Nuvaringin lopetus ja kuparikierukan aloitus?

• Viestiketjun aloittaja leenu
  • Ensimmäinen viesti
leenu
Olen käyttänyt rengasta nyt puolisen vuotta. Aluksi se vaikutti hyvältä idealta - pillerien jälkeen kosteustilanne parani jne. Nyt kuitenkin yhtyminen on alkanut kirvelemään oudosti, vaikka kostunkin hyvin (sukupuolitautien mahdollisuus on täysin poissuljettu). Ihan kuin eritteiden koostumus olisi muuttunut tahmeammaksi, ainakin valkovuoto kuukautisten jälkeen on huomattavasti runsastunut. Johtuukohan kirvely ohentuneista limakalvoista? Nyt sain ilmeisesti myös elämäni ensimmäisen hiivatulehduksen, jota yritän hoidella. Vaikuttaisi siis siltä, ettei alapääni oikein tykkää rinkulasta.

Taukoviikkoon on vielä aikaa, joten kysynkin, voinko heittää renkaan mäkeen jo aikaisemmin? Pakkausselosteessa todetaan vain, että voit lopettaa käytön milloin vain, ei mitään suosituksia esim. lopettamisesta silloin, kun taukoviikon pitäisi olla - tarkoittaako tämä siis sitä, että missä vaiheessa kiertoa tahansa? Tyhmä kysymys ehkä, mutta haluaisin olla varma asiasta, etten aiheuta hankaluuksia keholleni.

Tämän lisäksi olen nyt pähkännyt uutta ehkäisymuotoa. Luettuani kokemuksianne hormonittomasta elämästä haluaisin itsekin tuota pitkästä aikaa kokeilla :) Poikaystävä suostuu kyllä kortsuihin, mutta en haluaisi niiden kanssa ikuisuuksia pelata - mieluiten vain hyvin vähän, koska pelottaa ettei kumin kanssa hinkkaus imartele limakalvojani sen enempää kuin pillerit tai rengaskaan. Tuo kuparikierukka kiehtoisi, etenkin nyt, kun selvisi että synnyttämätön 23-vuotiaskin voi sitä käyttää. Mihin ne kierukan riskit synnyttämättömillä naisilla liittyvät? En tahtoisi todellakaan jäädä lapsettomaksi ehkäisyn takia.
Kuparikierukka kuuluu pahentavan menkkatuskia, äh. Tosin mulla ne eivät ennen pilleriaikaa olleet kovinkaan pahat, hmmm, vaikuttaako se millään tavalla kierukka-ajan kipuiluihin? Runsasta vuotoni kyllä silloin muinoin oli. Nuvaringin hyvä puoli on muuten ollut vuodon huomattava väheneminen.

Kun kuparikierukka on kerran hormoniton, onko sillä jotain haittavaikutuksia (siis haluttomuutta, kuivuutta, lihomista, ihon huonontumista, mielialanvaihteluita). Kipuja en pelkää, jos kerran mahdollisuutena on se, että alan taas olla aloitehaluinen sänkyhommissa :D
Onko kuparikierukka tavallaan kaikkein luonnonmukaisin konsti ns. varmojen päivien jälkeen? Niin ja mites niiden lankojen kanssa, häiritseekö ne sekstailua paljonkin? Se ei ole toiveissa nähkääs.
Tuo tukan lähteminen hormonien poisjättämisen jälkeen kuulostaa tosi inhalta! Lähteekö sitä siis todella niin paljon, että muutkin kuin itse sen huomaa?

Gyne-aika on varattuna, mutta siihen on vielä pitkä ja haluaisin kovasti tehdä jo tälle asialle jotain, tai sitten vain kuulla ensin mielipiteitänne ja kokemuksianne, jos ei muuta.
Kaikkein akuutein kysymys on tuo renkaan poisjättämisasia - voinko siis lopettaa jo ennen normaalia taukoviikkoa.
Ohhoh, jopas vuodatin :D Toivottavasti joku osaa auttaa minua tässä asiassa, kiitosta jo etukäteen!

Utelias
Hei, haluaisin myös tietää että mihin ne kierukan riskit synnyttämättömillä naisilla liittyvät... Käytän pillereitä ja todellakin haluaisin niistä eroon! Mutta lapsia ei ole, eikä ole suunnitelmissakaan vielä pitkiin aikoihin joten kierukka olis ehkä hyvä. Synnyttämättömät kierukan käyttäjät kommentoikaa! :)

ti
Minä käyttäisin renkaan lopuun. Kesken jakson lopettaminen voi nimittäin pistää kierron aika sekaisin. Toki kierto voi seota vaikka lopettaisit renkaan käytön taukoviikkoon. Tai sitten kiertosi pysyy ennallaan. Kukapa sen etukäteen tietää. Mutta mahdollista siis on, että kuukautiskierto menee sekaisin.

Kuparikierukasta ei ole omakohtaisia kokemuksia. Serkkuni (myös melko nuori ja synnyttämätön) laitatti kuparikierukan ja otatti melko nopeasti pois. Syynä oli vuodon määrän moninkertaistuminen. Edes imukykyisimmät yösiteet eivät riittäneet tuntia pidempään. Kuukautisten aikaan hän olikin aina saikulla, koska työnsä on sellaista, ettei vessaan ihan helposti pääse. Kierukan poistamisen jälkeen vuoto niukentui nopeasti.

Itse jätin renkaan pois maaliskuussa. Nyt käytämme pelkästään kondomia. Ikää minulla on 5 vuotta kuin sinulla, joten raskauden mahdollisuus olisi jo siksikin pienempi. Joten joskus meillä pelataan "varmoilla" päivillä ja/tai keskeytetyllä yhdynnällä. Mutta mies on kortsuihin kuitenkin ihan tyytyväinen. Muutos, joka minussa tapahtui hormoniehkäisyn lopettamisen jälkeen, on niin suuri ja positiivinen, että sitä iloa ei kuulemma kortsujen käyttökään pilaa. =) (halut palasivat, raivokohtaukset jäivät ja olen taas oma aktiivinen, iloinen ja toimelias itseni)

ti
Alkuperäinen kirjoittaja ti:
Itse jätin renkaan pois maaliskuussa. Nyt käytämme pelkästään kondomia. Ikää minulla on 5 vuotta kuin sinulla, joten raskauden mahdollisuus olisi jo siksikin pienempi.
Siis ikää minulla on 5 vuotta enemmän kuin sinulla. =)

ei ikinä kuparia enää
"Syynä oli vuodon määrän moninkertaistuminen. Edes imukykyisimmät yösiteet eivät riittäneet tuntia pidempään. Kuukautisten aikaan hän olikin aina saikulla, koska työnsä on sellaista, ettei vessaan ihan helposti pääse. Kierukan poistamisen jälkeen vuoto niukentui nopeasti."

Minulla oli ihan sama. Ensinnäkin vuodin 26 päivää kuukaudessa koko 6kk, minkä kierukka minulla oli. Suurin side ja suurin tamppooni yhdessä kesti n.30min. Sitten valui veret pitkin kinttuja. Yöt meni hyvin kun käytti aikuisten tena lady housuvaippoja. Arvaatkaas miten miehellä oli aina hauskaa!! Noin runsaat vuodot kesti aina 3-4 päivää. Sitten oli 5-6 sellaista päivää että suurin side+suurin tamppooni kesti 1-1,5 tuntia. Loput vuotopäivät oli sitten niin että normaalin siteen vaihtoväli oli 2,5-3 tuntia. Ja ikinä koskaan vuodottomat päivät ei olleet peräjälkeen vaan ihan milloin sattuu. Eli vaikka kuukauden eka päivä, sitten 6pv, sitten 14pv. jne. Rankkoina päivinä kun suihkuun meni, niin veri ihan lorottamalla valui lattialle, Samalla tavalla kuin olisi pissinyt.
Eli minulla vuodot runsastui ihan mielettömästi. Kipuja ei ollut eikä mitään muutakaan tullut. Ainut haittapuoli vain kova vuoto.

Nyt on 3kk ollut hormoonikierukka ja vuodot on tosi minimaalisia. Pelkkä pikkuhousunsuoja riittää.

Kupari
Alkuperäinen kirjoittaja leenu:
Mihin ne kierukan riskit synnyttämättömillä naisilla liittyvät? En tahtoisi todellakaan jäädä lapsettomaksi ehkäisyn takia.
http://www.tohtori.fi/?page=3669292&id=1972898
"Tilapäissuhteet lisäävät tulehdus- ja siten lapsettomuusriskiä, mitä kierukka ei estä. Synnyttämättömyys sinänsä ei ole ehdoton este kierukan käytölle, vaan tärkeämpää kierukkaehkäisyä harkittaessa on se, onko nainen vakituisessa, uskollisessa parisuhteessa vai alttiina tulehduksille vaihtuvien partnereiden myötä."
"Vastoin yleistä luuloa kierukka ei aiheuta sisäsynnytintulehduksia, mutta ei niiltä valitettavasti suojaakaan."

Kuparikierukka kuuluu pahentavan menkkatuskia, äh. Tosin mulla ne eivät ennen pilleriaikaa olleet kovinkaan pahat, hmmm, vaikuttaako se millään tavalla kierukka-ajan kipuiluihin? Runsasta vuotoni kyllä silloin muinoin oli.
...
Kun kuparikierukka on kerran hormoniton, onko sillä jotain haittavaikutuksia (siis haluttomuutta, kuivuutta, lihomista, ihon huonontumista, mielialanvaihteluita). Kipuja en pelkää, jos kerran mahdollisuutena on se, että alan taas olla aloitehaluinen sänkyhommissa :D
Mulla on ollut kupari jo kohta 10 vuotta, kerran tietty vaihdettu välillä. Nykyään ei ole kipuja lainkaan! Vuoto ei ole mitenkään mahdottoman runsasta, riittää kun kuukupin tyhjentää 2 kertaa päivässä eikä se silloinkaan ole täys. Mainitsemiasi haittavaikutuksia kuparikierukalla ei tietnkään ole, nehän johtuvat hormoneista joita kuparikierukassa ei ole.

Niin ja mites niiden lankojen kanssa, häiritseekö ne sekstailua paljonkin? Se ei ole toiveissa nähkääs.
Lankoja voi tarvittaessa lyhentää. Mulla ne on niin lyhyet että eivät tunnu lainkaan, en siis voi edes kokeilla onko kierukka paikoillaan...

leenu
Kiitoksia teille vastauksistanne! Taidanpa antaa rinkulan olla lopetuspäivään asti, kenties sitten vielä on laitettava seuraavakin kun on tulossa parin viikon Espanjan excu - ei mahtaisi olla kovinkaan hupaisaa alkaa siellä sekoilla hormonitoiminnan kanssa. Äh. Hormoniton elämä ei siis koita ainakaan vielä, mutta toivottavasti pian kuitenkin.

Kierukasta näyttää siis olevan aika erilaisia kokemuksia, toiset vuotaa hullun lailla, toiset ei erityisemmin. Kipuilu ei sinänsä ehkä häiritsisi mutta jos verta tosiaan tulisi noin paljon niin voihan huoh. No, pitänee kai sitten kysellä gynen mielipidettä, jospa hän osaisi jotain järkevää sanoa. Voikohan tuollaisia asioita kukaan asiantuntija etukäteen ennustaa vai onko kaikkea vain omakohtaisesti kokeiltava?

Kertoilkaas ihmiset vielä lisää kokemuksistanne, niin saadaan kattavampaa tutkimustietoa :)

Yhteistyössä