Nurinaa "aikuisesta" teinistä

  • Viestiketjun aloittaja Huokaus ja syvä sellainen
  • Ensimmäinen viesti
Kundi kotikonnuille, vaikka nyt sitten sillä sun maksamalla dösätiketillä. koko kerrot, että ko summa vähennetään ajokorttitililtä tai sitten sanot, että tämän vielä maksoit, mutta tästä eteenpäin on toiset tuulet.

Reilusti istutat pöydän ääreen, kerrot jo valmiiksi mittimäsi pelisäännöt, ja pidät niistä sitten myös kiinni, vaikka muksun mielestä olisit siitä syystä sitten vaikka mimmoinen kusipää.
Vielä on nuori ja voi kelkkansa kääntää, mutta miksi kääntäisi jos ei tarvitse kantaa vastuuta mistään.
Kuka sen kaikki sossuasiat hoitaa, osaa varmaan itse sen tehdä, joten älä turhaan paijaile, mutta kehu ja kannustus aitona sellaisena ja jopa ylpeys omasta jälkikasvustaan siihen syytä ollessa kantaa pitkälle.

Tsemppiä, ei tarvitse olla v-mäinen, vaikka asettaakin rajat ja säännöt :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;27328831:
Reilusti istutat pöydän ääreen, kerrot jo valmiiksi mittimäsi pelisäännöt, ja pidät niistä sitten myös kiinni, vaikka muksun mielestä olisit siitä syystä sitten vaikka mimmoinen kusipää.
miten voit aikuiselle ihmiselle joka asuu omassa kämpässään tehdä mitään sääntöjä? ei ne asiat enää sillon äidille kuulu.
 
voi että
siis on 18v? en osaa neuvoa, ei kokemusta vielä tuon ikäisistä. sinä välität vaikka puhutkin tyypistä. niin minäkin omistani käytän tuota nimistystä, vitsinä. myös sanaa heppu. onneksi olet jaksanut. muutkin varmaan pelkäävät että oma lapsi ajautuu velkoihin. Itse ainakin mietin usein lapsille tavaran ostamista siltä kantilta, että mihin tottuvat nyt kotona ollessaan ja entä jos heillä ei aina tule olemaan varaa siihen mitä nyt, mitä tekevät sitten?
 
"..."
[QUOTE="vieras";27328799]mä en ymmärrä miksi se sua edes liikuttaa vaikka on kavereillaan kuinka paljon tahansa. hän ei asu enää kotona ja on täysi-ikäinen joten ei ole sulle tilivelvollinen menemisistään :eek: taidat tehdä nyt pienestä asiasta suuren itselles[/QUOTE]

Se lapsi on vanhemmilleen aina lapsi!Oli se minkä ikänen tahansa,niin sen puolesta ollaan huolissaan..

Ei ne vanhemman murheet ja huolet lastaan kohtaa lopu sillä sekunnilla,ku se lapsi on täysikänen.. Uskallan väittää,että sitte ne vasta alkaaki.. Itellä ei ole lähellekkään täysikäsiä lapsia..
Mutt siitä,että sä jätät lapset pärjään omillaan,ku se täyttää 18v. ei seuraa mitään hyvää....
 
"vieras"
[QUOTE="...";27328860]Se lapsi on vanhemmilleen aina lapsi!Oli se minkä ikänen tahansa,niin sen puolesta ollaan huolissaan..

Ei ne vanhemman murheet ja huolet lastaan kohtaa lopu sillä sekunnilla,ku se lapsi on täysikänen.. Uskallan väittää,että sitte ne vasta alkaaki.. Itellä ei ole lähellekkään täysikäsiä lapsia..
Mutt siitä,että sä jätät lapset pärjään omillaan,ku se täyttää 18v. ei seuraa mitään hyvää....[/QUOTE]

ei se huoli lopukkaan, mutta siitä huolimatta ei 18v ole enää tilivelvollinen äidilleen
 
  • Tykkää
Reactions: Mintus
No ihan siltä pohjaltahan tässä on liikkeelle lähdetty, että muksu pompottaa ja nimittelee, ainakin nyt äitiään.
Kyllä siihen voi pelisäännöt keksiä, kuten tuon, että jos tulee vanhempiensa luokse siellä ei nimitellä, rahaa ei anneta, ajokorttia ei säästössä olevista rahoista makseta, jos käytös ja asennoituminen elämäänsä muutoinkin muutu.

Sinusta en tiedä, mutta minä kyllä pystyisin näitä sääntöjä asettamaan muksulle, vaikka ei kotonaan enää asuisikaan, kun kuitenkin tuntuu olevan kovinkin riippuvainen vanhempiensa taloudellisesta tuesta.

[QUOTE="vieras";27328855]miten voit aikuiselle ihmiselle joka asuu omassa kämpässään tehdä mitään sääntöjä? ei ne asiat enää sillon äidille kuulu.[/QUOTE]
 
.......
[QUOTE="vieras";27328877]ei se huoli lopukkaan, mutta siitä huolimatta ei 18v ole enää tilivelvollinen äidilleen[/QUOTE]

No,jos laps ei ole tuolloin enää tilivelvollinen missä menee yms. Niin ootko viel samaa mieltä siin vaiheessa,ku et oo viikkoon kuullu missä se täysikänen lapses menee?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;27328971:
No ihan siltä pohjaltahan tässä on liikkeelle lähdetty, että muksu pompottaa ja nimittelee, ainakin nyt äitiään.
Kyllä siihen voi pelisäännöt keksiä, kuten tuon, että jos tulee vanhempiensa luokse siellä ei nimitellä, rahaa ei anneta, ajokorttia ei säästössä olevista rahoista makseta, jos käytös ja asennoituminen elämäänsä muutoinkin muutu.

Sinusta en tiedä, mutta minä kyllä pystyisin näitä sääntöjä asettamaan muksulle, vaikka ei kotonaan enää asuisikaan, kun kuitenkin tuntuu olevan kovinkin riippuvainen vanhempiensa taloudellisesta tuesta.
no mä vaan sanoisin että rahaa multa ei tipu yhtään mihinkään, omillaan sais pärjätä kun sinne on lähtenytkin. ne ei mielestäni ole mitään pelisääntöjä
 
Mutta eikös tässä äiti kuitenkin ole sanonut, että saa tulla syömään jne vanhempiensa luokse.
Vähintä mitä edellyttäisin olisi käytös ja kunnioitus, kyllä ne minusta "pelisäännöiltä" tuntuu.
Ja kun on vanhempien tilillä tahaa säästössä, toki voisi antaa rahat ja sanoa, että se on sitten soronoo.

Eri asia jos äidllä olisikin tarkoituksena antaa muksun tulla toimeen omillaan ja näkeminen ei kiinnosta.
 
rukki
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;27329028:
Mutta eikös tässä äiti kuitenkin ole sanonut, että saa tulla syömään jne vanhempiensa luokse.
Vähintä mitä edellyttäisin olisi käytös ja kunnioitus, kyllä ne minusta "pelisäännöiltä" tuntuu.
Ja kun on vanhempien tilillä tahaa säästössä, toki voisi antaa rahat ja sanoa, että se on sitten soronoo.

Eri asia jos äidllä olisikin tarkoituksena antaa muksun tulla toimeen omillaan ja näkeminen ei kiinnosta.
Tästä juolahti edelleen mieleen se enoni. Toisaalta hänen vanhan äitinsä (mummoni) puheista kuultaa, että poikasen pitäisi lähteä pesästä ja aijai, kun tästä on vaivaa. ja kyllä hänestä onkin. Mutta toisaalta mummon äänessä kuultaa myös epäilys, että selviäisikö tämä aikuinen poika nyt sitten kuitenkaan ilman äitiään?

Mä nyt oletan, että ap ei anna niitä rahoja siitä syystä, että toivoo kössin joskus järkiintyvän ja että silloinkin olisi vielä vähän rahaa jäljellä. Mutta on mahdollista, että ap osaltaan pitää lastaan langassa, eikä raaski päästää irti. En voi tietenkään mennä sanomaan, onko näin, eikä sitä osaa sanoa täällä kukaan muukaan, eikä ap itsekään välttämättä olisi tietoinen asiasta, vaikka olisi noinkin.

Mä tiedän, että mun lapsuudenkodissa olisi tullut eteen vaihe, jossa olisi joko ollut muutetava pois tai alettava maksaa asumisesta. Ja kun sitten pesästä olisi lähdetty, olisin saanut apua, jos olisin oikeasti yrittänyt selviytyä. Avuttomaksi heittäytyminen olisi heti pistänyt rahahanat kiinni. Eikä se tarkoittanut, ettei musta olisi välitetty. Ap, eihän sua aja syyllisyydentunto ja pelko siitä, että lapsesi kokisi itsensä hylätyksi? Oletko varma, ettet itse ole riippuvainen tunteesta, että olet lapsellesi tärkeä oljenkorsi? Vaikka noin olisikin, ei silti voida sanoa, että tilanne olisi vain ap:n syytä. Teini käyttää ehdottomasti tilannetta väärällä tavalla hyväkseen.

Onko kyseessä perheen vanhin lapsi vai onko joku jo enne häntä lähtenyt kotoa maailmalle? Jos on, miten se sujui ja miltä se sinusta ap tuntui?
 
rukki
Multa jäi osa pointista pois viestistä. Mummoni kokee rasittavuuden ohella myös tyydytystä siitä, että saa yhä huolehtia pojastaan ja ottaa ikään kuin kohteliaisuutena sen, ettei poika ole muuttanut omilleen. "Kotona on niin hyvä olla." Sen sijaan, että antaisi henkisiä lähtöeväitä ja ohjeistusta pärjäämiseen, mummo antaa signaalia, että jos ei homma vaikka luonnistukaan.

Ap:n tapauksessa teini on kuitenkin muuttanut pois kotoa, mutta napanuoran katkaisemisessa tökkii jokin. Kummassa päässä?
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen huokailija;27328649:
Kilometrejä melkein 500 ...

en antaisi itselleni ikinä anteeksi jos hän liftaa väärään kyytiin tms.
Toisaalta mietin että onhan hän pärjännyt siellä kavereitten nurkissakin. Mutta kauanko ne katsoo rahatonta tyyppiä siellä. Niilläkin on oma elämä. Käyvät koulussa ja työharjoittelussa.
hän on täysi-ikäinen, toimikon inkuin täysi-ikäisne kuluu, vastuu ei ole sulla.
 
[QUOTE="vieras";27328877]ei se huoli lopukkaan, mutta siitä huolimatta ei 18v ole enää tilivelvollinen äidilleen[/QUOTE]

Ei huoli omasta lapsesta lopu koskaan. Ja koska nuori ei vielä hallitse itse omaa arkeaan, tulee hän heikkona hetkenään pyytämään aina apua. On hienoa että hänellä on äiti joka välittää. Ja huonoa että nuori käyttää sitä hyväkseen.
Voimia sinulle, kun asetat uusia rajoja, voin kuvitella että nuori vedättää sinua välittömästi hylkäämisellä. Pidä tiukka linja ja etsi joku jonka kanssa voit nuoren syytöksiä käydä lävitse, ettei hän voi liikaa vedättää.
Ja muista ettet varmasti ole huono äiti, koska välität!
 
"..."
Ei se äitiys lapsen täysi-ikäistymiseen lopu, vaikka muutama tässä ketjussa niin tuntuukin ajattelevan.

Itse muutin omaan ensimmäisen asuntoon maha pystyssä suoraan ryhmäkodista esikoista odottaessa. He maksoivat ekan kuukauden vuokran, pistivät ehdoksi sen, että säästän jokaisen (siis ihan jokaisen) kuitin kippoon 3kk ajan & kirjaat vihkoon kuittien loppusummat omien ruoka,hygienia yms sarakkaidensa alle. Kyllä sitä kummasti tajusi maksaa vuokrat ja oppi nopeaan miten sitä rahaa käyttää.

En tiedä suostuisiko poikasi samaan, mutta tosiaan toimii jos siihen sitoutuu.

Ehkä voisit selittää pojallesi, mitä hänen jatkuva syysäämisensä aiheuttaa teidän perheelle. Kerro esimerkiksi juurikin tuo, ettei kenelläkään teistä ole varaa laittaa 400e haisemaan viikkoja ennen seuraavaa tiliä.

Selität rauhallisesti, ettet aio enää auttaa ollenkaan, mikäli te ette pääse sopimukseen YHTEISISTÄ pelisäännöistä. Aikuisuuden mukana tulee vastuu, se on opittava kantamaan tai tulevaisuus on kirjaimellisesti kurja.
 
"vieras"
Nuoren elämä voi lähteä mnemään mihin suuntaan tahansa. Jos sen saa pienellä ohjauksella menemään oikeaan suuntaan, niin sen eteen kannattaa nähdä vaivaa. Vastikkeeton auttaminen ei todennäköiesti ole hyväksi, koska se ohjaa nuorta väärään suuntaan. Mutta just tuollainen, että vaaditaan jotain vastiketta voi ohjata oikeaan suuntaan. Esimerkkinä tästä tuo edellä oleva kuittien ja kulujen seuranta.
 
alkuperäinen huokailija
Kiitos kaikille neuvoista ja tuesta.

Laitoin tyypille bussirahat. Sen piti tulla tänään, "myöhästyi" linja-autosta. Olin tyynen rauhallisena, sanoin vain että sellaista sattuu mutta muista että lisää rahaa ei tule. Äsken tuli tekstiviesti että voinko hakea asemalta huomenna päivällä. Lupasin.

On niin kiukkunen ollut tänään, jotenkin sitä rassaa taas kaikki. Ja syyttää mua kaikesta. Minä olen kyllä ollut etevä ottamaankin syyllisyydet niskoilleni ...

Kiitos erityisesti sinulle rukki viisaista sanoistasi. Pisti todella miettimään.
 

Yhteistyössä