Nyt apua tai seuraukset huonot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Mulla alkaa ihan oikeesti nyt voimat jo loppumaan. Lapsi on pian neljä vuotias ja vieläkin nukkuu yöt niin huonosti, että mie en ole viime yönäkään nukkunut montaa tuntia....Ensin kävin kolmesti yön aikana sitä rauhottelemassa ja käskemässä nukkuun ja kuitenkin neljältä lapsi oli huoneessaan valot päällä leikkimässä. Sammutin valot ja laitoin takas sänkyyn, protestoi joten sen jälkeen en enää nukkunut. Ennen kuutta herättä jo isomman lapsenkin...päätä särkee, hermot TOSI tiukalla, alan kohta tosissaan ymmärtää vanhempia jotka tekee lapsilleen pahaa....Iltavuoroon pitää jaksaa mennä töihin eli seuraavan kerran pääsen nukkumaan illalla puoli yheltätoista. Ja seuraava yö on taas samanlainen. Mie olen ihan poikki. Kertokaa mitä ihmettä mie voin tehä. kaikki keinot tuntuu olevan tehottomia :( Onko muita joitten leikki-ikäinen hallitsee koko perheen unta?

Meidän herääjä on vasta 2v8kk, tähän asti on nukkunut omassa huoneessa veikan kanssa, nyt muutaman viikon meidän huoneessa.
Jos herää yöllä kömpii nyt kainaloon sen sijaan että lähtee tutkimusmatkalle.

Tyttönen nukkuu aamuyöstä niin kevyesti että herää jopa siihen että naapuri lähtee aamuvuoroon (asumme okt) tai öiseen aikaan toisella puolella naapurissa käyviin isoihin autoihin.
Lisäksi tyttöseltä puuttuu täysin vaihe "unenpöpperössä", hänellä tyyli "silmät auki ja menoksi".

Kuudelta herää vaikka mitä tehtäisiin illalla, vauva nukahtaa nykyään yöunille noin klo 1, siihen väliin vielä pari herätystä tyttösen toimesta, joten vähän on väsy äiti täälläkin.

Oletteko kokeilleet onnistuuko tarkoituksella väsyttäminen? En siis tarkoita valvottamista vaan että alkuillasta vaikka pihalle, uimahalliin tms fyysistä rasitusta jonka jälkeen iltapala, sauna/suihku ja petiin? Vaikka viikko putkeen niin luulisi pienenkin hiipuvan ja unen maittavan. Itse tietty tunnet lapsen parhaiten eli mikä on jo liian myöhään, mutta meillä uimahallireissu on aika kätevä tähän tarkoitukseen, käytetään kun halutaan hmmm... laatuaikaa kahden kesken ;) :p ja keskeytymätön yöuni muksulle...

Mulle tuli heti mieleen, että jos sie joudut käymässä rauhoittelemasta lasta, sammuttamassa valoja jne niin lapsihan pelkää?
Olisiko mahdollista laittaa lapselle nukkumapaikkaa samaan huoneeseen sun kanssa? Tai laittaa esim. yövaloa lapsen huoneeseen, jotain himmeää, hämärää?

Ja ennenkaikkea juttele lapsen kanssa, että pelottaako joku siinä nukkumisessa. Mikä siihen voisi olla syynä? Jotkut ikävät muistot jostain? Joku muisto jostain ohjelmasta?
Millä asiasta pääsisi yli? Jos illalla yhdessä tarkastetaan ettei mitään pelottavaa ei ole missään jne, ja aamulla, kun on reippaasti nukuttu, niin saa vaikka reippaustarran, niin oisko siitä apuja?

huhtikuussa 4täyttävä leikki-ikänen ja meillä on nukuttu aina huonosti. "Nukkuu" nyt meidän välissä vaikka ei siitäkään apua ole herää monta kertaa yössä huutaa nousee ylös laittaa valot ja rupee leikkiin!

Ei se pelkäämistä ole. Huomionhakua. Hän on nukkunut jouluun asti samassa huoneessa meidän kanssa ja tilanne oli sama sielläkin. Eli mie jouduin rauhoitteleen vaikka nukkui ihan vieressä. neuvolassa sitten kehotettiin laittamaan omaan huoneeseen, jos nukkuis paremmin kun "palvelu ei ole vieressä". No ei oo rauhoittunut. Ja se on just sellaista huutoa, että "äiti nyt tänne tai huudan entistä enemmän", joten olen yleensä tosi nopeesti mennyt paikalla ettei palosireeni huuda enemmän...Olen myös ajatellut että pitäiskö vain antaa huutaa, mutta sitten yöllä väsyneenä ei yksinkertaisesti jaksa huudattaa. Väsyttämistäkin on koitettu, mutta illan väsymisellä ei ole vaikutusta unen kestoon. Eli vaikka herää keskellä yötä, on pirtee kuinpeipponen :/ On annettu lupa tulla meidän väliin nukkumaan, mutta kun se hyrrää siinkin ja on tosi herkkä uninen, joten ite ei kestä liikkuakaan kun lapsi herää. Olen myö antanut valvoa yöllä ja leikkiä, mutta kun ei osaa leikkiä hiljaa, eli leikin ääniin todella herää. Jos leikkisi hiljaa niin sama vaikka sitä tekisikin, mutta kilkattaa ja menee herättämään myö isomman sisaruksen leikkikaveriksi...en tiedä. Pitää varmaan odottaa viikonloppuun ja antaa vaikka sitten huutaa yön, jos itekin jaksais silloin paremmin kuunnella huutoa kun ei ole seuraavana päivänä töihin menoa. Tuntuu vaan niinhirveeltä kun sitä luulee vauvaiän jälkeen öitten olevan nukkumista varten niin toinen kukkuu vielä noin isona. ja rauhallisten öitten vaihetta ei ole ollut koko aikana....Kiitos kuitenkin kaikille vinkeistä. Koitetaan kaikkea vielä :)

Onko lapsi ollut yökylässä yksin? Jos on, niin miten siellä nukkui ja nukkuuko esim mummolassa ihan hyvin vai heräilee? Ajattelin että jos on ns tottunut että äiti heräilee ja muualla nukutaan.

En ole minäkään nukkunut miesmuistiin kunnon yöunia. Kaikki kolme lasta olleet yökukkujia ja nyt kun heillä on ikää enemmän (siis 12, 9 ja 5) niin he pitävät minut öisin hereillä unissaankävelyllä.
Olisin valmis maksamaan ihan mitä vaan, että saisin nukkua kokonaisen vuorokauden putkeen!!!

Yhteistyössä