Nyt asetin itseni oikean ongelman eteen! Asiaa kotona rötväämisestä ja lapsen käynnistä pk:ssa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "auts"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"auts"

Vieras
Olen ollut masentuneena siitä lähtien, kun minut keväällä irtisanottiin.

Olen pitänyt 4-vuotiasta lastani hoidossa, yleisesti vuoroviikoin, koska itse vaan makaan ja nukun. Nyt kesän aikana hoitojaksoja on vaan ollut, varsinkin näin heinä-elokuun aikana pitempäänkin. Lapsi viihtyy hoidossa ja kaipaa seuraa. Meillä kotona ei ole samanikäistä seuraa tarjolla lapselle muuta kun ehkä kerran kuussa, mikä on täysin riittämätön hänelle. Näin kesäaikana kun ei mitään srk:n tms. kerhojakaan ole ollut.

Apua tähän alakuloisuuteen ja väsymykseen en ole saanut, vaikka olen yrittänyt sitä hankkia. Täällä saa apua vain, jos yrittää itsemurhaa, mutta en ala siihen, jos vaikka onnistunkin. : /

Nyt kyselevät pk:ssa palkkatuloja. Enhän minä ole sinne mitään ilmoittanut, että en kulje töissä. :ashamed: Tuloni on vain työttömyyspäiväraha, mitä saan liitoltani ja hoitomaksut ollaan maksettu entisten tulojemme mukaisesti.

Mitä ihmettä ilmoitan sinne päivähoitotoimistoon?!

Haluan pitää lapsen hoitopaikan myöskin siltä varalta, että jos sattuisin saamaan töitä ja myöskin lapsen vuoksi. Yleensäkin töitä saa sillä periaatteella, että pitää olla hetivalmis aloittamaan, mikä on mahdotonta, kun päivähoitoa lapselle saa aikaisintaan kahden viikon kuluttua siitä, kun työpaikka on varmistunut. :(

Olen pulassa! Ahdingossa!
Pitäisikö sitä itsaria vaan yrittää? Mikä olisi vähiten varma keino? Ranteitten viiltely??? Lääkkeitä en uskalla alkaa yliannoksia ottamaan, koska sitten on vaarana, että joku tärkeä sisäelin lakkaa toimimasta.

Ainakin meidän kunnassa päivähoidon laskutus on täysin erillinen yksikkö, eli tieto minun kulloisistakin tuloistani ei kulkeudu päiväkotiin.

Tosi kurja tilanne, ettet saa masennukseesi apua. On kuitenkin muitakin väyliä saada keskusteluapua kuin mtt. Esim tukinetti, diakonia, vapaaehtoistyön eri toimijat...
Oletko kokeillut näitä?

Tsemppiä!

Siis huoltajille tehdään ihan vuosittain se tuloselvitys minkä mukaan tarkistetaan päivähoitomaksut. Paat siis lomakkeen liitteeksi kaikki tiedot tuloistasi, olkoonkin vaikka jotain päivärahaa tms.

Vaihtoehdot on, että jätät kokonaan ilmoittamatta, silloin maksat täyden päivähoitomaksun tai sitten laitat sinne toimistoon todistuksen paljonko saat työttymyyspäivärahaa ja päivähoitomaksu sitten lasketaan tuontulon mukaan.

Sä voit varmaan lähettää sen tuloselvityksen suoraan sinne laskutuspaikkaan, niin ei edes tarvitse keskustella aiheesta pk:n henkilökunnan kanssa. Sun tapauksessasi jotenkin ymmärrän sen, että pidät lasta päiväkodissa. Muutoin olen hiukan ärsyyntynyt siitä, että meidänkin lähipk:ssa on lapsia, jotka eivät paikkaa tarvitsisi... ja sitten sinne eivät mahdu ne, jotka sitä tarvitsevat. Kyllä, omani ei mahtunut.

Toivottavasti löydät itsellesi jostain apua.

Miten sä sitä apua olet yrittänyt hankkia, mistä?

Ja missä kaupungissa asut?

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on lapsella, ei hänen paikkaansa irtisanota työttömyyden vuoksi.

Pitäis sitä apua nyt vaan onnistua hankkimaan, meet vaika yksityiselle sitten jos terkkariin ei muka pääse? Sehän on selvää että lääkäriaikaa saattaa joutua odottamaan 4-6vko, mutta onhan se parempi kuin ei mitään? Päivystykseen kyllä pääset jo sillä että sanot että sulla pyörii itsemurha mielessä, niinkuin tuntuu pyörivän. Eiköhän se ois sun lapsenkin etu että hoidat masennuksen kuntoon.
Sulla on tietysti oikeus viedä lapsi päivähoitoon vaikka ite makaisit kotona, ja tuossa tilanteessa se on varmasti teidän kaikkien etu.

Itsarin idea on just se, että elimet lopettavat toimintansa. Googletat vaan, niin kyllä keinoja löytyy. Tai sitten soitat terkkariin ja selität terveydentilasi ja nämä suunnitelmasi.
Aika moni muukin on työttömänä, joten ei se ole syy masentua. Otat nyt ilon irti kotona olemisesta ja sitten kun töitä löytyy, niin hyvä sekin.

Nyt ehdottomasti haet apua, soita vaikka neuvolaan. Sun pitää hoitaa itses kuntoon. Tulosta vaikka tämä kirjoituksesi ja näytä sitä jollekkin. Aika epätoivoiselta vaikutat.

Ja mitä tuohon hoitomaksuun tulee. Niille on ihan sama mitä teet. Ei tarvi olla töissä tarviiksesi lapselle hoitopaikan. ÄLÄ missään nimessä ainakaan mene sanomaan sitä irti, sillä lapsesi tarvii sitä jos et osaa huolehtia hänestä täysin. Todennäköisesti hoitomaksu alenee, mitä pienemmät tulot.

Onko sinulla miestä? Tietääkö vanhempasi tilanteestasi? Kukaan?

Älä nyt masenna itseäs lisää päivähoitopaikan takia!
Sen paikan sinä saat pitää. Ilmoitat vain mahdollisen miehes palkan ja oman päivärahasi. Sittenhän maksukin on pienempi jos tulot pienemmät.

MUTTA nyt hakemaan apua ja nopeasti! ei siinä mitään hävettävää. Itse hain yksityiseltä psykiatrilta, ja sain mielialalääkkeet ja rauhoittavat. Ja eipä sitten enää itsari tms tunteita. Ja lapsi on hoidossa, vaikka itse olen pitkällä sairauslomalla.

No kun ei mulla ole itsarihaluja. Olen vain hirveän väsynyt ja alakuloinen koko ajan. Olen jotenkin lamaantunut.
Täällä ihan varma avunsaannin tae on se, jos yrittää itsemurhaa, mutta miten lavastan itsariyrityksen niin, ettei minuun oikeasti satu?

Mies hokee koko ajan, et minun pitäisi mennä "lataamoon". Sinne ei pääse vielä näillä oireilla.

Täällä määrätään herkästi vain lääkkeitä, eikä mitään konkreettista apua siihen lääkkeitten tueksi.

[QUOTE="auts";26860867]Mutta tarviiko sinne esittää palkkatodistusta?[/QUOTE]

Ei, jos sinulla ei ole palkkatuloja. Mutta niistä työttymyyspäivärahoista tarvitsee olla vastaava todistus. Tai sitten vaihtoehtoisesti maksat täydet hoitomaksut.

[QUOTE="auts";26860859]No kun ei mulla ole itsarihaluja. Olen vain hirveän väsynyt ja alakuloinen koko ajan. Olen jotenkin lamaantunut.
Täällä ihan varma avunsaannin tae on se, jos yrittää itsemurhaa, mutta miten lavastan itsariyrityksen niin, ettei minuun oikeasti satu?

Mies hokee koko ajan, et minun pitäisi mennä "lataamoon". Sinne ei pääse vielä näillä oireilla.

Täällä määrätään herkästi vain lääkkeitä, eikä mitään konkreettista apua siihen lääkkeitten tueksi.[/QUOTE]

Kokeile laittaa tietokone kiinni ja siivoa koko kämppä.
Se sohvalla makoilu ja netissä notkuminen pahentaa asioita.
Nyt koti puhtaaksi, pyykit koneeseen tai kunnon hikilenkki.
Saat vähän päätä selvemmäksi. Ja tietokone ja telkka kiinni ainakin viikko.

Minä sain apua pahaan masennukseen marssimalla suoraan terkkariin ja sanomalla neuvontaan, että mitä pitää tehdä kun ei vaan enää jaksa ja romahdan kohta henkisesti täysin (melkeen pääsi itku siinäkin kohtaa). Minulle sanottiin että odotteleppa hetki niin katson mitä voin tehdä. Pääsin sairaanhoitajan juttusille jolle sain purkaa pahaa oloani. Sairaanhoitaja laittoi asian eteenpäin ja sain tarvitsemaani apua. Tämä oli viisi vuotta sitten pk-seudulla.

Hei!
Olen pahoillani, ettei sinun avun pyyntöihin ole vastattu. Viestisi herätti minussa ainakin huolta jaksamisestasi, mutta myös ajatuksia, ettei onneksi kaikki ole niin onnettomasti kuin viestissäsi lapsen hoitopaikan suhteen pelkäät.

Ymmärsin viestistäsi, että lapsesi on ollut kevään aikana vuoroviikoin päivähoidossa eli ns. "10- tai 15-päiväisenä". Ainakin omassa kunnassani Keski-Suomessa vanhemmat voivat pitää lapsellaan hoitopaikan vähintään 10-päiväisenä, vaikka toinen vanhemmista olisi kotona, jos perhetilanne on sellainen. Työnhaku on hyvä peruste päivähoitopaikan pitämiseen!

Lapsen/perheen parhaaksi voidaan päivähoitosopimusta muuttaa 15 päiväisestä jopa kokopäiväiseen, eli yli 20 hoitopäivään /kk. Edellytyksenä on kuitenkin, että otat rohkeasti oman huolesi jaksamisestasi vielä esim. lapsesi päiväkodin johtajan kanssa puheeksi mahdollisimman pian. Hän osaa antaa vinkkejä oman kuntasi tukipalveluista. Itse suosittelisin sinulle pahan olosi puhumista lisäksi esim. Mobilen auttavaan puhelimeen tai kuntasi perheneuvolaan.

Toivon sinulle rohkeutta asioiden puhumiseen, sillä oma kokemukseni on, että asioilla on tapana selvitä, kun niistä puhutaan.
Olen iloinen, kun uskalsit jo ylittää kynnyksen, ja ottaa asian puheeksi tällä palstalla! Jatka samaa rataa :). Tsemppiä!!!

[QUOTE="auts";26860570]Olen ollut masentuneena siitä lähtien, kun minut keväällä irtisanottiin.

Olen pitänyt 4-vuotiasta lastani hoidossa, yleisesti vuoroviikoin, koska itse vaan makaan ja nukun. Nyt kesän aikana hoitojaksoja on vaan ollut, varsinkin näin heinä-elokuun aikana pitempäänkin. Lapsi viihtyy hoidossa ja kaipaa seuraa. Meillä kotona ei ole samanikäistä seuraa tarjolla lapselle muuta kun ehkä kerran kuussa, mikä on täysin riittämätön hänelle. Näin kesäaikana kun ei mitään srk:n tms. kerhojakaan ole ollut.

Apua tähän alakuloisuuteen ja väsymykseen en ole saanut, vaikka olen yrittänyt sitä hankkia. Täällä saa apua vain, jos yrittää itsemurhaa, mutta en ala siihen, jos vaikka onnistunkin. : /

Nyt kyselevät pk:ssa palkkatuloja. Enhän minä ole sinne mitään ilmoittanut, että en kulje töissä. :ashamed: Tuloni on vain työttömyyspäiväraha, mitä saan liitoltani ja hoitomaksut ollaan maksettu entisten tulojemme mukaisesti.

Mitä ihmettä ilmoitan sinne päivähoitotoimistoon?!

Haluan pitää lapsen hoitopaikan myöskin siltä varalta, että jos sattuisin saamaan töitä ja myöskin lapsen vuoksi. Yleensäkin töitä saa sillä periaatteella, että pitää olla hetivalmis aloittamaan, mikä on mahdotonta, kun päivähoitoa lapselle saa aikaisintaan kahden viikon kuluttua siitä, kun työpaikka on varmistunut. :(

Olen pulassa! Ahdingossa!
Pitäisikö sitä itsaria vaan yrittää? Mikä olisi vähiten varma keino? Ranteitten viiltely??? Lääkkeitä en uskalla alkaa yliannoksia ottamaan, koska sitten on vaarana, että joku tärkeä sisäelin lakkaa toimimasta.[/QUOTE]