Nykyajan lastenkasvatussuositukset on ihan hölmöjä! Maalaisjärkeä pitäisi käyttää! Kiinteät ruuat ym. muut jutut...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä -77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä -77

Vieras
Ite annoin 2 kk ikäiselle perunaa, alkoipa nukkua kunnolla yöt.
Päivällä nukkui 6 tuntia ja yöllä 12 tuntia heräämättä.

Maito loppui 3 kk iässä, mutta annoin tuttelia, hyvin silläkin kasvaa :)

Jos vauva herää usein, niin maito ei riitä, siten kiinteitä vaan, niin helpottaa.

Vauvalle voi ihan hyvin antaa sitteriin ruokia käteen, siinä on sitä sormiruokaa :D pitää käyttää maalaisjärkeä. Meidänkin vauvat söi sormiruokaa, naksuja lattialla selällään, ei ne siihen mitään syöttötuolia tarvinnut.

Hyviä neuvoja kokeneemmalta?
Not!

Näitä neuvoja saan ihan pyytämättä eräältä ihmiseltä, jota kovasti häiritsee puolen vuoden täysimetys, ja se, että aion antaa kiinteitä sormiruokaillen. Saan vain niskaani haukut, että tarvitsen maalaisjärkeä (en siis halua yrittää tukehduttaa lastani antamalla sormiruokia sitteriin). En jaksa alkaa vääntämään hänen kanssaan, silla olemme ihan eri aaltopituudella asioissa.

Sori purkaus... :D

Miten maidontulo loppuu noin vaan?
Ajattelin vain, että miten maito loppuu äideiltä länsimaissa, mutta esim. kehitysmaissa kaikki lapset imevät rintamaitoa ja sitä riittää vaikka ravinto on hiukan erilaista kuin täällä meillä..?

En nyt ihan ymmärtänyt onko noi tuttavasi mielipiteitä vai sinun. ?

Minusta kuuluu maalaisjärkeen ymmärtää että pieni vauva syö usein, parinkin tunnein välein. Ei se tarkoita maidon loppumista. Vauvan masu ei vaan vedä hirveitä määriä ja äidinmaito on "nopeasti sulavaa".

Sitteriin makuulle tai lattialle makuulle EN antaisi sormiruokia, koska niihin voi tukehtua. Yritäppä itse syödä näkkileipää makuulla..... Muuten sormiruokaa olen antanut n. 4 kk iästä lähtien.

- Nykyajan lastenkasvatussuositukset on ihan hölmöjä! Maalaisjärkeä pitäisi käyttää! Kiinteät ruuat ym. muut jutut...
- Ite annoin 2 kk ikäiselle perunaa, alkoipa nukkua kunnolla yöt.
- Päivällä nukkui 6 tuntia ja yöllä 12 tuntia heräämättä.

- Maito loppui 3 kk iässä, mutta annoin tuttelia, hyvin silläkin kasvaa

- Jos vauva herää usein, niin maito ei riitä, siten kiinteitä vaan, niin helpottaa.

- Vauvalle voi ihan hyvin antaa sitteriin ruokia käteen, siinä on sitä sormiruokaa pitää käyttää maalaisjärkeä. Meidänkin vauvat söi sormiruokaa, naksuja lattialla selällään, ei ne siihen mitään syöttötuolia tarvinnut.

Tässä siis saamani "neuvot" kun lasten hoitoani on arvosteltu.
2 kk ikäisestä asti olisi pitänyt antaa jo perunaa, joka kerta muistettiin epäillä maidon riittävyyttä lapselleni (joka kasvanut oikein hyvin pelkällä rintamaidolla 2,7 kg -> 8,7 kg 6 kk iässä).

[QUOTE="alkup";29630052]
Tässä siis saamani "neuvot" kun lasten hoitoani on arvosteltu.
2 kk ikäisestä asti olisi pitänyt antaa jo perunaa, joka kerta muistettiin epäillä maidon riittävyyttä lapselleni (joka kasvanut oikein hyvin pelkällä rintamaidolla 2,7 kg -> 8,7 kg 6 kk iässä).[/QUOTE]

Juu. Kyllähän kaikenlaisia neuvoja välillä tulee. Usein esim. mummot muistelee niitä suosituksia -50 luvulta ja neuvot on sitten sen mukaisia...

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Useimmat neuvot lakkaa kun esikoinen täyttää vuoden.

[QUOTE="hippuli";29630056]Juu. Kyllähän kaikenlaisia neuvoja välillä tulee. Usein esim. mummot muistelee niitä suosituksia -50 luvulta ja neuvot on sitten sen mukaisia...

[/QUOTE]

Tässä tapauksessa ymmärtäisin jos neuvot tulisivat mummoikäiseltä, mutta kun ihan omanikäiseltä ihmiseltä... Hän vain saanut lapset paljon minua nuorempana, ja siksi saa arvostella lastenhoitoani.

Okei, nyt vasta ymmärsin.

Itse pyrin toimimaan ammatti ihmisten antamien neuvojen perusteella. Vauvan vatsa ei esim. kestä kiinteitä kovin aikaisin, ja herään kyllä sen 10 kertaa yössä syöttelemään ennemmin kuin toimin vastoin virallisia ohjeita. Vauvan hyvä olo menee omani edelle.

Polttaahan jotkut raskaana ollessa ja väittää ettei siitä ole vauvalle mitään haittaa. Näin siis vielä nykypäivänäkin. Jotkut ajattelevat että se oma olo on kaikkein tärkein..

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Ylipäätään se on ärsyttävää, et joidenkin pitää päättää muittenkin lapsien kasvatuksesta ja ruokailusta.
Mua ärsytti se, kun joku aina sano tyttäreni kitistessä, et sillä on varmaan nälkä, vaikka se ois just syöny. Tätä tulokasta syötän just sillon, kun itestä tuntuu, et on sopivaa.
Ite en antais lapselle ekana perunaa, kun voi antaa jotain, missä on vähän vitamiinejakin kuten porkkanaa tai kukkakaalia. Mutta muut saa mun puolesta antaa lapsilleen ihan mitä haluaa. :).

Okei, nyt vasta ymmärsin.

Itse pyrin toimimaan ammatti ihmisten antamien neuvojen perusteella. Vauvan vatsa ei esim. kestä kiinteitä kovin aikaisin, ja herään kyllä sen 10 kertaa yössä syöttelemään ennemmin kuin toimin vastoin virallisia ohjeita. Vauvan hyvä olo menee omani edelle.

Polttaahan jotkut raskaana ollessa ja väittää ettei siitä ole vauvalle mitään haittaa. Näin siis vielä nykypäivänäkin. Jotkut ajattelevat että se oma olo on kaikkein tärkein..

Virallisia ohjeita?? :D :D
en ole moista kuullut. Mutta suosituksista olen....

mä oon aina käyttänyt maalaisjärkeä. en oo ottanut stressiä, jos maito on loppunut. kiinteet alotettu siinä 3 kuukauden vanhana. sormiruokailtu meillä ei ole. päiväunien kanssa ei oo nipotettu, on joko nukuttu tai sitten ei. ja nukkumispaikka on ollut milloin missäkin.

Sanot vaan napakasti että neuvolan suositus on 6kk täysimetys jne ja niiden mukaan aiot toimia. Jos ei mene jakeluun niin vaihda puheenaihetta. Ja jos jankkaus jatkuu niin ota etäisyyttä tähän ihmiseen, seuraavan vuoden ajan sulla on niin paljon jotain muuta ohjelmaa ettet ehdi tavata. Jos kaverilla on huono omatunto omista ratkaisuistaan niin ei hän voi niitä sinuun purkaa.

Näin teinien vanhempana miettii, että mikähän olisi toisin, jos olisin ruokkinut lapsiani eri tavalla :)

Kyllähän tietyillä suosituksilla pyritään välttämään mm. allergioiden kehittymistä. Esim. viljojen aloitus vasta 5kk:n (?) ikäisenä ehkäisisi allergian puhkeamista, mutta onko muiden ruoka-aineiden kanssa samanlaisia taustoja - tietäänkö kukaan?

Taidan olla hyvässä asemassa siinä milessä, että kukaan ulkopuolinen ei ole tullut antamaan mitään typeriä neuvoja. Omaan myös ihanan anopin joka ei puutu mutta auttaa pyydettäessä. Toisesta korvasta ulos tuollaiset "neuvot".

Jokainenhan äiti on mielestään asiantuntija, joka tietää vastauksen joka pulmaan.

Itsekin luotan silti enemmän virallisiin suosituksiin ja omaan vaistooni, kun kaiken maailman kikkakolmosiin. Esim. yksi typerimmistä "vinkeistä" jonka sain, oli että tutti pitää pyöräyttää äidin suussa jos se on pudonnut maahan..

Miten maidontulo loppuu noin vaan?
Ajattelin vain, että miten maito loppuu äideiltä länsimaissa, mutta esim. kehitysmaissa kaikki lapset imevät rintamaitoa ja sitä riittää vaikka ravinto on hiukan erilaista kuin täällä meillä..?

itsellä maidontulon lopetti kuukautisten alkaminen ja uusi raskaus eli hormonitoiminnan muutokset.

Monessa kehitysmaassa on tapana antaa imettävälle äidille imetysrauha, eli mies ei käy härkkimässä ja haluamassa naista sinä aikana kun nainen imettää, jotta tämä ei tule heti uudelleen raskaaksi. Monessa kehitysmaassa on siksi myös useampia vaimoja miehillä.

Veikkaanpa, että monessa kehitysmaassa on äitejä, jotka eivät imetä tai imetys heillä loppuu ravitsemuksellisista tai muista syistä ja sitten sitä vauvaa voi imettää jokin toinen äiti, jolla maito vielä tulee. Vai onko sulla esittää joku tilasto, että kehitysmaissa "kaikki lapset imevät rintamaitoa" ja että se on just sen oman äidin rintamaitoa?

Miks aina hoetaan tätä kehitysmaitten pitkään imettämistä? Onko teil tajuakaan mikä siellä on oikea ruoka tilanne ja lapsikuolleisuus luku??
Pakkohan niitten äitien on imettää kun muutakaan ei voi. Ja jos maitoa ei tule... miten käy? Lapsi kuolee...

• Tykkää
Reactions: LIEN
Alkuperäinen kirjoittaja määää;29630397:
Miks aina hoetaan tätä kehitysmaitten pitkään imettämistä? Onko teil tajuakaan mikä siellä on oikea ruoka tilanne ja lapsikuolleisuus luku??
Pakkohan niitten äitien on imettää kun muutakaan ei voi. Ja jos maitoa ei tule... miten käy? Lapsi kuolee...

No sehän se mun pointti olikin, kun siellä on pakko imettää sitä maitoa hupsista vaan riittääkin :D
Ei ole käytössä korvikkeita..

Ei toi mun mielestä kuulosta ohjeistamiselta, vaan ap:n tuttava on jakanut omia kokemuksiaan. Vai sanoiko hän "sun täytyy tehdä niin ja näin"?

Ainahan niitä ohjeita tulee, mun esikoiselleni olisi pitänyt kuulemma juottaa sokerivettä koska hän oli niin pienikokoinen. Jokainen äiti kuitenkin hoitaa lapsensa niin kuin parhaaksi näkee, ei niitä ohjeita/kommentteja kannata niin vakavasti ottaa. Nyökyttelee vaan ja tekee omalla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja määää;29630397:

Niinpä, ihan samaa olin kirjoittamassa! Näin olis varmaan käynyt mun lapsille, jos en olis antanut lisämaitoa, onneksi sitä on kaupassa saatavilla!

Yhteistyössä