Nuvaring + haittavaikutukset

kerätään tähän pinoon nuvaringin käyttäjien huomaamia haittavaikutuksia. Itsellä käytössä ensimmäinen rengas vuosien hormoonittoman jakson jälkeen. Aikaisemmin pillereitä syöneenä totesin että hormonaalinenehkäisy ei minulle sovi, mutta päätin kokeilla rengasta.

Ei tässä näytä olevan muuta kuin että se on vienyt halut kokonaan, muistaisin pillereitä syödessäni saman asian. Siis tämä sopisi oikein loistavasti, mutta mihis mä tätä tarvin jos ei haluta? Voiko tämä korjaantua usean kuukauden käytön jälkeen? En millään haluaisi luopua tästä muuten hyvästä ehkäisymuodosta.

:headwall:
 
Mulla tuli menkat viikko ennen renkaan vaihtoa, en pitänyt tauko viikkoja sen takia ettei menkkoja tulis ollenkaan kun on niin hirveet kuukautiskivut yms.. Muuten kyllä oli ihan hyvä.. Mut ei mitään järkee, kun menkat tuli sit taukoviikollakin, lopetin ehkäsyn kokonaan...
 
Mulla oli se puolisen vuotta enkä kyllä suosittele. Sain melkein kaikki ne sivuoireet, mitä siinä paketissa kerrottiin. Pahimpana halujen katoaminen ja mielialan vaihtelut.

Meinasin alkaa kohta kokeilla hormoniruisketta. Siinäpä sitte kärvistelen 3kk jos ei olekaan sopiva.. Mutta otetaan nyt riski...
 
memmu
Mulla taitaa muutenkin olla noita mielialanvaihteluita, että en oikeen osaa sanoa tuliko niitä lisää kun kolme vuotta sitten käytin nuvaringiä...Mutta ihan hillitön valkovuoto alkoi mulla ja paikat oli niin märät että YÖK!
 
Eli tämä halujen katoaminen on sitten ihan normaalia :LOL: Mä kun ajattelin jo vaikka mitä ja itsekkin ymmälläni tästä täysin haluttomuudesta. Mulla ei muuten tullut menkkoja ollenkaan kun aloin käyttää rengasta, asetin sen kuukautisten ekana päivänä ja vuoto loppui siihen :eek:

Kun tämän poistan niin uutta en laita!
 
poikien äiti
Ei toiminut mulla, kaksi ekaa kuukautta vielä meni, mutta kolmannen aikana tuli kamala kutina ja hiivaa... Raivokohtauksia tuli kyllä koko käytön ajan, siis tuntui, että hermostuin pienemmästäkin =(( Pillereitä olen enne lapsia syönyt reilu 10 vuotta ja silloin ei mitään ollut. Halutkin kyllä väheni noilla renkailla...
 
Meinasi kämpästä lentää televisiot ym 3krs parvekkeelta alas, heti kun tajusin että OIKEASTI harkitsen sen tekemistä aloin itkemään ihan holtittomasti sen tv:n edessä ja hetken päästä alkoi vituttamaan ihan milettemän paljon se, että itken yhen pirun tv:n takia joka alunperinkään ei siis ollut tehnyt mitään :D

Että sellaista pientä mielialan muutosta oli havaittavissa :whistle:
 
Monica
Olen syönyt pillereitä 13.v asti ja ne ei kyllä sopinu mulle, vaihdoin merkkiä sata kertaa, mutta aina oli kamalaa turvotusta rinnoissa-->kamala kipu ennen menkkoja ja mielialat vaihteli mennen tullen. Halutkaan ei todellakaan ole kadonneet nuvaringista!!! Loistava keksintö siis tämä nuvaring, sopii mulle kuin nenä päähän. En luovu kuin vasta sitten kun lasta yritetään.
 
Anni
Vaihdoin renkaaseen, vaikka pillerit sopivat ihan hyvin, mutta kuulin kehuja sen helppoudesta. Ensin kaikki meni tosi hyvin, ei välivuotoja, halut ei kadonnut. Mutta salakavalasti oma kosteus hävisi pikkuhiljaa. Muutos tapahtui vuoden aikana ja niin vähitellen, etten asiaan kiinnittänyt huomiota oikeen kunnolla. Sitten iski ensimmäinen hiiva. Aikaisemmin ei ole ollut minkäänlaisia vaivoja tai tulehduksia. Hiiva pääsi niin pahaksi, koska en oikeen tiennyt aluksi mikä oli, että alapäästä lähti meilkein nahkatkin.

Monta apteekin kuuria käytin, mutta ei auttanut. Aina menkkojen jälkeen alkoi vaivat uudestaan. Vaihdoin renkaan pois, koska aloin monelta kuulemaan juttuja, että rengas saattaa olla syynä. Vaihdoin renkaan pillereihin ja hain lääkäriltä kuurin. Vielä ei ole uusiutunut, mutta ei koko ajan olen varpaillani, koska aika helposti paikat kiepeytyvät seksin jälkeen. Ja tullut jo hiukan luulosairaaksi, koska pelkää sen uusiutuvan ja kierteen jatkuvan edelleen.

Lisäksi en yhdistänyt tosi kipeitä finnejä, joita ilmesty ympäri vartaloa niin renkaaseen. Mutta renkaan lopetuksen jälkeen finnejä ei ole tullut. Eli kai ne myös johtui renkaasta, koska muuten elämä tai ruokavalio ei muuttunut.

 
minä
itellä juuri eka ilman rengasta-viikko menossa. Ekan renkaan aikana joka ikinen päivä tummaa vuotoa, alussa seksihalut menivät, alapäähän sattui. Nyt tuntuu että olisi kaikenmaailman mielialavaihtelut jylläämässä .. odottelen pari rengasta ja toivon että hommat tasaantuu. Onneksi mies on ollut tosi ymmärtäväinen. Aikasemmin en ole hormonaalista ehkäisyä käyttänyt saattaa siksi myös kestää kehon tottuminen tuohon...toivotaan parasta. Muuten rengas pysyi ihan hyvin sisällä eikä seksissäkään tai muutenkaan tuntunut. :) :)
 
"peppi"
Muuten hyvä ehkäisyvalmiste, mutta halut ovat kadonneet aika lailla kokonaan :( Hormonaalisista valmisteista tää on mulle kuitenkin paras, joten kärvistellään vielä muutama vuosi siihen saakka kunnes mies menee vasektomiaan.
 
prklhormoonit
Olen käyttänyt nuvaringiä useamman vuoden, kuitenkin niin, että välillä on ollut taukoa. Mun kokemus on joka kerta ollut sama: ensin se toimii kuin unelma, ei mitään ongelmaa ja muutaman kuukauden jälkeen alkaa haittavaikutukset. Eli limakalvot kuivuu, kirvelee. Paino nousee kilon, parin, turvonnu olo. Pahoinvointia, itkeskelyä. Eli ku paikat ei kostu millään, tuntee itsensä läskiksi lehmäksi ja oksettaa jatkuvasti ni onko se ihme jos ei haluta. Arghhh. Sattuisiko kellään olemaan kokemuksia pessaarista?Olen alkanut harkita sellaisen tilaamista ruotsista kun mikään hormonaalinen ehkäisy ei tunnu sopivan....kuparikierukan olisin jo laitattanu, mutta gyne ei suositellu kun menkkakivut on jo valmiiksi ihan hirveät....:(
 
piipeli
laitoin ekan rinkulan joskus parisen viikkoa sitten, viikon jälkeen kirvelyä, kutinaa, kokkareista vuotoa, luulin et sai jäbältä jonkun taudin enen ku selailin nettii et varmaan johtuu tästä. olin ihan varma et se rengas jotenki aiheutti haavoja yhdynnän aikana. eilen oli pakko ottaa pois ja en todellakaan kelannu laittaa enää. kraah, raivostuttavaa, koska muuten tää ois ollu niiin helmi ehkäisy. harmi!!
voikohan tohon jotenki tottuu, et jos kärvistelee kuukauden pari niin helpottais?
 
"Nuori"
Itse olen 15v tyttö ja otin rinkulan käyttöön kk sitten ja nyt ensimmäisen 3vk jälkeen aivan hirveitä mieliala heittelyitä, välillä olen todella ahdistunut ja itken ilman syytä ja yhtäkkiä olen niin iloinen ja rento ja tämä heittelee kokoajan. Pidän lopettamista todenäköisenä.
 
vierailija
Itselläni ollut vajaan vuoden käytössä. Kuukautistihkuttelu alkaa aina viikkoa ennen kuin rengas tulisi poistaa tauon ajaksi. Kuukautiset siis melkein kaksi viikkoa kestäviä. Lisäksi kuukausi sitten maha oli 1.5vk turvonnut, ja ripulilla. Otettiin kaikki verikokeet, bakteeriviljelmät, tulehdusarvot, pissatestit. Kaikki kunnossa. Tauon aikana oireet hävisivät ja jäi siis mysteeriksi mikä moisen aiheutti. Nyt muutaman päivän viikon taas tihkutellut ja päälle tuli kutina, kuivuus ja kirvely. Melko varma hiiva. Eilen kävin apteekista hakemassa suun kautta otettavan lääkkeen, eikä oireet lähteny (tuskin vielä vaikuttaakaan niin nopeasti). Huomasin sitten lukea nuvaringin haittavaikutukset tuoteselosteesta läpi, ja siellähän oli vastaus molempiin viimeaikaisiin vaivoihin. Lensi rengas roskapönttöön. Hyi mitä myrkkyjä!!
 
vierailija
Kirjoitanpa tänne omat kokemukseni asiasta. Käytin nuvaringia 2,5 vuotta. Käyttö oli helppoa eikä rinkula haitannut minua tai miestäni yhdynnän aikana. Oli helppo laittaa paikoilleen ja ottaa pois, ei aiheuttanut painonnousua, iho pysyi normaalina. Vähitellen alkoivat kuitenkin sivuoireet. Ensimmäisenä tuli haluttomuus. Myös mieli muuttui tosi synkäksi. Musta tuli aivan kuin eri ihminen. Seksi ei kiinnostanut yhtään; väkisin skarppasin itteni siihen miehen takia, vaikka aikasemmin olin itse ollut se aloitteellisempi. Jonku 1,5 v:n jälkeen alko tasapainohäiriöitä (meinasin kaatuilla suihkussa, lenkillä jne), päänsärkyä, ja 2 v:n jälkeen oireet paheni. Joka taukoviikon jälkeen (käytin siis rengasta kuten ohjeistettu: 3vk ja taukovk) kun asennin uuden renkaan tuli noin 2 tunnin sisään tajuttoman heikko olo. Sitä kesti aina pari päivää. Siihen liittyi huimausta, voimakasta väsymystä, jne. Alavatsa tuli kipeäksi ja luulin tulleeni raskaaksi kun kivut oli niin kovia ettei pystyny juoksemaan/lenkkeileen. Kestin sitä muutaman kuukauden. Lopulta aloin etsimään tietoa netistä (terveyskeskus ei ottanut vastaan kun mut oli tutkittu kerran 3 v sitten... työterveys ei alkanu millekkää) ja tajusin että muillakin on samoja ongelmia jotka johtuu nuvaringista. Ja lukihan siinä tuoteselosteessa tosiaan noita juttuja; saattaa aiheuttaa sitä ja tätä. Lopetin käytön 2016 vuoden alussa. Pari kuukautta meni aika masentavissa fiiliksissä; saattoi kyllä johtua työstressistäkin. Maaliskuussa tulin raskaaksi :) ei suunniteltua, mut hyvin onnellisia olllaan oltu. (Luulin jo että se saakelin pillurengas teki mun kropalle jotaki pahaa, joten olen ollu vaan hyvilläni raskaudesta:)
En tiedä mitkä vaikutukset raskaudella on ollu, mut kyllä musta tuntuu että oon saanu "itteni takasin". Oon paljon ilosempi, mieli on tehny SITÄ ihan erilailla ku ennen (tekee mieli nytkin vaikka loppuraskauden takia oon niin kipeä etten pysty), ei oo tasapainohäiriöitä., mahtava fiilis vaan :)
Vaikka nuvaring oli helppo käyttää, koen että se sotki mun kropan hormoonitoiminnan niin perusteellisesti, etten tuu enää tuohon tuotteeseen koskemaan ja muutenkin välttelen hormonaalisia valmisteita. Uskon että opin vielä luonnollisen ehkäisyn salat. Sei ollu paljosta kiinni alkuvuodestakaan, tuleva ovis oli tiedossa, ruuti oli vaan yllättävän kuivaa :D
 

Yhteistyössä