Ä
"Äiti myös"
Vieras
Nyt kaipaan pikaisia neuvoja toisilta äideiltä. Nimittäin taaperon (2-vuotiaan ja vanhemmankin lapsen) nukkumisesta. Meillä on reilu 2-vuotias tyttö ja nyt on nukkumisten kanssa aikamoista pelleilyä. Tai siis nukkumaanmenon. Itse olen viimeisilläni raskaana enkä jaksa mitään kommervenkkejä ja toivon että saatais joku hyvä konsti ennen kuin kakkonen syntyy. Menin tytön kanssa päikkäreille (hän omaan sänkyynsä ja minä patjalle hänen huoneensa lattialle). Itse olin ihan kamalan väsynyt ja nukahdin. Kuulin kuinka tyttö nousi ylös ja rupesi leikkimään. Annoin hänen leikkiä vajaan tunnin kunnes oli satuttaa itsensä. Havahduin ja pyysin tyttöä tyttöä vielä lepäilemään kymmeneksi minuutiksi (koska en jaksanut itse vielä nousta). Ja laitoin oikein herätyskellon soittamaan kymmenen minuutin kuluttua. No sepäs ei ollut kivaa tytön mielestä kun piti levätä, mutta oli tuossa vaiheessa jo selkeästi väsynyt. Heitti tyynynsäkin kahdesti lattialle ja rupesi vinkumaan sitä takaisin, sanoin ettei käy, itsepä on tyynynsä heittänyt pois. Ja tein selväksi että jos nousee kymmenen minuutin sisällä pois sängystä, aika alkaa alusta. En tiedä mikä olisi parempi ja helpompi tapa, ettei menisi näin säädöksi.
Päiväunien nukkumista en vaadi, mutta hetken pitäisi levätä. Nyt nukahti ihan liian myöhään ja on pakko herätellä tunnin päästä, jottei ilta mene liian pitkäksi.
Ongelmia on tullut myös iltaisin. Menee ihan reippaasti sänkyyn ja hyvällä tuulella. Tytöllä ei riitä kärsivällisyys koittaa unentuloa kovin pitkään, ehkä n. 10-15 min. ja sitten rupeaa pyytämään palveluita (vettä, pissattaa ym.) tai nousee ylös. Olemme siis mieheni kanssa jompi kumpi tytön huoneessa kunnes nukahtaa. Tahtoo itse että siellä on joku. Välillä pyytää myös että äiti tai isä poistuu huoneesta ja kun teemme niin, alkaa marina, huuto tai tyttö nousee ylös. Muihin palveluihin ei yleensä reagoida, joskus kun tarpeeksi kauan inttää saatan hermostua (hiljaa itsekseni) ja tarjota palveluja. Tiedän ettei niin kannattaisi tehdä, mutta jos toisella oikeasti onkin tarvetta käydä vessassa... No, kuitenkin. Miten pitää homma hanskassa, ettei se olisi jatkuvasti tälläista sirkusta?
Päiväunien nukkumista en vaadi, mutta hetken pitäisi levätä. Nyt nukahti ihan liian myöhään ja on pakko herätellä tunnin päästä, jottei ilta mene liian pitkäksi.
Ongelmia on tullut myös iltaisin. Menee ihan reippaasti sänkyyn ja hyvällä tuulella. Tytöllä ei riitä kärsivällisyys koittaa unentuloa kovin pitkään, ehkä n. 10-15 min. ja sitten rupeaa pyytämään palveluita (vettä, pissattaa ym.) tai nousee ylös. Olemme siis mieheni kanssa jompi kumpi tytön huoneessa kunnes nukahtaa. Tahtoo itse että siellä on joku. Välillä pyytää myös että äiti tai isä poistuu huoneesta ja kun teemme niin, alkaa marina, huuto tai tyttö nousee ylös. Muihin palveluihin ei yleensä reagoida, joskus kun tarpeeksi kauan inttää saatan hermostua (hiljaa itsekseni) ja tarjota palveluja. Tiedän ettei niin kannattaisi tehdä, mutta jos toisella oikeasti onkin tarvetta käydä vessassa... No, kuitenkin. Miten pitää homma hanskassa, ettei se olisi jatkuvasti tälläista sirkusta?