Nuvaring/ Evra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liina

Vieras
Hei,

Kävin tänään terveydenhoitajan tarkastuksessa ja samalla mainitsin kärttyilystä menkkojen aikaan. Terveydenhoitaja antoi Nuvaringin ja Evran esitteet ja kehoitti tutustumaan.. Varasin samantien lääkärille ajan, jotta voisin keskustella lääkärin kanssa asiasta.

olen syönyt e-pillereitä yhteensä 7 vuotta. Välillä merkkiä vaihdellen, koska kärsin ajoittaisesta migreenistä. Pariin vuoteen migreeniä ei ole ollut, mutta sitäkin enemmän on ollut pahantuulisuutta/ itkuisuutta/ tunteella elämistä jne. kuukautisten aikana haitaksi asti.

Nuo molemmat ehkäisymenetelmät vaikuttavat paljon paremmilta kuin Yasmin- pillerit. Ehkä kuitenkin tuo rengas olisi parempi, en tiedä vielä.

Mieleeni tuli kysymys, et eikö se rengas yhdynnän aikana työnny emättimeen? Ja eikö se nyt sitten ihan oikeasti haittaa yhdyntää tai tunnu?

Tässä on kuitenkin vielä 3 kuukautta popsittava Yasmineja, kun menin uuden paketin ostamaan ennen terveydenhoitajan käyntiä. Että on aikaa pohtia mitä tehdä.

Oon ite käyttäny Nuvaringiä jo muutaman vuoden putkeen ja oon ollu tosi tyytyväinen. Aikaisemmin pillereillä olin oikea hormonihirviö, nyt mielialanvaihtelut on vähentyny siitä tosi paljon.

Meillä ei yhdynnän aikana oo ollu minkäänlaisia onkelmia. Mulla rengas on yhdynnän jälkeen syvemmällä, ei se sieltä poispäin ainakaan oo tullut. :) Yhdynnän aikana en tunne rengasta oikeastaan ollenkaan, varsinkaan sillon kun se on syvällä. Niinhän se on 'oikein', eli ei normaalisti tunnu.

Ukkokullalta kysyin tuosta, ja hän sanoi, että rinkula tuntuu, mutta ei haitta menoa millään lailla.

Tietysti alussa menee jonkin aikaa ennenkuin tottuu siihen rinkulaan, mutta loppujen lopuksi tykkään todella Nuvaringistä.

Joillain naisilla NuvaRing on pidemmässä käytössä (1v->) aiheuttanut hiivatulehduksia/limakalvon ohenemista ja muita epämääräisiä oireita. Eli itse en suosittelisi sitä.

Evra on toiminut kohdallani hyvin, tosin laastari on kesällä hankala ison kokonsa johdosta, eli sen ""asemoiminen"" piiloon on välillä hankalaa... Yleensä laastari on käsivarressa tai nilkassa. Liima aiheuttaa välillä ärsytystä iholla etenkin käsivarressa. Laastari on sopinut erinomaisesti verrattuna pillereihin, joita kokeilin vuosien aikana useita. Ainoana haittana on päänsäryt ja rintojen arkuus ajoittain.
Mielialoihin ei ole ainakaan vielä vaikuttanut pillereiden tavoin.

Käytin viimeisenä vaihtoehtona hormonaalisista ehkäisyistä Evra laastaria muutaman vuoden. Aluksi se sopi ok, mutta pikkuhiljaa alkoi päänsäryt ja mikreeni kohtaukset vaivata. Jouduin lopettamaan niiden käytön.

Laastari oli mielestäni muuten hyväksi havaittu. Ei tullut iho ongelmia, läpivuotoja eikä ollut mielialan muutoksia ja oli helppo laittaa vaatteiden alla piiloon. Myös bikineissä en kokenut sitä hankalana, saihan sen peppuun kiinni. Laastarihan laitetaan vain ylävartalolle reisistä ylöspäin, ei jalkoihin eikä saa laittaa lähelle sydäntä kaulaan tai rintoihin.

Ehkäisyrengaskin oli kokeilussa ja siitä en pitänyt juuri. Se ärsytti limakalvoja ja aiheutti kuivuutta ja hiivaa.

Mulla on ollut NuvaRing käytössä reilut puoli vuotta. Olen jo tottunut siihen niin, ettei tunnu, eikä haittaa varsinaisesti. Hyviä puolia on se, ettei tarvitse muistaa joka päivä syödä pillereitä, mutta toisaalta on tosi vaikeaa muistaa, milloin rengas laitetaan ja otetaan pois. Tähän on kyllä käyttöohjeen mukana tuleva sellainen kalenteriin liimattava tarrasysteemi, mutta en ole oikein jaksanut niitäkään käyttää. Päänsärkyjä mulla on ollut vähemmän kuin pillereiden kanssa, mutta enemmän kuin ilman mitään. En kyllä ymmärrä, miten jollekin rengas aiheuttaa kuivuutta, mulla on täysin päin vastoin, etenkin loppukuusta on tavallista enemmän vetistä valkovuotoa. Kuukautiset on hyvin lyhyet ja vuoto jotenkin paksumpaa. Mutta yksilöllistä tuo on kaikki, uskoisin. Aluksi mulla oli myös hirmuiset päänsäryt vuotopäivien ajan.

Kuulun Satun mainitsemaan ryhmään naisia, joille Nuvaring ei sovi. Aloitin käytön maaliskuussa. Ensimmäiset kuukaudet pääkipuilua ja rinnat olivat kipeät kokoajan.

Sittemmin Nuvaring aiheutti kaksi ikävää hiivatulehdusta, ensimmäiset ikinä yli 30 ikävuoteeni. Limakalvot ovat ohenneet niin, että seksiä en ole voinut harrastaa kunnolla viime kesän jälkeen, koska se sattuu liikaa limakalvojen ohenemisen ja kuivumisen takia. Lisäksi Nuva aiheuttaa haluttomuutta ja ainakin minulla tietynlaisen tunne-elämän turtuneisuuden ja saamattoman olon. Seksi ei Nuvan aikana kiinnosta enää yhtään. Totesin, että turhaan kiusaan itseäni ja käytän ehkäisyä, kun seksin harrastaminenkin on nykyään kerran kuussa tapahtuva pakollinen operaatio. Heitin renkaan mäkeen muutama viikko sitten. Nyt odottelen muutoksia ja ainakin tunnen jo nyt olevani paljon elämäniloisempi kuin Nuvan aikana. Seksi sattuu vieläkin, mutta kaipa palaudun joskus ennalleni. Toivottavasti.

Minullekkaan ei nuvaring sopinut laisinkaan. Ei pysynyt menossa mukana vaikka miten päin laitoin ja työnsin ja valahti aina tuohon suuaukolle hiertämään...pahassa kunnossa oli sitte suuaukko ihan parissa päivässä...toimi siis sellaisena ehkäosynä mulla.

Aloitus oli minulla muutenkin hankalaa, eli mielettömät päänsäryt, oksentaminen, huuto ja raivoaminen, itkeminen yms. Eli täysin samat ongelmat ku mercilonin kanssa oli , ihmettelen siis miksi minulle määrättiin nuvaring kun niisssä molemmissa on sama vaikuttava aine joka minulle ei vaan käy.

Nyt käytössä laastari , vasta ensimmäistä viikkoa siis... toistaiseksi ei ongelmaa, mutta tiedä sitten mitä tuleva tuo.

Yhteistyössä