikuulle alennusmyynteihin? meniskö entisellä sinne asti, siinä säästäis jo ison rahan. sit vaan keittoja ja laatikoita kehiin.. paljon perunaa ja makaronia, lihaa vähän säästelleen ja mieluiten tarjouksesta. isoja satseja kerralla. makkara ja juustot pois tai ainakin toinen..

Hei, tolla rahalla pärjää hyvin! Ensi viikolla on lapsilisä jo. Mulla oli tili-tuli-tili-meni maanantaina ja laskut jäi maksamatta. Jos lapsilisistä ne pahiten karhutut pikkulaskut sais hoidettua.

Mä ostasin ekaks sen verran bensaa että pärjää ihan ne välttämättömät ajot. Sitten toppapuku, jonka kyl ite ettisin kirppikseltä tai huutiksesta. Pakko on lapsi pukea kunnolla, mutta siihen asti voit selviytyä kerrospukeutumisella, tuulipukua, villapukuja jne.

Ruoasta teet viikkolistan, mitä syödään minäkin päivänä ja huomioi, että joku ruoka voi olla niin iso et siitä syö pari päivää. Mitä on jääkaapissa ja pakkasessa, mieti mihin ruokaan voit käyttää ainesosiksi. Sitten myös mieti säilössä olevat ruoka-aineet joita ei niin tule käytettyä? Eli olisko nyt sopiva hetki tehdä puolukkapuuroa tai raparperisoppaa niistä pakkasessa olevista raparpereista.

Ja vaikka harmittaakin, niin minä tingin ruokakaupassa niistä kasviksista ekaksi, koska ne on niin turkasen kalliita. Eli nyt kun on tosi köyhää, meillä löytyy lautaselta vaan sitä makaronilaatikkoa tai jauhelihakeittoa, salaatit on kadonneet johonkin..

Tässä vielä ruokia joita meillä on syöty pitkin syksyä. Meillä on leivinuuni ja riistalihaa vähän pakkasessa, joten kaikki nuo ruoat eivät ole halpoja jos kaupasta ostaa:

Makaronilaatikko
Jauhelihakeitto
Spagetti + jauhelihakastike
Perunalaatikot
Jauheliha-borschkeitto
Lihakeitto
Lihapata uunissa, riisi
Riistalintua, riisi
Puurot, mehukeitto omista marjoista
Vellit
Jämäpäivä, eli päivä jolloin syödään kaikkea edellä jäänyttä

Keittoja ja laatikoita ruoaksi, niitä saa tehtyä aika edullisesti. Salaatiksi jotain porkkana- tai lantturaastetta, ne ovat edullisia ja joulun lähestyessä niitä saa tarjouksestakin usein.

Tiedän että toi tuntuu tosi ahdistavalle, mutta tsemppaa itseäsi sillä, että te pärjäätte sentään seuraavaan tilipäivään kun pinnistää! Tässä elämänhetkessä nyt vain on elettävä niin että ruokakaupasta ei herkkuja ostella, elämän onni pitää löytyä muusta kuin tavarasta ja ulkoisista tekijöistä. Itseäni välillä kaupassa harmittaa kun ei voi ostaa mitään hyvää ruokaa (saati vaatteista puhumattakaan!!), mutta sitten toisaalta olen tyytyväinen siihen että olen oppinut niin mahtavaksi penninvenyttäjäksi että lahjakkuus se on sekin! 40 eurolla viikossa pidän perheen ruoissa, tää joulu tässä tulee nyt vähän väliin ikävästi sotkemaan..

Pojalla olis toppapuku, mutta siin pentelees on vetoketju sillai rikki ettei minun taidot riitä korjaamaan. =( No kävin jo aiemmin kattelemassa, et halvin oli 15 egee, ja se saa pojalle kelvata. Toivon vaan et tarjous olis edelleen voimassa.

Kiitoksia jo näistä. :flower: Mä en tajua mihin kaikki rahat katoaa, vaikka kuinka koitan pihistellä elää säästävästi.
Mun osamaksu tili on nyt jäissä ja maksan sen vaan pois niin nopeasti ku pystyn. Miten mä edes haksahdin taas siihen. Niistä vaatteista tulee pirun kalliita sillä tavalla. Tyhmä minä.

Yhteistyössä