Nyt huolestuttaa tuo maidontulo :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maidotonko :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maidotonko :(

Vieras
Vauvalla ikää 3 viikkoa. Eilen illalla alotti tiheän imuttelun. Ajattelin että tämä on nyt sitä "maidon tilaamista" eli oisko tiheän imun kausi?
Yön nukkui todella hyvin. Mutta päivällä on taas imuteltu. Ei meinaa malttaa käydä nukkumaankaan kun imee tissiä.
Tuleeko maitoa ollenkaan? Tuntuu että tissit on ihan lörpsähtäneet kun vauva imee niistä viimisenkin pisaran. Ei kerkeä yhtään kolottaa tisujakaan kun on niin tyhjäks syöty. Nukkuu kyllä parin tunnin pätkiä päivälläkin kunhan malttaa nukahtaa.

Voi olla tiheän imun kausi ja tuo lörpsähdys ei taida liittyä maidon määrään vaan siihen kudosten turvotuksen laskemiseen.. Mulla on itellä ollu piitkään lörppötissit ja maitoa on silti riittänyt hyvin. Tsemppiä! Ainiin ja mulla on selvästi kotikalja, alkoholiton siideri ja kuplivat kivennäisvedet auttaneet maidontuloon "tavallisiin" juomiin verrattuna.

Tissien kuuluukin lörpsähtää tuossa vaiheessa: alussa ne on pinkeät ja ihan täynnä, mutta nyt maidontulo alkaa tasaantua.
Moni kuvittelee tuossa vaiheessa että maito loppuu, mutta ei se lopu kuin ehkä 1-2 prosentilla naisista =). Rintojen vaan ei enää kuulukaan tulla sellaisiksi vesimeloneiksi mitä ne alussa oli. Kun vauvasi kasvaa hyvin ja nukkuu parin tunnin pätkiä, niin kyllä hän saa riittävästi maitoa.

Kasvaa joo, 600 g viikossa tullu painoa :)
Jotenkin aina on ollu ihan kivikovat tisut jos vauva on nukkunu esim. 3 tuntia putkeen. Nyt niitä ei pistele edes niin kuin yleensä kun maito nousee niin heti paniikissa kuvittelin että tähänkö tämä imettäminen sitte loppuu :/

Tissillä on roikkunut vaavi aina kun sitä on halunnut :) Välillä itekin oikein irvistää nännille mutta kun ei malta olla syömättäkään ;)

Miekin oon ollu jo sata kertaa varma että nyt se maito loppuu, vaan kyllähän tuota tulee kuitenkin vielä riittävästi...välillä jo tuntui että tissit on oikeesti tyhjät, eikä ne täyty ollenkaan, vaan viime lauantaina taas huomasin, kun olin 8h imettämättä kun vauva oli hoidossa, niin ihan pinkeeksi meni kuitenkin tissit jo siinä ajassa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Maidotonko:
Kasvaa joo, 600 g viikossa tullu painoa :)
Jotenkin aina on ollu ihan kivikovat tisut jos vauva on nukkunu esim. 3 tuntia putkeen. Nyt niitä ei pistele edes niin kuin yleensä kun maito nousee niin heti paniikissa kuvittelin että tähänkö tämä imettäminen sitte loppuu :/

Tissillä on roikkunut vaavi aina kun sitä on halunnut :) Välillä itekin oikein irvistää nännille mutta kun ei malta olla syömättäkään ;)

Oi, tuttu tunne =)
Mä olen kaksi kertaa, molempien lasten vauva-aikana, lähettänyt paniikkitekstareita luottoystävilleni ja valittanut että maito loppuu. Mutta eihän se loppunut. Maidontulo vaan tasaantui vauvan tarpeita vastaavaksi, ja hyvä niin: ne kivikovat tissit kun ei olleet kovin mukavat.

Tähän samaan voisin lisätä että kun tuo vaavi valvoo parikin tuntia. Huitelee vaan käsillään ja silmät pyöreenä seuraa mitä ympärillä tapahtuu. Tyytyväisen oloinen on muuten mutta sitten parin tunnin jälkeen alkaa jo kiukuttaa kun väsyttää. Ei huuda mutta hermostuu.
Onko tuo ihan normaalia että kolmi viikkoinen valvoo eikä malta nukahtaa? Vatsanpuruista ei ole kyse.
Mikähän siihen auttaisi? Päivällä kyllä nukahti niin että heräsi unilta, söi ja nukahti heti uudelleen. Mutta jos valvoo pidemmän aikaa niin ei osaa nukahtaa mitenkään.

joo,älä vaan luovuta! kyllä se maidontulo lisääntyy ku antaa vauvan vaan imeä! ja jos tyytyväinen on niin sehän on hyvä merkki,että maitoa on saanut! tätä se on aina,minä en oo ikää antanu lisämaitoa vaikka itkukurkussa melkeen jo ollu että ei sitä maitoa tuu.... saattaa pari päivää kestää ennenku se tasottuu

Alkuperäinen kirjoittaja äitix5:
joo,älä vaan luovuta! kyllä se maidontulo lisääntyy ku antaa vauvan vaan imeä! ja jos tyytyväinen on niin sehän on hyvä merkki,että maitoa on saanut! tätä se on aina,minä en oo ikää antanu lisämaitoa vaikka itkukurkussa melkeen jo ollu että ei sitä maitoa tuu.... saattaa pari päivää kestää ennenku se tasottuu

Eli on ihan normaalia että imee tissiä pari minuuttia, hylkää sen ja viiden minuutin päästä haluaa imasta taas?
En minä ihan helpolla kyllä luovuta ;) Haluan imettää!!!!

Entä tuo valvominen? Eikö tämän ikäiset yleensä nuku ja syö ja ehkä hiukan seurustele? Tämä neiti se tarkkailee ympäristöään eikä malta nukahtaa :/

Yhteistyössä